Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 8 genererar inte samma intresse som Windows 7 innan lansering

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Skrattar faktiskt när jag läser om saker som att man måste svepa med musen för att stänga fönster i W8.
Och sen läser man om appar..
För helvete, appar, svepa med musen, ENORMA jäkla fyrkantiga grejer som man måste klicka på för att öppna ett program..

Nej W8 är inget annat än ett operativsystem för surplattor som har gått vilse och hamnat i PC datorer.
W8 gör mig spyfärdig.

Man stänger fönster i åttan med det lilla krysset i högra hörnet precis som man har stängt fönster sedan W95. Metro-appar behöver man inte stänga och därför har de inga kryss, vill man ändå stänga dem av någon anledning så tar man tag högst upp och drar ner det ungefär som när man tar tag högst upp för att flytta ett fönster.

Den enda svepning man behöver göra med musen är för att få fram Charms-baren och då räcker det att svepa typ en centimeter från högra hörnet.

Är dina tiles enorma kanske du bör ändra i inställningarna. Mina är ungefär dubbelt gentemot en skrivbordsikon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

För mig är tangentbordsgenvägar och metro två diametralt motsatta väsen. Jag trodde Metro ville göra saker enklare för datorovana, det rent motsatta till tangentbordsgenvägarna. En tangentbordsgenväg kan aldrig någonsin bli intuitiv och självlärande.

Ingen, och jag menar ingen, "vanlig" användare jag mött har haft någon aning om eller använt tangentbordsgenvägar de senaste 10-15 åren. Det är min erfarenhet. De med stor datorvana/nördar, ja.

Jag använder startmenyn 10-20-50 ggr/timme, så för mig är den verkligen ingen liten del av Windows. Den är mitt nav i operativsystemet.

Jesus christ, vad gör du 50 ggr/timme i startmenyn? Startar du nya program ca en gång per minut eller vad gör du?

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår det mycket väl. Jag bara förstår inte hur det kan spela så stor roll. Hur kan metro påverka din användning så mycket? Det gör samma sak som startmenyn gjorde tidigare men ser annorlunda ut. Startmenyn var en väldigt liten del av Windows precis som startskärmen är en väldigt liten del av Windows 8 så vad är problemet egentligen? Du säger att du inte har nytta av metro trots att det gör samma sak som startmenyn, så kanske du överskattar hur mycket nytta du hade av startmenyn? Du kan också ta det som en indikation på att du borde börja använda tangentbordsgenvägar då de är och har varit mycket smidigare till just sådana uppgifter som att starta program, söka osv. ganska länge.

Du behöver inte förstå eftersom du tydligen inte upplever det på samma sätt som mig.
Metro är som en jävla popup.
Den gör inte samma sak eftersom startmenyn var inte ivägen.
Startskärmen är störande den med därför har jag ingen vilket går att VÄLJA.
Den ger mig inget nytt förutom att den stör mig. Startmenyn var liten smidig och lätt överskådlig metro är som en koblaffa i nyllet.
Varför ska man använda tangentbordsgenvägar vi är väll inte tillbaka i dos? Är inte W8 ett grafiskt OS?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

För mig är tangentbordsgenvägar och metro två diametralt motsatta väsen. Jag trodde Metro ville göra saker enklare för datorovana, det rent motsatta till tangentbordsgenvägarna. En tangentbordsgenväg kan aldrig någonsin bli intuitiv och självlärande.

Ingen, och jag menar ingen, "vanlig" användare har haft någon aning eller använt tangentbordsgenvägar de senaste 10-15 åren. Det är min erfarenhet.

Jag använder startmenyn 10-20-50 ggr/timme, så för mig är den verkligen ingen liten del av Windows. Den är mitt nav i operativsystemet.

Använder du startmenyn upp till femtio gånger på en timme så hade du nog uppskattat tangentbordsgenvägar. Alla hyfsat professionella användare använder, enligt min erfarenhet, åtminstone några tangentbordsgenvägar. Till och med gamlingar som jag supportar som inte klarar av knappt något använder exempelvis Ctr+C, Ctrl+V och liknande.

Sen sa jag inte att man måste använda tangentbordsgenvägar jag bara antydde att om du är inne i startmenyn så mycket som du säger så hade tangentbordsgenvägar snabbat upp ditt arbete enormt för att inte nämna de ergonomiska fördelarna osv. och det gäller lika mycket om du stannar på sjuan.

Sen måste jag fråga: Vad gör du som gör att du är inne i startmenyn hela tiden? Jag menar, hade jag behövt använda musen för att gå in i en meny mer än några gånger så hade jag lärt mig tangentbordskommandot som gör samma sak väldigt snabbt, och fanns det inget så hade jag gjort ett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Du behöver inte förstå eftersom du tydligen inte upplever det på samma sätt som mig.
Metro är som en jävla popup.
Den gör inte samma sak eftersom startmenyn var inte ivägen.
Startskärmen är störande den med därför har jag ingen vilket går att VÄLJA.
Den ger mig inget nytt förutom att den stör mig. Startmenyn var liten smidig och lätt överskådlig metro är som en koblaffa i nyllet.
Varför ska man använda tangentbordsgenvägar vi är väll inte tillbaka i dos? Är inte W8 ett grafiskt OS?

Så startmenyn är inte en "jävla popup"? Det är ofta du är inne i start och läser något annat i ett annat program samtidigt, eller? Så du har tagit bort startmenyn trots att du tycker den är liten, smidig och lätt att överskåda men är ändå arg för att de har ändrat den? Sen undrar jag hur du definierar överskådlig om du tycker att startmenyn var mer överskådlig än startskärmen. Man använder tangentbordsgenvägar för att de i alla lägen är snabbare än att hitta rätt med musen. Musen använder man när man inte kan kommandot, kanske för att det är en funktion man sällan använder eller för att man inte vill lära sig dem, eller det inte finns något.

Permalänk
Medlem

När jag läser svaren måste jag säga att jag trivs rätt bra med min start meny, har windows knappen avstängd för det mesta då jag spelar en del + att allt jag behöver kan nås därifrån ganska enkelt utan att jag måste öppna upp ett helt nytt fönster eller tabba ner något. Vill jag åt ljud-kontrollpanelen så behöver jag bara skriva "ljud" i sökfönstret till exempel. Ser inte grejen med att ta bort den, när man väl lärt sig använda start-menyn så känns det som den snabbaste och bästa sättet att manöverera i operativsystemet.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så startmenyn är inte en "jävla popup"? Det är ofta du är inne i start och läser något annat i ett annat program samtidigt, eller? Så du har tagit bort startmenyn trots att du tycker den är liten, smidig och lätt att överskåda men är ändå arg för att de har ändrat den? Sen undrar jag hur du definierar överskådlig om du tycker att startmenyn var mer överskådlig än startskärmen. Man använder tangentbordsgenvägar för att de i alla lägen är snabbare än att hitta rätt med musen. Musen använder man när man inte kan kommandot, kanske för att det är en funktion man sällan använder eller för att man inte vill lära sig dem, eller det inte finns något.

Faktiskt har jag nästan jämt koll på andra program eller läser när jag öppnar startmenyn, då jag hittar det mesta genom söken och därför kan fortsätta läsa/övervaka medan jag öppnar programmet jag vill åt.

StartSKÄRMEN läs om läs rätt.
Edit: Får nog förtydliga eftersom vi tydligen pratar om olika saker Startskärmen trodde jag du menade inloggningsskärmen./Edit

Varför genvägar när man har sök?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Faktiskt har jag nästan jämt koll på andra program eller läser när jag öppnar startmenyn, då jag hittar det mesta genom söken och därför kan fortsätta läsa/övervaka medan jag öppnar programmet jag vill åt.

StartSKÄRMEN läs om läs rätt.

Varför genvägar när man har sök?

Ignorera dem. Du kommer inte få ett bra svar, det borde stå klart redan. De här få älskar det och vänder varenda argument. Vi andra kan inte göra annat än att konstatera Microsofts klavertramp helt enkelt. Tryckskärmsgränssnitt funkar inte på en desktop helt enkelt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Skrattar faktiskt när jag läser om saker som att man måste svepa med musen för att stänga fönster i W8.
Och sen läser man om appar..
För helvete, appar, svepa med musen, ENORMA jäkla fyrkantiga grejer som man måste klicka på för att öppna ett program..

Nej W8 är inget annat än ett operativsystem för surplattor som har gått vilse och hamnat i PC datorer.
W8 gör mig spyfärdig.

Nu är jag inte säker på vad som menas med "svepa med musen", men i desktop är allt precis som i W7. Dvs kryssa ner som vanligt eller ctrl + w. Kan se om ctrl + w fungerar för metroapps när jag kommer hem!

Personligen var jag rätt negativ till W8 först, men efter att ha kört det i en vecka nu så måste jag faktiskt säga att jag har blivit övertygad om motsatsen.
Metro som startmeny är mer användbart för mig, jag har organiserat mina spel i en egen kolumn, mail och facebook och dyl. i en annan! Hoppas bara att det kommer några apps som visar CPU/GPU-load och temp, så man får det snabbt med.
Det jag främst gillar är att jag ser direkt när jag bootar om jag fått mail eller notifications, och allt finns fint sorterat. Gillar den väldigt mycket som startskärm!
Ser det mer som ett extra skrivbord man drar upp, så man kan hålla sitt andra rent.

Och sökfunktionen är riktigt bra med, enligt mig!

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Jag har aldrig sagt att du/andra inte får tycka om det, men att påstå att jag har fel för jag inte gillar det och skylla på att jag provat för lite trots att så inte är fallet är bara dumt.

Så folk med din inställning är extremt tråkig eftersom du inte kan se det får någon annans perspektiv.

Du får såklart ha din egen åsikt och jag vet inte huruvida du har testat det eller inte. Jag kommenterade på ditt uttalande om att "det inte är konstigt att folk testar det när det är skit". Det är visst konstigt, för innan man testat det kan man inte ha bildat sig en egen rättvis åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Ignorera dem. Du kommer inte få ett bra svar, det borde stå klart redan. De här få älskar det och vänder varenda argument. Vi andra kan inte göra annat än att konstatera Microsofts klavertramp helt enkelt. Tryckskärmsgränssnitt funkar inte på en desktop helt enkelt.

Ja jag kan inte riktigt förså problemet, koden för startmenyn äger MS redan varför inte bara trycka CTRL+C, CTRL+V så blir alla nöjda.

Jag stör mig inte på metro om jag bara fick en riktig startmeny (och möjlighet att stänga av att metro öppnas nere i vänster hörn).

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Du får såklart ha din egen åsikt och jag vet inte huruvida du har testat det eller inte. Jag kommenterade på ditt uttalande om att "det inte är konstigt att folk testar det när det är skit". Det är visst konstigt, för innan man testat det kan man inte ha bildat sig en egen rättvis åsikt.

Leta upp den quoten, tack.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd

Har helt ändrat åsikt om win 8. Har använt det nu ett tag, först RC sen RTM via MSDN och från början var jag mycket skeptisk.

Men nu med lite vana när jag läser i denna tråden så är det mesta ett "icke problem". (svepa med musen, ändrat startmeny o.s.v.)

Prova först på riktigt, klaga sen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Faktiskt har jag nästan jämt koll på andra program eller läser när jag öppnar startmenyn, då jag hittar det mesta genom söken och därför kan fortsätta läsa/övervaka medan jag öppnar programmet jag vill åt.

StartSKÄRMEN läs om läs rätt.
Edit: Får nog förtydliga eftersom vi tydligen pratar om olika saker Startskärmen trodde jag du menade inloggningsskärmen./Edit

Varför genvägar när man har sök?

Jo, jag kallade den nya startmenyn för startskärmen, det är ju inte en meny längre utan en skärm så jag tänkte att det var ganska logiskt.

Du kanske jobbar helt annorlunda än vad jag gör men att söka efter ett program tar max en sekund, och det är en sekund som man ändå är upptagen med att skriva på tangentbordet med, så vad är det för viktiga saker du måste titta på på skärmen hela tiden även när du söker?

Genvägar har man just för att det är genvägar, namnet säger ganska mycket. Jag säger inte att genvägar är överlägset andra metoder eller så men det är ett sätt att starta program. Jag har exempelvis alla spel som genvägar på skrivbordet då de ger en överblick över vilka jag har installerat, jag hade inte velat ha alla spel i aktivitetsfältet då det är sällan jag avinstallerar dem och de snabbt hade fyllt upp det. Jag hade kunnat bara ha de spel jag spelar för tillfället i aktivitetsfältet men det kräver en massa onödig handpåläggning. Sök fungerar bra för vissa typer av program men kanske inte för alla. Exempelvis program som man inte kommer ihåg namnet på eller liknande.

Att pinna de vanligaste applikationerna till aktivitetsfältet tycker jag är smidigt för då är de väl synliga och dessutom alltid åtkomliga via Win+Siffra men det kan bli ganska fullt där om man använder många program. Småprogram startar jag genom Win+R och sen exempelvis calc, cmd, paint, notepad eller dylikt vilket jag tycker är ganska smidigt. Startmenyn har använts (utöver sök) till att starta program som man kanske inte använder så ofta, som man inte vet namnet på men känner igen ikonen från typ. Startskärmen fungerar till det också, fast ikonerna är större samtidigt som det får plats fler vilket jag ser som en förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Konstigt att alla som inte gillar det inte det en ärlig chans.

Prova ät skit, det är gott, du har bara inte gjort det länge nog.

Det gör jag gärna, hoppas att nya Win8 är mycket bättre än den Release Preview jag testade, för den var så jobbig och dålig att man höll på att spy.
Men blir ingen uppgradering för mig, Win7 är tillräckligt snabb och stabil (aldrig kraschat för mig) dock så skulle det vara bra om man uppgraderade på en XP dator till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag kallade den nya startmenyn för startskärmen, det är ju inte en meny längre utan en skärm så jag tänkte att det var ganska logiskt.

Du kanske jobbar helt annorlunda än vad jag gör men att söka efter ett program tar max en sekund, och det är en sekund som man ändå är upptagen med att skriva på tangentbordet med, så vad är det för viktiga saker du måste titta på på skärmen hela tiden även när du söker?

Genvägar har man just för att det är genvägar, namnet säger ganska mycket. Jag säger inte att genvägar är överlägset andra metoder eller så men det är ett sätt att starta program. Jag har exempelvis alla spel som genvägar på skrivbordet då de ger en överblick över vilka jag har installerat, jag hade inte velat ha alla spel i aktivitetsfältet då det är sällan jag avinstallerar dem och de snabbt hade fyllt upp det. Jag hade kunnat bara ha de spel jag spelar för tillfället i aktivitetsfältet men det kräver en massa onödig handpåläggning. Sök fungerar bra för vissa typer av program men kanske inte för alla. Exempelvis program som man inte kommer ihåg namnet på eller liknande.

Att pinna de vanligaste applikationerna till aktivitetsfältet tycker jag är smidigt för då är de väl synliga och dessutom alltid åtkomliga via Win+Siffra men det kan bli ganska fullt där om man använder många program. Småprogram startar jag genom Win+R och sen exempelvis calc, cmd, paint, notepad eller dylikt vilket jag tycker är ganska smidigt. Startmenyn har använts (utöver sök) till att starta program som man kanske inte använder så ofta, som man inte vet namnet på men känner igen ikonen från typ. Startskärmen fungerar till det också, fast ikonerna är större samtidigt som det får plats fler vilket jag ser som en förbättring.

Alla program söker jag inte efter och ska jag börja leta över hela skärmen istället för att ta en snabb titt ner i hörnet så går det år rätt mycket tid.
Kan dra ett par exempel på saker jag gör medan jag inte gillar att blippa fram och tillbaka.
Spela poker på x bord kräver att man kan se alla borden hela tiden eftersom betänketiden oftast bara är 5sek. Ska jag då öppna webläsaren för att kolla vad som är på tv ikväll kommer jag troligen missa mitt drag på flera bord.
Följa en guide på youtube, du ska öppna x program utan att behöva pausa hela tiden.

Genvägar har man för man glömmer bock ur rutan om man vill ha genväg, skrivbordet ska vara rent.

Pinna program funkar inte för mig då jag avskyr när program öppnas över ikonen i taskbaren, så jag använder verktygsfält istället. Då försvinner även möjligheten att använda win+siffra.

Varför använder du win+r? blir mindre tangentbordstryck med sök.
Större? Stora som cola burkar är de på min tv jag är för guds skull inte blind. Sen går de inte placera dem hur man vill heller.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Genelec8030:

Ändringarna i gränssnitt Windows 7 -> Windows 8 är betydligt mer omfattande än din jämförelse med två mätare som bytt plats med varandra. Liknelsen håller inte riktigt tycker jag. Föregående postares liknelse med ratten i bagaget håller jag mer med om.

Hur pass omfattande? tänka på desktop läge i windows 8 och vad jag förstår inte är så nämnvärd.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Desperata vet jag inte men det är en liten klick "gillare" som repeterar samma sak om och om igen men kritiken förblir den samma. Om saker görs bra så är marknaden snabb att anamma något nytt (iPhone som mobil 2007 t.ex.) men i det här fallet är det inte det. Men vi alla får se framöver hur det går.

Jag gissar att flera av dessa är Microsoftanställda "evangelister" (fniss). De beter sig på samma sätt som alla "evangelister" (fniss fniss) jag stött på hittills - krampaktigt försvarande av allt, med samma mentalitet som den klassiska iPhonefadäsen "you're holding it wrong".

"Modern UI" är ett bottennapp på stationär dator (jag, jag har testat skiten ordentligt), och Microsoftrepresentanter säger ju att desktopen är deprecated (dvs föråldrad, men i programmeringsvärlden betyder deprecated betydligt mer än så: bör/skall ej användas, kommer förr eller senare att försvinna, kanske redan i nästa version).

"Modern UI" är enligt Microsoft det som gäller för framtiden, och desktopen finns bara kvar för bakåtkompatibilitet. Därför bojkottar jag Win8.

Min förhoppning är att Win8 säljer så pass illa att Microsoft tvingas inse misstaget. Annars är det definitivt dags för Linux för min del, när stödet för Win7 upphör.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Leta upp den quoten, tack.

Varsågod:

Skrivet av Dahle86:

Konstigt att alla som inte gillar det inte det en ärlig chans.

Det var så jag tolkade ditt uttalande iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Varsågod:

Det var så jag tolkade ditt uttalande iaf.

Det var en replik på ditt uttalande om att alla som inte gillar W8 har inte provat det.

Även om man säger att man provat i flera månader så har man enligt dig inte provat eftersom man inte gillar det.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Det var en replik på ditt uttalande om att alla som inte gillar W8 har inte provat det.

Även om man säger att man provat i flera månader så har man enligt dig inte provat eftersom man inte gillar det.

Och var har jag påstått det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

En intressant studie hade ju varit att se hur många av alla Windows 8-hatare som verkligen provat RTM i längre tid än 5 min och gett det en chans Min gissning är att siffran säkert inte är mycket högre än mängden som idag använder Windows 8...

Det är ett vanligt mänskligt beteende att vara rädd för det okända och ovana.

Kan gott hända. Ändrar fortfarande inte det faktum att Win8 är anpassad för tablets och touch. Säger fortfarande att Win8 är fel väg att gå och inte kommer bli långlivat i den formen det finns idag. Finns ingen anledning för någon som sitter på en desktop att byta till Win8.

Förstår inte varför jag som användare ska bli tvungen att ändra mitt användande av PC på grund av Metro, jag vill kunna använda datorn som JAG vill. Inte hur Microsoft tror att marknaden vill att det ska användas. Metro är skitbra för Tablets men borde inte vara något mer än vad Media Center varit för Vista/Win7

Jag har testat 8:an i några dagar och tycker fortfarande upplägget av interfacet är ologiskt och rent sagt dumt att använda med mus tangentbord. Något jag inte är ensam om att tycka.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Och var har jag påstått det?

Först säger du att han ska prova ett par veckor när han svarar att han gjort det så har han inte provat länge nog.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk Visa inlägg
Haha det där biter inte på mig. Om jag skulle vara rädd för förändring hade jag inte använt Ubuntu nu. Jag gillar inte Microsofts sätt att göra som dom vill och inte lämna kvar ett alternativ i detta fallet startknappen och startmenyn.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av infinity08 Visa inlägg
Uppenbarligen är du rädd för förändring, annars skulle du ge det en ärlig chans på ett par veckor. Att de inte gjort det valbart (vilket det dock är i praktiken iom att windows går att anpassa, som star8 bevisar och som MS visste skulle hända), är en helt annan sak. De insåg att det var enda möjligheten att få den stora massan att lära sig det nya gränssnittet.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk Visa inlägg
Jag har kört Windows 8 på min bärbara dator så där har du fel. Det är skillnad på att vara rädd för förändring och att tycka att förändringen inte är bra överlag. Vissa saker är bättre i Windows 8 andra är sämre. Det gör att jag inte är direkt intresserad av att uppgradera mina datorer till Windows 8.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av infinity08 Visa inlägg
Att testa det en gång, eller bara litegrann kan nog ge motsatt uppfattning. Det är alltid som störst uppförsbacke i början när man ska lära sig nåt nytt. Jag vet inte hur länge du kört W8 men än så länge har RTM bara funnits i nån vecka och mycket återstår att se för att inte tala om alla program från tredjepartsutvecklare som kommer komma. Och hårdvaran dessutom, vi går mot en framtid där alla skärmar kommer ha pekfunktion tex.

Känns helt enkelt för tidigt att döma ut ett helt nytt koncept.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Först säger du att han ska prova ett par veckor när han svarar att han gjort det så har han inte provat länge nog.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk Visa inlägg
Haha det där biter inte på mig. Om jag skulle vara rädd för förändring hade jag inte använt Ubuntu nu. Jag gillar inte Microsofts sätt att göra som dom vill och inte lämna kvar ett alternativ i detta fallet startknappen och startmenyn.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av infinity08 Visa inlägg
Uppenbarligen är du rädd för förändring, annars skulle du ge det en ärlig chans på ett par veckor. Att de inte gjort det valbart (vilket det dock är i praktiken iom att windows går att anpassa, som star8 bevisar och som MS visste skulle hända), är en helt annan sak. De insåg att det var enda möjligheten att få den stora massan att lära sig det nya gränssnittet.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk Visa inlägg
Jag har kört Windows 8 på min bärbara dator så där har du fel. Det är skillnad på att vara rädd för förändring och att tycka att förändringen inte är bra överlag. Vissa saker är bättre i Windows 8 andra är sämre. Det gör att jag inte är direkt intresserad av att uppgradera mina datorer till Windows 8.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av infinity08 Visa inlägg
Att testa det en gång, eller bara litegrann kan nog ge motsatt uppfattning. Det är alltid som störst uppförsbacke i början när man ska lära sig nåt nytt. Jag vet inte hur länge du kört W8 men än så länge har RTM bara funnits i nån vecka och mycket återstår att se för att inte tala om alla program från tredjepartsutvecklare som kommer komma. Och hårdvaran dessutom, vi går mot en framtid där alla skärmar kommer ha pekfunktion tex.

Känns helt enkelt för tidigt att döma ut ett helt nytt koncept.

Det är ju jättekul att du gillar att gräva i helt andra trådar, men jag står fast vid att man måste testa något under en lite längre tid för att ge det en ärlig chans. Det tar helt enkelt dagar eller veckor innan man lär sig ett nytt OS fullt ut, det räcker inte med att klicka runt lite i ett par minuter.

Skrivet av Dahle86:

Även om man säger att man provat i flera månader så har man enligt dig inte provat eftersom man inte gillar det.

Detta har jag dock aldrig påstått. Jag har sagt att man bör ge det ett par veckor. Är man fortfarande missnöjd efter det så visst, då har man i alla fall gett det en chans.