Permalänk
Medlem

Jätte problem med spanskan

Hejsan!

Jag går i 8 och har jätte problem med spanskan. för jag kan bara lära mig glosor när det väl gäller menigar/gramatik går det ej. Jag vet ej hur jag ska göra för att lyckas med läxförhören eller proven. jag har bara fått 2 godkända prov sen jag började med spanska i 6. sen har det varit om prov mins 1 gång ör att precis få E

Permalänk

Läs på lite om svenska meningar och svensk grammatik först. När du väl fått till den biten blir den lättare även på spanska.
*8:an, 6:an, jätteproblem (inte jätte problem), stor bokstav efter punk osv osv osv osv.*

Och om jag gissar rätt så är du inte ett dugg intresserad av det spanska språket?
Skulle vara mycket lättare om du vore det.

Edit: Insåg att det kan upplevas som elakt...det var absolut inte meningen med svaret. Se det som lite konstruktiv kritik. Öva, öva, öva är det som gäller!

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk

strunta i spanskan och fixa dem andra ämnena, då man kan välja bort ett ämne som inte räknas in i poängen:D

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem

Du går ju iaf på lektionerna, det är ett plus
Det gjorde iaf inte jag

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

strunta i spanskan och fixa dem andra ämnena, då man kan välja bort ett ämne som inte räknas in i poängen:D

det hsr jsg velat och slutat på tyska som c-språk och ha spanska som c språk men det tilllåter ej mina föreldrar.

ps ber om ursäkt för stavning måste skriva med höger arm (saknar underarmen på den armen) för jag skar mig ganska rejält på ett papper

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matsson82:

det hsr jsg velat och slutat på tyska som c-språk och ha spanska som c språk men det tilllåter ej mina föreldrar.

ps ber om ursäkt för stavning måste skriva med höger arm (saknar underarmen på den armen) för jag skar mig ganska rejält på ett papper

Utifrån stavningen i de föregående inläggen och ditt nick måste jag fråga; hur många år har du gått i åttan?

Permalänk
Skrivet av Matsson82:

det hsr jsg velat och slutat på tyska som c-språk och ha spanska som c språk men det tilllåter ej mina föreldrar.

ps ber om ursäkt för stavning måste skriva med höger arm (saknar underarmen på den armen) för jag skar mig ganska rejält på ett papper

och hur lyckas man skära av sin underarm med ett papper?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

och hur lyckas man skära av sin underarm med ett papper?

nej jag föddes utan den. jsg skar ett djups så på vänste hand. inte så prick säker emd höger armens (stumpen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Utifrån stavningen i de föregående inläggen och ditt nick måste jag fråga; hur många år har du gått i åttan?

första året men som sagt har jag skurit mig i handen så är ganska svårt att skriva med en stump till höger arm. och mitt nick med 82 är för min farfar blev 82 och det är ett nr jag aldrig kommer glömma för jag satt brevid han när han dog

Permalänk
Skrivet av Matsson82:

nej jag föddes utan den. jsg skar ett djups så på vänste hand. inte så prick säker emd höger armens (stumpen)

okej det förklarar en del, men jag hade också spanska och fick jämt ig på proven, mest för jag inte gjorde (läxa eller något på lektionerna) men klarade ett g ialf på dem sista 2 proven vi hade. fortsätt bara gå på lektionerna och se hur långt det räcker, for som sagt det har ingen betydelse ifall du får ig på den kursen, då den inte ger dig poäng ifall du fixar dem andra med minst G. aja kämpa på

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matsson82:

första året men som sagt har jag skurit mig i handen så är ganska svårt att skriva med en stump till höger arm. och mitt nick med 82 är för min farfar blev 82 och det är ett nr jag aldrig kommer glömma för jag satt brevid han när han dog

Beklagar din farfars död, och ber om ursäkt för att jag höll en onödigt otrevlig ton i mitt förra inlägg. Det är dock, precis som många skrivit, svårt att lära sig ett språk som spanska om man inte är intresserad av det. Jag vet, läste själv spanska på högstadiet och gymnasiet utan att vara intresserad av det för fem öre. Det enda jag kommer ihåg är faktiskt una cerveza por favor (en öl tack). Är spanska det enda ämnet du har svårt för? I så fall är det ju som de andra redan sagt, inte hela världen om du inte får ett godkänt betyg i det.

Jag skulle dock inte råda dig att chansa. Det absolut bästa är förstås att klara av även spanskan så att du slipper oroa dig för slutbetyget.

Permalänk
Medlem

Jag skolkade varje spanskalektion i nian, svårt språk det där. Som sagt så går det ju inte om man inte har intresset av att lära sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Jag skolkade varje spanskalektion i nian, svårt språk det där.

Tvärt om, det är ett relativt lätt språk. Det är att hålla sig vaken på lektionerna och att få motivationen att gå dit alls som är svårt. Jag vet, trots att jag klämde ur mig ett MVG i spanska.

Men som tidigare nämnts så är det svårt att lära sig om man inte har intresset för det, och än mindre om man inte behärskar sitt modersmål på en skaplig nivå. Inget illa menat, men även bortsett stavningen så lämnar din (trådskaparens) svenska en del att önska.
Men ingenting är omöjligt, inte ens att lära sig ett främmande språk man inte är intresserad utav och utan grundläggande språkförståelse. Jag var inte närmelsevis den "språkexpert" jag är idag när jag läste spanska, och inte var jag särskilt intresserad av det heller. Men saknar man språkförståelse/-intresse, då handlar det om hur mycket tid man lägger ner på det. Att plugga språket en halvtimme, eller kanske en timme om dagen kommer sannolikt inte att räcka i ditt fall, och inte heller kommer du att kunna börja lägga ner hur mycket tid som helst på att försöka lära dig ifrån där ni är i undervisningen idag. Gräv fram dina gamla böcker och repetera grunderna. Lär dig mönster; hur bygger man meningar på spanska? Gå till en början på kvalitet snarare än kvantitet: Studera heller en mening i en timme istället för 60 meningar i en minut vardera (ta inte siffrorna bokstavligt, det var ett försök att belysa metoden). Försök hitta syntaxer och försök att formulera reglerna på egen hand för dem, inte minst skillnaderna mellan svenskan och spanskan, så kommer det att falla på plats förr eller senare.
Se till att verkligen förstå dig på de olika tempusen och hur de används, förstå hur man böjer verb efter vem som utför handlingen, och sedan är det bara att öva, öva, öva.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8