BSOD på nytt bygge (STOP 0x50 m.fl) samt annat märkligt beteende

Permalänk

BSOD på nytt bygge (STOP 0x50 m.fl) samt annat märkligt beteende

Spec:
Intel® Core i7-3770K
Gigabyte GA-Z77X-UD3H (BIOS F17, det senaste i skrivande stund)
Corsair XMS3 1866MHz 8GB (2x4GB) Vengeance CL9 (CMZ8GX3M2A1866C9) [Kompatibelt enl. Corsair:s hemsida med moderkortet]
Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA
Corsair PowerSupply (PSU) GS 600W Gaming Series 80 Plus
PNY XLR8 SSD 120GB Intern SATA III 2.5" (SSD9SC120GMDF-RB) - 500/450 MB/s / 60k IOPS
Win 7 Ultimate x64 Svensk

Hej!

Haft otroligt problem med det här bygget och äntligen löst allt, trodde jag.
Datorn startar så här:
Först när man trycker in "power" så startar allting men den slutar dvs. stänger av sig efter kanske 5sek.
Under denna första start så tänds inte skärmen eller något, men sen efter den stängt av sig startar den igen och då funkar allt som vanligt.

Jag hade tidigare ett problem med helt random omstarter eller krascher av datorn utan förklaring, ingen BSOD eller inget alls men det har slutat nu.
Ändrade i BIOS, SATA-läge från AHCI till IDE, installerade SATA-drivrutiner till moderkortet och ställde om det till AHCI igen och då fick jag inga random omstarter.
När jag stängde av datorn förut startade den automatiskt om dvs inte stängde av sig, detta löste jag genom en BIOS inställning som var aktiverat "default".

Testat minnet (båda två samtidigt) med Memtest som på 1 "pass" inte visar några problem, måste jag testa varje minne individuellt dvs. ta ut det andra eller kan jag testa båda samtidigt?

Nu får jag BSOD efter att ha spelat WOW ett tag, felet är STOP 0x50 som verkar relatera till minnena men de har ju klarat 1 short pass i Memtest (båda två samtidigt)? Måste jag då testa varje minne separat?

Finns det några bra program för att testa stabilitet för moderkort och CPU?
Prime95 är det bra?

Tacksam för er hjälp, förstår att denna post var ostrukturerad men fick precis veta av polaren som jag byggde datorn åt att han fick BSOD och trodde jag löst allt så är smått uppgiven nu. /TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Spec:
Intel® Core i7-3770K
Gigabyte GA-Z77X-UD3H (BIOS F17, det senaste i skrivande stund)
Corsair XMS3 1866MHz 8GB (2x4GB) Vengeance CL9 (CMZ8GX3M2A1866C9) [Kompatibelt enl. Corsair:s hemsida med moderkortet]
Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA
Corsair PowerSupply (PSU) GS 600W Gaming Series 80 Plus
PNY XLR8 SSD 120GB Intern SATA III 2.5" (SSD9SC120GMDF-RB) - 500/450 MB/s / 60k IOPS
Win 7 Ultimate x64 Svensk

Hej!

Haft otroligt problem med det här bygget och äntligen löst allt, trodde jag.
Datorn startar så här:
Först när man trycker in "power" så startar allting men den slutar dvs. stänger av sig efter kanske 5sek.
Under denna första start så tänds inte skärmen eller något, men sen efter den stängt av sig startar den igen och då funkar allt som vanligt.

Jag hade tidigare ett problem med helt random omstarter eller krascher av datorn utan förklaring, ingen BSOD eller inget alls men det har slutat nu.
Ändrade i BIOS, SATA-läge från AHCI till IDE, installerade SATA-drivrutiner till moderkortet och ställde om det till AHCI igen och då fick jag inga random omstarter.
När jag stängde av datorn förut startade den automatiskt om dvs inte stängde av sig, detta löste jag genom en BIOS inställning som var aktiverat "default".

Testat minnet (båda två samtidigt) med Memtest som på 1 "pass" inte visar några problem, måste jag testa varje minne individuellt dvs. ta ut det andra eller kan jag testa båda samtidigt?

Nu får jag BSOD efter att ha spelat WOW ett tag, felet är STOP 0x50 som verkar relatera till minnena men de har ju klarat 1 short pass i Memtest (båda två samtidigt)? Måste jag då testa varje minne separat?

Finns det några bra program för att testa stabilitet för moderkort och CPU?
Prime95 är det bra?

Tacksam för er hjälp, förstår att denna post var ostrukturerad men fick precis veta av polaren som jag byggde datorn åt att han fick BSOD och trodde jag löst allt så är smått uppgiven nu. /TheSwede86

Att minnena klagar efter ett tag är inte konstigt alls, det kan vara en bagatellfel på ena minnet som inte märks i tester men när program/spel försöker skriva eller läsa från just den adressen så blir det BSOD, det är inget du kan göra förutom att returnera minnet och hävda din rätt till ett nytt.

Det går på garantin som du nu redan vet. Det skulle jag ha gjort i alla fall.

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Skrivet av MusicWizard:

Att minnena klagar efter ett tag är inte konstigt alls, det kan vara en bagatellfel på ena minnet som inte märks i tester men när program/spel försöker skriva eller läsa från just den adressen så blir det BSOD, det är inget du kan göra förutom att returnera minnet och hävda din rätt till ett nytt.

Det går på garantin som du nu redan vet. Det skulle jag ha gjort i alla fall.

Tack för ditt svar.
Det kan inte låta som något annat, t.ex. moderkortet eller PSU?
Om jag ska låta memtest stå på länge söker den igenom båda minnena i sina tester eller måste jag köra minnena en och en?

Någon rekommendation på något program för felsökning av moderkort och ett ev. utlåtande om Prime95?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Avstängd

JAG SKULLE NOG FELSÖKT LITE MERA... PROVA MINNENA 1 O 1

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSwede86:

Tack för ditt svar.
Det kan inte låta som något annat, t.ex. moderkortet eller PSU?
Om jag ska låta memtest stå på länge söker den igenom båda minnena i sina tester eller måste jag köra minnena en och en?

Någon rekommendation på något program för felsökning av moderkort och ett ev. utlåtande om Prime95?

Kör du med rätta inställningarna på minnena?
Du har överklockade minnen så då måste du se till att dom kör rätt profil i bios och inte sitter på auto.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Kör du med rätta inställningarna på minnena?
Du har överklockade minnen så då måste du se till att dom kör rätt profil i bios och inte sitter på auto.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte ändrat inställningarna för minnena, de klarar som standard max 1866MHz men tittar jag i BIOS tror jag att de klockat ner sig till 1333MHz eller liknande? Är det det du menar med "överklockade" att minnena om de kör i sin specificerade maxhastighet dvs. 1866MHz kör överklockat i förhållande till hur "default settings" ska vara (t.ex. 1333MHz om det nu ska vara så)?

Edit:
Kört Memtest i 8h per minnessticka dvs. enbart haft i 1 åt gången och kört 8h per sticka och inget fel är hittat.
Tänkte installera om Windows och installera de senaste drivrutinerna från tillverkarens hemsida och återkommer.

"WhoCrashed" ger detta:

On Thu 2012-10-18 21:05:16 GMT your computer crashed crash dump file: C:\Windows\Minidump\101812-6552-01.dmp This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7EFC0) Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFF8A401D9A4F0, 0x0, 0xFFFFF80003187DAA, 0x5) Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe product: Microsoft® Windows® Operating System company: Microsoft Corporation description: NT Kernel & System Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced. This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time. On Thu 2012-10-18 21:05:16 GMT your computer crashed crash dump file: C:\Windows\memory.dmp This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0) Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFF8A401D9A4F0, 0x0, 0xFFFFF80003187DAA, 0x5) Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced. This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time. On Thu 2012-10-18 21:01:21 GMT your computer crashed crash dump file: C:\Windows\Minidump\101812-6832-01.dmp This was probably caused by the following module: win32k.sys (0xFFFFF960000BCAEA) Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFFFFFFFFFFFC9, 0x1, 0xFFFFF960000BCAEA, 0x0) Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA file path: C:\Windows\system32\win32k.sys product: Operativsystemet Microsoft® Windows® company: Microsoft Corporation description: Win32-drivrutin för flera användare Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced. This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

Verkar det vara mjukvara eller hårdvara?

Testat PSU med en testare och det gav detta resultat:

Både minnena och PSU verkar okej och om det är något hårdvarufel kvarstår SSD, moderkort eller grafikkort och cpu, frågan är hur jag kan testa dem?

Edit igen:
Bytt SSD mot en traditionell hdd, testat flera olika windows-skivor (har retail och msdnaa licens) och bytt t.om. hela moderkortet mot ett annat, får fortf. samma fel.

Det enda jag har installerat är:
AVG Antivirus 2013 Free Edition
inget annat, den blåskärmar även utan det installerat.

Kan det fort. vara problem med minnet fast jag kört det utan problem i 9h per sticka?
Kan det vara grafikkortet eller CPU:n?

Känns ju mest som om det vore RAM-minnet men har ju testat båda jättelänge och grafikkortet är betydligt mer troligt än fel på själva CPU:n.
Får testa på det integrerade grafikkortet eller ett annat grafikkort och se.

Förslag mottages vänligen

Edit:

Tagit ur mitt GTX 680 och kört på moderkortets grafik men får fortf. samma problem.
GAH! Ska ta hit en polares dator och testa med hans minne i den datorn som jag har problem med och testa att byta CPU för att se om det är den som ger mig problem.

Edit:

Var ett tag sedan jag löste detta men var tvungen att upppdatera tråden då jag hatar människor som inte redovisar lösningar i sina trådar som andra kan dra nytta av (men vet nu själv hur svårt det kan vara) ;).
Problemet var minnena men när jag körde dem i en lägre hastighet än vad de var specade till så hittades inga problem.
Minnena var 1866mhz som standard men moderkortet körde dem automatiskt i 1333mhz har jag för mig, jag var tvungen att höja upp hastigheten i bios till 1866mhz på minnena och köra dem individuellt i memtest DÅ hittades massor av fel. Köpte ett par G.Skill Sniper istället med samma hastighet (1866) och då funkade det prima.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.