Ny tv, 50-55", max 13 000 kr. Vad ska man välja?

Permalänk

Ny tv, 50-55", max 13 000 kr. Vad ska man välja?

Står i begrepp att handla mig en ny tv, men vet inte om det som gällde för 5 år sedan fortfarande är sant. Då skulle man inte handla Plasma om man tänkte koppla HTPC till tvn.

Mina kriterier som följer:

* 50-55" (större är bättre ofc)
* Minst 100 Hz
* Max 13 000 (billigare är bättre, speciellt om man frågar sambon då ska man helst få betalt för att byta tv trots att det är hon som använder den 98% av tiden)
* 3D är helt oviktigt för mig, men jag tänker inte betala mer för att slippa det
* Fördel med DVB-T och DVB-S
* Fördel med PVR (timeshift-funktion)

TVn används till 90% till att kolla på Telias digital-tv och lite barnfilm. Resterande 5% (de riktigt avgörande procenten) används den kopplad till en HTPC via HDMI för att kolla 1080p film/serier (det är då JAG använder den).
Har fått förklarat för mig att pixelmappning är helt nödvändigt för att få bra bild via HTPC, men jag är inte helt säker på att detta är sant. Har i dagsläget en 5 är gammal full-hd tv som INTE stödjer pixelmappning och där ser bilden helt oskarp och grynig ut när jag försöker kolla 1080p-material varför jag kör 720p istället. Vet inte om det beror på avsaknad av pixelmappning, men det är så jag fått det förklarat för mig.
Det hette även att man absolut inte skulle använda Plasma-tv om den skulle sammankopplas med dator, men då hade Plasma en max upplösning på 1366*768 eller nåt, vilket jag också begriper inte räcker om man vill ha äkta 1080p. Numera tycks det ju faktiskt finnas Plasma med äkta 1920x1080 upplösning, varför Plasma kanske ändå kan vara ett alternativ?

Plz advice!

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Jag själv är helt såld på Panasonics plasmor. Har aldrig hört talas om att plasma skulle ha begränsad upplösning.
Och det där med Hz är inget du ska bry dig om, det är endast försäljningssnack.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kan inte rekommendera något annat än samsungs flaggskepp E8005.
Den har riktigt vass svärta, ligger i klass med Panasonic TV i dagsläget.

Och ska du ha en TV som man kollar på SD kvalité ska du absolut ha en plasma då de är mycket mer förlåtande och ger bättre bild vid sämre kvalité på signalen in till TVn.

Det är absolut inga problem att ha en sån TV till datorn, jag hade föregångaren (PS64D8005) kopplad till min dator och det fungerade hur bra som helst.

Kort och gott, bättre bild får du inte för pengarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1199506

Permalänk

Tack för svaren, men jag är ingen sån där supersnubbe vad gäller bildkvalle. Har hittat en Samsung som sambon också kan tänka sig betala på. Frågan är bara om den är ett dåligt köp sett till sitt pris:
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

För mig blev det en Panasonic Viera. Helt överlägset bästa bilden jag någonsin sett på en tv.
Priset ligger också till en stor fördel då den bara kostar 10'000kr. Det är mycket bra tv för pengarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177817

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Du behöver ingen värsting med HTPC

Det man får när man går upp i pris är oftast mer finesser och marginellt bättre panel. Har man en HTPC kopplad till TVn så har man redan "alla finesserna" med nätverk och formatstöd i mediaspelare. Vill man ibland kunna dra igång en film direkt i Tvn via usbdisk så är mediaspelaren i LG och Samsung bäst. LG har ofta bättre ström så den driver 2.5 diskar utan problem samsung är sådär. När jag var hos en vettig TV handlare i somras så lyckades LG alltid spela upp mina filmer. Samsung om disken startade. Behövde en Dubbel USB kabel för ström ibland eller en kabel med ströminject. Panasonic vägrade ofta filer större än 4Gb och strulade mer eller mindre alltid om det startade.
Har en instegsplasma från LG som vi impulsköpte och den har överraskat mig positivt. Det är en Full HD 350. PZ tror jag den heter idag. Efter en liten stund med kalibrering så är den riktigt bra om än inte absolut svart. Men jämför man med en LED för 10kkr plus så hade jag aldrig bytt. Samsung 8005 plasma har vi på jobbet och det är en superTV. Har allt och är snygg. 551 som du länkade till är en lite tjockare(några centimeter)TV som inte är lika designad och saknar smart TV funktioner men med HTPC så är det ingen förlust. Den är inte riktigt lika svart i bilden men har fint flyt och är mycket bra för pengarna.
Motsvarande LG http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1216205
LG och Samsung har oxå en service med reparation och felsökning i hemmet. Vi fick ett fel på vår förra TV från LG och den kom de hem och felsökte. Sen bytte de ut den utan problem och vi fick ny TV och nya garantier utan att man behövde köra in den till butiken. Grannens Panna var inne i 2 månader och man fick själv köra och lämna och hämta den. När man köper en TV på mer än 40" som inte bör ligga ner vid transport så är denna service ett stort plus. Om vilka som går sönder så gör alla det. Vi har inget märke som inte går sönder på jobbet. Mitsubitshi proffs skärmar håller iofs men de kostar ungefär som en mellanklassbil i storlekar om 50"plus.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat länge på Samsungs PS51E8005, fanns ju till ett riktigt bra pris under september månad, 10990:- Någon som vet hur länge man måste vänta tills dom sänker priset igen eller ska man slå till nu när den ligger på 13k?

Visa signatur

Intel i7 2700k@4.3 | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 | Gigabyte R9 280X | Fractal Design Define R3 |
Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair SSD 120GB Force GT | Templarius Imperator 850W | Corsair Hydro H60 |
BenQ XL2410T | BenQ GL2450 | SteelSeries Siberia v2 | Razer BlackWidow | Zowie EC1

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande problem med inbränning för plasmor? Tänkte om man skulle spela med de osv.

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Sony Bravia KDL-55HX75GBN
12990:- på Elgiganten, 55"

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1124988

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamed:

Finns det fortfarande problem med inbränning för plasmor? Tänkte om man skulle spela med de osv.

Nej

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Kollade först på LCD 55" för under 15000kr när jag köpte min. Dra ner det till 13000 så tror jag att jag hade valt en LGLM620T (eller 640T på kampanj).
Gillar designen på den och bilden blev bra nog i butik för att jag skulle kunnat släpat med mig den hem för test (även om det är omöjligt att testa ordentligt i butik pga bildkälla och framför allt ljuset och massa andra faktorer).

Men till sist så hittade jag en Samsung 55ES8005 för 19990kr som jag inte kunde låta bli att köpa.

Men kolla villkoren för öppet köp, guld värt vid TV köp. Elgigantens är bra (egna erfarenheter, köp och testa och lämna tillbaka inom 30 dagar så länge alla grejer finns och är oskadade utan en massa tjafs om öppnad kartong osv) medan Mediamarks tydligen inte gäller om kartongen är öppnad dvs i princip värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamed:

Finns det fortfarande problem med inbränning för plasmor? Tänkte om man skulle spela med de osv.

kort svar: nej

längre svar: kortvariga innebränningar ja, typ samma bild i 30min-1h+ och du sen skiftar kan ibland se vissa delar (oftast vitt) i några sekunder i nya bilden.. Men dom du har samma sak upp under en väldigt lång tid (vet ej tid men gissar/antar att det behövs 1 vecka+ (tänk offentliga info tavlor ect)) så kan jag mycket väll tänka mig att det blir kvar längre/permanent.

Men för hemma bruk så skulle jag inte oroa mig för det ett dugg. Själv köpte jag LCD utav andra anledningar.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177819

55tum, ganska snygg, Jävligt bra bild.

Har den själv med. 1080p filmer är nice.

Men tänk på att plasma är inte lika ljus som en LCD-LED TV. Så har du ljus rum med mycket fönster och har svårt göra den mörkare då är det inte super bra med plasma.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk

Efter en del velande blev det denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=868199
NetonNet hade den för 6800 kr inkl frakt. Är sjukt nöjd, även om jag saknar PVR-funktionen något.
Bilden är så sjukt mycket bättre än min gamla tv så det är som natt och dag.
Min gamla: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=143252

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Sony Bravia KDL-55HX75GBN
12990:- på Elgiganten, 55"

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1124988

Hur är denna jämfört med samsung ES557005? Funderar start på att köpa denna.

Mvh Mohamad

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Ett tips om man har lite krav: Aldrig Samsung.

De har några bra modeller men undviker man Samsung och kollar lite så hittar man en bättre tv-apparat i 9 fall av 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ett tips om man har lite krav: Aldrig Samsung.

De har några bra modeller men undviker man Samsung och kollar lite så hittar man en bättre tv-apparat i 9 fall av 10.

Nja Samsungs plasmor är riktigt bra. Deras billiga LCD är skit.

Permalänk
Medlem

samsung

Skrivet av Dreas89:

Ett tips om man har lite krav: Aldrig Samsung.

De har några bra modeller men undviker man Samsung och kollar lite så hittar man en bättre tv-apparat i 9 fall av 10.

Hej! jag köpte en samsung från 7-Serien (40 tum) LED. Den har absolut den bästa bilden på marknaden när det kommer till Blue-Ray format.
Ps3 funkar perfekt till 3D så man behöver inte köpa en ny Blue-Ray spelare med 3D stöd. Eftersom ps3 med senaste uppdateringen stödjer 3D.
Tveka inte på att köpa 7-Serien eller 8-Serien, du kommer bli förvånad. Röststyrningen fungerar också på svenska. Otroligt bra dessutom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palm8551:

Hej! jag köpte en samsung från 7-Serien (40 tum) LED. Den har absolut den bästa bilden på marknaden när det kommer till Blue-Ray format.

Nej. Jag kan garantera att det finns massor med TVs som har bättre bild, och förmodligen är de flesta av de Plasma-TVs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palm8551:

Hej! jag köpte en samsung från 7-Serien (40 tum) LED. Den har absolut den bästa bilden på marknaden när det kommer till Blue-Ray format.
Ps3 funkar perfekt till 3D så man behöver inte köpa en ny Blue-Ray spelare med 3D stöd. Eftersom ps3 med senaste uppdateringen stödjer 3D.
Tveka inte på att köpa 7-Serien eller 8-Serien, du kommer bli förvånad. Röststyrningen fungerar också på svenska. Otroligt bra dessutom!

Källa på det tack. Du sitter på en TV med LCD-teknik.

Varför ska vi lyssna på dig och inte proffsrecensioner, människor som faktiskt kan lite om tv-apparater?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Källa på det tack. Du sitter på en TV med LCD-teknik.

Varför ska vi lyssna på dig och inte proffsrecensioner, människor som faktiskt kan lite om tv-apparater?

Vad är det du vill ha källa på? Det är en LED tv ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nej. Jag kan garantera att det finns massor med TVs som har bättre bild, och förmodligen är de flesta av de Plasma-TVs.

Ja om man vill lägga ut 30.000 kr så får du såklart en bättre bild på en plasma. Budget plasma för 10.000 är inget att ha.

Permalänk
Medlem

Om du föreställer dig så kostar samsungs 8-serie 14.900 för en 40 tum. Bilden är ingen skillnad när du kommer högre upp i tum då det är samma teknik och specifikationer. 46 tum kostar 19.900 och 55 kostar 24.900. Allting beror på vilket storlek du vill ha på bilden.
Så om du köper en plasma för 30.000 tex som är 55 tum. Vad skulle vara skillnaden? Plasma och LCD med LED belysning är två skilda världar. Dom är till för olika saker. Beror på vad man vill göra på tvn.
Spel/streaming/Blue-Ray = LED
Sport/TV/DVD filmer = Plasma

Permalänk
Skrivet av Palm8551:

Hej! jag köpte en samsung från 7-Serien (40 tum) LED. Den har absolut den bästa bilden på marknaden när det kommer till Blue-Ray format.
Ps3 funkar perfekt till 3D så man behöver inte köpa en ny Blue-Ray spelare med 3D stöd. Eftersom ps3 med senaste uppdateringen stödjer 3D.
Tveka inte på att köpa 7-Serien eller 8-Serien, du kommer bli förvånad. Röststyrningen fungerar också på svenska. Otroligt bra dessutom!

Har också testat en tv från den serien. Mitt intryck var överdrivna färger, dålig svärta, mycket clouding och massivt input lag,

Skrivet av Palm8551:

Ja om man vill lägga ut 30.000 kr så får du såklart en bättre bild på en plasma. Budget plasma för 10.000 är inget att ha.

Vad snackar du om? Det är framförallt i de lägre prisklassen som plasma briljerar ännu mer över lcd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasta med ingon:

Har också testat en tv från den serien. Mitt intryck var överdrivna färger, dålig svärta, mycket clouding och massivt input lag,

Vad snackar du om? Det är framförallt i de lägre prisklassen som plasma briljerar ännu mer över lcd.

Ja om man sträcker sig ner mot 4000 kr så briljerar plasma mer än lcd. Det var därför jag köpte en Plasma åt min mor för 5000 kr men en LED till mig för en dyrare peng.

TVn som du hävdar har massvis med nackdelar har fått en otroligt positiv kritik samt feedback. '
Kritikernas kommentar var: Vi applåderade vid vissa tillfällen då bilden utmärkte sig som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palm8551:

Vad är det du vill ha källa på? Det är en LED tv ja.

Efter att ha läst dina inlägg måste jag hänvisa dig till detta forum för att läsa på lite:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=40

Dina inlägg är fyllda med osanningar.
Om man ska få lika bra bild på en LED- LCD som en Plasma måste man lägga mer eller mindre dubbla pengarna.
Svärtan på en LED-LCD i de billigare segmenten kommer inte ens i närheten av svärtan på en Plasma i samma prisklass.

PS. Din tv är en LCD med LED-belysning om du inte var medveten om det.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palm8551:

Vad är det du vill ha källa på? Det är en LED tv ja.

Källa på allt du skrev i ditt inlägg. Du sa att det var den tv-apparat som hade bäst bild av alla. Källa tack.

Skrivet av Palm8551:

Om du föreställer dig så kostar samsungs 8-serie 14.900 för en 40 tum. Bilden är ingen skillnad när du kommer högre upp i tum då det är samma teknik och specifikationer. 46 tum kostar 19.900 och 55 kostar 24.900. Allting beror på vilket storlek du vill ha på bilden.
Så om du köper en plasma för 30.000 tex som är 55 tum. Vad skulle vara skillnaden? Plasma och LCD med LED belysning är två skilda världar. Dom är till för olika saker. Beror på vad man vill göra på tvn.
Spel/streaming/Blue-Ray = LED
Sport/TV/DVD filmer = Plasma

Du far med så mycket osanning att jag blir ledsen. Plasma för allt som har med film att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palm8551:

Spel/streaming/Blue-Ray = LED
Sport/TV/DVD filmer = Plasma

Drar du fram dina "fakta" raka vägen från rektum?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Efter att ha läst dina inlägg måste jag hänvisa dig till detta forum för att läsa på lite:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=40

Dina inlägg är fyllda med osanningar.
Om man ska få lika bra bild på en LED- LCD som en Plasma måste man lägga mer eller mindre dubbla pengarna.
Svärtan på en LED-LCD i de billigare segmenten kommer inte ens i närheten av svärtan på en Plasma i samma prisklass.

PS. Din tv är en LCD med LED-belysning om du inte var medveten om det.

Jag är medveten om att en ''LED TV'' är en LCD Tv med LED belysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strimman:

Drar du fram dina "fakta" raka vägen från rektum?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag drar fakta utifrån sanningen. Hur tycker du det är då?