18000 att leka med...

Permalänk
Medlem

18000 att leka med...

änterligen ska jag skaffa en egen, repeterar, EGEN dator!
har tidigare (nu) använt min mammas cp "compaq deskpro".
aja, nu har mammsen och pappsen gått med på att betala 50% av min nya dator... jag tänkte lägga 9tusen... kan nån som inte har nått kul att göra plocka i hop en liten dator åt mig?
behöver:
burk = chassi --> chieftec fulltower silver.
19-skärm
mx-500 som mus...daah...
p4, minst 2,4....
och den ska vara tyst som fan, men ändå kunna flyttas på lan...
ska ha den på på nätterna...

aja, har lekt lite själv, men jag vill gärna ha lite hjälp... det ska bli en värsting dator (ska klå Emptyh)... hehe...
Tackar...:-)

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Hedersmedlem

Detta kommer att bli en intel vs amd tråd tror jag.

Vad ska du ha den till i första hand? Spel ?

Permalänk
Medlem

japp, spel och kolla lite på film...

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

shuttle!
en sb51g skulle smida åt dig
kolla: http://www.hothardware.com/hh_files/Motherboards/shuttle_sb51...
den har typ även stöd för hyperthreading (vilket i sig är kasst men men )

lägg på enm p4 2.8 och ett radeon9700 PRO på det....512 pc2700 ram

Visa signatur

Xplore

Permalänk
Medlem

ååh... jag spyr på designen, så ful så min mamma gråter floder ...fy fan.... hehe

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk

Här har du en som verkar bra. Dock lite dyrare men det lönar sig säkert i längden.

http://www.siba.se/Product/Product.aspx?id=57075

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem

hmm...det får itne gå över 18tusen... och helst så beställer jag komponenter som jag sätter ihop själv... det blir billigare och då vet jag vad jag har i lådan...

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

Tänkte mig som grund:

Chieftec DA-01B-D Dragon FullTower Black 360W ATX (AMD&P4 OK)

Abit IT7-MAX2-V2 i845PE 4PCI 1AGP 3DDR-DIMM UDMA133 SATA RAID LAN Firewire USB2 6CH-Audio Socket478 ATX

WD 120Gb (8mb cache)

GainWard Geforce4 NV28 Ultra/650-8X XP "Golden Sample" TV/DVI 128Mb DDR DVI TV-out Retail AGP

låter ok? tänkte först herkules 9700pro...men det blev lite dyrt....

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk

Ska den vara jävligt tyst så är inte wd så lyckat. Har en själv och min bror ocksål. Snabba som attan men har en vinande ljud. Seagate ska det vara om det ska vara rejält tyst.

Grafikkortet verkar ju vara i slöaste laget för att sitta i en burk för 18 papp. Dra ett radeon 9700, alltså inte pro-modellen. Det kostar ca 3k på komplett.se
Spara hellre in en tusenlapp på processorn om du vill minska på kostnaden. Du vill väl kunna lira de senaste spelen på den???

Permalänk
Medlem

hmm... ok.... vad ska jag ha för processor då? 2,???? .... 2,4 ligger fint, inte för dyrt och inte för billigt...ehh.... ja...

tack, seagate.... ska kolla på dom...

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

vad är det för minne man ska ha? orginal eller standard? *känner mig noob* ....

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Glömsk

Du har rätt mycket att lägga ut, och jag tänker därför rekommendera dig följande: Snåla inte på en billig skärm. Ärligt talat så skulle jag lägga minst 6000 på en juste skärm om jag skulle köpa en dator för 18000. Skärmen är den enda komponenten som inte minskar så förbaskat i värde på bara några månader, det du vilar dina ögon på och den komponent du kommer använda till många system framöver.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

mmm, jag skulle säga att 6000kr för skärmen är kanske att ta i men det finns många fina skärmar i 4500kr klassen som du inte skulle bli besviken på.

Radeon 9700 är givetvis ett måste. För 3000kr får du ett som inte heter pro som har lägre inställningar på minnet och gpu:n men dock fortfarande är väldigt snabbt!

Sen minst 512 i minne, vilken sort är givetvis beroende på ifall du satsar på ddr eller rdram.

Permalänk
Medlem

bara så att det inte blir några missförstånd så tänker jag inte ens försöka överklocka min burk som jag sparat i typ 3år och tjatat i 5år för att få... vill inte äventyra mina pengar...hehe....

Skärmen... hm... jag har en 15nu, men den är aldedes för liten att spela på... använder den på lan... hmm... men jag vill inte lägga allt för mycket på skärm. PÅ DB.com fanns det nån för typ 2095... är den bara skit eller?

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

för 2095 får man bara skit. Gå minst upp till runt 3k där du kan få en hyundai q910. Men helst upp till runt 4.5k där det finns många fina.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av askeladden
Här har du en som verkar bra. Dock lite dyrare men det lönar sig säkert i längden.

http://www.siba.se/Product/Product.aspx?id=57075

Tipsa om produkter från Siba är väl inte direkt uppskattat efter deras reklamutskick för ett tag sedan....

Rätt kass dator för pengarna förresten! MX440, hallå!

Visa signatur

Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."

Permalänk
Medlem

hmm... ok... fasst jag vet inte om jag vill/ kan satsa så mycket på en skärm... hmm.... aja, nu e jag trött och jag ska hugga julgranar imorrn... Godnatt...

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är att inte snåla på skärmen!!!
Tro inte att du kan köpa en billig skärm, du lurar bara dig själv, dessutom är det skadligt för ögonen med en alltför dålig skärm.

Jag tyckar att man alltid ska lägga minst 1/3 av pengarna man lägger på daorn på skärmen om man ska uppgradera.

En skärm för 2000 spänn kommer du inte någon vart med, köp som de andra har sagt för cirka 4500 och uppåt så kommer du att bli nöjd.

Kom ihåg att många datortidningar testar skärmar lite då och då. Deras testvinnare brukar var trevliga grejor att sitta framför

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk

...eller så lägger du hela penningen + några tusenlappar på en Eizo FlexScan L685EX 18" LCD

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=24576&t=678&l=2...

Sen kan du känna dig nöjd...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Här kommer ett förslag(www.komplett.se).... kanske har glömt något viktigt iofs

MSI 845PE MAX2-FIR Moderkort S478/533mhz
1 729,00

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5 x 2
1 650,00

Sapphire Radeon 9700 Atlantis 128MB.
2 986,00

NEC 19" CRT Multisync FE991SB TCO-99.
4 597,00

Seagate Barracuda V 120GB IDE 7200RPM.
1 833,00

Intel Pentium 4 2.53 GHz Boxed PC533.
3 194,00

Logitech MX500 Optisk Mus.
521,00

Logitech Internet Navigator Keyboard.
347,00

Chieftec Dragon Medium Tower dörr Silver
1 153,00

Totalt:
18 010,00 + 377.78 i frakt... men det tycker jag dina föräldrar ska bjusa på

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Re: 18000 att leka med...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av älgen
änterligen ska jag skaffa en egen, repeterar, EGEN dator!
har tidigare (nu) använt min mammas cp "compaq deskpro".
aja, nu har mammsen och pappsen gått med på att betala 50% av min nya dator... jag tänkte lägga 9tusen... kan nån som inte har nått kul att göra plocka i hop en liten dator åt mig?
behöver:
burk = chassi --> chieftec fulltower silver.
19-skärm
mx-500 som mus...daah...
p4, minst 2,4....
och den ska vara tyst som fan, men ändå kunna flyttas på lan...
ska ha den på på nätterna...

aja, har lekt lite själv, men jag vill gärna ha lite hjälp... det ska bli en värsting dator (ska klå Emptyh)... hehe...
Tackar...:-)

vad ska du med ett fulltower till om du inte ska klocka, ha speciellt många enheter (verkar det som) eller vill ha en mobil dator till LAN?

Permalänk
Medlem

mmm, ett shuttle barebone borde ju vara perfekt att bygga på?

Permalänk
Medlem

Det finns en trevlig begagnad Sony G420 på Blocket.

http://www2.blocket.se/view/750589.htm?l=0

Har man pengar så är det inte ett helt fel val. Dock tung att släpa med sig på LAN, men har du en liten Shuttlebox så kompenserar ju det.

Vad gäller dator så säljer den här killen en kompetent en.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=110974

Får du den (utan skärm) för 10 000 så kan du ju lägga 4500 på Sony G420 och ändå ha en hel del pengar kvar tills när Geforce FX och R350 kommer. Bra va?

Permalänk
Medlem

Om du inte ska klocka går det lika bra med PC2700-minne. Avråder från en Shuttle som värstingburk:
Ont om expansionsplatser
Ont om 3,5"-platser och 5,25"-platser
Klent nätagg

Var en man och kånka ett Cheiftec super midtower till LANet som alla andra gör.

Ska du ha den på på nätterna ska du väl kika på det här för grafikkortet också: http://kylning.com/product_info.php?cPath=77_89&products_id=3...

Seagatedisk är givet.

Permalänk
Medlem

Frallan: fungerar ZALMAN ZM80HP VGA COOLER?? hade för mig att den inte gjorde så stor skillnad... men men...

ElDiablo: jag vill ha ett fulltower för att om jag ska senare expandera och modda så att det finns utrymme... kanske en vattenkylning kommer in snart...

Bjarte: jag blir galen på bildskärm... för min dator som jag tänker på går ganska exakt på 17700... och då är det en skit skärm med... så jag har ca 3000 att lägga på skärm... ska kolla runt lite...

Tack för alla svaren hittills... behöver stöd i denna hårda tid

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med Psionicist.

Skärmen är otroligt viktig.
Jag skulle hellre tagit ett snålare grafikkort och lagt lite mer på skärm, kanske inte bortåt 6000:- för det är överdrivet åt en "normal spelande" person. Men iaf bortåt 4000-4500:-

Dessutom lägger man inte 6000:- eller mer för en skärm och sen kör ett nVidia/ATi kort på den...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk

När man ALDRIG haft en egen dator förut så tycker inte jag att man ska köpa från t ex. blocket. Blocket använder man om det verkligen är nödfall. 90% av de som annonserar där (på datoravdelningen) försöker blåsa dig.

Precis som det sagts innan. För 13000kronor (om du lägger 5k på en skärm) så får du en riktigt bra dator.
Du kommer ångra om du inte lägger dina pengar på en BRA skärm.

Det gör jag.

Visa signatur

[size="1"]Jag hatar att äga!
icq: #153521608 | mail: tolsirion@home.se[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av älgen
Frallan: fungerar ZALMAN ZM80HP VGA COOLER?? hade för mig att den inte gjorde så stor skillnad... men men...

ElDiablo: jag vill ha ett fulltower för att om jag ska senare expandera och modda så att det finns utrymme... kanske en vattenkylning kommer in snart...

Bjarte: jag blir galen på bildskärm... för min dator som jag tänker på går ganska exakt på 17700... och då är det en skit skärm med... så jag har ca 3000 att lägga på skärm... ska kolla runt lite...

Tack för alla svaren hittills... behöver stöd i denna hårda tid

Men du sa förrut att du inte tänkte klocka? Stämmer det eller inte? För vad ska du med vattenkylning om du inte tänker klocka?

Man behöver inget utrymme för att modifiera, man kan modifiera en liten låda och ett stort fulltower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av älgen
http://www2.blocket.se/view/802044.htm?l=0
verkar detta ok?

Om du nu ber om råd så kan det vara smart att lyssna annars så kanke folk tröttnar.
Det där är en skitskärm, den kostar 2700 i nypris och är säkert köpt på ett dyrt ställe. Lägg ut 4500 på skärmen så får du nått som håller ett tag.

Vår första skärm kostade 6000 kr och är fortfarande (7år senare) riktigt bra faktiskt. Medans nästa skärm som bara kostade 200 kr är otroligt suddig bara tre år senare.

Så det som alla är överens om: SNÅLA INTE PÅ SKÄRMEN FÖR F*N

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"