Integrationspolitiken i landet Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Fast nu är det du som är oslipad. Flyktingpolitik = politik angående flyktingmottagande. Vad är det svåra att förstå? Varför drar du in andra typer av invandring i det hela?

Jag försökte förklara för dig vad du missade i mitt första inlägg, och får jag göra det igen uppenbarligen. Du skrev att flyktingpolitiken var oerhört kostsam. Jag förmodar att du inte menar att det är politiken som sådan som kostar, utan att du faktiskt menar de kostnader som är betingat med den flyktingpolitik Sverige för, dvs. kostander för flyktinginvandring. Flyktinginvandring är invandring pga. humanitära skäl, ex. asylinvandring. Det ska skijas ifrån arbetskraftsinvandring som per definition är en plusaffär.
Det var denna typ av invandring, flyktinginvandring, jag kommenterade ang. svårigheten i att beräkna, dvs. samma typ av invandring som du yttrade var oerhört kostsam.
Frågor på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

1. Man har rätt att vistas i landet så länge uppehållstillståndet gäller. Jag menar att asylbehov är något man [ofta] behöver under en begränsad tid. Jag undrar hur mycket liv man hinner skapa sig på en 5-10 när när man står utanför arbetsmarknaden (tar ju en invandrare i snitt 7 år att få arbete och då räknar man inte bara flyktinginvandringen) och inte kan språket. Jag tycker att ett uppehållstillstånd som följd av asyl ska omprövas för att se om det fortfarande finns asylbehov. Gör det inte det tycker jag att det är fullt rimligt att man beger sig hem igen eller ansöker om medborgarskap.

läs artikeln på slutet. Studier går att göra på allt, det är viktigt att veta vad man ska använda datan till, om den ens går att använda sig av i verkliga livet.

Bara för att man är flykting betyder det inte att man inte har ett liv. Hur mycket har du gjort senaste tio åren, är det piss i havet?
Nu när du förklarat hur du tänker så är det betydligt bättre, dvs att man ska ha mäjlighet att söka medborgarskap efter en omprövning.

A det tar sju år att få jobb säger inte mycket om individer. Det kan lika gärna vara som så att det är ett fåtal som aldrig får jobb eller som får jobb sent medan många får jobb inom rimlig tid, långkörarna kommer höja snittet ordentligt och då ter det sig som att gruppen generellt tar lång tid på sig att komma ut i arbetslivet. Behöver inte vara så, men det kan mycket väl vaa en förklaring, bara att jämföra med barnadödligheten och hur man räknar det.

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/pojkar-som-fatt-y-namn-h...

Citat:

2. Jag tror att en starkare svensk identitet gynnar integrationen, något som visserligen kräver att vi ser över kraven för svenskt medborgarskap. Som det ser ut idag är det inte värt något om man bortser från rätten att rösta och rätten att ovillkorligt få vistas i landet. Språkprov och avhållsamhet gällande brott, exempelvis.

vad är en svensk identitet enligt dig?

Citat:

3. Kriminella ska utvisas. Punkt.

oavsett brott?

Citat:

4. Om vi slutar dela ut PUT så kommer antalet invandrare i behov av boende att minska.

hur får du ihop detta? Lika många behöver boende, antalet asylsökande kommer ju vara ganska jämnt, bara det att man inte tillåter lika många att stanna kvar. Men om handläggningen tar lika lång tid som den gör idag så har du fortfarande många som du måste ta hand om i flera år.

Citat:

5. Anhörig- och asylinvandrare. Jag ställer mig även tveksam till arbetskraftsinvandring om det rör sig om okvalificerade sysslor då vi har gott om arbetslösa som skulle kunna utföra dessa.

all invandring där personen redan har ordnat jobb skall främj då dessa är rena vinstaffärerna för staten. Du har en arbetslös skara som uppenbarligen inte klarar av att ombesörja arbetsbehovet, varför inte fylla dessa?
Asyl och flyktingar är vidare här av andra anledningar än att se till att arbetssituationen är täckt, utan de är här för att de flyr för sina liv.

Citat:

6. Invandrare behövs ja, men outbildade och analfabeter behövs inte. Jag har inga problem med kvalificerade invandrare som kan fylla ut bristyrken. Det är f.ö. inte en liten minoritet av asyl- och anhöriginvandrarna som går arbetslösa år ut och år in. Jag drar inte alla över en kam, jag konstaterar att invandrare som grupp är mer problematisk än den etniska svenska befolkningen. För att lösa denna extra problematik tror jag inte att det går att fylla på med den mängd människor vi tar emot idag.

hur stor del är det då?
På vilket sätt är invandrare mer problematiska? Hur är det INTE att dra alla över en kam?

Citat:

7. Jag vet inte vad det är som får dig att tro att jag tycker att du ska utvisas. Är du inte svensk medborgare utan befinner dig i Sverige på ett PUT så hade det, om jag fått bestämma, varit dags för dig att bli svensk medborgare.

hur gagnas landet av att jag är medborgare istället för att leva och jobba här på PUT?
Nej, jag har inte sagt att du tycker att jag ska utvisas. Däremot har du genom det du skrivit förklarat att jag och min familj inte hade fått stanna kvar om vi kommit idag och du fått bestämma.

@fesoj: försökte skriva men det gick inget bra, väldigt konstigt citerat, så fixa till den så svarar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

1: Bara för att man är flykting betyder det inte att man inte har ett liv. Hur mycket har du gjort senaste tio åren, är det piss i havet?

2: A det tar sju år att få jobb säger inte mycket om individer. Det kan lika gärna vara som så att det är ett fåtal som aldrig får jobb eller som får jobb sent medan många får jobb inom rimlig tid, långkörarna kommer höja snittet ordentligt och då ter det sig som att gruppen generellt tar lång tid på sig att komma ut i arbetslivet. Behöver inte vara så, men det kan mycket väl vaa en förklaring, bara att jämföra med barnadödligheten och hur man räknar det.

3: vad är en svensk identitet enligt dig?

4: oavsett brott?

5: hur får du ihop detta? Lika många behöver boende, antalet asylsökande kommer ju vara ganska jämnt, bara det att man inte tillåter lika många att stanna kvar. Men om handläggningen tar lika lång tid som den gör idag så har du fortfarande många som du måste ta hand om i flera år.

6: all invandring där personen redan har ordnat jobb skall främj då dessa är rena vinstaffärerna för staten. Du har en arbetslös skara som uppenbarligen inte klarar av att ombesörja arbetsbehovet, varför inte fylla dessa?
Asyl och flyktingar är vidare här av andra anledningar än att se till att arbetssituationen är täckt, utan de är här för att de flyr för sina liv.

7: hur stor del är det då?

8: På vilket sätt är invandrare mer problematiska? Hur är det INTE att dra alla över en kam?

9: hur gagnas landet av att jag är medborgare istället för att leva och jobba här på PUT?

1: Det är klart att man skaffar sig något form av liv där man bosätter sig, frågan är dock om det är tillräckligt för att man absolut inte ska kunna åka tillbaka till sitt hemland. Jag menar att det inte är det. I mitt eget fall så har jag hela min släkt här, jag har jobb, jag studerar, engagerar mig i ungdomsidrotten, talar språket, m.m. Jag är f.ö. svensk medborgare, vilket ger mig en absolut rätt att befinna mig i Sverige.

2: Det kan omöjligt vara "ett fåtal" som sänker statistiken. 7 år i snitt även om man inkluderar arbetskraftinvandring (som ofta har jobb från dag 1), det säger sig självt att asyl- och anhöriginvandrare tar väldigt lång tid på sig att komma ut i arbete.

3: En person som anser sig svensk och som av andra anses svensk. Jag menar att det svenska identiteten idag är väldigt svag därför att medborgarskapet i princip är kravlöst och dessutom inte ger några nämnvärda fördelar över uppehållstillstånd.

4: Allt som resulterar i fängelse = ut. Finns ingen som helst mening att tolerera importade kriminalitet.

5: A) Antalet asyl- och anhöriginvandrare ökar, så det är inte en konstant siffra. B) idag byggs problemet på därför att kommuner inte klarar av att skrapa fram tillräckligt många lägenheter. Om vi bromsar invandringen kraftigt får vi en chans att slussa ut alla som redan är här från transitboenden. Om de dessutom behöver åka tillbaka inom 5-10 år frigör det många lägenheter för nya invandrare eller andra svenskar.

6: Vi har tillräckligt hög arbetslöshet utan att föra in ännu fler människor som sätts i utanförskap. När sysselsättningsnivån närmar sig 95-96%, då kan vi börja prata om att det behövs fler.
Ja, asylflyktingar är här för att få skydd, när det skyddet inte längre behövs är det dags att åka hem.

7: Flyktingar från Somalia, Irak och Afghanistan är våra största invandrargrupper. Dessa är i stort väldigt dåligt utbildade och inte lämpade för den svenska arbetsmarknaden.

8: Låg utbildningsgrad. Talar inte språket. Många fall andra värderingar. Flyktingar som grupp är mer problematiska än den europeiska arbetskraftsinvandringen eller den inhemska befolkningen.

9: En stark nationell identitet gynnar sammanhållningen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

1: Det är klart att man skaffar sig något form av liv där man bosätter sig, frågan är dock om det är tillräckligt för att man absolut inte ska kunna åka tillbaka till sitt hemland. Jag menar att det inte är det. I mitt eget fall så har jag hela min släkt här, jag har jobb, jag studerar, engagerar mig i ungdomsidrotten, talar språket, m.m. Jag är f.ö. svensk medborgare, vilket ger mig en absolut rätt att befinna mig i Sverige.

2: Det kan omöjligt vara "ett fåtal" som sänker statistiken. 7 år i snitt även om man inkluderar arbetskraftinvandring (som ofta har jobb från dag 1), det säger sig självt att asyl- och anhöriginvandrare tar väldigt lång tid på sig att komma ut i arbete.

3: En person som anser sig svensk och som av andra anses svensk. Jag menar att det svenska identiteten idag är väldigt svag därför att medborgarskapet i princip är kravlöst och dessutom inte ger några nämnvärda fördelar över uppehållstillstånd.

5: A) Antalet asyl- och anhöriginvandrare ökar, så det är inte en konstant siffra. B) idag byggs problemet på därför att kommuner inte klarar av att skrapa fram tillräckligt många lägenheter. Om vi bromsar invandringen kraftigt får vi en chans att slussa ut alla som redan är här från transitboenden. Om de dessutom behöver åka tillbaka inom 5-10 år frigör det många lägenheter för nya invandrare eller andra svenskar.

9: En stark nationell identitet gynnar sammanhållningen.

2. Det behöver inte vara ett fåtal, det kan vara så att personer som i inledningsskedet flyttar hit inte arbetar överhuvudtaget faktiskt. Det kan alltså handla om sk. hemmafruar något som även var vanligt i den "svenska" kulturen fram till åtminstone -80talet. Finns mängder med såna exempel i våra äldreboenden där tanten inte jobbat utan varit hemma och skött barnen så att säga.

3. Det där kommer du få problem med då jag tror att andras svenskhet inte är samma svenskhet som du skriver under på. Detta problem får du för att det inte går att definiera en svensk identitet förutom möjligen på ett ideal-plan och även då färgat av gruppens åsikter men det gör inte det varken mer eller mindre rätt.

5. Bostadsbristen är i storstäderna. Resten av Sverige har i princip bostadsöverskott. Dessa kommuner vinner snarare på att kunna fylla sådana bostäder med folk och tro det eller ej men inhemska medborgare kanske inte är så sugna på att bo i t.ex. norrlands inland medan det ändå finns arbetsplatser kvar där som behöver nyanställa.

9. Ahaa! En stark gemenskap gynnar sammanhållningen? Goddag yxskaft. Svarar ändå inte på frågan hur man som medborgare gynnar landet istället för PUT. Eller du menar att det skapas nationell identitet så snart man fått sitt svenska medborgarskap?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag har läst någonstans att med en mer restriktiv flyktingpolitik, så minskar antalet asylsökande...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Jag har läst någonstans att med en mer restriktiv flyktingpolitik, så minskar antalet asylsökande...

Skickades från m.sweclockers.com

Att antalet asylsökande minskar gör väl varken till eller från då Sverige inte tar emot alla asylsökande eller ens prövar deras asylskäl i alla fall utan avvisar dessa?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

1: Det är klart att man skaffar sig något form av liv där man bosätter sig, frågan är dock om det är tillräckligt för att man absolut inte ska kunna åka tillbaka till sitt hemland. Jag menar att det inte är det. I mitt eget fall så har jag hela min släkt här, jag har jobb, jag studerar, engagerar mig i ungdomsidrotten, talar språket, m.m. Jag är f.ö. svensk medborgare, vilket ger mig en absolut rätt att befinna mig i Sverige.

Du hade nog hunnit med minst lika mycket även om du inte varit medborgare.
Du tar för lättvindigt på liv när du kastar ur dig att man ändå inte hinner göra så mycket i livet på fem till tio år.

Citat:

2: Det kan omöjligt vara "ett fåtal" som sänker statistiken. 7 år i snitt även om man inkluderar arbetskraftinvandring (som ofta har jobb från dag 1), det säger sig självt att asyl- och anhöriginvandrare tar väldigt lång tid på sig att komma ut i arbete.

källa på det.
Att folk som inte kan språket eller hur svenska samhället funkar tar längre tid på att komma ut i arbetslivet är ingen nyhet eller överraskning, men du vet inte hur långa andelarna utgör av dessa "7-års medel innan de får jobb"-gruppen.

Citat:

3: En person som anser sig svensk och som av andra anses svensk. Jag menar att det svenska identiteten idag är väldigt svag därför att medborgarskapet i princip är kravlöst och dessutom inte ger några nämnvärda fördelar över uppehållstillstånd.

som en fin smygrasist skrev i en annan tråd så tänker många "man är ingen häst bara för att man är född i ett stall". Tycker dock du ska he en stor eloge för just detta då du anser att svenskhet är en state of mind och inte hänger ihop med gener eller annat påhitt.

Citat:

5: A) Antalet asyl- och anhöriginvandrare ökar, så det är inte en konstant siffra. B) idag byggs problemet på därför att kommuner inte klarar av att skrapa fram tillräckligt många lägenheter. Om vi bromsar invandringen kraftigt får vi en chans att slussa ut alla som redan är här från transitboenden. Om de dessutom behöver åka tillbaka inom 5-10 år frigör det många lägenheter för nya invandrare eller andra svenskar.

som sentenced skrev så är det i mesta landet ingen bostadsbrist.
Här kan man med lätthet åtgärda genom att skicka invandrare till olika delar av landet i väntan på att de får PUT, medborgarskap eller vad som. Omfördelning alltså.
Men i förra inlägget skrev du att de skulle få välja om de skulle åka tillbaka eller ansöka om medborgarskap, således behöver det inte frigöras så långa lägenheter då de flesta efter tex tio år med största sannolikhet kommer välja stanna kvar i ett bättre land helt enkelt.

Citat:

6: Vi har tillräckligt hög arbetslöshet utan att föra in ännu fler människor som sätts i utanförskap. När sysselsättningsnivån närmar sig 95-96%, då kan vi börja prata om att det behövs fler.
Ja, asylflyktingar är här för att få skydd, när det skyddet inte längre behövs är det dags att åka hem.

handlar inte att ha tillräckligt hög arbetslöshet, utan tillräckligt antal som fyller lediga jobb och där finns det många yrken som dessa arbetslösa inte kan uppfylla. Tex läkaryrket där en fjärdedel är invandrare. Ingen har heller sagt att man bara ska ta in invandrare, utan diskussionen handlar om att vi har olika synsätt på hur man kan förbättra situationen för alla dem som man tar in. Den inhemska arbetslösheten har bara en svag koppling till asylsökande så att dra slutsatsen att arbetslösheten upprätthålls av asylinvandrare är inte hållbart. För det du säger är i så fall i princip att många inhemska inte får jobb eftersom invandrare, som inte ens kan språket, tar deras jobb. Det låter väldigt konstigt...
Återigen, du skrev i förra inlägget att man skulle få välja om man skulle bli medborgare eller ej, inte att man skulle ut efter x antal år.

Citat:

7: Flyktingar från Somalia, Irak och Afghanistan är våra största invandrargrupper. Dessa är i stort väldigt dåligt utbildade och inte lämpade för den svenska arbetsmarknaden.

återigen; hur stor del?

Citat:

8: Låg utbildningsgrad. Talar inte språket. Många fall andra värderingar. Flyktingar som grupp är mer problematiska än den europeiska arbetskraftsinvandringen eller den inhemska befolkningen.

utbildningen och språket är väl ändå relativt enkla saker att åtgärda som kan resultera i vinst för staten på ett par år?
Tycker vidare att det är väldigt luddigt att säga att de är mer problematiska. De har flytt för sina liv till ett land de inte känner. Klart det skapar mer problem än om de kan sitta och planera ett år i förväg. Det är på riktigt som att jämföra päron med äpplen och jag förstår inte vad det har för relevans.

Citat:

9: En stark nationell identitet gynnar sammanhållningen.

svarar inte på frågan hur det gynnar sverige om jag är här med PUT eller som medborgare.

Permalänk
Medlem

Med de höga bidragen nyinvandrade erhåller så finns inget incitament att börja jobba och därmed öka möjligheten att bli en del av samhället. Siffrorna nedan är skrämmande läsning för alla skattebetalare. Exemplet är maximalt belopp och förutsätter att bidragstagaren deltar i aktivitet (typ SFI) men klart är att bidragen är högre än vad många får ut på en heltidslön.
____________________________________________________________________________________
Nyanländas ekonomi
Relaterat.Hur ser den ekonomiska ersättningen ut för en nyanländ invandrarkvinna som är arbetslös och har tre barn.

Kvinnor får:
6 510 kronor i etableringsersättning
4 500 kronor i etableringstillägg
4 500 kronor i bostadsbidrag
3 754 kronor i barnbidrag
2 546 kronor i underhållsstöd
= 21 810 kronor i månaden skattefritt.

Utöver detta har kvinnan rätt till:
259 200 kronor i retroaktiv föräldrapeng från det att barnet föddes, oavsett i vilket land det är fött. Hon kan själv välja i vilken takt föräldrapengen ska betalas ut. Exemplet är baserat på den lägsta ersättningsnivån om 180 kronor per dag under 480 dagar per barn.

Källa: www.statskontoret.se

Detta är ingen ovanlig situation då bigami (månggifte) inte är tillåtet i Sverige. Mannen får då ett eget boende, med egen ersättning:

6 510 kronor i etableringsersättning
4 500 kronor i etableringstillägg
4 500 kronor i bostadsbidrag
= 15 510 kronor skattefritt.

Dessa ersättningar är betydligt mer än vad en normal inkomsttagare får i pension efter skatt i Sverige.

Lennart Karlsson

http://www.dt.se/opinion/insandare/1.5196640-nyanlandas-ekono...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Med de höga bidragen nyinvandrade erhåller så finns inget incitament att börja jobba och därmed öka möjligheten att bli en del av samhället. Siffrorna nedan är skrämmande läsning för alla skattebetalare. Exemplet är maximalt belopp och förutsätter att bidragstagaren deltar i aktivitet (typ SFI) men klart är att bidragen är högre än vad många får ut på en heltidslön.
____________________________________________________________________________________
Nyanländas ekonomi
Relaterat.Hur ser den ekonomiska ersättningen ut för en nyanländ invandrarkvinna som är arbetslös och har tre barn.

Kvinnor får:
6 510 kronor i etableringsersättning
4 500 kronor i etableringstillägg
4 500 kronor i bostadsbidrag
3 754 kronor i barnbidrag
2 546 kronor i underhållsstöd
= 21 810 kronor i månaden skattefritt.

Utöver detta har kvinnan rätt till:
259 200 kronor i retroaktiv föräldrapeng från det att barnet föddes, oavsett i vilket land det är fött. Hon kan själv välja i vilken takt föräldrapengen ska betalas ut. Exemplet är baserat på den lägsta ersättningsnivån om 180 kronor per dag under 480 dagar per barn.

Källa: www.statskontoret.se

Detta är ingen ovanlig situation då bigami (månggifte) inte är tillåtet i Sverige. Mannen får då ett eget boende, med egen ersättning:

6 510 kronor i etableringsersättning
4 500 kronor i etableringstillägg
4 500 kronor i bostadsbidrag
= 15 510 kronor skattefritt.

Dessa ersättningar är betydligt mer än vad en normal inkomsttagare får i pension efter skatt i Sverige.

Lennart Karlsson

http://www.dt.se/opinion/insandare/1.5196640-nyanlandas-ekono...

Så det du säger är alltså att alla invandrare i princip är "självförsörjande". Varför jobbar de som städare, busschaufförer och alla andra skitjobb om de lyfter 15 000kr skattefritt?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Så det du säger är alltså att alla invandrare i princip är "självförsörjande". Varför jobbar de som städare, busschaufförer och alla andra skitjobb om de lyfter 15 000kr skattefritt?

För att inte nämna att de ska kunna språket så pass bra och vara insatta i svenska regler så pass bra att de kräver ut alla dessa bidrag, även om de har möjlighet till dessa...

@S1im var exakt på statskontoret hittar man dessa siffror?

"Meddelande från dt.se:
Ovanstående insändare baseras på fakta som är felaktig. Uppgifterna stämmer inte. Vi beklagar att insändaren publicerats och kommer att återkomma med korrekta uppgifter." Sista stycket från din sista länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

För att inte nämna att de ska kunna språket så pass bra och vara insatta i svenska regler så pass bra att de kräver ut alla dessa bidrag, även om de har möjlighet till dessa...

@S1im var exakt på statskontoret hittar man dessa siffror?

"Meddelande från dt.se:
Ovanstående insändare baseras på fakta som är felaktig. Uppgifterna stämmer inte. Vi beklagar att insändaren publicerats och kommer att återkomma med korrekta uppgifter." Sista stycket från din sista länk.

Visst måste man bara älska den där källhänvisningen som verkligen håller universitetsnivå "källa www.statskontoret.se". Kort och koncist, inget larv!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

För att inte nämna att de ska kunna språket så pass bra och vara insatta i svenska regler så pass bra att de kräver ut alla dessa bidrag, även om de har möjlighet till dessa...

@S1im var exakt på statskontoret hittar man dessa siffror?

"Meddelande från dt.se:
Ovanstående insändare baseras på fakta som är felaktig. Uppgifterna stämmer inte. Vi beklagar att insändaren publicerats och kommer att återkomma med korrekta uppgifter." Sista stycket från din sista länk.

DT gör som alla andra tidningar och stoppar kommentarerna när åsikterna inte är dom önskade. Nu kunde man skylla på felaktiga siffror för att summan var hela 270 kr fel. Riksdagsman(FP) Fredrik Malm gjorde ett försök att dementera hela uträkningen som en vandringssägen och gjorde en egen uträkning, hans summa blev 21 541 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

DT gör som alla andra tidningar och stoppar kommentarerna när åsikterna inte är dom önskade. Nu kunde man skylla på felaktiga siffror för att summan var hela 270 kr fel. Riksdagsman(FP) Fredrik Malm gjorde ett försök att dementera hela uträkningen som en vandringssägen och gjorde en egen uträkning, hans summa blev 21 541 kr.

Varför använda en källa som dementerar sina egna artiklar?
Var på statskontorets hemsida hittar man dessa uppgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Varför använda en källa som dementerar sina egna artiklar?
Var på statskontorets hemsida hittar man dessa uppgifter?

Vad ska du ha för källa? Det handlar om bidrag där maxbeloppen är väl kända. Vill du kontrollera beloppen så sök på http:\\fk.se
Det personen i artiklen har gjort är sammanställt fakta .

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Vad ska du ha för källa? Det handlar om bidrag där maxbeloppen är väl kända. Vill du kontrollera beloppen så sök på http:\\fk.se
Det personen i artiklen har gjort är sammanställt fakta .

Varför inte en källa där det du påstår finns, gärna oberoende sådan som inte vinklar fakta samt även har reglerna för att få dessa bidrag.
Annars blir det lätt tossigt som i ditt fall där din egen källa säger sig ha fel uppgifter. Du skulle lika gärna kunna kasta ur dig vilken skit som helst och säga att vi bara ska kolla upp det på "internet".

Men, så är det bara jag som kanske är skadad och gärna vill ha källa när du kommer med fakta. Silly me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Varför inte en källa där det du påstår finns, gärna oberoende sådan som inte vinklar fakta samt även har reglerna för att få dessa bidrag.
Annars blir det lätt tossigt som i ditt fall där din egen källa säger sig ha fel uppgifter. Du skulle lika gärna kunna kasta ur dig vilken skit som helst och säga att vi bara ska kolla upp det på "internet".

Men, så är det bara jag som kanske är skadad och gärna vill ha källa när du kommer med fakta. Silly me.

Jag angav en källa FK.se där finns information om både belopp och kriterier för att få bidragen i exemplet. Duger information från Försäkringskassan åt dig, är dom tillräckligt oberoende?
Dessutom nämnde jag riksdagsman Fredrik Malm, som i ett försök att avvisa sammanställningen som en myt, kom fram till beloppet 21 541 kr och därmed bekräftade han sammanställningen som närapå korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Jag angav en källa FK.se där finns information om både belopp och kriterier för att få bidragen i exemplet. Duger information från Försäkringskassan åt dig, är dom tillräckligt oberoende?
Dessutom nämnde jag riksdagsman Fredrik Malm, som i ett försök att avvisa sammanställningen som en myt, kom fram till beloppet 21 541 kr och därmed bekräftade han sammanställningen som närapå korrekt.

Det är ingen källa, det är en webbadress till Försäkrningskassan. Än så länge saknar dina siffror någon som helst täckning. Det är i och för sig inte ovanligt för personer som hänger mycket på SD-bloggar/forum, där man hela tiden matas med felaktiga uppgifter och kutymen är att ingen ifrågasätter ett påstående så länge det är invandrarkritiskt, hur felaktigt den än torde vara.
Men nu för du en diskussion utanför ovan nämnda sfär, och då får du lyfta upp nivån markant. Se till att ha täckning för det du påstår. Att hänvisa till en insändare i en tidning, där tidningsredaktionen tydligt skrivit att innehållna uppgifter är felaktiga, är märkligt i sig. Men att sedan spela PK-kortet, och säga att tidningen censurerar, blir ännu märkligare - det är sådant som görs på SD-bloggar och liknande när fakta inte gillas. När du gör det här likställer dig enbart med alla, om du ursäkter, imbeciller som hänger på dessa ställen. Därmed inte sagt att du är en av dem, men det är så du framställer dig själv.

Permalänk
Medlem

Vissa här som verkar följa devisen att har man inga argument kan man spela dum eller ta till härskartekniker!
Och för er kännedom så är inte bidragsnivåerna påhittade av mig utan det är myndigheter som angett summorna.

Efter 1 minuts jobb hittade jag följande länkar som jag antog alla på ett dataforum kunde hitta!

"Du som har etableringsersättning kan även få etableringstillägg om du har barn som bor hemma. Du kan som mest få 4 500 kronor i etableringstillägg."
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/ny_i_sverige/etabl...

"Om du deltar i en etableringsplan på heltid får du 308 kronor per dag, fem dagar i veckan".
(308 kr * ~21 dagar = ~6500kr/månad)
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/72e33fb0-623a...

Bostadsbidrag, barnbidrag och underhållsstöd
http://www.swedbank.se/om-swedbank/analyser/institutet-for-pr...

Edit: Ingen som reflekterar över 259 tkr/barn i retroaktivt barnbidrag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Vissa här som verkar följa devisen att har man inga argument kan man spela dum eller ta till härskartekniker!
Och för er kännedom så är inte bidragsnivåerna påhittade av mig utan det är myndigheter som angett summorna.

Efter 1 minuts jobb hittade jag följande länkar som jag antog alla på ett dataforum kunde hitta!

"Du som har etableringsersättning kan även få etableringstillägg om du har barn som bor hemma. Du kan som mest få 4 500 kronor i etableringstillägg."
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/ny_i_sverige/etabl...

"Om du deltar i en etableringsplan på heltid får du 308 kronor per dag, fem dagar i veckan".
(308 kr * ~21 dagar = ~6500kr/månad)
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/72e33fb0-623a...

Bostadsbidrag, barnbidrag och underhållsstöd
http://www.swedbank.se/om-swedbank/analyser/institutet-for-pr...

Edit: Ingen som reflekterar över 259 tkr/barn i retroaktivt barnbidrag?

Som skrivet så är det du som ska förse oss med källa om du kommer med fakta, kommer jag med fakta så ska jag komma med källor.
Hade jag velat hade jag också kunnat leta på fk.se, men det är principen det handlar om, inte skriver du bara www.fk.se om du skriver ett arbete i ämnet?

Vad gäller bostadsbidrag och barnbidrag så är det inget specifikt för invandrare, antar att du själv också fått barnbidrag?
Dock så tycker jag att retroaktiva bidrag känns väldigt märkliga, varför ska man ha sådana?
Vad gäller de andra bidragen så var många av dem att man bara fick dem x antal gånger under förutsättning att man utförde y saker under tiden z och att det skulle finnas någon "lots" som skötte detta som i sin tur också fick ersättning etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Vissa här som verkar följa devisen att har man inga argument kan man spela dum eller ta till härskartekniker!
Och för er kännedom så är inte bidragsnivåerna påhittade av mig utan det är myndigheter som angett summorna.

Efter 1 minuts jobb hittade jag följande länkar som jag antog alla på ett dataforum kunde hitta!

"Du som har etableringsersättning kan även få etableringstillägg om du har barn som bor hemma. Du kan som mest få 4 500 kronor i etableringstillägg."
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/ny_i_sverige/etabl...

"Om du deltar i en etableringsplan på heltid får du 308 kronor per dag, fem dagar i veckan".
(308 kr * ~21 dagar = ~6500kr/månad)
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/72e33fb0-623a...

Bostadsbidrag, barnbidrag och underhållsstöd
http://www.swedbank.se/om-swedbank/analyser/institutet-for-pr...

Edit: Ingen som reflekterar över 259 tkr/barn i retroaktivt barnbidrag?

Bra, nu har du täckning för dina påståenden - ett steg i rätt riktning. Jag sa aldrig att dina siffror var felaktiga, men ska du bli tagen på allvar kan du inte bara slänga ur dig ett påstående och sedan hänvisa till ex. www.fk.se och anta att folk själva ska leta upp källan du använt.
Ang. din kommentar om härskarteknik och/eller spela dum så antar jag du åsyftade på mitt inlägg. Du får gärna kalla det härskarteknik om du vill, det viktiga är att du tog åt dig och faktiskt backade upp dina påståenden. Mitt inlägg, som jag skrev ovan, var inte en replik, utan en uppmaning. Här kommer min replik:

För det första är större delen en ersättning och inte ett bidrag. Skillnaden här är att ett bidrag inte kräver någon motprestation, vilket en ersättning gör. Att det kallas bidrag är, numera, klassisk SD-retorik som du verkar ha svalt till fullo. Etableringsersättningen är till för att få ut nyanlända människor i arbetsmarknaden, vilket inkluderar att man lär sig svenska och söker jobb i enlighet med Arbetsförmedlingens riktlinjer. Ditt påstående om att den höga ersättningen inte skapar incitament för att börja arbeta håller alltså inte. Ställer man sig inte till arbetsmarknadens förfogande får man heller ingen ersättning. Detta är ett sätt att integrera nyanlända människor i Sverige, istället för att de ska isolera sig hos släkt/vänner utan egen bostad, utan egen möjlighet till försörjning, utan möjlighet att lära sig svenska. För att få maximal ersättning, som blir upp emot 20 000:- per månad, ska man bl.a. ha en egen bostad där man bor ensam med sina barn, varav alla måste vara under elva år, hyran måste ligga på 5700:- eller mer. Så klart förutsätter det också att man till fullo följer etableringsplanen, annars minskar ersättningen. Knappat det vanliga scenariot direkt.
För att ha rätt till denna ersättning krävs att man har uppehållstillstånd som flykting, kvotflykting eller skyddsbehövande. Knappast ett bra utgångsläge för att integreras i det svenska samhället utan stöd. Vidare gäller ersättningen i max två år.
Det blir så banalt ifrån SD-håller med omnejd när de först kritiserar integrationen, att invandrare är arbetslösa och skapar getton i förorten, för att sedan kritisera stöd som är till för att integrera. Jag tycker beloppen under förutsättningarna är rimliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Vissa här som verkar följa devisen att har man inga argument kan man spela dum eller ta till härskartekniker!
Och för er kännedom så är inte bidragsnivåerna påhittade av mig utan det är myndigheter som angett summorna.

Efter 1 minuts jobb hittade jag följande länkar som jag antog alla på ett dataforum kunde hitta!

"Du som har etableringsersättning kan även få etableringstillägg om du har barn som bor hemma. Du kan som mest få 4 500 kronor i etableringstillägg."
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/ny_i_sverige/etabl...

"Om du deltar i en etableringsplan på heltid får du 308 kronor per dag, fem dagar i veckan".
(308 kr * ~21 dagar = ~6500kr/månad)
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/72e33fb0-623a...

Bostadsbidrag, barnbidrag och underhållsstöd
http://www.swedbank.se/om-swedbank/analyser/institutet-for-pr...

Edit: Ingen som reflekterar över 259 tkr/barn i retroaktivt barnbidrag?

Du har helt fel. Källa fk.se samt scb.se. Där ser man klart och tydligt att du inte alls får så mycket pengar som du hävdar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S1im:

Edit: Ingen som reflekterar över 259 tkr/barn i retroaktivt barnbidrag?

Ja det låter mycket konstigt.

Så konstigt att jag inte har lyckats hitta en enda källa som styrker det påståendet trots idellt sökande.

Jag skulle nog påstå att det är en myt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon19753:

Ja det låter mycket konstigt.

Så konstigt att jag inte har lyckats hitta en enda källa som styrker det påståendet trots idellt sökande.

Jag skulle nog påstå att det är en myt.

Infon är inte direkt svår att hitta hos försäkringskassan.

http://shorturl.se/?qZQjS

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Infon är inte direkt svår att hitta hos försäkringskassan.

http://shorturl.se/?qZQjS

Finns inget där som styrker påståendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Finns inget där som styrker påståendet.

Fredrik malm har svarat på det här: http://fmalm.blogspot.no/2012/09/vandringshistoria-pa-natet-o...
Men inte han heller nämner nån källa, kanske dax för försäkringskassan att sätta punkt för detta snart? Kan man inte bara som journalist/privat person ringa dom och fråga?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Fredrik malm har svarat på det här: http://fmalm.blogspot.no/2012/09/vandringshistoria-pa-natet-o...
Men inte han heller nämner nån källa, kanske dax för försäkringskassan att sätta punkt för detta snart? Kan man inte bara som journalist/privat person ringa dom och fråga?

Man kan ju även med det klassiska sunda bondförnuftet lista ut att det inte riktigt är förankrat i verkligheten. Varför skulle flyktingar/invandrare överhuvudtaget arbeta om de kan få dessa bidragsnivåer?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Fredrik malm har svarat på det här: http://fmalm.blogspot.no/2012/09/vandringshistoria-pa-natet-o...
Men inte han heller nämner nån källa, kanske dax för försäkringskassan att sätta punkt för detta snart? Kan man inte bara som journalist/privat person ringa dom och fråga?

Jo, det där läste jag när siffrorna redovisades i denna tråd, men som du mycket riktigt poängterar så har ite heller han en källa där man klart och tydligt ser detta med retroaktiv föräldrapenning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Man kan ju även med det klassiska sunda bondförnuftet lista ut att det inte riktigt är förankrat i verkligheten. Varför skulle flyktingar/invandrare överhuvudtaget arbeta om de kan få dessa bidragsnivåer?

För att stjäla jobben från svensken givetvis.

Häng med i diskussionen nu för fan...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Infon är inte direkt svår att hitta hos försäkringskassan.

http://shorturl.se/?qZQjS

Lustigt det står ingenting om retroaktivt barnbidrag där heller. Mer specifikt för att det är en sida om föräldrapenning.

Men om jag tolkar det rätt så för att få alla dessa bidrag ska man:

  1. Vara en trebarnsförälder med 3 barn i åldrar mindre än 6, 4 respektive 2 år.

  2. Vara ensamstående.

  3. Bo i en skälig bostad med cirka 7kkr i hyra.

  4. Ha en inkomst på under 9kkr/månad bruttolön).

  5. Delta i etableringsaktiviteter 40h i veckan.

  6. Vara hemma med barnen på heltid och inte delta i några etableringsaktiviteter.

  7. De tre barnen ska vara över 11 år.

  8. Inte ha något arbeta.

  9. Söka arbete på fulltid.

  10. Få underhållstöd för alla tre barnen.

  11. Inte få underhållstöd för barnen.

För att inte nämna att man efter de första 2 åren har precis samma bidragssituation som vilken annan invånare som helst.

Permalänk
Medlem

Skrattretande med skeptikerna här som avfärdar allt som myt utan att ens ha försökt visa egen fakta på att summorna är fel! Jobbar precis som Aftonbladets redaktion.

Från mitt första inlägg i frågan.
"259 200 kronor i retroaktiv föräldrapeng från det att barnet föddes, oavsett i vilket land det är fött. Hon kan själv välja i vilken takt föräldrapengen ska betalas ut. Exemplet är baserat på den lägsta ersättningsnivån om 180 kronor per dag under 480 dagar per barn."

Föräldrapenning: Lägstanivå för barn födda från och med 1 juli 2006 180kr
https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e4f679ad-ba0...

Antal dagar per barn är 480.

180kr * 480dgr = 86 400kr/barn
3 * 86 400kr = 259 200kr retroaktivt i föräldrapenning för 3 barn, precis som det står i exemplet.

@Sentenced som sa
"Man kan ju även med det klassiska sunda bondförnuftet lista ut att det inte riktigt är förankrat i verkligheten. Varför skulle flyktingar/invandrare överhuvudtaget arbeta om de kan få dessa bidragsnivåer? "

Precis det som var min poäng, finns en orsak till att många som kommer till Sverige inte direkt anstränger sig för att få ett jobb.