Copyswede får rätt mot UMA, kopieringsavgift på hårddiskar slås fast

Permalänk
Medlem

Hur definerar man en extern hårddisk och en intern? Skulle gissa att det i framtiden kommer komma "interna hdd" som kommer kunna användas på exakt samma sätt som externa idag. Det här var en riktig flummig "lag" som väl inte kan vara korrekt lagligt? Dom har ju inte ens någon klar definition?!!!

Det här är värsta storebror maffia systemet!!

Permalänk

Fy f*n vad SJUKT!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burtas:

Är inte det diskriminering ?

Klippt från Copyswede "Din organisation kan sedan sälja vidare de ersättningsbefriade produkterna till sina funktionshindrade medlemmar."
Kan inte Swec bilda en förening? Visst måste vi nördar vara lite socialt funktionshindrade här på Swec?
"Föreningen för socialt handikappade/elektronikskadades förbund"?

Permalänk
Medlem

Bara att köpa utomlands helt enkelt. Är inte Tyskland rätt billiga? På externa diskar är det bara att köpa en intern och sedan lägga den i ett kabinett!

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Idiotiskt. Det leder bara till att massa pengar försvinner ut ur landet istället. Finns inte en chans jag köper externa diskar av en svensk butik igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Finns ett flertal: Spotify, Voddler, Netflix, etc.

Älskar spotify. Men Voddler och Netflix når inte riktigt ända fram, även om det är ett steg i rätt riktning. Men att ligga 1-2 t.o.m. tre sesonger efter på dom poppuläraste serierna är INTE ok. Testade netflix en månad (amerikanska versionen) och de va inget vidare, men bra om man vill se lite äldre film som man annars hade varit tvungen att gå till en videobutik för

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nån här som har koll på juridik som förklara för mig varför man har valt att lösa detta med en skiljenämnd? Varför valde inte UMA att ta detta till domstol, denna avgift känns otroligt svårmotiverad.

Det enda som borde kunna motivera avgiften borde vara om man kan bevisa att folk fatiskt köper externa diskar för att i stor utsträckning ha som lagring för privatkopiering (vilket jag iaf har väldigt svårt att tro) och hur stor procent av köparna behöver privatkopiera för att det ska vara rimligt att ha en kollektiv avgift egentligen? Kan absolut se poängen med den gamla kassettavgiften på kassettband, VHS och till viss mån CD-R, på den tiden så var det ändå många som kopierade vänners album å filmer, majoriteten som köpte tomma VHS använde väl ändå dom till att kopiera filmer och spela in grejer från TV så kunde ändå se det som en rimlig avgift för de lagringsmedierna då de inte kunde användas till så mycket annat. Ingen med nån form av verklighetsuppfattning kan väl tycka att detta är rimligt så förstår inte varför man inte gick till domstol med det. Ännu dummare är det ju med tanke på att trenden verkar gå mot strömmande musik, film och då lär det ju bli ännu färre som lagrar media på datorn :S

Tyvärr lär ju inte beslutet vara offentligt, hade vart riktigt intressant å veta hur Copyswede lyckades vinna det här

Permalänk
Medlem

Jaha, eftersom upphovsmakarna nu för "korrekt ersättning för det som piratkopieras" så betyder det ju att det är öppen dörr för att piratkopiera eftersom du redan betalar för det när du köper en hårdisk/usbminne. Man köper alltså en fribiljett för piratkopierning. Good job!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

En liten notering; detta har absolut inget med svenska staten att göra, om vi bortser från att beslutsfattare givetvis kan ha ekonomiska egenintressen av att gå immaterialrättsmaffian till mötes (läs: det skulle inte förvåna mig ett dugg om beslutet är ett resultat av bestickning i en eller annan form, alternativt jävighet bland beslutsfattarna).

De drivande i frågan är privata intressenter, det här handlar inte om att staten (som till syvende och sist är du, jag och alla andra) ska dra in mer pengar som skulle komma oss (kanske inte helt oavkortat förvisso) till gagn i slutändan, utan att ett fåtal förmodligen redan väldigt välmående människor vill ha ännu mer, utan att någon annan på något vis får ta del av de inkasserade pengarna. Det är förvisso inget ont i att någon som redan är rik vill bli rikare, men det ställer saker och ting i perspektiv att nämna det som motpol till staten.

Att utpeka staten som intressent i det här fallet är hursomhelst en ren felaktighet.

Fina ord min vän. Att utesluta staten som intressent i sammanhanget? Det tror jag att man skulle kunna se som ett felsteg. Låt mig bryta ner frågeställningen i punktform för att inte skapa noveller.

Organisationen Copyswede avgiftssätter svenska befolkningen för att upphovsrättsskyddat material kopieras.
(Enligt indicier i forumet pga att man kort sagt vill få folk att betala för piratkopiering)

Kopiering av upphovsrättsskyddat i samband med delning av materialet är enligt svensk lag ett brott.

Våra lagar och regler upprätthålls av den svenska polisen, som i sin tur är en del av det rättsliga systemet som ligger under den svensk staten.

SÅ:
1: Har aldrig nämnt att detta inte handlar om externa intressenter.
2: Påvisade i mitt första inlägg min besvikelse över att detta klubbades igenom i svensk domstol, vilket är del av ett organ i vårt rättssystem.
Bara de tyder ju på ett intresse från riksdagen (alltså det lagstiftande organet i sverige)
3: Om inte den svenska staten med dess under organ hade funnit något intresse i fildelning och Piratkopiering så hade inte debatten väckts från början.

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xosos:

Jaha, eftersom upphovsmakarna nu för "korrekt ersättning för det som piratkopieras" så betyder det ju att det är öppen dörr för att piratkopiera eftersom du redan betalar för det när du köper en hårdisk/usbminne. Man köper alltså en fribiljett för piratkopierning. Good job!!

nej det är ersättning för privatkopiering. inte piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nån här som har koll på juridik som förklara för mig varför man har valt att lösa detta med en skiljenämnd? Varför valde inte UMA att ta detta till domstol, denna avgift känns otroligt svårmotiverad.

Det enda som borde kunna motivera avgiften borde vara om man kan bevisa att folk fatiskt köper externa diskar för att i stor utsträckning ha som lagring för privatkopiering (vilket jag iaf har väldigt svårt att tro) och hur stor procent av köparna behöver privatkopiera för att det ska vara rimligt att ha en kollektiv avgift? Kan absolut se poängen med den gamla kassettavgiften på kassettband, VHS och till viss mån CD-R, på den tiden så var det ändå många som kopierade vänners album å filmer, majoriteten som köpte tomma VHS använde väl ändå dom till att kopiera filmer så kunde ändå se det som en rimlig avgift för de lagringsmedierna då de inte kunde användas till så mycket annat. Ingen med nån form av verklighetsuppfattning kan väl tycka att detta är rimligt så förstår inte varför man inte gick till domstol med det. Ännu dummare är det ju med tanke på att trenden verkar gå mot strömmande musik, film och då lär ju ännu mindre lagra media på datorn :S

Tyvärr lär ju inte beslutet vara offentligt, hade vart riktigt intressant å veta hur Copyswede lyckades vinna det här

Det tråkiga i med detta är att det inte är så svårmotiverat i detta skede för copyswede pga den så kallade kassettavgiften, Som har existerat ett bra tag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kassettavgift (mer info)

Kort sagt bestämdes att upphovsrättshavarna skall kompenseras för att vår lagstiftning tillåter privat kopiering.
Så avgiften finns redan gällande disketter, band, CD-skivor. Så det enda copyswede har behövt göra är att påvisa att man behöver uppdatera lagen gällande flyttningsbar media.

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Klippt från Copyswede "Din organisation kan sedan sälja vidare de ersättningsbefriade produkterna till sina funktionshindrade medlemmar."
Kan inte Swec bilda en förening? Visst måste vi nördar vara lite socialt funktionshindrade här på Swec?
"Föreningen för socialt handikappade/elektronikskadades förbund"?

Musarmarnas riksförbund. Tillsammans är vi starka!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Idioti.
Då blir det väl att handla från komplett.no, eller?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coraydus:

Det tråkiga i med detta är att det inte är så svårmotiverat i detta skede för copyswede pga den så kallade kassettavgiften, Som har existerat ett bra tag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kassettavgift (mer info)

Kort sagt bestämdes att upphovsrättshavarna skall kompenseras för att vår lagstiftning tillåter privat kopiering.
Så avgiften finns redan gällande disketter, band, CD-skivor. Så det enda copyswede har behövt göra är att påvisa att man behöver uppdatera lagen gällande flyttningsbar media.

Antingen svarade du på fel inlägg eller så läste du bara första stycket innan du svara, läs om läs rätt.

Men om vi antar att de kan påvisa att det är rimligt att det även ska gälla digital extern lagring eftersom de faktiskt vann så hade det ju vart roligt att veta hur de lyckades med det Annars var ju sjävla frågan varför UMA inte valde att gå med det till en domstol ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burtas:

Är inte det diskriminering ?

Det handlar nog förvisso mestadels om att plocka billiga PK-poäng, och att det faktiskt kan motiveras att handikappade i större utsträckning använder den sortens media för kommunikation (exempelvis kan man kommunicera med en blind genom att posta en skiva med tal istället för ett skrivet brev), men för att återknyta till sakfrågan; nej, positiv särbehandling av en liten, mycket specifik grupp, är inte diskriminering. Det är inget konstigare med det än att studenter och pensionärer får åka buss till reducerat pris, eller något i den stilen.

----

Någon som orkar gräva lite? Om vi utgår från att vem som helst som producerar något som håller tillräckligt hög kvalitet för att en tredje person ska vilja lagra det på hårddisken rätterligen bör ha en del av privatkopieringsavgiftskakan, så kan man ställa det mot kraven för medlemskap i någon av de organisationer som nämns här:

http://www.copyswede.se/rattighetshavare/sa-fordelas-ersattni...

Vilka är kraven för medlemskap i sagda organisationer? Är det säkert att jag, som tilll och med gjort en låt jag vet blev något av en partyhit i en ganska stor stad i Sverige för sisådär 10-15 år sedan, och därmed bränts ut (jodå, på den tiden brände man faktiskt ut musikskivor), kan bli medlem i exempelvis STIM, och inkassera de privatkopieringspengar som rätterligen borde vara mina? Eller för att ställa principfrågan på sin spets, kan vem som helst som gjort en låt som laddats ner åtminstone en gång, och därmed alltså kopierats, bli medlem och få sin rättmätiga del?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

nej, positiv särbehandling av en liten, mycket specifik grupp, är inte diskriminering. Det är inget konstigare med det än att studenter och pensionärer får åka buss till reducerat pris, eller något i den stilen.
-

Precis, det är ju inget konstigare med det än att vita medelålders heterosexuella män får förtur till välbetalda jobb?
Eller...

Permalänk
Medlem

tänk när vi börjar lagra data på glas då ska dom ta extra betalt för varenda fönster då.

Permalänk
Skrivet av femkantig:

blir att tanka extra mkt då så man får valuta för pengarna

Hahaha skönaste kommentaren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coraydus:

Fina ord min vän. Att utesluta staten som intressent i sammanhanget? Det tror jag att man skulle kunna se som ett felsteg. Låt mig bryta ner frågeställningen i punktform för att inte skapa noveller.

Organisationen Copyswede avgiftssätter svenska befolkningen för att upphovsrättsskyddat material kopieras.
(Enligt indicier i forumet pga att man kort sagt vill få folk att betala för piratkopiering)

Kopiering av upphovsrättsskyddat i samband med delning av materialet är enligt svensk lag ett brott.

Våra lagar och regler upprätthålls av den svenska polisen, som i sin tur är en del av det rättsliga systemet som ligger under den svensk staten.

SÅ:
1: Har aldrig nämnt att detta inte handlar om externa intressenter.
2: Påvisade i mitt första inlägg min besvikelse över att detta klubbades igenom i svensk domstol, vilket är del av ett organ i vårt rättssystem.
Bara de tyder ju på ett intresse från riksdagen (alltså det lagstiftande organet i sverige)
3: Om inte den svenska staten med dess under organ hade funnit något intresse i fildelning och Piratkopiering så hade inte debatten väckts från början.

Men vilket är statens egenintresse i att tillåta uttagandet en sådan avgift? Statens intresse är ditt, mitt och resten av befolkningens intresse, och vårt intresse är helt klart inte att drabbas av en punktskatt som inte på något vis kommer befolkningen i stort, staten, tillgodo. Felet är de enskilda beslutsfattarnas, beslutsfattare som i bästa fall blivit manipulerade till att klubba det, men som med stor sannolikhet också har någon form av egenintresse i avgiftens införande. I samband med TPB-rättegången ådagalades det ju med all önskvärd tydlighet att copyrightmaffian nästlat sig in ordentligt på strategiska positioner, och om inte annat vore det inte första gången som lagar stiftades som resultat av allt mellan goda gratismiddagar och kontant betalning.

Jaja, vi kan i alla fall konstatera en sak, vi är båda rörande överens om att kassettavgiften är en jävla styggelse, oavsett av huruvida vi når konsensus i frågan om vem som bär skulden

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

En liten notering; detta har absolut inget med svenska staten att göra, om vi bortser från att beslutsfattare givetvis kan ha ekonomiska egenintressen av att gå immaterialrättsmaffian till mötes (läs: det skulle inte förvåna mig ett dugg om beslutet är ett resultat av bestickning i en eller annan form, alternativt jävighet bland beslutsfattarna).

Att utpeka staten som intressent i det här fallet är hursomhelst en ren felaktighet.

Det har precis allt med staten att göra, det är ju staten som bestämmer att Copyswede får hålla på med den här jävelskapen!

Hur många andra privata intresseorganisationer har fått sådana här beskattningsbefogenheter av staten???

Permalänk
Medlem
Skrivet av magmatrix:

Precis, det är ju inget konstigare med det än att vita medelålders heterosexuella män får förtur till välbetalda jobb?
Eller...

Kan det bevisas utom rimliga tvivel att arbetstagaren fått jobbet på grund av att han är vit, medelålders och heterosexuell, och att någon annan som egentligen är lämpligare för jobbet men inte uppfyller de ovanstående kriterierna förfördelats, så kan du lita på att arbetsgivaren får sig en näpsning.

Skälet till att vita, medelålders, heterosexuella män ofta har lättare att få jobb är att det helt enkelt är förbannat svårt att bevisa att grupptillhörigheten var avgörande vid anställningen. Kompetensbedömning är otroligt subjektivt, det går alltid att hitta sådant som i rätten räknas som sakliga skäl till att man valde den man valde.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magmatrix:

Det har precis allt med staten att göra, det är ju staten som bestämmer att Copyswede får hålla på med den här jävelskapen!

Hur många andra privata intresseorganisationer har fått sådana här beskattningsbefogenheter av staten???

Se #321.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

vad var det för jävla svar då?

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk

Vem delar i h-e musik via fysiska diskar???

Det absolut mest bisarra är att Copyswede verkar tro att det finns folk som privatkopierar och delar med sig av musik till sina vänner genom att släpa omkring på externa hårddiskar. Kopieringsavgiften gäller ju bara *externa* diskar och USB-minnen... seriöst, vem fan kopierar sina CD/DVD med musik till en extern hårddisk och ger till någon??

"Tjena Pelle, vill du lite nya låtar? Jag kan maila dom, eller lägga dom på min ftp-server, eller på google drive, eller share:a dom i mediaservern så du kan streama dom, eller skicka in dom i din laptop, eller skicka dom till din ftp, eller.... nähä, du vill att jag lägger dom på en hårddisk som du kommer hit och hämtar när du har vägarna förbi, okej...."

Permalänk
Skrivet av kaput:

Kan det bevisas utom rimliga tvivel att arbetstagaren fått jobbet på grund av att han är vit, medelålders och heterosexuell, och att någon annan som egentligen är lämpligare för jobbet men inte uppfyller de ovanstående kriterierna förfördelats, så kan du lita på att arbetsgivaren får sig en näpsning.
.

Japp, precis.

Och om det kan bevisas utom rimliga tvivel att en specifik handikapporganisation fått skattefördelar just på grund av att dom har ett specifikt handikapp så borde alltså Copyswede näpsas.

Ändå kan Copyswede hålla på och favorisera vissa grupper. Var är lagens långa arm då?

Permalänk

Jag blir så trött på iglarna som suger ur all vett ur svenskarna. När får vi se ett förslag för avgiftsavgift? Inget förvånar en längre medans Svenssons bara köper allt som tutas ut som självklarhet. Gång på gång.

När ska vi vända på skutan? När .onion/tor network är lika stor som den övriga trafiken?

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av magmatrix:

Japp, precis.

Och om det kan bevisas utom rimliga tvivel att en specifik handikapporganisation fått skattefördelar just på grund av att dom har ett specifikt handikapp så borde alltså Copyswede näpsas.

Ändå kan Copyswede hålla på och favorisera vissa grupper. Var är lagens långa arm då?

Skillnaden ligger i gruppen vita heterosexuella mäns kontra handikappades position i samhället. De handikappade som grupp anses kanske inte helt obefogat vara ekonomiskt utsatta, därför är det inget lagbrott att särbehandla dem positivt i ekonomiska frågor, speciellt inte när de som grupp förmodligen i större grad än gemene man använder den sortens media i syften som inte innefattar någon privatkopiering.

Märk dock väl att jag inte försvarar diskrimineringslagstiftningen som den ser ut idag, mest bara försöker förklara hur den fungerar. Personligen tror jag den sortens lagstiftning till största delen är kontraproduktiv.

Förresten, ett bra mycket intressantare fall om man vill studera gränsdragningen i diskrimineringsfrågor är väl det där ganska uppmärksammade fallet med ett taxibolag som tvingades sluta rabattera resor för kvinnor under kvällstid.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur ett företag kan få igenom lagar som skattar hela svenska befolkning...

Visa signatur

The quieter you become, the more you are able to hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Jag blir så trött på iglarna som suger ur all vett ur svenskarna. När får vi se ett förslag för avgiftsavgift? Inget förvånar en längre medans Svenssons bara köper allt som tutas ut som självklarhet. Gång på gång.

När ska vi vända på skutan? När .onion/tor network är lika stor som den övriga trafiken?

Avgiftsavgift finns redan. Kolla på nästa bunte räkningar som dyker in i pörtet, någon av dem lär det stå nåt i stil med "faktureringsavgift: 25 kr" på. Löjligt fräckt egentligen att specifiera det, som om det vore nåt jäkla privilegium att få pröjsa

Givetvis inser jag att det är ett fulknep för att kunna basunera ut ett pris när man jämför sig med konkurrenterna, men sedan ta mer betalt i realiteten, i samma anda som vissa internethandlare av datorprodukter petar upp ett lågt pris för att ranka högt på prisjakt, och sedan smäller på en hundring frakt för något som i själva verket kostar en tjugolapp att skicka, men egentligen borde man försöka bestrida den delen av fakturan någon gång på kul. Inte fan har jag någonsin beställt fakturering, för min del får de mer än gärna skita i att skicka den där fakturan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kul att betala för att få kopiera sina egna verk..

Om jag har 500GB med hemvideor är jag då berättigad kompensation för att jag är upphovsman till dessa? Hur bestäms det vem som räknas som upphovsman?

Lagen säger kort och gott att vanliga dödliga ska betala en avgift oavsett om de är upphovsmän till det de lagrar. Medan de redan rika skiv- och filmbolagen ska få mer pengar även om man inte lagrar deras verk?? Jag förstår ingenting. Det är ju nästan dummare än tv-avgiften.. "Men du kanske tittar på SVT1.." "Men du kanske har upphovsrättsskyddat material.."

edit: Tyvärr är det ju inte heller så enkelt som att bojkotta externa hårddiskar och usb-minnen i Sverige. Man vill ju inte skada återförsäljarna som inte har något med detta att göra.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »