Skramlande ljud från iPhone 5!

Permalänk
Medlem

Skramlande ljud från iPhone 5!

Hejsan sweclockare!

Va igår och hämtade ut min iPhone 5 i en av Telias butiker i Göteborg! Glad för att min nya telefon hade kommit efter ca 2 veckors väntetid packar jag upp den och upptäcker att den skramlar något djävulusiskt!
Det skramlande ljudet uppstår när man tappar lätt med med fingrarna från nedersidan av Apple loggan och upp till ovankant telefonen! Det skramlar även när man håller telefonen och skakar den!
Så jag besökte Telia butiken idag och blev hänvisad direkt till deras serviceverkstad Lan Master i Göteborg!

Kommer dit och blir mött av en tjej i receptionen och förklarar mitt problem för henne och plockar upp telefonen och tappar på den! Då uppstår denna konversationen:

Jag: som du hör så skramlar den
Tjej: ja. Och det finns en förklaring till det och det är att den tillverkas så.
Jag: va? Är du seriös?
Tjej: yes, det är kamera linsen i den som ska ligga löst för zoom och autofokus.
Jag: men det är väl ändå digital zoom på telefoner?
Tjej: ja men det ska vara så
Jag: även om man håller i den och skakar den?
(Tjejen plockar upp telefonen och skakar den)
Tjej: jag hör ingenting
Jag: nu får du ge dig, det är ju tydligt.
Tjej: jag hör inget och det är ändå inte något Apple gör något åt för det ska vara så. Så du får ingen ny
Jag: såg jag ska gå med en telefon som låter som en maracas? Min kompis fick sin 4s utbytt för att den skramlade
Tjej: man ska inte jämföra olika telefoner
(Tjejen tar fram sin iPhone)
Tjej: lyssna här (hon knackar på den och den skramlar) min skramlar också
Jag: men man skulle inte jämföra olika telefoner?
Tjej: eh nej. Men det är så Apple tillverkar sina telefoner och vi kan inte hjälpa dig.

Då tröttnade jag och gick där i från.

Så till poängen, ska det på fullaste allvar skramla om en ny telefon? Låter helt sjukt enligt mig.
Kan jag kräva en ny telefon? Reklamera den?
Är kameralinsen lös? Är det inte allt det digitalt?

Skulle jätte gärna behöva eran hjälp med det här. Så undvik all smutskastning m.m.

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem

Det måste va nån äppelkärna i telefonen som apple kanske har glömt att ta bort.

Äger inget iphone 5 men en telefon ska inte skramla, vänd dig till KO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

Det måste va nån äppelkärna i telefonen som apple kanske har glömrt att ta bort.

Äger inget iphone 5 men en telefon ska inte skramla, vänd dig till KO.

ä

Hehe kan vara så

Nej jag försökte förklara det för tjejen i butiken, men hon upprepade bara "det är så de är tillverkade". Borde man gå dit och gnälla ännu mer och kanske fråga fler personer i butiken om ljudet?

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk

Tror tyvärr inte att det är nått fel på just din, Har en själv och den skramlar också om man skakar på den.
Så tror tyvärr det är så det är med 5:orna.

Visa signatur

i7 2500k, Sapphire 7970, 8Gb Corsair Vengeance, Msi P67A-UD3 B3, Antec 750w, 60gb OCZ Agility 3.

Permalänk
Medlem

Kolla denna videon och gör likadant, kan vara det som är problemet!

http://www.youtube.com/watch?v=28v9f9xBcDo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SetaiWakaranai:

Tror tyvärr inte att det är nått fel på just din, Har en själv och den skramlar också om man skakar på den.
Så tror tyvärr det är så det är med 5:orna.

Men det är ju helt sjukt att en telefon ska skramla? Det är ju ett irritationsmoment av rang!
Så fort jag lyfter i den så skramlar den, mina brorsdöttrar tycker säkert den är underhållande men inte jag!

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem

min 4s låter också litegrann, men vadå maracas.. känns som du överdriver. Man hör att den skramlar om man sätter örat emot, men inte annars.. liksom kom igen ?

EDIT: Iphone 5 kanske låter mera, men verkar konstigt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Min skramlar också om man slår till den lite lätt på baksidan eller om man lägger ifrån sig den på ett bord och ja även när man har telefonen vid örat och där kommer ett sms eller nåt och den vibrerar, då skramlar det också till.

Fick min på lanseringsdagen, märkte då skramlet. Chattade med kundservice på telenor, de hänvisar mig till telenorbutiken. Kommer in och frågar om telefonen verkligen ska skramla så och fick samma svar som dig "Det ska vara så, min låter likadant. Det är kameralinsen/autofokusen? som sitter löst."

Har läst runt på olika forum och fler har samma skrammel och alla säger att det är något med kameran som ska sitta löst och på så sätt uppkommer det ljudet.

Märkligt tycker jag personligen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palie:

Men det är ju helt sjukt att en telefon ska skramla? Det är ju ett irritationsmoment av rang!
Så fort jag lyfter i den så skramlar den, mina brorsdöttrar tycker säkert den är underhållande men inte jag!

Kolla videon jag länkade, sätt något hårt (som inte repar iphonen) och tryck till, så borde det lösa sig!

(länken igen: http://www.youtube.com/watch?v=28v9f9xBcDo")

Permalänk
Skrivet av Palie:

Men det är ju helt sjukt att en telefon ska skramla? Det är ju ett irritationsmoment av rang!
Så fort jag lyfter i den så skramlar den, mina brorsdöttrar tycker säkert den är underhållande men inte jag!

Håller verkligen med och det känns som om man betalar för lite mer än att få ett skrammel.
Men kan nog vara svårt att få det godkänt som ett problem då det inte direkt påverkar prestandan på telefonen.

Visa signatur

i7 2500k, Sapphire 7970, 8Gb Corsair Vengeance, Msi P67A-UD3 B3, Antec 750w, 60gb OCZ Agility 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Kolla denna videon och gör likadant, kan vara det som är problemet!

http://www.youtube.com/watch?v=28v9f9xBcDo

pröva detta
!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

min 4s låter också litegrann, men vadå maracas.. känns som du överdriver. Man hör att den skramlar om man sätter örat emot, men inte annars.. liksom kom igen ?

Du behöver inte hålla min emot örat för att höra det, du kan ha den upp mot en halvmeter ifrån örat och du hör det!

Skrivet av AndreasO_:

Min skramlar också om man slår till den lite lätt på baksidan eller om man lägger ifrån sig den på ett bord och ja även när man har telefonen vid örat och där kommer ett sms eller nåt och den vibrerar, då skramlar det också till.

Fick min på lanseringsdagen, märkte då skramlet. Chattade med kundservice på telenor, de hänvisar mig till telenorbutiken. Kommer in och frågar om telefonen verkligen ska skramla så och fick samma svar som dig "Det ska vara så, min låter likadant. Det är kameralinsen/autofokusen? som sitter löst."

Har läst runt på olika forum och fler har samma skrammel och alla säger att det är något med kameran som ska sitta löst och på så sätt uppkommer det ljudet.

Märkligt tycker jag personligen i alla fall.

Ja det är väldigt märkligt enligt mig. Är det några andra telefonmärken som uppför sig så?

Skrivet av Aarox:

Kolla videon jag länkade, sätt något hårt (som inte repar iphonen) och tryck till, så borde det lösa sig!

(länken igen: http://www.youtube.com/watch?v=28v9f9xBcDo")

Grejen är att jag inte har samma ljud, tänk dig typ maracas liknande ljud och inte det där klonkande

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk

min htc one x låter med när man skakar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av SetaiWakaranai:

Håller verkligen med och det känns som om man betalar för lite mer än att få ett skrammel.
Men kan nog vara svårt att få det godkänt som ett problem då det inte direkt påverkar prestandan på telefonen.

Ja men precis!
Min polare hade samma ljud på sin 4s och fick den utbytt utan tjafs!

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richardstenlund:

min htc one x låter med när man skakar den

Jaså? Från kameran?

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palie:

Jaså? Från kameran?

Min HTC Desire skramlar också från kameran, jag kan även jag höra det från cirka en halvmeter. Den skramlar dock inte när man bara plockar upp den etc, utan man måste skaka den medvetet för att det ska höras.

Permalänk
Medlem

Snackade precis med Telias support och de säger att iphonen INTE ska skramla och rekommenderade att lämna in den i inköpsbutiken! Så det får man ta och göra imorgon då!

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem

Min vanliga Iphone 4 skramlar, låter som en tändsticksask... fast väldigt väldigt lågt. Min iphone 4s skramlar inte...

Tror de är tillverkade såhär... alltså inget fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Palie:

Hejsan sweclockare!

Va igår och hämtade ut min iPhone 5 i en av Telias butiker i Göteborg! Glad för att min nya telefon hade kommit efter ca 2 veckors väntetid packar jag upp den och upptäcker att den skramlar något djävulusiskt!
Det skramlande ljudet uppstår när man tappar lätt med med fingrarna från nedersidan av Apple loggan och upp till ovankant telefonen! Det skramlar även när man håller telefonen och skakar den!
Så jag besökte Telia butiken idag och blev hänvisad direkt till deras serviceverkstad Lan Master i Göteborg!

Kommer dit och blir mött av en tjej i receptionen och förklarar mitt problem för henne och plockar upp telefonen och tappar på den! Då uppstår denna konversationen:

Jag: som du hör så skramlar den
Tjej: ja. Och det finns en förklaring till det och det är att den tillverkas så.
Jag: va? Är du seriös?
Tjej: yes, det är kamera linsen i den som ska ligga löst för zoom och autofokus.
Jag: men det är väl ändå digital zoom på telefoner?
Tjej: ja men det ska vara så
Jag: även om man håller i den och skakar den?
(Tjejen plockar upp telefonen och skakar den)
Tjej: jag hör ingenting
Jag: nu får du ge dig, det är ju tydligt.
Tjej: jag hör inget och det är ändå inte något Apple gör något åt för det ska vara så. Så du får ingen ny
Jag: såg jag ska gå med en telefon som låter som en maracas? Min kompis fick sin 4s utbytt för att den skramlade
Tjej: man ska inte jämföra olika telefoner
(Tjejen tar fram sin iPhone)
Tjej: lyssna här (hon knackar på den och den skramlar) min skramlar också
Jag: men man skulle inte jämföra olika telefoner?
Tjej: eh nej. Men det är så Apple tillverkar sina telefoner och vi kan inte hjälpa dig.

Då tröttnade jag och gick där i från.

Så till poängen, ska det på fullaste allvar skramla om en ny telefon? Låter helt sjukt enligt mig.
Kan jag kräva en ny telefon? Reklamera den?
Är kameralinsen lös? Är det inte allt det digitalt?

Skulle jätte gärna behöva eran hjälp med det här. Så undvik all smutskastning m.m.

Kameralinsen på de flesta telefoner hänger i ett par tunna trådar, och justeras i ett magnetfält. (likt högtalarmembran)
När man skakar en telefon utrustad med den här linstypen, så hörs ett mycket svagt klickande när linsen träffar ändlägena. Dock så skall det inte höras tydligt, utan man är tvungen att verkligen lyssna noga för att ens notera ljudet.

Ett klickande ljud hör likaså när man använder kameran och fokuserar, då kameran utför flera fokuseringsförsök på rad.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Skickade in min skramlande iPhone 5 till Tele2. Returnerad utan åtgärd med motivering: "alla iPhone 5 låter när man knackar på baksidan". Ser inte ut som att de kommer gå med på att häva köpet. Finns det något jag kan göra eller får jag acceptera en telefon som låter trasig vid leverans?

Permalänk
Medlem

Men herregud, så mycket skramlar det väl inte, det är ju så att linsen har den konstruktionen.
Går du omkring och skakar din telefon hela dagarna?

Permalänk
Medlem

Var så på Iphone 4 också? Du är bara lite extra pedant nu, var likadan i början. Nu tänker jag inte på det.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Har haft 2st Iphone 4, nuvarande Iphone 5 och alla har skramlat lite när man knackar på baksidan på dom! Så är nog inte något som är onormalt för Iphones skulle jag säga!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Kameralinsen på de flesta telefoner hänger i ett par tunna trådar, och justeras i ett magnetfält. (likt högtalarmembran)
När man skakar en telefon utrustad med den här linstypen, så hörs ett mycket svagt klickande när linsen träffar ändlägena. Dock så skall det inte höras tydligt, utan man är tvungen att verkligen lyssna noga för att ens notera ljudet.

Ett klickande ljud hör likaså när man använder kameran och fokuserar, då kameran utför flera fokuseringsförsök på rad.

det där med att det klickar när den fokuserar, det har jag på min sgs2
undrade länge vad fan det var för nåt, tack!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har själv en iPhone 5 och hör inget skramlande ljud i huvudtaget,
men jag skriver såsom många andra har skrivit, så störande kan det la inte vara?

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så skramlade min One X också, och om jag inte missminner mig hade majoriteten av användarna den upplevelsen.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Min iphone 5 låter inte när man skakar, men däremot om man knackar på apple loggan så är det något som låter lite... inte direkt oroad, 4an lät mer!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Det är ett känt "problem" dom är tydligen utformade så även fast det är vanligt med batterier som släpper, men personligen tycker jag det är sjukt, jag har aldrig ägt en mobil som skramlar när man skakar den och vill heller inte ha någon

Permalänk
Medlem

Är det inte bara autofokusen som skramlar då?

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

men kom igen, låt bli att skaka på den då.. eller öppna och kolla vad det är som sitter löst.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5