Inget ljud från varken högtalare eller hörlurar

Permalänk
Medlem

Inget ljud från varken högtalare eller hörlurar

Hej!

Har ett jätteproblem - får inget ljud alls från vare sig högtalare eller hörlurar. Har testat högtalarna för sig (2.1), och de fungerar utan problem med en annan ljudkälla. Datorn har varit inlämnad hos Alina Systems två gånger tidigare, på grund av en trasig SATA-port. Är fundersam om de på något vis har förstört moderkortet. Speciellt då datorn är mindre än ett år gammal. Efter den tredje inlämningen hos Alina på grund av problemet med ljudet så hävdade de att det var ett mjukvarufel, och installerade om operativsystemet för 1588:-. Detta ter sig dock absurt, då det inte var några problem med ljudet innan SATA-porten gick sönder. Problemet har med andra ord uppstått efter tidigare service. Inte heller deras ominstallation hjälpte något.

Jag har nu gjort allt man kan tänka sig (och inte ska behöva göra) - installerat drivrutiner till moderkortet, grafikkortet, kört Windows Update, och till och med ändrat i BIOS att den ska välja AC'97 istället för "HD Audio". När jag öppnar "Uppspelningsenheter" så syns det att ljudet "registreras" under högtalare, men det blir i alla fall inget ljud.

Tänker åka tillbaka en fjärde gång imorgon, men vill höra med er först, om ni har någon som helst susning om vad som är fel.

Operativsystem: Windows 7, moderkort - ASUS M5A78L LE. Kör alltså analogt ljud till externa högtalare.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Om inget olyckligt blivit satt på 'mute' och moderkortet har en audio header kopplad till chassits ljudutgång (om det har en sådan) så prova att koppla in högtalarna där. Då borde du få reda på om det är jacket på moderkortet som strular eller om det är något annat.

En fråga bara, är SATA porten fortfarande trasig? Jag tycket ju att om den är mindre än ett år så borde det vara garanti på grejerna och att du skulle fått ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z84:

Om inget olyckligt blivit satt på 'mute' och moderkortet har en audio header kopplad till chassits ljudutgång (om det har en sådan) så prova att koppla in högtalarna där. Då borde du få reda på om det är jacket på moderkortet som strular eller om det är något annat.

En fråga bara, är SATA porten fortfarande trasig? Jag tycket ju att om den är mindre än ett år så borde det vara garanti på grejerna och att du skulle fått ett nytt moderkort.

Har provat alla ljudutgångar som finns, och har inte rört någonting sedan Alina själva installerade om operativsystemet.

Nej, SATA-porten byttes enligt garanti - måste alltså vara hårdvarurelaterat, i och med att ljudet inte funkar alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nxau:

Har provat alla ljudutgångar som finns, och har inte rört någonting sedan Alina själva installerade om operativsystemet.

Nej, SATA-porten byttes enligt garanti - måste alltså vara hårdvarurelaterat, i och med att ljudet inte funkar alls?

Jag tycker det men det är svårt att vara hundra utan att ha sett maskinen själv. En sak till att kolla, är ljudutgången/högtalarna satt som standard enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nxau:

...
När jag öppnar "Uppspelningsenheter" så syns det att ljudet "registreras" under högtalare, men det blir i alla fall inget ljud.
...

Ta egenskaper på högtalarna, nivåfliken. Scrolla ner i botten där du hittar sida, center, subwoofer, bakre och front, och kontrollera att alla står på 100 i ljudstyrka.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ett tips bara, om det inte var länge sedan Alina installerade om Windows, så har du förmodligen garanti på det jobbet som dom utförde... men garantin på det kan variera.
Jag lämnar bara 3 månaders garanti på arbete som jag gör på mitt jobb (alltså installationer av mjukvara/hårdvara - garantier på delar är annat)
I värsta fall så kan det ju vara fel på moderkortet som dom bytt till :\

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Tack för alla inlägg - datorn är inlämnad. Återstår att se vad dom säger... Det konstiga är att de inte ens skrev vad de gjorde efter felsökningen angående ljudet, frågan är om dom ens felsökte datorn. Vill inte tro det, men det kan ju ha vart så att de passade på att försöka lura en till synes okunnig kund (jag företräder min morfar, då det är hans dator)... Nåja, vi får se hur det går!