Problem med att koppla hembio till TV

Permalänk

Problem med att koppla hembio till TV

Hej.

Jag köpte en TV (LG 55LM640T) för några dagar sedan samt ett hembiosystem från Andersson (BYH 2.6) med inkluderande BluRay-spelare. Jag har kopplat en HDMI-kabel mellan TV:n och BluRay-spelaren, samt alla högtalarkablar till BluRay-spelaren. Trots detta får jag det inte att fungera. Jag har sagt till TV:n att spela ljudet genom externa högtalare men jag får inget ljud. När jag testar radion via BluRay-spelaren dock så får jag ljud så kopplingen mellan högtalare och spelare verkar det ju inte vara något fel på utan snarare mellan TV och BluRay-spelare. Har jag missat någonting? Räcker det inte att koppla HDMI mellan TV och BluRay-spelare för att få ljud?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Kan ibland finnas en HDMI utgång med texten ARC.
Annars så kan inställningarna i spelaren vara fel.

Öppna manualen. Det är nästan oftast så enkelt.

Permalänk
Medlem

Hej !

Troligen beror det på att förstärkaren inte stödjer HDMI ARC (Audio Return Channel) vad du vill göra är att skicka ljud från TV'n till förstärkaren vilket kräver HDMI ARC åtminstone är det så jag tolkar HDMI standarden. Detta är ett relativt nytt tillägg till HDMI standarden. Det behövs troligen stöd för detta även utav TV'n och HDMI kabeln. Före ARC tillägget kunde TV bara ta emot ljud/bild och återge det. Om du har optisk ingång på förstärkaren och möjlighet att ställa in den som "ljudmottagare" ihop med HDMI bilden från TV'n så kommer det nog att funka.

Permalänk
Skrivet av pimarn:

Hej !

Troligen beror det på att förstärkaren inte stödjer HDMI ARC (Audio Return Channel) vad du vill göra är att skicka ljud från TV'n till förstärkaren vilket kräver HDMI ARC åtminstone är det så jag tolkar HDMI standarden. Detta är ett relativt nytt tillägg till HDMI standarden. Det behövs troligen stöd för detta även utav TV'n och HDMI kabeln. Före ARC tillägget kunde TV bara ta emot ljud/bild och återge det. Om du har optisk ingång på förstärkaren och möjlighet att ställa in den som "ljudmottagare" ihop med HDMI bilden från TV'n så kommer det nog att funka.

Du har rätt i det sista, jag köpte en optisk kabel och nu fungerar det kanonbra! Dock har jag ett problem kvar. Mitt ljudsystem är ju ett 5.1-system, dock så hörs det endast i de 2 främre högtalarna samt subwoofern även när jag spelar upp filmer med 5.1-ljud. Jag har ställt in på Bluray-spelaren att jag vill använda 5.1 kanal men jag vet inte om det är något mer jag måste ställa in? Någon som har hjälp med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timmyrosen:

Du har rätt i det sista, jag köpte en optisk kabel och nu fungerar det kanonbra! Dock har jag ett problem kvar. Mitt ljudsystem är ju ett 5.1-system, dock så hörs det endast i de 2 främre högtalarna samt subwoofern även när jag spelar upp filmer med 5.1-ljud. Jag har ställt in på Bluray-spelaren att jag vill använda 5.1 kanal men jag vet inte om det är något mer jag måste ställa in? Någon som har hjälp med detta?

Du bör se till att du bitstreamar DTS eller Dolby Digital från Bluray-spelaren om Bluray-spelaren dekodar filmens ljud kan den inte skicka 5.1 till din reciever. Ställer du in Bluray-spelaren på bitstream så kommer istället recievern att dekoda ljudet och då får du 5.1

På grund av begränsningar i SPDIF ("den optiska kabeln") stöds inte alla nyare format som används på Bluray-filmer som DTS-HD och Dolby True HD osv men har filmen DTS-HD så finns det även DTS och i annat fall brukar det alltid finnas Dolby Digital att välja.

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Du bör se till att du bitstreamar DTS eller Dolby Digital från Bluray-spelaren om Bluray-spelaren dekodar filmens ljud kan den inte skicka 5.1 till din reciever. Ställer du in Bluray-spelaren på bitstream så kommer istället recievern att dekoda ljudet och då får du 5.1

På grund av begränsningar i SPDIF ("den optiska kabeln") stöds inte alla nyare format som används på Bluray-filmer som DTS-HD och Dolby True HD osv men har filmen DTS-HD så finns det även DTS och i annat fall brukar det alltid finnas Dolby Digital att välja.

Jag löste det på något vis. Jag gick in på TVn:s ljudmeny och ändrade "Digitalt ljud ut" från PCM till Auto och nu fungerar surroundljud perfekt. Jag tänkte också höra om ni har några tips på appar (till iPhone) eller programvara till datorn för att styra TV:n och/eller hemmabion. Jag har redan testat LG:s egna iPhone-appar men som dock är totalt värdelösa då de antagligen inte stödjer min TV-modell (55LM640T) för de hittar inte TV:n när jag söker efter den. Men har ni några andra tips så vore det kanon!

Permalänk
Medlem

Bra att det fixade sig.
Och skulle vi starta en riktig dynamit-tråd, så vore det vilken som är bäst mellan coaxial-cable och optical-toslink.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Bra att det fixade sig.
Och skulle vi starta en riktig dynamit-tråd, så vore det vilken som är bäst mellan coaxial-cable och optical-toslink.

Är ingen skillnad då de båda är digitala. Antingen så kommer det en 1 eller 0 eller så kommer det ingen signal alls.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Är ingen skillnad då de båda är digitala. Antingen så kommer det en 1 eller 0 eller så kommer det ingen signal alls.

Ganska stor skillnad faktiskt. Den ena är elektrisk och den andra är optisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Likväl är det stora läger på diverse hififorum, som typ bedriver tredje världskriget just i denna fråga.

Skrivet av stoltz:

Haha ja exakt.;)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av stoltz:

Det är fortfarande en digital signal dvs antingen så har du signal eller inte. Hur den kommer fram har ingen påverkan på ljudet då det endå är en dac i mottagar delen som omvandlar signalen från ettor och nollor till en analog signal som sedan skicks ut till respektive slutsteg

Skrivet av Lifooz:

Likväl är det stora läger på diverse hififorum, som typ bedriver tredje världskriget just i denna fråga.

Haha ja exakt.;)

Se vad jag skrev ovan. Antingen så kommer signalen fram eller inte. Folk brukar förespråka optisk-toshlink för att den ska vara mindre känslig för störningar än den coaxiala elektriska kabeln. Jag har dock aldrig haft problem med den sistnämnda. Har även kört A/B test från samma källa och kunde inte höra någon skillnad.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2