Permalänk
Medlem

Bästa Surroundljudet

Tjena jag letar nytt surroundljud då mitt nuvarnade ljudsystem är tydligen brandfarligt enligt Bose.

Jag letar alltså nytt surroundljud till min dator som är inkopplad i tvn. Jag vill ha ett ljud som är bra för musik och film.

MEN när jag letar nytt surroundljud så går jag te.x in på elgiganten och trycker på surroundljud så är de oftast med en dvd, blueray och förstärkare. och det vill jag inte ha då jag har datorn?

så hur letar man Surroundljud?

vilket Surroundljud är bäst för 5-6 tusen?

Nya Ljudet ska va minst 5.1 och optisk ljudkabel samt 5-6tusen kr max.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torna:

Tjena jag letar nytt surroundljud då mitt nuvarnade ljudsystem är tydligen brandfarligt enligt Bose.

Jag letar alltså nytt surroundljud till min dator som är inkopplad i tvn. Jag vill ha ett ljud som är bra för musik och film.

MEN när jag letar nytt surroundljud så går jag te.x in på elgiganten och trycker på surroundljud så är de oftast med en dvd eller en blueray. och det vill jag inte ha då jag har datorn?

så hur letar man Surroundljud?

vilket Surroundljud är bäst för 5-6 tusen?

Nya Ljudet ska va minst 5.1 och optisk ljudkabel samt 5-6tusen kr max.

Regga dig på, minhembio.com, där får du bra svar
men på netonnet.se finns en massa, som detta, vet inte om det är bra eller dåligt, http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hemmabio/hgtalare-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Regga dig på, minhembio.com, där får du bra svar
men på netonnet.se finns en massa, som detta, vet inte om det är bra eller dåligt, http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hemmabio/hgtalare-o...

Tack, testar det

Permalänk
Medlem.

Bästa ljudet är ju omöjligt att avgöra eftersom alla har olika smak och tycke. 5-6 tusen får du inte mycket till ljud för om du ska ha allt nytt. Hade jag varit du hade jag införskaffat mig begagnat 2.0 för att senare bygga ut till 5.1

Visa signatur

3x24"LED - 2x670gtx OC 4GB - 120GB SSD - 3TB - 3820 i7 - 16GB L9 - x79 - 850AX - H100 - Fractal Define R3

90" Kingstone - Z2 - 7.1 QLN Custom - HarmanKardon Avr 355 - HTPC - E8600 4Ghz - 8Gb - 4Tb - 4870x3 - 690W - Antec Kuhler 620 - Antec 900

Permalänk
Medlem

Sweclockers går lika bra för att söka hjälp om hemmabio.
Finns inget som är bäst,det beror på vilka krav du har på ljud,funktioner osv,kan du åka och provlyssna på olika system så är det bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Prie:

Bästa ljudet är ju omöjligt att avgöra eftersom alla har olika smak och tycke. 5-6 tusen får du inte mycket till ljud för om du ska ha allt nytt. Hade jag varit du hade jag införskaffat mig begagnat 2.0 för att senare bygga ut till 5.1

alltså köpa en förstärkare som driver 2 högtalare, eller en surround förstärkare?

Permalänk
Medlem

hmm okej. har tänkt lite så här: 5.1 ljud. två "stora" högtalare runt tvn. Front Högtlare precis över tvn. och 2 st på höger och vänster sida om soffan. och basen ska va en lång small sub för den ska placeras under soffan. Suben får max va 20-24cm bred. längden är de nog ingen fara med.

kan detta går att hitta?

Permalänk
Medlem.
Skrivet av JSvanberg:

alltså köpa en förstärkare som driver 2 högtalare, eller en surround förstärkare?

En Receiver (5.1/7.1) med 2 Frontar så kan du enkelt köpa till center/sub/satellit högtalre därefter. Men sub under soffan hade jag sagt BIG NO till!

Visa signatur

3x24"LED - 2x670gtx OC 4GB - 120GB SSD - 3TB - 3820 i7 - 16GB L9 - x79 - 850AX - H100 - Fractal Define R3

90" Kingstone - Z2 - 7.1 QLN Custom - HarmanKardon Avr 355 - HTPC - E8600 4Ghz - 8Gb - 4Tb - 4870x3 - 690W - Antec Kuhler 620 - Antec 900

Permalänk
Medlem

varför då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Prie:

En Receiver (5.1/7.1) med 2 Frontar så kan du enkelt köpa till center/sub/satellit högtalre därefter. Men sub under soffan hade jag sagt BIG NO till!

okej. varför då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torna:

varför då?

Inte säkert att det är så optimalt med subben under soffan,kan låta dåligt.

Permalänk
Medlem.

Placering av högtalare är väldigt viktigt. Skulle vilja säga lika viktig som högtalarens kvalité i sig. Och det gäller inte bara subbar utan alla sorters! ljudets studsar ju olika beror på vart den står i rummet. Men det finns ett väldigt enkelt knep. Man ställer subben i öronhöjd vid lyssningsplatsen sedan så vandrar du runt i rummet på alla 4 och letar en sweetspot där basen låter som bäst. Där den låter bäst placerar du helt enkelt subben så blir det virsevesra. Jag kan garantera dig en stor skillnad!

Visa signatur

3x24"LED - 2x670gtx OC 4GB - 120GB SSD - 3TB - 3820 i7 - 16GB L9 - x79 - 850AX - H100 - Fractal Define R3

90" Kingstone - Z2 - 7.1 QLN Custom - HarmanKardon Avr 355 - HTPC - E8600 4Ghz - 8Gb - 4Tb - 4870x3 - 690W - Antec Kuhler 620 - Antec 900

Permalänk
Medlem

Annars brukar det funka hyffsat att placera den i ett hörn också.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem.
Skrivet av jacke910:

Annars brukar det funka hyffsat att placera den i ett hörn också.

Kan tyvär inte hålla med dig där. Visst så får man mer ljud från basen genom att placera den i ett hörn. Men du får inte ut korrekt ljud. Utan en mer brummig bas. Men skiter man i ljudkvaliten så är det ett bra knep.

Visa signatur

3x24"LED - 2x670gtx OC 4GB - 120GB SSD - 3TB - 3820 i7 - 16GB L9 - x79 - 850AX - H100 - Fractal Define R3

90" Kingstone - Z2 - 7.1 QLN Custom - HarmanKardon Avr 355 - HTPC - E8600 4Ghz - 8Gb - 4Tb - 4870x3 - 690W - Antec Kuhler 620 - Antec 900

Permalänk
Medlem

"Man får inte en grym hemmabio där man köper kylskåp." -Hifiiklubben
Men där får du inget för 5-6 tusen tyvärr. Jag hade nog letat begagnat.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Hemmabio_Harman_Kardon_438... där t.ex.

Permalänk
Medlem.
Skrivet av celenai:

"Man får inte en grym hemmabio där man köper kylskåp." -Hifiiklubben
Men där får du inget för 5-6 tusen tyvärr. Jag hade nog letat begagnat.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Hemmabio_Harman_Kardon_438... där t.ex.

Hyffsat paket för film men inge vidare för musik..

Visa signatur

3x24"LED - 2x670gtx OC 4GB - 120GB SSD - 3TB - 3820 i7 - 16GB L9 - x79 - 850AX - H100 - Fractal Define R3

90" Kingstone - Z2 - 7.1 QLN Custom - HarmanKardon Avr 355 - HTPC - E8600 4Ghz - 8Gb - 4Tb - 4870x3 - 690W - Antec Kuhler 620 - Antec 900

Permalänk
Medlem

Njae just det exemplet tog mig 2 min att leta fram, ville mest visa att det finns mycket begagnat för en rimlig peng.

Permalänk
Medlem

Ska du köpa nytt så satsa på en hyfsad reciever för uppåt 2000-2500:-

Denna är väldigt prisvärd just nu om de har några kvar:
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst...

Annars är det nog Yamaha RX-V272, Pioneer 322/422, Onkyo 309, denons billigaste eller kanske denna http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst...

Till det köper du lämpliga högtalare som t.ex. http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-reality-sat-31-5-1-pak...
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/S606HCS3...
eller kanske http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-f-6-paket-rumble-r-... om du kan tänja budgeten lite.

Är det mest musik det ska vara till kan det vara bättre att lägga hela högtalarbudgeten på ett par hyfsade golvare. Det kommer att låta bra tlll film även med bara två högtalare så länge de är bra och det är betydligt bättre till musik med två bättre högtalare.

Kom ihåg att köpa till högtalarkabel!

Permalänk
Medlem.
Skrivet av mudde:

Ska du köpa nytt så satsa på en hyfsad reciever för uppåt 2000-2500:-

Denna är väldigt prisvärd just nu om de har några kvar:
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst...

Annars är det nog Yamaha RX-V272, Pioneer 322/422, Onkyo 309, denons billigaste eller kanske denna http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst...

Till det köper du lämpliga högtalare som t.ex. http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-reality-sat-31-5-1-pak...
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/S606HCS3...
eller kanske http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-f-6-paket-rumble-r-... om du kan tänja budgeten lite.

Är det mest musik det ska vara till kan det vara bättre att lägga hela högtalarbudgeten på ett par hyfsade golvare. Det kommer att låta bra tlll film även med bara två högtalare så länge de är bra och det är betydligt bättre till musik med två bättre högtalare.

Kom ihåg att köpa till högtalarkabel!

Ursäkta om jag låter grinig med om han nu vill ha bra ljud är det där bara skäp?

vill man ha hyffsat ljud måste man minst upp i Dynavoice Definition DF-5/6/7 klassen. och då är budgeten nästan spräng där!

Och när det gäller förstärake/receiver så köp en som har alla anslutningar/möjligheter du vill ha. Är väldigt tråkigt att behöva byta efter någon månad för att man kom på att man behövde just den funktionen i receivern och är tvungen och byta

Men du har en bra poäng där med att börja med rediga golvare. om han fortfarande inte är nöjd kan han ju köpa till resterande högtalare i efterhand.

kolla efter begagnat. Där får du mest för pengarna

Visa signatur

3x24"LED - 2x670gtx OC 4GB - 120GB SSD - 3TB - 3820 i7 - 16GB L9 - x79 - 850AX - H100 - Fractal Define R3

90" Kingstone - Z2 - 7.1 QLN Custom - HarmanKardon Avr 355 - HTPC - E8600 4Ghz - 8Gb - 4Tb - 4870x3 - 690W - Antec Kuhler 620 - Antec 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Inte säkert att det är så optimalt med subben under soffan,kan låta dåligt.

Men damerna gillar det

Permalänk

Låt basen vara där den låter bäst.

Skrivet av hede:

Men damerna gillar det

garanterat inte under soffan
Här har du för damerna i soffan. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=285336
När det gäller ljud så finns det inga begränsningar. Alla tycker olika.
För din budget hade jag försökt att hitta begagnade separata delar o inte ngn samsung, lg mm "färdigt paket"
Läs på, på olika sidor det e väldigt kul. Läs recensioner men framför allt provlyssna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Prie:

Ursäkta om jag låter grinig med om han nu vill ha bra ljud är det där bara skäp?

vill man ha hyffsat ljud måste man minst upp i Dynavoice Definition DF-5/6/7 klassen. och då är budgeten nästan spräng där!

Och när det gäller förstärake/receiver så köp en som har alla anslutningar/möjligheter du vill ha. Är väldigt tråkigt att behöva byta efter någon månad för att man kom på att man behövde just den funktionen i receivern och är tvungen och byta

Men du har en bra poäng där med att börja med rediga golvare. om han fortfarande inte är nöjd kan han ju köpa till resterande högtalare i efterhand.

kolla efter begagnat. Där får du mest för pengarna

Instegsmodellerna bland surroundrecievers har det viktigaste - De stödjer de senaste formaten (DTS HD MA och Dolby TrueHD), har några HDMI-ingångar, komposit- och oftast komponentingångar för äldre tv-spelskonsoller, några RCA och digitala ljudingångar.
Kraften är oftast tillräcklig för ganska höga nivåer med rimligt lättdrivna högtalare och ljudet är bra.
Det är ganska få som behöver mycket annat som inte går att lösa på andra sätt. Spotify t.ex. är ju inte jätteviktigt i recievern om datorn ändå är kopplad dit och hur många av de som av andra skäl nöjt sig med instegsreciever saknar möjlighet att koppla till slutsteg?
Jag ser själv t.ex. pre-out som viktigt, men det är det nog få andra med billig reciever som gör.

Högtalarna jag nämnt har jag provlyssnat - dock ej den lilla proson-subben. Sat 31-paketet är väldigt billigt och även om man senare vill ha bättre ljud kan man köpa till ett par bra frontar med matchande center och använda fyra av högtalarna som surround i 7.1 eller 2/bakre kanal i 5.1.

Dynavoice Magic-serien låter bra. Den medföljande Rumble-subben är lite ökänd i hifikretsar som brand de sämsta subbarna man kan köpa, men den är ändå väldigt mycket bättre än "paketsubbar" (såm logitech eller sånt som medföljer i färdiga surroundlösningar).
Jamo-högtalarna har jag bara snabbt lyssnat på i butik, men de låter hyfsat och är ganska billiga.

När jag nämnde golvarna tänkte jag just på Dynavoice Definition DF-serien, men det finns några andra modeller i prisklassen med bra ljud också.

Självklart kan man få bättre begagnat, men det är inte alltid lätt att hitta mycket nära där man bor.

Skulle jag köpt nytt med den budgeten hade jag satsat på pioneer 827-recievern (2490 ä ett bra pris) och ett par Definition DF-5 eller kanske DF-6 om budgeten tillät att tänjas lite (har de nu och är riktigt nöjd med dom).

Permalänk
Medlem.
Skrivet av mudde:

Instegsmodellerna bland surroundrecievers har det viktigaste - De stödjer de senaste formaten (DTS HD MA och Dolby TrueHD), har några HDMI-ingångar, komposit- och oftast komponentingångar för äldre tv-spelskonsoller, några RCA och digitala ljudingångar.
Kraften är oftast tillräcklig för ganska höga nivåer med rimligt lättdrivna högtalare och ljudet är bra.
Det är ganska få som behöver mycket annat som inte går att lösa på andra sätt. Spotify t.ex. är ju inte jätteviktigt i recievern om datorn ändå är kopplad dit och hur många av de som av andra skäl nöjt sig med instegsreciever saknar möjlighet att koppla till slutsteg?
Jag ser själv t.ex. pre-out som viktigt, men det är det nog få andra med billig reciever som gör.

Högtalarna jag nämnt har jag provlyssnat - dock ej den lilla proson-subben. Sat 31-paketet är väldigt billigt och även om man senare vill ha bättre ljud kan man köpa till ett par bra frontar med matchande center och använda fyra av högtalarna som surround i 7.1 eller 2/bakre kanal i 5.1.

Dynavoice Magic-serien låter bra. Den medföljande Rumble-subben är lite ökänd i hifikretsar som brand de sämsta subbarna man kan köpa, men den är ändå väldigt mycket bättre än "paketsubbar" (såm logitech eller sånt som medföljer i färdiga surroundlösningar).
Jamo-högtalarna har jag bara snabbt lyssnat på i butik, men de låter hyfsat och är ganska billiga.

När jag nämnde golvarna tänkte jag just på Dynavoice Definition DF-serien, men det finns några andra modeller i prisklassen med bra ljud också.

Självklart kan man få bättre begagnat, men det är inte alltid lätt att hitta mycket nära där man bor.

Skulle jag köpt nytt med den budgeten hade jag satsat på pioneer 827-recievern (2490 ä ett bra pris) och ett par Definition DF-5 eller kanske DF-6 om budgeten tillät att tänjas lite (har de nu och är riktigt nöjd med dom).

Jo men DTS HD MA och Dolby TrueHD är ju bara ljudformat och har ingenting med vilken ljudkvalite receivern har,
och kraft har ju inget med ljudkvaliten att göra heller. Möjligheter är ju inte bara anslutningar. Utan funktioner i receivern som han kan tycka är nödvändiga.

Visa signatur

3x24"LED - 2x670gtx OC 4GB - 120GB SSD - 3TB - 3820 i7 - 16GB L9 - x79 - 850AX - H100 - Fractal Define R3

90" Kingstone - Z2 - 7.1 QLN Custom - HarmanKardon Avr 355 - HTPC - E8600 4Ghz - 8Gb - 4Tb - 4870x3 - 690W - Antec Kuhler 620 - Antec 900

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tro inte det spelar så stor roll om man handlar hos en som säljer kylskåp, hifiklubben eller en lokal hifihandlare om man ska köpa en komplett fullstor hembio för 5-6000 kr det är egentligen bara beg som gäller i den prisklassen om man tänk sig att få en komplett anläggning som är rimligt bra så man inte behöver byta ut allt när man tröttnar på delarna.

Jag tycker att man ska köpa en bra receiver utan att hänga upp sig på hd ljudformaten och helst även utan hdmi, är man på en så tight budget som 5000kr för en komplett hembio så bör man fundera över vad som verkligen är viktigt, en begagnad maskin utan de senaste finesserna som egentligen inte tillför ljudkvalitet utan bara bekvämlighet kan man prioritera ner för att ha mera pengar över till högtalarna och kanske även få råd med en vettig sub, förstärkarna är faktiskt bra även i lite äldre maskiner, bilden går att koppla direkt till tvn med hdmi och ljudet kör man digital med toslink till receivern om man ska koppla den till en dator.

Att ha en sub under en soffa kan vara bra (eller inte) men det beror inte så mycket på soffan hur resultatet blir, det beror mer på hur rummet fungerar akustiskt och formen/måtten på basen, bygger man en egen låda så kan man forma den så den passar, men färdiga basar kanske inte går att få plats med.
Att ställa en bas i ett hörn ger ett högre ljudtryck i basen men högre ljudtryck är inte detsamma som bättre, det kan bli för mycket basnivå och då blir det sämre. Mycket bas kan vara skoj, men det är inte automatisk detsamma som bättre, hör man inte vad som spelas i basen så är det bara störande.

Börja leta begprylar som finns lokalt och tänk på att man inte måste köpa allt samma dag, läs annonserna på www.hifimagasinet.com och även blocket och tradera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Börja med två frontar för att sedan bygga vidare. Canton kommer ut med en ny GLE-serie så den äldre går nu att få billigt.

CANTON GLE 490 BLACK finns nu för 3490 kr.
http://www.dustinhome.se/product/5010638846/canton-gle-490-bl...

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|