Värmland förbereder internet vid krisläge

Permalänk
Melding Plague

Värmland förbereder internet vid krisläge

Lokala aktörer ska försäkra att internetanslutningar består om krisen eller kriget kommer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra, detta stödjer jag.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra. Vore inte fel om resten av landet höll på med liknande projekt.

Permalänk

Allt måste självklart förberedas för hur det ska fungera utan både ström, vatten och el och sist internet.
Det har varit lite raka motsatsen. Att folk som har egna brunnar måste koppla upp sig emot det kommunala, EU är emot att folk använder skog för att värma hus, vedspis etc. Fordon folk ska införskaffa ska de inte kunna ladda utan att strömnätet fungerar etc.

Det betyder inte att man ska motverka det nya, men kanske mer värma att det gamla också fungerar.

Om vi tar en villa på landet där ägaren säger jag har vebpanna, jag har egen brunn. Ja, troligtvis fungerar dennas panna inte utan att en elektrisk fläkt blåser in luft/syre, sedan behövs ett par elektriska cirkulationspumpar, en till tankarna och en för att skicka värmen runt i bostaden. Vattnet ligger djupt ner i en källa och den kommer ej enkelt åt detta utan den elektriska pumpen.

*edit*
Jag själv tar min inte in i huset till lägenhet om strömmen är borta. Då vi endast har elektrisk lås, vid kris så kommer man allt in ändå. Men det har inträffat att folk har blivit utestängda pga datafel i låset.

*edit*
Angående vebpanna så bygde man för så dessa pannor fungerade utan ström. Man hade självcirkulation i huset. Varmt vatten stiger liksom uppåt. Det är svårt att med självcirkulation få värme i källaren, men man behöver kanske inte ha värme där vid långvarigströmavbrott på en vecka eller så.

Permalänk
Musikälskare

Mer av detta, mycket mer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Sverige ligger långt framme i digitaliseringen men när det gäller beredskap så är det just det som gör det till en stor risk. Vi lever därför under ett gigantiskt risktagande där samhället i dag inte har något alls. Vi har ju monterat ner exakt allt så om något händer så står vi där helt själva och få ta det därifrån.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa på att det handlar mer om att förstärka det mobila än att göra det fysiska nätet mer omfattande.
En redig fiberlina till varenda torp skulle ju i princip kunna vara immunt mot allt utom fysiska attacker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Låt mig gissa på att det handlar mer om att förstärka det mobila än att göra det fysiska nätet mer omfattande.
En redig fiberlina till varenda torp skulle ju i princip kunna vara immunt mot allt utom fysiska attacker.

Det stoppar ju inte om vägen ut ifrån Sverige på något sätt bryts. Vad jag förstår så ska det vara ett mindre internet, där allt inte går att nå, men det som behövs, vid en kris. Men jag kan ha förstått detta projekt fel, isf så förstår jag inte syftet med detta projekt ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Ok, bra, men vad hjälper det om strömmen bryts en längre tid. Något man sett är hur ryssen konstant försöker bryta strömförsörjning och annan infrastruktur i Ukraina. Om något borde varje län se till att ha redundant strömförsörjning i första hand.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Ok, bra, men vad hjälper det om strömmen bryts en längre tid. Något man sett är hur ryssen konstant försöker bryta strömförsörjning och annan infrastruktur i Ukraina. Om något borde varje län se till att ha redundant strömförsörjning i första hand.

Exakt. Förr när jag var liten så kunde strömmen vara borta i 2 veckor mitt på vintern, det var 2st jobbiga veckor men det gick. Idag är det inte många som inte får stora problem. De på landet som man trodde borde klara sig, ja deras hus är uppbyggda att de inte ens kan fixa värme, varm mat, vatten etc utan ström. Inte heller har de naturlig kallt förråd som jordkällare för matlagring.

Nå tror jag inte på någon invasion etc. Men småsaker kan hända. Precis som dessa 2veckors strömavbrott förr i tiden inte berodde på större sak än snökoas och träd som fall på strömledningar.

Permalänk
Medlem

Det här är väl något som borde styras upp på EU nivå. Tyvärr verkar EU ha himla problem att få ihop sitt satelitbaserade Internet, så vi får väl se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Det stoppar ju inte om vägen ut ifrån Sverige på något sätt bryts. Vad jag förstår så ska det vara ett mindre internet, där allt inte går att nå, men det som behövs, vid en kris. Men jag kan ha förstått detta projekt fel, isf så förstår jag inte syftet med detta projekt ...

Du har förstått helt rätt!

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att följa detta. Det är ju en kombination av lokalt och globalt. Vad jag förstår vill man till att börja med hitta lokala lösningar. Det arbetet lär räcka ett tag men man måste ju börja någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ok, bra, men vad hjälper det om strömmen bryts en längre tid. Något man sett är hur ryssen konstant försöker bryta strömförsörjning och annan infrastruktur i Ukraina. Om något borde varje län se till att ha redundant strömförsörjning i första hand.

Både elnätet och fiber/internet kommer sikta på ö-drift. Sen får man väl prioritera om det kommer till det.

Permalänk
Medlem

Visst är det ju bra och kommer hjälpa, t.ex för att hålla mobilnätet uppe lokalt och kunna sms:a varann om man har ett "lokalt" internet tillgängligt. Men alla sociala medier bygger ju på molntjänster och kommer vara onåbara. Bankerna i stort sett också, även om de kanske kan klara vissa saker lokalt. M.m, m.m
För att få detta att fungera praktiskt behöver man ju då knyta ihop "din" ö med andra öar osv så kanske man till slut når det man sökte. Javisst ja, det var ju det som internet gjorde...
Antar att jag missar poängen här, men det är ju oavsett bra att sårbarheten i vår moderna digitala värld börjar bearbetas. Det är nåt jag är riktigt orolig för om det värsta skulle hända. Kapa en kabel är ju lätt, det har de ju t.o.m testat ute i Östersjön redan....

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu förstår jag vad som menas med ACK Värmland!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Kapa en kabel är ju lätt, det har de ju t.o.m testat ute i Östersjön redan....

Jo, men med en utbyggnad av strukturen landsomfattande så skulle det åtminstone göra interna nätproblem mindre påverkbara.

Sen om sjukhuset köpt in en tjänst för att hålla koll på inventarier som ligger på en server i Polen så hjälper det såklart kanske inte när kabeln är av. Därav borde ju rimligen systemkritiska applikationer också vara en del av nödlägessystemen.

Eller i de ordinarie rent av. För det känns ju rätt förutsägbart hur smidig övergången till nödsystem kommer fungera i nödläge.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det är mycket snack, upp till bevis säger jag.
Värmlands tidning lär inte bidra jättemycket till det där samarbetet annat än annonser, tidningar idag badar inte direkt i pengar.
Kanske tror man att det ska bli någon form av rush till Värmland med lockelser om ett oförstörbart Internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Värmlands tidning lär inte bidra jättemycket

Tidningspressen verkar snarast se fram emot dagen internet går ner med tanke på hur mycket problem jag nu haft med att få lånefunktionen för den att fungera via "biblioteket".

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av MadMantiz:

Nu förstår jag vad som menas med ACK Värmland!

haha, underskattad kommentar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

haha, underskattad kommentar!

Hehe kanske är lite svårt, var i valet och kvalet mellan att länka förklaring eller utgå från att folk skulle ACKa referensen 😁

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Jaha och vad ska man göra med internet då "om kriget kommer" när problembilden är inte dö av svält, plundrare och strålningssjuka osv?

Det är ju bra med redundans för "om krisen kommer" men grundproblemet är ju behovet av internet för att betala saker osv, som Coops kassa apparater. Inte att internet inte är tillräckligt driftsäkert.

Faktum är att högre driftsäkerhet förmodligen ökar sårbarheten när driftstörningar väl sker.

Permalänk
Medlem

Hur ska de lösa saker som HTTPS eller annat? Måste ju ha en hel infrastruktur med säkerhet om det ska gå att använda till något vettigt

Permalänk
Medlem

Det är ett bra initiativ på pappret. Men om bank, betal/kassasystem, bankid och ssl inte kan användas för att systemen är beroende av aktörer utanför ödriftsområdet som sannolikt inte kan nås vid en kris. Så blir det inte mer nyttigt än att man kan nå kommunens hemsida och få tag i polis och räddningstjänst. Förvisso inte dåligt men om man inte kan betala för sig för att allt är digitaliserat kan man förvänta sig ett kaos utan dess like ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Förvisso inte dåligt men om man inte kan betala för sig för att allt är digitaliserat kan man förvänta sig ett kaos utan dess like ändå.

Det finns säkert kuponger för smör, salt och lutfisk kvar i någon betongbunker. Om inte alla de också är ur funktion när de väl behövs...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det finns säkert kuponger för smör, salt och lutfisk kvar i någon betongbunker. Om inte alla de också är ur funktion när de väl behövs...

Dagens betalsystem är konstant uppkopplade. Man kan inte swisha utan bankid som kräver uppkoppling mot internet, allt färre butiker tar kontanter och dom som gör det har ofta uppkopplade kassasystem där man inte kan betala ens med kontanter om systemet inte kommer ut på internet. Samma sak gäller bensinpumpen och laddningsstolpen för elbilen. Pröjsa för bussen, räkningarna etc, samma sak där. Det behövs ingen Ryssinvasion det räcker med en hackerattack eller sabotage av IT infrastruktur och vi är tillbaka på medeltiden där man får gå till grannen för att byte en konservburk bruna bönor mot 3 deciliter basmatris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Det här är väl något som borde styras upp på EU nivå. Tyvärr verkar EU ha himla problem att få ihop sitt satelitbaserade Internet, så vi får väl se hur det blir.

Fast en EMP slår ut all elektronik allt från satelliter till dom åtgärder den här artikeln handlar om. Ett solutbrott modell kraftigare eller en enda kärnvapensmäll högt uppe kan räcka.

Nä man måste bygga ett internet som helt och hållet bygger på ursprungstanken från början

Ett spindelnät där man alltid kan få kontakt via alternativa med dom andra delaren även om nån "knutpunkt" är totalt utslagen och vi måste ha nån form av förmåga att tillverka egna reservdelar och i närtid se till att ha lite på något mer än välskyddat lager.

Tanken verkar vara borta när man googlar på det nu men det var ju USAS militär som utvecklade det första nätet med tanke på att det ska vara svårt att slå ut.

man ska inte bygga Star network Typology eller common bus topology

Mesh network Typology minst men Fully network Typology så långt man kan.

Mer.

Det samma med elnätet.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k