Datorn låter högt när jag spelar WoW och kraschar till desktop efter 20-30 min

Permalänk

Datorn låter högt när jag spelar WoW och kraschar till desktop efter 20-30 min

Datorn låter högt när jag spelar WoW och kraschar till desktop efter 20-30 min. Vad kan jag göra för att minska det höga ljudet och få det att inte krascha? Det står något med att "drivrutinen slutade fungera" efter kraschen, men jag har den senaste drivrutinen. Och detta är inte bara för WoW, utan även för andra spel. FPS:n är heller inte helt perfekt känns det som även fast det står att den är max.

GTX 560 ti
i5 2500k
8 gb ram

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr.Greedy:

Datorn låter högt när jag spelar WoW och kraschar till desktop efter 20-30 min. Vad kan jag göra för att minska det höga ljudet och få det att inte krascha? Det står något med att "drivrutinen slutade fungera" efter kraschen, men jag har den senaste drivrutinen. Och detta är inte bara för WoW, utan även för andra spel. FPS:n är heller inte helt perfekt känns det som även fast det står att den är max.

GTX 560 ti
i5 2500k
8 gb ram

Detta låter starkt som ett temperaturs problem. Ladda ner HWMonitor och övervaka dessa temperaturer under tung belastning.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Den låter högt för att kyla sig själv. Fläktarna som snurrar snabbare när du spelar då du belastar delarna i datorn så dom behöver mer kylning = högre rpm på fläktarna.
Det du kan göra är att rensa delarna från damm och är inte det nog så är det bättre kylning som behövs.

Ang. crashen så är det något som inte fungerar som det ska då. Drivrutiner är det möjligt att det är som orsakar det och det är lätt att pröva genom att installera några äldre drivrutiner. Det kan också vara något annat som orsakar det som ett inte helt stabilt grafik kort (allafall så har den gjort så för mig).

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min stationära dator ett tag. När jag spelade wow så blåskärmade den efter någon timme och var tvungen att starta om datorn.
Efter x antal gånger så tänkte jag att nått måste vara fel. In i burken och gjorde rent, ut med grafik kortet och rensa från allt damm. Efter det har det inte varit några problem.
Och efteråt tänkte jag på hur tyst den hade blivit.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att begränsa din FPS (till tex 60) i WoWs inställningar så att ditt grafikkort slipper gå på max hela tiden.

Permalänk
Medlem

Överhettningsproblem

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

för farm dator som många redan sagt. ta ner hwmonitor, inget ska helst ligga över 70-75 C!
du bör damma ur datorn om du inte gjort detta! köp tryckluft på burk och blås ur dammet, använd ej damsugare!
Kan eventuellt behöva byta kylpasta med. Jag rekommenderar artic silver 5 samt att du läser på om detta innan! (för lite är bättre än för mycket när det gäller kylpasta!)