Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simme300:

I mitt rum har jag bara ett jordat element, är det bättre att inte jorda sig till elementet eller att göra det? Alla skriver olika

Om ditt chassi inte samtidigt är markjordat (börjar använda det begreppet nu för att minimera missförstånd), dvs inkopplat till ett markjordat uttag, så hjälper det inte att du kopplar dig till ett markjordat element. Det är skillnaden mellan ditt och chassits potential som ska vara 0, vilket den blir genom att ni ansluter er med en ledare; t ex ett anti-ESD-armband.

Alltså: din och chassits potential ska vara samma. Det hjälper inte att din eller chassits potential är 0 enligt en viss skala. Du ska "jorda dig" (="förbinda dig med en ledare") till chassit, inte elementet (se föregående inlägg för begreppen "markjordad" respektive "chassijordad").

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nVIDIA:

Jag har fått i tíll svar i en annan ESD tråd att det tydligen ska räcka med att koppla klämman på chassits målade del...
Någon som vet?

Metall är en ledare. Färg är det inte nödvändigtvis. Ett tunt färglager leder troligen tillräckligt bra för att snabbt ladda ur potentialskillnad mellan dig och chassit, men utan att mäta på alla världens chassins alla färgade delar så kan man inte säga något så generellt som att det alltid är OK att sätta klämman i en målad del. Och istf att mäta så kan man helt enkelt sätta klämman i ren metall, så undviker man problematiken i högsta möjliga grad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Började bygga datorer 1995 och har byggt ett 15 tal idag. Aldrig använt något armbad, har aldrig haft problem med ESD skador heller. Jag har den uppfattningen att man måste vara oerhört korkad eller oförsiktig om man skall lyckas med att ESD skada datorn. Det är inte FEL med ett ESD armband, men det är inget MÅSTE.

Du har alltså aldrig haft problem med ESD-skador? Alla datorer du någonsin haft fungerar fortfarande perfekt? Du har aldrig någonsin fått en krasch som du inte hittat en anledning till? Inga av dina komponenter har någonsin gått sönder? Du kan överklocka oändligt mycket utan gräns?

Det är i princip det ovan som krävs för att veta att man aldrig drabbats av ESD-skador, antingen det eller att man undersökt varje komponent som någonsin krånglat eller gått sönder med elektronmikroskop och konstaterat att ESD inte var orsaken till problemet.

Permalänk

Byggt 3 datorer aldrig haft ESD armband, mest bara bullshit skulle jag tro. Tror inte man förstör grejerna för att man tar på dom... Har gått bra för mej iallafal, den dagen nått går sönder börjar jag använde det

Permalänk
Medlem

jag brukar åla mig på heltäckningsmattan i 10min innan jag monterar

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Byggt 3 datorer aldrig haft ESD armband, mest bara bullshit skulle jag tro. Tror inte man förstör grejerna för att man tar på dom... Har gått bra för mej iallafal, den dagen nått går sönder börjar jag använde det

Har haft sex tre gånger utan kondom. Inte fått någon könssjukdom. Tror inte på det där med könsjukdomar, har ju gått bra för mig så alltså borde det inte vara någon risk. Börjar väl använda kondom om jag skulle råka få något.

Du ser vilken nivå det är på, va?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ni som skriver om kläder: borde det egentligen inte vara bäst att montera en dator iförd bara kalsonger eller helst näck? Tänker att man bygger upp mindre statisk elektricitet då jämfört med om man har kläder på sig? Även kläder av bomull har väl en förmåga att bygga upp ESD?

Har man ett ESD-armband, varför inte använda det?

(Nej, inte menat som ett trollinlägg)

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knakmupp:

Ni som skriver om kläder: borde det egentligen inte vara bäst att montera en dator iförd bara kalsonger eller helst näck? Tänker att man bygger upp mindre statisk elektricitet då jämfört med om man har kläder på sig? Även kläder av bomull har väl en förmåga att bygga upp ESD?

Japp, näck ska man vara

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knakmupp:

Jo det vore väl idealt om man inte har en Onepiece av modell ringbrynja. Fast man får ju se det lite praktiskt också. Det är ju enorm skillnad att jobba i jeans och T-shirt mot att jobba i mysbyxor av syntetmaterial, fleesetröja och raggsockor samtidigt som man hasar runt på en heltäckningsmatta.

Skrivet av phz:

"Potential, schmotential", det är säkert samma bluff som global uppvärmning och evolution — bara förstå-sig-påare som vill skrämmas
Som ett extremfall kan jag nämna att jag en gång hade en dator i ett ojordat uttag, och kopplade därefter in en telefonledning som jag drog över hela huset till det interna modemet. Vad som hände var att elementet och datorn på mitt rum hade ungefär samma potential, men telefonledningen hade en helt annan, och då datorn inte var jordad på mitt rum så fick datorn helt enkelt telefonledningens potential. Om jag sedan t ex hade fötterna på datorn och lutade mig bakåt och råkade komma åt elementet så fick jag en högst kännbar elektrisk chock, klart jämförbar i obehaglighet med att ta i ett elstängsel (ni vet, ett sådant som håller 700 kg-tjurar innanför en smal metalltråd). Om inte annat så gjorde det att man fick respekt för el, och insåg att potentialskillnader är en verklig effekt.

Kan också bjuda på en anekdot. Jag fick ett tag konstiga stötar när jag satt och jobbade vid min laptop. Ibland fick jag en stöt i fingrarna och ibland i benet när jag kom åt en stationär dator som stod under skrivbordet. Det visade sig att det hela kom från min surroundanläggning som var kopplad på ett annat uttag i samma rum som laptopen. Mitt gamla rum var nämligen uppdelat på två olika faser i olika delar av rummet. Så strömmen smet från surroubndanläggningen, via 3x3,5 mm stereosladdar till mitt USB-ljudkort där det fortsatte via skärmen i USB-sladden till laptopen. Mätte en gång mellan USB-sladd och datorchassi och kom fram till ett par hundra volt. Det räcker för att det ska svida lite kan jag avslöja. Det visar också att en bråkdels millimeter lack på ett chassi inte gör alltför mycket för isoleringen. Armbanden ska dessutom ha ett inbyggt motstånd på typ 1 Mohm ändå.

Även värt att notera att det är ovanligt med jordade uttag utanför våtutrymmen. Det var väl slutet av 90-talet som det blev standard att köra jordat överallt. Även om det sitter jordstift i vägguttaget finns det ingen som helst garanti för att det faktiskt är jordat och om det är jordat finns det fortfarande inga garantier för att det är markjord. Har sett vägguttag med jordstift som inte haft jordkabel. Har även sett vägguttag med jordstift där tre vägguttag var kopplade med jord men jordkabeln hängde sedan löst i en kopplingsdosa och gick inte vidare. Så den jordningen var inte värd mycket.

Egentligen borde man inte prata om jord alls i de här sammanhangen. Jag brukar få skit av kompisar om jag råkar säga jord om något annat än markjord. Nolla får jag säga, eller chassijord om det råkar finnas ett chassi. Det är nog en pedagogisk miss att överhuvudtaget nämna jord eftersom den egentligen inte är relevant alls, det enda som är viktigt är potentialskillnaden mot chassit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Om ditt chassi inte samtidigt är markjordat (börjar använda det begreppet nu för att minimera missförstånd), dvs inkopplat till ett markjordat uttag, så hjälper det inte att du kopplar dig till ett markjordat element. Det är skillnaden mellan ditt och chassits potential som ska vara 0, vilket den blir genom att ni ansluter er med en ledare; t ex ett anti-ESD-armband.

Alltså: din och chassits potential ska vara samma. Det hjälper inte att din eller chassits potential är 0 enligt en viss skala. Du ska "jorda dig" (="förbinda dig med en ledare") till chassit, inte elementet (se föregående inlägg för begreppen "markjordad" respektive "chassijordad").

Kan man använda två anti-esd band? Ett till chassit och ett till elementet för att göra så att vi får samma "jordning" (brist på bättre ord ..).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av simme300:

Kan man använda två anti-esd band? Ett till chassit och ett till elementet för att göra så att vi får samma "jordning" (brist på bättre ord ..).

Ja men det är ju lite redundant att ha samma potential som ett element.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Har haft sex tre gånger utan kondom. Inte fått någon könssjukdom. Tror inte på det där med könsjukdomar, har ju gått bra för mig så alltså borde det inte vara någon risk. Börjar väl använda kondom om jag skulle råka få något.

Du ser vilken nivå det är på, va?

Helt skilda saker men sure, Jag tror inte chansen är så stor att saker ska gå sönder bara för att man inte använder nått armband. Tror det är mest för att sälja grejjer risken finns men tror inte den är så stor, Det var allt jag sa.

Permalänk
Rekordmedlem

Ni som kollat på esd videon ser där hur fort det går att ladda upp sig, oavset polaritet ( tex när han kör med jonpistolen ) det är en omedelbar process, de som sett det och tror att man kan "ladda ur sig" borde förstå att det är fel, man behöver en kontinuerlig förbindelse som potentialutjämnar, man kan klappa sina element eller katten, men släpper man där och tar ett steg till arbetsbänken så har man en annan potential när man kommer fram, att ladda ur fungerar inte en teoretiskt om man rör sig efteråt, så metoden är verkningslös, dessutom skulle den kräva att man laddade ur sina prylar mot elementet, men varför inte rycka loss elementen och ha dem som arbetsbänk samtidigt som man jobbar naken och har ena foten på elementrören hela tiden
Eller så kan man skaffa vettigare verktyg, som esd armband och matta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Helt skilda saker men sure, Jag tror inte chansen är så stor att saker ska gå sönder bara för att man inte använder nått armband. Tror det är mest för att sälja grejjer risken finns men tror inte den är så stor, Det var allt jag sa.

Tror gör man i kyrkan...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simme300:

Du kan, men det blir inte bättre på något sätt, och du sitter fast uppspänd som i någon BDSM-lek när du ska mecka med datorn, och det gör ingen övrig nytta. Så länge du är chassijordad så är allt fine and dandy.

Här kommer 10 enkla punkter som det kan vara bra att ha koll på nästa gång någon börjar prata om element i samma mening som montering av datorer:

1. Allt som har med elementet att göra är oväsentligt.

2. Bry dig inte om elementet.

3. Elementet har inget med saken att göra.

4. Det finns ingen anledning att börja prata om element i detta sammanhang.

5. Elementet är bara ett stickspår.

6. Glöm elementet i ekvationen.

7. Det finns ingen hjälp att få från elementet när det gäller att montera datorer.

8. Ett element är bra till mycket, men det gör ingen nytta i datorbyggarkontext.

9. Elementet är oviktigt här.

10. Du klarar dig precis lika bra om du överhuvudtaget inte blandar in elementet i monteringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du kan, men det blir inte bättre på något sätt, och du sitter fast uppspänd som i någon BDSM-lek när du ska mecka med datorn, och det gör ingen övrig nytta. Så länge du är chassijordad så är allt fine and dandy.

Här kommer 10 enkla punkter som det kan vara bra att ha koll på nästa gång någon börjar prata om element i samma mening som montering av datorer:

1. Allt som har med elementet att göra är oväsentligt.

2. Bry dig inte om elementet.

3. Elementet har inget med saken att göra.

4. Det finns ingen anledning att börja prata om element i detta sammanhang.

5. Elementet är bara ett stickspår.

6. Glöm elementet i ekvationen.

7. Det finns ingen hjälp att få från elementet när det gäller att montera datorer.

8. Ett element är bra till mycket, men det gör ingen nytta i datorbyggarkontext.

9. Elementet är oviktigt här.

10. Du klarar dig precis lika bra om du överhuvudtaget inte blandar in elementet i monteringen.

Bra skrivet Får väl skippa elementet dårå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simme300:

Bra skrivet Får väl skippa elementet dårå

Jag hade kunnat lägga till någon smiley i mitt inlägg, men jag hoppas att och det verkar som min skämtsamma ton gick fram godtagbart likväl .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag hade kunnat lägga till någon smiley i mitt inlägg, men jag hoppas att och det verkar som min skämtsamma ton gick fram godtagbart likväl .

Hehe, gick fram ganska bra faktiskt