Dator stänger av sig själv?

Permalänk
Medlem

Dator stänger av sig själv?

Hej, sitter här och undrar varför min dator bara stänger av sig själv sen start igen?, Har dammsugit ur den nyss och rensat fläktarna för damm. men den fortsätter ändå. ibland kan den stängas av efter 5 minuter efter jag har startat den ibland 2 timmar. Jag får ingen blue screen eller något, det är som att man håller in avstängnings knappen och sen trycker på den, kompis sa att det kan vara graffik kortet, jag är inte kunnig inom detta så någon hjälp mig :).

Permalänk

Man skall inte dammsuga i en dator pga att den KAN gå dåligt, för när du dammsuger så kan det bli statisk elektricitet vilket kan hoppa över till en komponent och bzzt hejdå. (Då menar jag att dammsuga på komponenter, spelar ingen roll om du dammsuger dina fläktar, så länge du inte gör det på komponenterna.)

Testa att:
1. Kolla tempsen på sakerna, en fläkt kanske blev lös eller något när du gjorde rent, så bra att kolla dina temps.
2.Testa att köra 1 ram åt gången(Kanske något som krånglar på den punkten)
3. Om du har överklockade saker testa att stänga av överklockningen.(Antar att du inte har det pga det inte krånglade innan, men om du över anstränger din PSU så dör datorn bara som om man håller in knappen.)

Permalänk
Medlem

Jo, men har alltid funkat sen jag köpte den. det var inte efter när jag hade damsugit den, det var förra veckan typ det började helt random, ska kolla upp grejerna ska jag stänga av turbo key med? vet ej vad den är till för lyser typ rött vid raminnerna där den är :)?

Permalänk

Turbo Key är en funktion för att överclocka med ett "klick" så testa först att stänga av den och see om det krashar.
Dina speccs skulle vara väldigt trevligt att veta ochså ^^

Och om det fortsätter testa det andra.

Permalänk
Medlem

vet inte hur man kolla mode kort och det haha :). men här är några grejer

Intel(R) core (TM) i5 CPU 650 @ 3.20GHz 3.20 GHz

Installed memory (ram) 4.00 GB

System type 64 bit operating system

NVIDIA GeForce GTX 460

Något mer du behöver veta :)?

Permalänk
Skrivet av hypesong:

vet inte hur man kolla mode kort och det haha :). men här är några grejer

Intel(R) core (TM) i5 CPU 650 @ 3.20GHz 3.20 GHz

Installed memory (ram) 4.00 GB

System type 64 bit operating system

NVIDIA GeForce GTX 460

Något mer du behöver veta :)?

Antalet Watt på din Powersupply skulle vara vettigt.

Permalänk
Medlem

Testa tryck till alla kablar så att ingen glappar. Hårddiskkabeln tex

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

360 watt ståre

Permalänk

Hm, det kan vara värt att uppgradera din PSU, för den är ganska knapphändig, speciellt om du hade på Turbo Key så lär det vara att den gör att du krashar pga inte tillräckligt med Watt för att driva ditt system.

Lite sega svar för jag sitter och spelar med en kompis. xD

Permalänk
Medlem

Oj skrev fel menade 630 haha :), nu satt jag o lirade lite arena och poff la datan ner, sen starta den av sig själv på direkten sen 4 sec efter stängde den av sig och gjorde så 3-5 gånger (skärmen var svart hela tiden) och nu funkar det, )= lungt

Permalänk

Testa ramstickorna, först kör du Windows minnesdiagnostik(Om du har win 7) eller så tar du ut 1 ram sticka i taget och ser om det fortfarande krashar.

Om du inte har minnesdiagnostik ladda ner Memetest86(http://www.memtest86.com/)
Som du antingen bränner iso filen på en skiva eller kör via USB, borde finnas guidelines på hemsidan.

Kolla även tempsen är du snäll, Coretemp för CPU eller HW Monitor och GPUtemp eller MSI afterburner för GPU

Permalänk
Permalänk

Idle tempen säger inte jätte mycket, men borde inte vara dåligt med tanke på idle är inte bananas. t.ex. 40-50 idle skulle vara dålig montering.
Har du testat att ta ut RAM stickorna än?

Sätt att testa load temp på CPU är Prime95 och för GPU MSI kombustor.

Permalänk
Medlem

Jag gör det när jag kommer hem imorgon la mig i min frustration ); så återkommer imorgon på kvällen (; be there

Permalänk
Skrivet av hypesong:

Jag gör det när jag kommer hem imorgon la mig i min frustration ); så återkommer imorgon på kvällen (; be there

Ofc, så länge jag inte dör eller så. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypesong:

Oj skrev fel menade 630 haha :), nu satt jag o lirade lite arena och poff la datan ner, sen starta den av sig själv på direkten sen 4 sec efter stängde den av sig och gjorde så 3-5 gånger (skärmen var svart hela tiden) och nu funkar det, )= lungt

Är det ett AXP nätagg? I så fall är det STOR risk att det orsakar dina fel. Det är *inte* känt för sin kvalitet. Om du har det, byt DIREKT!

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

yes det är det )=,, får göra det då

Permalänk
Medlem

Något tips vad jag ska köpa för nätagg.? inte allt för dyrt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hypesong:

vet inte hur man kolla mode kort och det haha :). men här är några grejer

Intel(R) core (TM) i5 CPU 650 @ 3.20GHz 3.20 GHz

Installed memory (ram) 4.00 GB

System type 64 bit operating system

NVIDIA GeForce GTX 460

Något mer du behöver veta :)?

är inte detta en oem dator, dvs hp dell osv? byggt den själv?

Permalänk
Medlem

Yes nån dator affär som bygger dom åt en så man väljer vad man ska ha i, köpte den av min bror

Permalänk

Satsa på något med bronze(helst högre) certifierade t.ex.
Guld(ganska billigt)
http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold (behöver strömkabel) 650 :-

Bronze
http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630... (Modulärt) 770 :-

sedan såklart: https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi... (frifrakt)

Permalänk
Medlem

Gjorde som du sa Joelschub :). tog ut en ramsticka och nu har den inte stängt av sen kl:15 :), så hoppas det håller nu

Permalänk
Medlem

Men det höll inte länge haha... dog nyss

Permalänk
Skrivet av hypesong:

Men det höll inte länge haha... dog nyss

Heh synd, testa dom/Den andra ochså, annars kan det vara värt att testa nytt nätagg.

Testa även Windows Minnestest(windows minnesdiagnostik) om du har fel på din ram borde det dyka upp där.
Om det dör även med den andra så kan du alltid testa att sätta dom i den andra färgen på moderkortet. Jag fick "fel" på mina ram och byte slot och det funkade sedan.

Permalänk

om du har programvara från asus, avinstallera den och kör utan ett tag.

Även om det numera går att klocka från windows är Asus AI Suit och vänner inte så kul om man vill ha en stabil pc. Bättre att göra det i bios. Men det var ett tag sen man körde asus programvara...kanske har dom blivit bättre

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold

Permalänk
Medlem

Jag har...

precis samma problem som du verkar det som. Datorn bara slocknar utan något felmeddelande.
Jag har kört Windows minnesdiagnostik men det visade inget.

Jag har märkt att när det stänger av sig så kan jag inte bara starta om den, jag måste helt bryta strömtillförseln till datorn. När jag bryter den och slår på den igen så startar den upp...

Permalänk
Medlem

hur gör man windows minnesdiagnostik då?

Permalänk
Medlem

Det...

...ligger under Kontrollpanelen/Administrationsverktyg.

Permalänk
Medlem

Joelschub har testat nu inge errors detected. så lär vara nättaget så får köpa nytt om inte det funkar att jag byter dom till den andra färgen på modekortet, har ju haft datorn typ 2 månader funkat perfekt tills nu :/

Permalänk

hade liknande problem, så fårt jag anslöt lurar eller usb så dog den, ibland av sig själv utan att jag rört något också. Min var ett hemmabygge och jag hade glömt montera distanserna under moderkortet. Monterade dit dessa och det funkade med en gång.

Hoppas det löser sig!

Lycka till