Permalänk
Medlem

Nätverkskamera över 10Mbit/s?

Hej
Jag är sugen på att skaffa en nätverkskamera som klarar filma i upplösning 1280x800 , 30 fps, ej trådlöst. Tanken är att övervaka dygnet runt på distans. Är det här rimligt över en 10Mbit/s lina som i övrigt har mycket låg trafik. Är det bäst att koda i H264? Ungefär hur många Mbit/s kommer videon att kräva?

Jag vet att det finns hårddiskar som man kan lagra på lokalt osv men jag vill ha videon över nätet, hela tiden.

Permalänk
Medlem

Hej,

Det ska nog fungera bra. HD kräver runt 10-12mb/s. Antar att du vill att den streamar till ett program eller nåt hela tiden men inte spelar in förens ett event triggas t.ex. rörelse osv?

Permalänk
Medlem

Japp, den ska streama hela tiden, sen har jag ett program som spelar in vid rörelse.

När du säger mb/s menar du då megabit? om det är 10-12 så borde jag väl få problem då, eller?

Permalänk
Permalänk
Medlem

En 10-lina kommer garanterat klara jobbet. Kolla specsen för kameran, där både det stå hur mycket bandbredd kameran behöver i optimalt läge. Vi pratar knappast en okodad ström, alla kameror kodar strömmen på något sätt.
Sen kan jag ju tycka 30 fps för övervakning är onödigt mycket, men smaken är som baken.