Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Skrivet av Hauni99:

Har precis köpt denna och undrar hur jag gör med windows 8 installationen på min nya ssd. Jag hade inte heller en nyckel på laddaren.
behövs det ingen?

Nyckeln ligger i BIOS.
Vid en nyinstallation kommer datorn att registrera dig automatiskt så den biten slipper man

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem

Någon som har testat Bios 213 än? Några skillnader?

http://nbtsd.asustreiber.de/BIOS/UX-Serie/

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Någon som har testat Bios 213 än? Några skillnader?

Kör med den sedan igår. Än så länge inte märkt någon större skillnad... Trodde för en kort stund att fläktproblemet hade blivit åtgärdat, men icket. Fläktarna känns väl eventuellt någon stabilare än med 212, kan dock vara önsketänkande också. Inte märkt av någon försämring iaf, så det är bara att testa på

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Skrivet av joewee:

Kör med den sedan igår. Än så länge inte märkt någon större skillnad... Trodde för en kort stund att fläktproblemet hade blivit åtgärdat, men icket. Fläktarna känns väl eventuellt någon stabilare än med 212, kan dock vara önsketänkande också. Inte märkt av någon försämring iaf, så det är bara att testa på

Länk? Hittar inte hos Asus alls

Visa signatur

Permalänk
Medlem

froken länkade den i inlägget ovanför

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Relik 📜

Pratade lite snabbt med svenska Asus idag, de har ingen info om den här uppdateringen i dagsläget. Noterar även att den är daterad redan 16 november, vilket får mig att misstänka någon form av "testvariant" som kanske inte var tänkt att komma ut. Med det sagt, säkert inget fel, men kanske inget revolutionerande heller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur svårt det kan vara och fixa fläktarna, sänker kvalitetskänslan på en annars riktigt bra dator!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Pratade lite snabbt med svenska Asus idag, de har ingen info om den här uppdateringen i dagsläget. Noterar även att den är daterad redan 16 november, vilket får mig att misstänka någon form av "testvariant" som kanske inte var tänkt att komma ut. Med det sagt, säkert inget fel, men kanske inget revolutionerande heller.

213 dödade nyss min UX32VD >.<

Kan inte komma förbi BIOS för den hittar inga diskar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de där är någon officiell uppdatering av bios då jag som många andra varit i kontakt med ASUS de senaste dagarna och jag har fått som svar att det arbetas för en lösning på problemet då de gått ifrån sin "det är nog enbart fel på ditt ex" policy angående de här datorerna. Känns ju iaf givande, dock återstår det väl att se hur lång tid det kan ta för dem att fixa detta och om deras vilja att lösa det är påriktigt.

Chipper9117 såg precis din post, hände något innan eller skulle du bara starta upp din dator?

Permalänk
Skrivet av sades:

Jag tror inte de där är någon officiell uppdatering av bios då jag som många andra varit i kontakt med ASUS de senaste dagarna och jag har fått som svar att det arbetas för en lösning på problemet då de gått ifrån sin "det är nog enbart fel på ditt ex" policy angående de här datorerna. Känns ju iaf givande, dock återstår det väl att se hur lång tid det kan ta för dem att fixa detta och om deras vilja att lösa det är påriktigt.

Chipper9117 såg precis din post, hände något innan eller skulle du bara starta upp din dator?

flashade och stängde av och skulle boota.

Nu vill den inte gå förbi BIOS alls. Den hittar min sticka i EasyFlash och diskarna men vägrar nedgradera BIOS från 213 till 212

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet att det fanns en 209 på den hemsidan som sedan aldrig kom ut på Asus vanliga nedladdningssida, men i övrigt har releaserna alltid funnits på båda ställen, om än lite tidigare dit jag länkade. Har laddat ned mina biosvarianter där varje gång och aldrig haft några problem.

Chipper9117: Har du installerat Windows på den interna ssd:n? Har hört att vissa fått problem då den disken gått sönder och de uppgraderat till 212, antar att detsamma gäller 213. Vilken biosversion hade du tidigare?

Permalänk
Skrivet av froken:

Jag vet att det fanns en 209 på den hemsidan som sedan aldrig kom ut på Asus vanliga nedladdningssida, men i övrigt har releaserna alltid funnits på båda ställen, om än lite tidigare dit jag länkade. Har laddat ned mina biosvarianter där varje gång och aldrig haft några problem.

Chipper9117: Har du installerat Windows på den interna ssd:n? Har hört att vissa fått problem då den disken gått sönder och de uppgraderat till 212, antar att detsamma gäller 213. Vilken biosversion hade du tidigare?

Jag hade 212 och jag kör Windows 7 Pro på HDDn inte SSDn

Grejen är att jag kan inte boota från USB, jag kan köra EasyFlash men den tillåter inte nedgradering men utan verktyg att modifiera BIOS-filen till ett senare "Datum" så kan jag inte flasha om den till 212.

Med andra ord jag behöver akut hjälp för jag har ett projekt på datorn som måste in på Fredag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

Jag hade 212 och jag kör Windows 7 Pro på HDDn inte SSDn

Grejen är att jag kan inte boota från USB, jag kan köra EasyFlash men den tillåter inte nedgradering men utan verktyg att modifiera BIOS-filen till ett senare "Datum" så kan jag inte flasha om den till 212.

Med andra ord jag behöver akut hjälp för jag har ett projekt på datorn som måste in på Fredag

Hmm, jag hade för mig att Easyflash inte behövde ha en nyare version av Bios, utan att det gick lika bra att "uppdatera" till en äldre. Skumt. Hur som helst finns det tips på hur man kan göra här: http://forum.notebookreview.com/asus/174395-bios-update-guide...

Tre olika guider, en för Easyflash, en för Aflash och en för Winflash. Jag antar att den sista inte kommer att fungera med tanke på att du måste vara inne i Windows, den första verkar ju inte heller fungera men det kanske löser sig med Aflash? Värt ett försök hur som helst.

Permalänk
Skrivet av froken:

Hmm, jag hade för mig att Easyflash inte behövde ha en nyare version av Bios, utan att det gick lika bra att "uppdatera" till en äldre. Skumt. Hur som helst finns det tips på hur man kan göra här: http://forum.notebookreview.com/asus/174395-bios-update-guide...

Tre olika guider, en för Easyflash, en för Aflash och en för Winflash. Jag antar att den sista inte kommer att fungera med tanke på att du måste vara inne i Windows, den första verkar ju inte heller fungera men det kanske löser sig med Aflash? Värt ett försök hur som helst.

Jag kan inte boota till USB stickor.....märkligt nog kunde jag boota till en W8 sticka. Tänkte testa med en W7 och se om jag kan göra något

Med andra ord funkar inte AFLASH

Edit: Windows 7 funkar inte att boota från sticka

Edit 2: Körde in W8 på iSSDn och fick liv i den och lyckades nedgradera BIOs dock hittar den inte diskarna alls än. Men Alla hittas i Windows just nu

Edit 3: Sent i natt löste jag det genom att peta in BIOS 206, nu bootar den normalt igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Jag kan inte heller nedgradera BIOS via Easyflash! Försöker gå från 213 till 211 eller 212, men i båda fallen klagar den på att dessa har ett för gammalt datum.

Chipper9117: Hur lyckades du peta in version 206? Var det efter alla ominstallationer som du var tvungen att göra? Eller lyckades du till slut med Easyflash?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av joewee:

Jag kan inte heller nedgradera BIOS via Easyflash! Försöker gå från 213 till 211 eller 212, men i båda fallen klagar den på att dessa har ett för gammalt datum.

Chipper9117: Hur lyckades du peta in version 206? Var det efter alla ominstallationer som du var tvungen att göra? Eller lyckades du till slut med Easyflash?

Jag använde tricket i första inlägget:
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?11438-How-to-downgra...

Jag var tvungen att installera om Windows 8 i UEFI för att den skulle starta, sen körde jag in WinFlash och nedgraderade

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewee:

Varför vill du byta, fungerade det inte utan problem? Testa annars att använda Winflash enligt metoden i länken jag postade till Chipper.

Permalänk

Går det att ändra scrollspeed nånstans ? har ux32vd h modellen

Visa signatur

▪ Deviltech hellmachine - i7 2760QM - 8 GB DDR3 - Geforce GTX 560m sli - Samsung 830 160GB - 500 GB x 2 - såld
▪ Asus UX32VD - Core i7 3517U - 10 GB DDR3 - Geforce GT 620M - Samsung 840 256 GB

Permalänk
Medlem

Sådär ja. Installerat en Samsung SSD och sen en ren Win 8 + drivers och styrprogram som behövs. Gick från cirka 90 aktiva processer till runt 65 efter boot. Kallstartar mycket snabbt nu. Som en ny dator nu när den medföljande långsamma och högljudda hårddisken är borta.

Permalänk
Relik 📜

Tips är mjukvaran "BatteryBar", finns i gratisversion som fungerar utmärkt. Loggar användning för att ge kvarvarande batteritid, och efter en "inlärningsperiod" blir siffrorna rätt exakta (jämfört med Windows inbyggda). Som bonus kan man även snabbt se hur mycket ström datorn drar (vilket lätt skapar lite "besparningshets", hehe).

Som referens kan jag säga att min efter cirka två veckor landat ganska exakt på fyra timmar som livstid med batteri, plus/minus några minuter. Ganska långt ifrån fem-sex som många recensioner talar om, men tror samtidigt inte det är något direkt fel.. bara gilla läget.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Tips är mjukvaran "BatteryBar", finns i gratisversion som fungerar utmärkt. Loggar användning för att ge kvarvarande batteritid, och efter en "inlärningsperiod" blir siffrorna rätt exakta (jämfört med Windows inbyggda). Som bonus kan man även snabbt se hur mycket ström datorn drar (vilket lätt skapar lite "besparningshets", hehe).

Som referens kan jag säga att min efter cirka två veckor landat ganska exakt på fyra timmar som livstid med batteri, plus/minus några minuter. Ganska långt ifrån fem-sex som många recensioner talar om, men tror samtidigt inte det är något direkt fel.. bara gilla läget.

Batteritiden är faktiskt bra för den här datorn, klarar 3 timmar på föreläsning när man har sina tunga programmerings-mjukvaror i bakgrunden och antecknar samtidigt med datorn i battery saving och skärmen ställd å halv styrka.

Jag köpte den för att kunna arbeta bättre på högskolan och den gör absolut skillnad

Undrar dock om Asus känner till buggen i BIOS när den inte kan boota från Legacy-devices utan bara från UEFI-devices som förstörde min natt igår. Datorn är igång igen men jag kan inte ha högre än BIOS 206 än så länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

Undrar dock om Asus känner till buggen i BIOS när den inte kan boota från Legacy-devices utan bara från UEFI-devices som förstörde min natt igår. Datorn är igång igen men jag kan inte ha högre än BIOS 206 än så länge

Ja, något problem med det är det. Kunde inte boota från USB 3.0 sticka, utan fick köra in ren Windows från DVD (har en extern USB). Spelar i och för sig ingen roll nu när det är klart.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Ja, något problem med det är det. Kunde inte boota från USB 3.0 sticka, utan fick köra in ren Windows från DVD (har en extern USB). Spelar i och för sig ingen roll nu när det är klart.

Jag satt i 4-5 timmar och försökte installera Windows 7 på min, kunde inte hitta Legacy utan bara UEFI.
Något som är konstigt med är att 206 har fler avancerade inställningar gällande boot-options än vad 211 och 212 har.

Det skumma nu är att 212 funkar inte mer för mig om jag ska köra Windows 7 (vilket jag är tvungen till)

Och det ännu jäkligare är att jag fattar inte hur man ska kunna nolla CMOS (hittar inget batteri eller plintar att reseta på, då jag tror detta är en av orsakerna till problemen jag har)

Så mitt önskemål för 21X är att ha inställning under boot för UEFI eller Legacy device för att slippa problemen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

dat ganska exakt på fyra timmar som livstid med batteri, plus/minus några minuter. Ganska långt ifrån fem-sex som många recensioner talar om, men tror samtidigt inte det är något direkt fel.. bara gilla läget.

Vad gör du på datorn då? Tycker att jag flera gånger fått ut bra mycket mer än fyra timmar, men också flera gånger fått ut mindre – helt beroende på vad jag har gjort med datorn.

Sitter jag med bara batteriet har jag alltid skärmen på lägsta, tangentbordsbelysningen av, samt wifi avstängt om jag inte behöver det. Antar att det skiljer sig från användare till användare vad man tycker är bekvämt och vad som behövs. Därmed kan batteritiden variera rätt kraftigt, bara att stänga av wifi ger ju +2 timmar.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av froken:

Vad gör du på datorn då? Tycker att jag flera gånger fått ut bra mycket mer än fyra timmar, men också flera gånger fått ut mindre – helt beroende på vad jag har gjort med datorn.

Sitter jag med bara batteriet har jag alltid skärmen på lägsta, tangentbordsbelysningen av, samt wifi avstängt om jag inte behöver det. Antar att det skiljer sig från användare till användare vad man tycker är bekvämt och vad som behövs. Därmed kan batteritiden variera rätt kraftigt, bara att stänga av wifi ger ju +2 timmar.

Det är ju lite poängen med BatteryBar och liknande mjukvaror, att de samlar in data hela tiden och "förfinar" värdena mot någon form av snittanvändning. Jag gör med andra ord allt möjligt, framför allt surfar, skriver, kör Skype och kanske lite Youtube. Har alltid wifi igång, då datorn för mig framför allt är en väg ut på nätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Sådär ja. Installerat en Samsung SSD och sen en ren Win 8 + drivers och styrprogram som behövs. Gick från cirka 90 aktiva processer till runt 65 efter boot. Kallstartar mycket snabbt nu. Som en ny dator nu när den medföljande långsamma och högljudda hårddisken är borta.

Har gjort samma. Datorn i originalskick var katastrofslö, förstår inte hur dem kan sälja den så. jag har 212 bios och har inte märkt av fläktproblemet. Det ändå dåliga jag märkt med datorn är musplattan som är kass, ofta registrerar den inte att jag trycker på den.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

http://i.imgur.com/uwKyH.png

BatteryBar är bra:)
Lade märke till att ditt batterislitage endast var 2,9% medan mitt är 11,3%. Något tips på hur man ska "behandla" batteriet så bra som möjligt? Det enda jag försöker tänka på är att dra ut laddaren så snart batteriet är fulladdat.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Hur fungerar ert wifi? För mig får jag full uppladdningshastighet men väldigt dåligt neddladdningshastighet, och jag blir ofta frånkopplad.

Jag får oftast mellan 0.5 till 4 Mbit/s i nedladdningshastighet samtidigt som jag får 12Mbit/s på en annan laptop som står bredvid.
Väldigt sällan lyckas jag få ut full hastighet men efter en stund är jag ifrånkopplad och sen är jag nere på låga hastigheter igen.

Har läst runt väldigt mycket och andra har lyckats lösa det med att lösenordskydda routern med WPA2 (vilket jag redan har).

• Jag har även provat med att avaktivera 802.11n-läge för nätverkskortet.

• Jag har även provat sätta kanalbredden för bandet 2.4 till auto.

• Jag har provat att sätta "All wireless devices is off" och upplever då att jag ibland får jag full hastighet ett tag innan det dör och återgår till låg hastighet, och ibland blir det ingen skillnad alls.

• Har provat olika drivrutiner för nätverkskortet

Någon som vet någon lösning, eller har något förslag på vad jag kan prova för att lösa problemet?

Jag har:
Windows 7
Drivrutin till nätverkskortet är version 15.3.1.2
Routern är Telias Thomson TG789vn

Permalänk

Hörrni, mina powerplans sparas inte som Emil B redan nämnt och verkar även funnit en lösning.
Som jag förstått det utifrån emil B's ultimata expertis så ska Elantechs drivrutiner fungera, och även att inga funktioner försvinner.

Jag kan dessvärre inte hitta rätt drivrutiner, Vore kung om någon kunde länka till rätt drivrutiner

Visa signatur

▪ Deviltech hellmachine - i7 2760QM - 8 GB DDR3 - Geforce GTX 560m sli - Samsung 830 160GB - 500 GB x 2 - såld
▪ Asus UX32VD - Core i7 3517U - 10 GB DDR3 - Geforce GT 620M - Samsung 840 256 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emajl:

Hur fungerar ert wifi? För mig får jag full uppladdningshastighet men väldigt dåligt neddladdningshastighet, och jag blir ofta frånkopplad.

Jag får oftast mellan 0.5 till 4 Mbit/s i nedladdningshastighet samtidigt som jag får 12Mbit/s på en annan laptop som står bredvid.
Väldigt sällan lyckas jag få ut full hastighet men efter en stund är jag ifrånkopplad och sen är jag nere på låga hastigheter igen.

Har läst runt väldigt mycket och andra har lyckats lösa det med att lösenordskydda routern med WPA2 (vilket jag redan har).

• Jag har även provat med att avaktivera 802.11n-läge för nätverkskortet.

• Jag har även provat sätta kanalbredden för bandet 2.4 till auto.

• Jag har provat att sätta "All wireless devices is off" och upplever då att jag ibland får jag full hastighet ett tag innan det dör och återgår till låg hastighet, och ibland blir det ingen skillnad alls.

• Har provat olika drivrutiner för nätverkskortet

Någon som vet någon lösning, eller har något förslag på vad jag kan prova för att lösa problemet?

Jag har:
Windows 7
Drivrutin till nätverkskortet är version 15.3.1.2
Routern är Telias Thomson TG789vn

Dold text

Testa att ändra lösenord till WPA2-PSK om du inte har det redan, det verkar vara den lösning som fungerar. Har du redan gjort det vet jag inte riktigt vad du kan göra tyvärr.