Ide röstning angående The Define R4!

Permalänk
Medlem

Varför är alternativen i omröstningen antingen att det är en toppenidé (alternativ 1 och 2), att man är en icke uppdaterad stofil (alternativ 3) eller att det är en så hemsk ide att hela tråden skall väck?

Hade du haft lite seriösa alternativ hade det ju vart värt att rösta, men när alternativen är att antingen hålla med, hålla med så mycket att man vill köpa om sitt chassi, bli förolämpad eller få sin åsikt serverad åt sig så känns det ju inte som att du egentligen vill ha något svar på din fråga.

Mer på ämnet:
5,25 används fortfarande. Det finns alltså ingen anledning till att ta bort dem på den grunden. Mer plats åt diskar är ju bra, men går att lösa på bättre sätt. Jag skulle inte köpa ett R4 helt utan 5,25. Vill ha minst 1, gärna 2. Mer modulära hårdiskburar däremot är en bra ide.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av XsvennebananX:

Det där med usb kontakterna under luckan känns bara dumt eftersom man då inte kan stänga luckan när man har ett usb minne i.

Är väl bara och ta ur USB stickan?

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7

Permalänk
Skrivet av belga:

Varför är alternativen i omröstningen antingen att det är en toppenidé (alternativ 1 och 2), att man är en icke uppdaterad stofil (alternativ 3) eller att det är en så hemsk ide att hela tråden skall väck?

Hade du haft lite seriösa alternativ hade det ju vart värt att rösta, men när alternativen är att antingen hålla med, hålla med så mycket att man vill köpa om sitt chassi, bli förolämpad eller få sin åsikt serverad åt sig så känns det ju inte som att du egentligen vill ha något svar på din fråga.

Haha "chassit var så bra så jag var tvungen att köpa ett till" alternativt ta två betala för ett.

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7

Permalänk
Skrivet av Scribbler:

Är väl bara och ta ur USB stickan?

Alltså hur roligt är det att ha en dörr som dinglar fram och tillbaka vid benen när man för över filer?

Permalänk
Skrivet av XsvennebananX:

Alltså hur roligt är det att ha en dörr som dinglar fram och tillbaka vid benen när man för över filer?

Men herregud..har man inte problem så skapar man sig dem. Iden var ju att du skulle kunna välja vart du vill ha uttagen vill du inte ha en dörr som dinglar så väljer du att ha kvar dem i toppen på burken.

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7

Permalänk
Medlem

bra jobb med omdesignen, men rösta inte då jag vill se lite mer radikala förändringar än så.
Jag vill se den tillverkare som även helt tar bort alla dessa 3.5 platser också, visst ska man bygga en server eller NAS är det ju OK, men en vanlig dator där vill jag gärna se att all lagring får flytta till andra sidan väggen vertikalt monterade.
Typ plats för 4x2.5 och 2x3.5 räcker bra, ren lagring löser man med NAS eller liknade.

Bredden kan få öka lite med kanske 5 cm, dels för att ge lagring utrymme, men mest för att kunna ställa nätagget på högkant vilket frigör utrymme att sänka ner moderkortet en decimeter minst, utan att saker slår i nätägget.
Det i sin tur innebär att man lätt får in tjocka radiatorer i toppen, men också man kan sänka lådan några cm, hålen där i toppen bör flyttas lite så som dom gort på Arc dock ska ju självklart vara i linje inte bara 2 av dom, och det tredje i mitten, obegriplig miss på Arc för övrigt,

Har för övrigt slått Fractal Design ur tankarna som nästa chassi för mig PGA den smäkiga billiga kvaliten dom har, och tittar på mest på Silverstone eller Lian li numera, tyvärr utan att hitta det jag vill ha där heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Låt mina 5.25" platser vara, jag använder och gillar dom! Finns speciella storage chassin för den som behöver massvis med diskplats, tror det finns betydligt fler som ser behovet av någon 5.25" plats än 12st hårddiskar.

Jag tycker man borde tänka om och göra fler 5.25" platser fram istället tillsammans med andra HDD burar med hotswap lösning tillgängligt direkt i fronten utan att behöva öppna upp datorn.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Håller inte med, det är alldeles för få personer som har mer än 8 hårddiskar i nuet. Inte är 5.25 platser så pass mycket nytta, men åtminstone mer nytta än att ha 4 extra hårddisk platser. Vem behöver mer än 8 hårddiskar i nuet ens ? Köp nya hårddiskar istället, vad kostar en 3TB hårddisk nu ? 1000:- ?

Så, nej.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Håller inte med, det är alldeles för få personer som har mer än 8 hårddiskar i nuet. Inte är 5.25 platser så pass mycket nytta, men åtminstone mer nytta än att ha 4 extra hårddisk platser. Vem behöver mer än 8 hårddiskar i nuet ens ? Köp nya hårddiskar istället, vad kostar en 3TB hårddisk nu ? 1000:- ?

Så, nej.

Köpte min för 1100:-. Så runt 1000-lappen går det att hitta dom för, det är inte direkt dyrt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Köpte min för 1100:-. Så runt 1000-lappen går det att hitta dom för, det är inte direkt dyrt

Ska du ha 12 så blir det ju en del.

Angående chassit, som chassi till min arbetsdator är det helt ointressant. Håller med det som sagts innan, behöver inte mer än högst 1 3.5-plats men tar gärna 2-4 2.5-platser och tystare chassi i så fall. Jag sätter hellre de 12 HDD:erna i servern eller i en NAS iställlet.

Som server-chassi kunde det vara mer intressant dock, ett lite tystare chassi än "vanliga" server-chassin. Men då hade jag velat ha hot-swap hållare och strömknapp/usb-portar på sidan.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Ska du ha 12 så blir det ju en del.

Hur många personer behöver 36TB ? Visst finns det säkert personer som behöver det, men marknaden är alldeles för liten. Så tror knappast att det är en så pass bra ide sett från ett företags vinkel.

Tycker hellre att Fractal Design borde göra chassit mer modulärt, så man kan ändra liknande grejer själv. Som att byta 5.25 hållaren till en extra hårddiskbur, som går att köpa som ett extra tillval. Tycker Fractal Design borde göra chassit generellt mer modulärt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Ska du ha 12 så blir det ju en del.

Angående chassit, som chassi till min arbetsdator är det helt ointressant. Håller med det som sagts innan, behöver inte mer än högst 1 3.5-plats men tar gärna 2-4 2.5-platser och tystare chassi i så fall. Jag sätter hellre de 12 HDD:erna i servern eller i en NAS iställlet.

Som server-chassi kunde det vara mer intressant dock, ett lite tystare chassi än "vanliga" server-chassin. Men då hade jag velat ha hot-swap hållare och strömknapp/usb-portar på sidan.

Så länge man inte driver en server så har nog 99% av kunderna inte behov av 36TB, och chassit är ju i första hand riktat till privat kunde, inte stora företag som behöver servrar. Är man i behov av en server finns det ju många bättre altarnativ

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av XsvennebananX:

Det där med usb kontakterna under luckan känns bara dumt eftersom man då inte kan stänga luckan när man har ett usb minne i.

Hur svårt är det för en tillverkare att göra så att dörren går runt eller under USB-kontakterna..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

När jag tänker efter så är kanske mitt eget moddade 600t det ultimata chassiet för mig. jag har ljuddämpat det ordentligt. jag har push/pull med fläktar över hd platserna. jag har alla fläktar ställlda med steglös kontroller. (akasa vipers 600/1900rpm) så jag har fått det näst intill ljudlöst men det ett grymt flöde i hela lådan. Sen har jag slängt in ett extra dammfilter då corsairs egna släppte genom små små dampartiklar.

600t är lite bredare än r4'an vilket jag även ser som positivt. då det aldrig är något krångel även med riktigt riktigt tjocka dämpmattor inuti. det finns även plats att lägga tjockt dämpmaterial i toppen av lådan så man bara får som en cirkel där 200mm fläkten trycker ut varmluft ur lådan. så ja, efter lite pill med lådan så har jag nog precis vad jag vill ha faktiskt.

r4'an är dock en bra låda. men med lite MER ljuddämpning så hade den blivit ännu bättre.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Inte läst kommentarer.

Personligen vill jag ha kvar iaf två st 5.25" platser, det är ett ATX liksom, hade det varit mATX eller mindre så hade det bara varit bra.

Det enda jag gillade med din idé var att det fick plats 3 fläktar fram.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

3 fläktar fram med 15mm fan spacing hade varit perfekt, då kan man trycka in en stor rad där. Det stora problemet är att det saknas en bra fläktkontroll men det skulle nog finnas plats för en vertikal 5.25 i taket av chassit.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att fler använder 5.25 platserna än 12st hårddiskar.