Inet vinner årets datorbutik 2012

Permalänk
Medlem

Angående leveranser: Beställde igår fredag från inet, och fick orderbekräftelse kl:20.18.
Beställde idag lördag från komplett.se, Fick orderbekräftelse kl:11.29, Varan var färdigplockad och skickad kl:14.03
Om Postnord sköter sig som vanligt så har jag paketet på ICA på måndag eftermiddag.
Inet brukar inte börja plocka förns på måndag morgon, då kommer paketet på tisdag i bästa fall.
Så jag tycker att det är konstigt att inet får hög poäng på leveranser. Frakten på Komplett är 59:-
Jag beställer ändå tunga grejjer från inet pga gratisfrakten

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

CDON hade i genomsnitt bättre priser, bättre utbud, bättre leveranstider, bättre avbetalningsplaner och minst lika bra support i år. Men självklart är det Inet som vinner då det är SWEC det handlar om...

CDON tar det 3 dagar innan jag får mina grejer, på Inet tar det 1 dag.
Att Inet har fysiska butiker är väl den största anledningen till att jag köper där,
en butik nära också. Nu när Webbhallen också har en butik i närheten så lär det bli mer köp där också.
Inet förtjänar kanske inte att vinna i år, men du behöver inte överdriva för att andra gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Alla som röstade fram Inet som billigaste butik kan ju ta en titt på den här jämförelsen med CDON.

CDON är billigast på 993 produkter (57 %).
Inet är billigast på 314 produkter (18 %).
De har samma pris på 435 produkter (25 %).

Prisfighten inkluderar endast produkter som båda butikerna säljer. Böcker är ej inkluderade.

Dold text

Däremot har Inet utmärkt service, men det är tydligt att folk bara röstat på Inet på alla punkter bara för att.

Dessutom så är det bara jämförelser på exakta produkter. Komplett har dessutom över 4000st fler produkter än inet, så det kan vara liknande varor av andra märken, som kan vara billigare, det vet man ju inte. och cdon mera än 40000st articklar men det är mucket annat skräp där.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Jag måste fråga vad det är för helhet? De har inga butiker, ingen telefonsupport med mera. Min fråga är helt enkelt vad du tycker CDON erbjuder som andra aktörer inte gör?

De ärenden jag har haft hos CDON har dem löst exemplariskt, jag vet inte hur ni andra resonerar men jag värderar billiga priser högst. Med tanke på att CDON har betydligt bättre priser än Inet så handlar jag hellre hos CDON. Garantiärenden får man ändå ofta ta direkt med tillverkaren, vilket många av dessa återförsäljare även rekommenderar. Support är säkert bra för Lars som ska köpa en "data", detta är som sagt ur mitt relativt snäva perspektiv.

God Jul pårej.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Alla som röstade fram Inet som billigaste butik kan ju ta en titt på den här jämförelsen med CDON.

CDON är billigast på 993 produkter (57 %).
Inet är billigast på 314 produkter (18 %).
De har samma pris på 435 produkter (25 %).

Prisfighten inkluderar endast produkter som båda butikerna säljer. Böcker är ej inkluderade.

Dold text

Däremot har Inet utmärkt service, men det är tydligt att folk bara röstat på Inet på alla punkter bara för att.

Du gör felet som alla gör när dom jämför en relativt liten kedja med ett stort bolag som CDON, dom backas upp av en koncern och kan likt Mediamarkt, Elgiganten osv. sätta priser långt under inköpspris och med förlust för att locka kunder. Då tyvärr med en kundservice och personlig service som man egentligen bara kan skratta åt (vilket dock är en högst personlig åsikt). Jag har sagt detta förut och jag säger det igen, jag handlar i stort sett allt från Inet pga. den personliga servicen och bemötandet, även om det ibland skiljer lite i pris för att jag vet att det löser sig snabbt. RMA:er sköts snabbt och kan ofta behandlas samma dag som problemet uppstår, CDON's service är ett skämt. Inget svar på mail får jag då jag gång på gång konstaterar för dom att jag aldrig får några kvitto via mail då jag beställer, dock dyker ändå nyhetsbrevet upp titt som tätt i inkorgen? Dom 2gånger jag väl fått svar så har det tagit 2 dagar?! för dom att svara, oftast med korta och autogenererade svar som inte innehåller nåt jag inte redan visste eller vill veta, eller med en uppmaning att om jag har ytterligare frågor eller vill gå vidare i ärendet (som om jag inte ville det första gången jag tog kontakt med dom?) vilket då plussar på väntetiden för ett svar med ytterligare 2 dagar, vips så är vi uppe i 4 arbetsdagar totalt som det en gång har tagit. Så blir det tyvärr när stora koncerner styr bolag som cdon och lockar in kunder med extremt låga priser men oftast som oftast rent ut sagt pissar på sina kunder vad gäller kundbemötande och service (Josefine är väl undantaget), det är en åsikt och allmän bildning som jag har fått av CDON under åren och endera gången jag handlar från dom är om dom kör nåt tokbilligt pris på nånting som i somras då dom had 15.000 i rabatt på en TV, men annars aldrig i livet. Köpte dock ett par hårdiskar nu i höstas av dom, ångrar att jag inte tog Inet om nåt skulle hända, men jag lockades som sagt av det extremt låga priset. Men priset är inte allt när det kommer till butiker och inköp.
Hade ett grafikkort som lade av i våras och behövde göra en rma på, tog mig mindre än en timme att få tag i allt jag behövde från Inet, visserligen hade jag tillgång till skrivare och kunde skriva ut retur-fraktsedeln. Hade jag extra bråttom och ville betala för frakten själv för att få ärendet snabbare avklarat skulle detta dras av som rabatt eller dylikt om jag köpte upp mig i varuväg så att säga och tog nåt dyrare. Hela ärendet skapades en måndag och vart avklarad samma vecka! Det är snabbt det, då ska man räkna in med minst 2-3 dagars posthanderande med skickandes fram och tillbaka, själva felsökningen tog mindre än en timme och den nya varan som jag valde plockades och skickades ut samma dag. Det är service och speed det om nåt!
Håller med om att Inets utbud borde bli bättre, framför allt vad gäller lagerstatus på en del punkter, men upplever det inte som alltför irriterande om man kollar på komplett som också har en hel drös med varor som står tomt i lagerstatusen. Bäst pris röstade jag nej på hos dom, för det har dom inte, men däremot så har dom det mest prisvärda priset tycker jag om man räknar in deras personliga och grymma service som jag beskrivit här ovan. Och det är nåt som CDON och deras konkurrenter aldrig kommer upp till tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

De ärenden jag har haft hos CDON har dem löst exemplariskt, jag vet inte hur ni andra resonerar men jag värderar billiga priser högst. Med tanke på att CDON har betydligt bättre priser än Inet så handlar jag hellre hos CDON. Garantiärenden får man ändå ofta ta direkt med tillverkaren, vilket många av dessa återförsäljare även rekommenderar. Support är säkert bra för Lars som ska köpa en "data", detta är som sagt ur mitt relativt snäva perspektiv.

God Jul pårej.

Beror ju självklart på prisskillnaden, några hundra extra för ett grafikkort eller liknande är för lite för att jag skall bry mig.

Att ta garantiärenden med tillverkaren kräver mer tid än direkt med återförsäljaren. Jag gillar att kunna lämna av det trasiga på lunchen för att antingen få det utbytt på plats eller komma tillbaka en annan dag på väg hem efter jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

CDON hade i genomsnitt bättre priser, bättre utbud, bättre leveranstider, bättre avbetalningsplaner och minst lika bra support i år. Men självklart är det Inet som vinner då det är SWEC det handlar om...

Vad får dig att tycka att din upplevelse av CDON kontra Inet är den riktiga medan alla andra har fel?
Jag förstår inte hur man kan vara så narcissistisk att man inte kan acceptera att andra har olika erfarenheter och prioriteringar.

Inet vann dessutom både os prisjakt och pricerunner, det är inte bara Swec det handlar om, Inet gör ett jävligt bra jobb med att skapa trogna kunder genom goda råd, snabba leveranser och trevlig och bra support, för det mesta.

Permalänk
Medlem

Inet vinner inte bara Swec's pris, så kan alla ta och sluta och whina ett tag här inne?
Uppenbarligen tycker Pricerunners och Prisjakts användare att dom förtjänar respektive titel, men det kanske är så att hela deras forumfolk består endast av Swec-medlemmar som konspirerar och medvetet lyfter Inet till skyrarna? Väx upp...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Frågeställningen funkar inte (för mig i alla fall). Jag vet inte vem som är billigast eftersom jag inte kollade upp en massa varor. Tror jag röstade på CDON eller Webhallen. Blev inte Inet iaf eftersom folk här säger att de inte är billigast.

Bäst service vet jag inte heller. Har bara haft o göra med Inet o Webhallen o eftersom Webhallen tog fram två mekaniska tangenbord som jag kunde trycka på o pratade med mig i 15min medans Inet inte hade något framme så blev det Webhallen.

Bäst leveranstid vet jag inte heller eftersom jag inte beställt nåt över nätet på 4 år och hämtat på nätet i 4 års tid. Sen bryr jag mig inte om leveranstid heller. Jag hade utan problem väntat 1-2 veckor om det blivit billigare. Blev Webhallen här också eftersom jag inte VET vem som är bäst och man kan ju inte rösta "vet ej".

Till slut anser jag att alla ska inte ha rösträtt. Funkar inte att fråga den stora massan.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad får dig att tycka att din upplevelse av CDON kontra Inet är den riktiga medan alla andra har fel?
Jag förstår inte hur man kan vara så narcissistisk att man inte kan acceptera att andra har olika erfarenheter och prioriteringar.

Inet vann dessutom både os prisjakt och pricerunner, det är inte bara Swec det handlar om, Inet gör ett jävligt bra jobb med att skapa trogna kunder genom goda råd, snabba leveranser och trevlig och bra support, för det mesta.

Att CDON hade lägre pris och bättre avbetalningsplaner är ett faktum, handlar inte om åsikt där. Som jag sa tidigare så har jag fått alla mina beställningar hem till mig en eller två dagar efter beställning varje gång. Och då har jag beställt ett flertal gånger. Det har jag inte varit med om från Inet, eller någon annan butik för den delen. Sen så var det problem med en film en gång, och jag fick en ny på en gång utan några problem överhuvudtaget. För övright så har ingenting annat från CDON gått sönder, vilket jag måste säga är det absolut bästa. Ser inte hur supporten kan fungera bättre en så.

Dock så har mina köp från Inet varit en helt annan historia. Kanske jag som både hade extremt tur med CDON samtliga av gånger, samtidigt som jag haft otur med Inet. Men det känns ju inte allt för sannolikt.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Batman:

Du gör felet som alla gör när dom jämför en relativt liten kedja med ett stort bolag som CDON, dom backas upp av en koncern och kan likt Mediamarkt, Elgiganten osv. sätta priser långt under inköpspris och med förlust för att locka kunder. Då tyvärr med en kundservice och personlig service som man egentligen bara kan skratta åt (vilket dock är en högst personlig åsikt). Jag har sagt detta förut och jag säger det igen, jag handlar i stort sett allt från Inet pga. den personliga servicen och bemötandet, även om det ibland skiljer lite i pris för att jag vet att det löser sig snabbt. RMA:er sköts snabbt och kan ofta behandlas samma dag som problemet uppstår, CDON's service är ett skämt. Inget svar på mail får jag då jag gång på gång konstaterar för dom att jag aldrig får några kvitto via mail då jag beställer, dock dyker ändå nyhetsbrevet upp titt som tätt i inkorgen? Dom 2gånger jag väl fått svar så har det tagit 2 dagar?! för dom att svara, oftast med korta och autogenererade svar som inte innehåller nåt jag inte redan visste eller vill veta, eller med en uppmaning att om jag har ytterligare frågor eller vill gå vidare i ärendet (som om jag inte ville det första gången jag tog kontakt med dom?) vilket då plussar på väntetiden för ett svar med ytterligare 2 dagar, vips så är vi uppe i 4 arbetsdagar totalt som det en gång har tagit. Så blir det tyvärr när stora koncerner styr bolag som cdon och lockar in kunder med extremt låga priser men oftast som oftast rent ut sagt pissar på sina kunder vad gäller kundbemötande och service (Josefine är väl undantaget), det är en åsikt och allmän bildning som jag har fått av CDON under åren och endera gången jag handlar från dom är om dom kör nåt tokbilligt pris på nånting som i somras då dom had 15.000 i rabatt på en TV, men annars aldrig i livet. Köpte dock ett par hårdiskar nu i höstas av dom, ångrar att jag inte tog Inet om nåt skulle hända, men jag lockades som sagt av det extremt låga priset. Men priset är inte allt när det kommer till butiker och inköp.
Hade ett grafikkort som lade av i våras och behövde göra en rma på, tog mig mindre än en timme att få tag i allt jag behövde från Inet, visserligen hade jag tillgång till skrivare och kunde skriva ut retur-fraktsedeln. Hade jag extra bråttom och ville betala för frakten själv för att få ärendet snabbare avklarat skulle detta dras av som rabatt eller dylikt om jag köpte upp mig i varuväg så att säga och tog nåt dyrare. Hela ärendet skapades en måndag och vart avklarad samma vecka! Det är snabbt det, då ska man räkna in med minst 2-3 dagars posthanderande med skickandes fram och tillbaka, själva felsökningen tog mindre än en timme och den nya varan som jag valde plockades och skickades ut samma dag. Det är service och speed det om nåt!
Håller med om att Inets utbud borde bli bättre, framför allt vad gäller lagerstatus på en del punkter, men upplever det inte som alltför irriterande om man kollar på komplett som också har en hel drös med varor som står tomt i lagerstatusen. Bäst pris röstade jag nej på hos dom, för det har dom inte, men däremot så har dom det mest prisvärda priset tycker jag om man räknar in deras personliga och grymma service som jag beskrivit här ovan. Och det är nåt som CDON och deras konkurrenter aldrig kommer upp till tyvärr.

Dela gärna in din text i stycken nästa gång. Det var faktiskt svårt att läsa den.

Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag kritiserade dem som har röstat på Inet som billigaste butik. Jag konstaterade även att Inet har mycket bra service, och jag är fullt medveten om deras fördelar över CDON. (Men jag vill inflika att CDONs support har gjort en del riktigt schyssta saker för mig!)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Att CDON hade lägre pris och bättre avbetalningsplaner är ett faktum, handlar inte om åsikt där. Som jag sa tidigare så har jag fått alla mina beställningar hem till mig en eller två dagar efter beställning varje gång. Och då har jag beställt ett flertal gånger. Det har jag inte varit med om från Inet, eller någon annan butik för den delen. Sen så var det problem med en film en gång, och jag fick en ny på en gång utan några problem överhuvudtaget. För övright så har ingenting annat från CDON gått sönder, vilket jag måste säga är det absolut bästa. Ser inte hur supporten kan fungera bättre en så.

Dock så har mina köp från Inet varit en helt annan historia. Kanske jag som både hade extremt tur med CDON samtliga av gånger, samtidigt som jag haft otur med Inet. Men det känns ju inte allt för sannolikt.

Jag frågade vad det är som får dig att tro att dina erfarenheter, prioriteringar och åsikter gäller generellt och att alla andra som röstar annorlunda har fel.

Jag tror dig när du säger att du har haft bra erfarenheter av CDON och dåliga erfarenheter av Inet, jag frågar dig vad som får dig att misstro alla dom som har haft andra erfarenheter.
Varför du sätter dina egna erfarenheter som utgångspunkt för sanningen och att alla andra har fel?

Även den bästa butik gör fel ibland och även den sämsta gör rätt.
Den här typen av undersökningar, och prisjakt och pricerunner osv, är för att försöka skaffa sig ett brett underlag med vilken butik som har flest nöjda kunder osv.

Du säger "i genomsnitt" baserat på dina egna erfarenheter, det är inte direkt ett bra underlag för att prata om genomsnitt...

Permalänk
Medlem

Inet har iofs blivit lite av en religion här, precis som Apple har blivit det för vissa grupper. Finns många som är lika bra som Inet, så lite överskattade är dom allt. Min erfarenhet när det strular har inte varit särskilt exemplarisk vid "problem" med komponenter. Men godkända är dom iaf i mina ögon.
Senaste reklamationen var ett plus iaf, han i kassan på reklamatationen vägrade ge sig och hittade felet till slut :).

Har personligen haft minst problem med reklamationer hos Dustin. Jag röstade iofs inte.

Att döma efter kommentarerna här verkar hela omröstningen inetreligiös.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Jag kör bara på gratis frakt och lägst pris... har inte favorit butik. gratis frakt = alltid win.

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Medlem

Hur kan man rösta på inet bara för att dom ger er gratis frakt.
Snacka om lättköpta röster.
Inet har inte lägst priser, inet har ett dåligt sortiment, inet har nog sveriges fulaste datorsida. Designen ser ut som ett barn har gjort. Svårt och hitta på sidan jämnfört med andra sidor. Dålig service ger inte ens en rätt till garanti när det är ett solklart garantifall. Så om ni röster på bästa sidan är det bara för gratis frakt så får man ju skämmas ögonen ur sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultimatescar:

Jag kör bara på gratis frakt och lägst pris... har inte favorit butik. gratis frakt = alltid win.

Så om inet tar 500 kr mer än någon annan butik men ger gratis frakt så tar du gratis frakt?
Snacka om lättlurad isåfall.

För det skiljer ofta mycket i pris hos inet än hos konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Hur kan man rösta på inet bara för att dom ger er gratis frakt.
Snacka om lättköpta röster.
Inet har inte lägst priser, inet har ett dåligt sortiment, inet har nog sveriges fulaste datorsida. Designen ser ut som ett barn har gjort. Svårt och hitta på sidan jämnfört med andra sidor. Dålig service ger inte ens en rätt till garanti när det är ett solklart garantifall. Så om ni röster på bästa sidan är det bara för gratis frakt så får man ju skämmas ögonen ur sig.

Betalar hellre lite extra för den servicen och hjälpen inet har gett mig iaf.
Många här går efter prislapparna, så t.ex cdon, smörar dom bra för kunderna går dom dit.
Nästa år kanske en annan butik gör så, då går folk dit - smöra bäst som vinner mest.

Vilken sida hittar du lättare på än inets?
Tycker deras sida är en av dom enklare att kunna navigera på.

Verkar lite som om du har vaknat på fel sida av sängen idag

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

De ärenden jag har haft hos CDON har dem löst exemplariskt, jag vet inte hur ni andra resonerar men jag värderar billiga priser högst. Med tanke på att CDON har betydligt bättre priser än Inet så handlar jag hellre hos CDON. Garantiärenden får man ändå ofta ta direkt med tillverkaren, vilket många av dessa återförsäljare även rekommenderar. Support är säkert bra för Lars som ska köpa en "data", detta är som sagt ur mitt relativt snäva perspektiv.

God Jul pårej.

Håller med, själv så gick min "data"skärm sönder som jag hade köpt på cdon och det löstes sig med att dom bad mig skicka in den för att felsöka felet, slutade med efter 1-2 månader att dom skickade en sprillans ny. Kändes rätt så opersonligt med supporten kanske, men va fan gör det?. Jag väljer inte det dyrare alternativet bara för att supportern har läst supportfordummies och har ett stort leende på läpparna. Det är ju endå samma garantin på produkterna som leverantörerna lämnar

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Håller med, själv så gick min "data"skärm sönder som jag hade köpt på cdon och det löstes sig med att dom bad mig skicka in den för att felsöka felet, slutade med efter 1-2 månader att dom skickade en sprillans ny. Kändes rätt så opersonligt med supporten kanske, men va fan gör det?. Jag väljer inte det dyrare alternativet bara för att supportern har läst supportfordummies och har ett stort leende på läpparna. Det är ju endå samma garantin på produkterna som leverantörerna lämnar

Jag försöker att köpa mina skärmar över disk, så man kan slänga den i huvet på någon, om dom går sönder, Jag litar inte på posten....
NetOnNet och Alina ligger bra till där för mig...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag försöker att köpa mina skärmar över disk, så man kan slänga den i huvet på någon, om dom går sönder, Jag litar inte på posten....
NetOnNet och Alina ligger bra till där för mig...

NeOnNet och alina skickar ju alla paket med förstaklass på sina egna privata 747plan det vet vi, men ju inte alla företag som har dom möjligheterna : )

Skulle ju vara det att man kan kasta dom trasiga datakomponenterna på supporten, det väger tungt faktiskt. ; )

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

NeOnNet och alina skickar ju alla paket med förstaklass på sina egna privata 747plan det vet vi, men ju inte alla företag som har dom möjligheterna : )

Skulle ju vara det att man kan kasta dom trasiga datakomponenterna på supporten, det väger tungt faktiskt. ; )

De har butiker oxå, som webbhallen och inet, det är säkrast att köra sådant i sin egen baklucka
Men Alina och NetOnNet är närmast för mig. Inets affär på Sveavägen i Stockholm har inte så stort lager...
Men så länge posten levererar så är det en risk att grejjerna är sönder redan vid leverans

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Dela gärna in din text i stycken nästa gång. Det var faktiskt svårt att läsa den.

Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag kritiserade dem som har röstat på Inet som billigaste butik. Jag konstaterade även att Inet har mycket bra service, och jag är fullt medveten om deras fördelar över CDON. (Men jag vill inflika att CDONs support har gjort en del riktigt schyssta saker för mig!)

Kul för dig, för mig har dom bettet sig som svin. Det som förargar mig mest över den här tråden är alla som verkligen på fullt allvar tror att deras framgångar ligger i godis...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Batman:

Du gör felet som alla gör när dom jämför en relativt liten kedja med ett stort bolag som CDON, dom backas upp av en koncern och kan likt Mediamarkt, Elgiganten osv. sätta priser långt under inköpspris och med förlust för att locka kunder. Då tyvärr med en kundservice och personlig service som man egentligen bara kan skratta åt (vilket dock är en högst personlig åsikt). Jag har sagt detta förut och jag säger det igen, jag handlar i stort sett allt från Inet pga. den personliga servicen och bemötandet, även om det ibland skiljer lite i pris för att jag vet att det löser sig snabbt. RMA:er sköts snabbt och kan ofta behandlas samma dag som problemet uppstår, CDON's service är ett skämt. Inget svar på mail får jag då jag gång på gång konstaterar för dom att jag aldrig får några kvitto via mail då jag beställer, dock dyker ändå nyhetsbrevet upp titt som tätt i inkorgen? Dom 2gånger jag väl fått svar så har det tagit 2 dagar?! för dom att svara, oftast med korta och autogenererade svar som inte innehåller nåt jag inte redan visste eller vill veta, eller med en uppmaning att om jag har ytterligare frågor eller vill gå vidare i ärendet (som om jag inte ville det första gången jag tog kontakt med dom?) vilket då plussar på väntetiden för ett svar med ytterligare 2 dagar, vips så är vi uppe i 4 arbetsdagar totalt som det en gång har tagit. Så blir det tyvärr när stora koncerner styr bolag som cdon och lockar in kunder med extremt låga priser men oftast som oftast rent ut sagt pissar på sina kunder vad gäller kundbemötande och service (Josefine är väl undantaget), det är en åsikt och allmän bildning som jag har fått av CDON under åren och endera gången jag handlar från dom är om dom kör nåt tokbilligt pris på nånting som i somras då dom had 15.000 i rabatt på en TV, men annars aldrig i livet. Köpte dock ett par hårdiskar nu i höstas av dom, ångrar att jag inte tog Inet om nåt skulle hända, men jag lockades som sagt av det extremt låga priset. Men priset är inte allt när det kommer till butiker och inköp.
Hade ett grafikkort som lade av i våras och behövde göra en rma på, tog mig mindre än en timme att få tag i allt jag behövde från Inet, visserligen hade jag tillgång till skrivare och kunde skriva ut retur-fraktsedeln. Hade jag extra bråttom och ville betala för frakten själv för att få ärendet snabbare avklarat skulle detta dras av som rabatt eller dylikt om jag köpte upp mig i varuväg så att säga och tog nåt dyrare. Hela ärendet skapades en måndag och vart avklarad samma vecka! Det är snabbt det, då ska man räkna in med minst 2-3 dagars posthanderande med skickandes fram och tillbaka, själva felsökningen tog mindre än en timme och den nya varan som jag valde plockades och skickades ut samma dag. Det är service och speed det om nåt!
Håller med om att Inets utbud borde bli bättre, framför allt vad gäller lagerstatus på en del punkter, men upplever det inte som alltför irriterande om man kollar på komplett som också har en hel drös med varor som står tomt i lagerstatusen. Bäst pris röstade jag nej på hos dom, för det har dom inte, men däremot så har dom det mest prisvärda priset tycker jag om man räknar in deras personliga och grymma service som jag beskrivit här ovan. Och det är nåt som CDON och deras konkurrenter aldrig kommer upp till tyvärr.

Skrivet av Batman:

Kul för dig, för mig har dom bettet sig som svin. Det som förargar mig mest över den här tråden är alla som verkligen på fullt allvar tror att deras framgångar ligger i godis...

Själv tycker jag att både Inet och CDON är svin, varav Inet är det största svinet.

I somras beställde jag ett moderkort (Socket FM1) från Inet som skulle användas till att bygga en dator åt en släkting.

Jag var noga med att kontrollera att CPUn som skulle användas i släktingens dator (3870k) var kompatibel med det valda moderkortet. Enligt CPU listan var CPUn kompatibel om bios revisionen var lika med eller nyare än den som släpptes för 6 månader sedan (kommer ej ihåg revisions nummret nu).

För att försäkra mig om att moderkortet var av kompatibel version, ringe jag Inet. Informationen som jag fick av dem var att de hade haft moderkorten i lager i ca 1 månad, vilket tyder på att det bör vara OK. Det stod inget på deras hemsida om att moderkortet inte skulle vara kompatibelt med någon av de nyare processorerna.

När jag väl fick hem moderkortet, var det en stor klisterlapp på utsidan "Compatible with the newest Dual Core Fusion Processors". Jag hade alltså fått en version som inte var kompatibel med 3870k som är en Quad.

Jag ringe Inet och blev otrevligt bemött på följande sätt:

1: "Det är ditt ansvar som kund att kolla upp om produkten är kompatibel". Jag kollade allt som kunde kollas i förväg. Läs ovan.

2: "Vi förutsätter att våra kunder vet hur man uppgraderar BIOS". Hur har de tänkt att jag ska göra detta om jag inte har en kompatibel processor tillgänglig? Jag behöver ju någon av de ursprungligt kompatibla processorerna för att göra detta.

3: "Du kan skicka in moderkortet till oss så gör vi det åt dig. Det kommer att ta ungenfär en vecka". Datorn var åt en utlänsk släkting som kommer på besök. Detta alternativ funkar inte på grund av att släktingen redan har dragit efter den tiden. Jag har ingen Inet butik nära mig så jag kan inte gå till någon fysisk butik och få det fixat snabbare.

Det enda alternativet som fanns kvar var följande:

4: "Om vi ska köpa tillbaka moderkortet så får du betala 100kr i returfrakt". Varför ska jag betala frakten tillbaka när det inte framgick något på eran hemsida om att kortet var av en gammal revision?!

Slutsats:
Jag kommer inte att handla hos Inet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Själv tycker jag att både Inet och CDON är svin, varav Inet är det största svinet.

I somras beställde jag ett moderkort (Socket FM1) från Inet som skulle användas till att bygga en dator åt en släkting.

Jag var noga med att kontrollera att CPUn som skulle användas i släktingens dator (3870k) var kompatibel med det valda moderkortet. Enligt CPU listan var CPUn kompatibel om bios revisionen var lika med eller nyare än den som släpptes för 6 månader sedan (kommer ej ihåg revisions nummret nu).

För att försäkra mig om att moderkortet var av kompatibel version, ringe jag Inet. Informationen som jag fick av dem var att de hade haft moderkorten i lager i ca 1 månad, vilket tyder på att det bör vara OK. Det stod inget på deras hemsida om att moderkortet inte skulle vara kompatibelt med någon av de nyare processorerna.

När jag väl fick hem moderkortet, var det en stor klisterlapp på utsidan "Compatible with the newest Dual Core Fusion Processors". Jag hade alltså fått en version som inte var kompatibel med 3870k som är en Quad.

Jag ringe Inet och blev otrevligt bemött på följande sätt:

1: "Det är ditt ansvar som kund att kolla upp om produkten är kompatibel". Jag kollade allt som kunde kollas i förväg. Läs ovan.

2: "Vi förutsätter att våra kunder vet hur man uppgraderar BIOS". Hur har de tänkt att jag ska göra detta om jag inte har en kompatibel processor tillgänglig? Jag behöver ju någon av de ursprungligt kompatibla processorerna för att göra detta.

3: "Du kan skicka in moderkortet till oss så gör vi det åt dig. Det kommer att ta ungenfär en vecka". Datorn var åt en utlänsk släkting som kommer på besök. Detta alternativ funkar inte på grund av att släktingen redan har dragit efter den tiden. Jag har ingen Inet butik nära mig så jag kan inte gå till någon fysisk butik och få det fixat snabbare.

Det enda alternativet som fanns kvar var följande:

4: "Om vi ska köpa tillbaka moderkortet så får du betala 100kr i returfrakt". Varför ska jag betala frakten tillbaka när det inte framgick något på eran hemsida om att kortet var av en gammal revision?!

Slutsats:
Jag kommer inte att handla hos Inet igen.

Min spontana reaktion till den här texten är att Inet gjorde rätt och du fel. Det är ditt ansvar att kontrollera att moderkortet är kompatibet med den processorn du ska använda, inte Inets. Att inet har haft moderkorten i lager i en månad garanterar inte att moderkorten leveraras med nyaste bios och därmed har du inte följt punkt 1 på din lista.

Punkt 2 har jag för mig går att komma runt. Om man installerar processorn i socketen och drar igång datorn borde den skriva ett felmeddelande och ge dig möjligheten att gå in i bios och uppdatera. Inte helt 100 på detta men jag har för mig att man kan göra så.

Punkt 3 är generöst av Inet att erbjuda dig hjälpa dig med detta som du borde ha klarat själv och de tar inte ut någon avgift. Att de klarar att lösa ditt problem på en vecka är fullt rimligt och om du ville att ärendet skulle hanteras snabbt skulle du inte klantat till det från början

Punkt 4 är väl samma som ångerrätten och för att utnyttja denna krävs det att man betalar fraktavgiften. Du kan inte förvänta dig att Inet ska betala alla kostnader som uppstår för att du inte kan göra tillräkligt med research för du handlar någotting.

Slutsats: Inet ger dig ett bra kundbemötande som sträcker sig utanför vad lagen kräver.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Skrivet av Equadex:

Min spontana reaktion till den här texten är att Inet gjorde rätt och du fel. Det är ditt ansvar att kontrollera att moderkortet är kompatibet med den processorn du ska använda, inte Inets. Att inet har haft moderkorten i lager i en månad garanterar inte att moderkorten leveraras med nyaste bios och därmed har du inte följt punkt 1 på din lista.

Punkt 2 har jag för mig går att komma runt. Om man installerar processorn i socketen och drar igång datorn borde den skriva ett felmeddelande och ge dig möjligheten att gå in i bios och uppdatera. Inte helt 100 på detta men jag har för mig att man kan göra så.

Punkt 3 är generöst av Inet att erbjuda dig hjälpa dig med detta som du borde ha klarat själv och de tar inte ut någon avgift. Att de klarar att lösa ditt problem på en vecka är fullt rimligt och om du ville att ärendet skulle hanteras snabbt skulle du inte klantat till det från början

Punkt 4 är väl samma som ångerrätten och för att utnyttja denna krävs det att man betalar fraktavgiften. Du kan inte förvänta dig att Inet ska betala alla kostnader som uppstår för att du inte kan göra tillräkligt med research för du handlar någotting.

Slutsats: Inet ger dig ett bra kundbemötande som sträcker sig utanför vad lagen kräver.

Jag menar inte att vara otrevlig, men jag tycker att bemötandet som Inet gav mig var underkänt.

Punkt 1: De kunde inte ge mig ett svar på Bios revisionen via telefon. De sa till mig att det bör vara ok, eftersom moderkorten var "färska".

Punkt 2: Du måste ha en kompatabel processor för att dra igång datorn. Jag har ingen källa på detta, men Inet bekräftade att min teori var rätt via telefon.

Punkt 3: Jag var noga med att inte klanta till det genom att försöka ta reda på bios revisionen i förväg. Den enda informationen som jag fick av Inet var att korten var en månad gamla och att det "bör vara ok".

Punkt 4: De skickade mig en gammal revision trotts att det inte stod på hemsidan. Denna punkten är en smaksak om vem som har gjort rätt eller fel. Naturligtvis tycker jag att det ska framgå på webbsidan om revisionen är gammal så att folk inte köper en produkt som ej är användbar utan en "uppgradering" med hjälp av en ursprungligt stödd processor.

Slutsats:
Hur menar du att jag ska ta reda på om den är kompatibel eller ej om de inte ger ut någon bios information via telefon/webbplats? Hur är det tänkt att jag som kund ska veta om den är kompatibel eller ej om jag inte får tag på den här informationen?

Edit: Jag drar mig ur diskussionen. Citera inte mig och dra inte upp någon följd-diskussion. Våra åsikter är olika och förblir olika.

Permalänk
Medlem

Handlar hos Inet bara för att jag slipper frakt (Uddevalla butiken ligger nära). Måste jag beställa något blir det komplett.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Inet kanske inte har STÖRST soritment men just det man behöver och prylar som saknas i andra butiker. Det var i alla fall därför min röst angående sortiment hamnade på Inet, möjligtvis är Dustin en kandidat också då de brukar ha vissa udda saker till bra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Betalar hellre lite extra för den servicen och hjälpen inet har gett mig iaf.
Många här går efter prislapparna, så t.ex cdon, smörar dom bra för kunderna går dom dit.
Nästa år kanske en annan butik gör så, då går folk dit - smöra bäst som vinner mest.

Vilken sida hittar du lättare på än inets?
Tycker deras sida är en av dom enklare att kunna navigera på.

Verkar lite som om du har vaknat på fel sida av sängen idag

Nej jag sa ful. Jag hittar enklare på många sidor.
dustin tex. Dustin har kanonservice, supersnabba leveranser, max detaljer om varje produkt. Bilder på alla produkter. EN kundtjänst utöver denna värld. Garantiärende går i genom som dom ska. Priserna är ok ofta billigare än inet. Förstår fortfarande inte att man väljer en rutten butik som inet bara för att det är fri frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Inet kanske inte har STÖRST soritment men just det man behöver och prylar som saknas i andra butiker. Det var i alla fall därför min röst angående sortiment hamnade på Inet, möjligtvis är Dustin en kandidat också då de brukar ha vissa udda saker till bra priser.

Dustins sortiment bräcker de flesta

Permalänk
Medlem

Var inte en av frågorna också vilken hemsida som var bäst?

Vad tycker ni där?
CDON är ju klart SÄMST på den punkten och själv gillar jag Dustinhome klart bäst.