Ny dator, hög fps men får "små lagg" i mina spel.

Permalänk
Medlem

Ny dator, hög fps men får "små lagg" i mina spel.

Tjenare tjenare!

Har nyligen köpt ny dator, sitter på i3570k och ett Asus gtx 670.

Om jag spelar tex Skyrim eller Borderlands 2 så har jag riktigt bra fps men ändå får jag små lagg, typ som att den hoppar över 1 frame då och då.

Tror problemet heter "video stuttering" på engelska. Jag har sökt och sökt men lyckas aldrig bli av med det.

Någon som haft liknande problem och tror sig på vad felet kan vara?

Jag kör för övrigt de senaste drivrutinerna. ( vad jag vet iallfall då allting är nytt, har drivrutinen till 670 från deras hemsida )

Snälla hjälp, känns så tråkigt att det ska vara små lagg när det ändå har bra fps och flyter.

Tack på förhand!

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Testa att köra med V-sync (Vertikal sync) av och på och jämför dem.
Kör även på lägre ev. högre inställningar för att se om de blir skillnad där med.
Vad är din minimum fps och vilken Hz är din skärm på?

Permalänk
Medlem

Micro stuttering är en lite vanligare term för det. Vad jag vet så brukar det dock inte vara så mycket problem när man bara har ett kort dock... Testa slå på V-Sync och se hur du upplever det då.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Testa att köra med V-sync (Vertikal sync) av och på och jämför dem.
Kör även på lägre ev. högre inställningar för att se om de blir skillnad där med.
Vad är din minimum fps och vilken Hz är din skärm på?

Skrivet av Fyren:

Micro stuttering är en lite vanligare term för det. Vad jag vet så brukar det dock inte vara så mycket problem när man bara har ett kort dock... Testa slå på V-Sync och se hur du upplever det då.

Hmm det verkar inte göra någon skillnad tyvärr.
En polare bad mig ladda ner ett nvidia inspector så att max frame sätts till 65 så den inte går upp och ner hela tiden. Men det har inte hjälpt heller.
Sitter på 120hz skärm för övrigt, och har testat sänka den till 60 hz och det verkar inte hjälpa.

Har testat allt detta i skyrim, dock inte allt i borderlands 2.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Blir ingen skillnad även om jag sänker grafiken till low i Skyrim :/

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xangeon:

Hmm det verkar inte göra någon skillnad tyvärr.
En polare bad mig ladda ner ett nvidia inspector så att max frame sätts till 65 så den inte går upp och ner hela tiden. Men det har inte hjälpt heller.
Sitter på 120hz skärm för övrigt, och har testat sänka den till 60 hz och det verkar inte hjälpa.

Har testat allt detta i skyrim, dock inte allt i borderlands 2.

Aktivera ADAPTIVE Vsync i nvidia kontroll panelen.

Dessa små lagg du känner av kan vara någon process i bakgrunden som läser/skriver till hårddisken.
Har du en SSD?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Aktivera ADAPTIVE Vsync i nvidia kontroll panelen.

Dessa små lagg du känner av kan vara någon process i bakgrunden som läser/skriver till hårddisken.
Har du en SSD?

Hmm, aldrig använt den innan men är det under 3d settings, global, längst ner som jag ska ändra?

Japp både Borderlands 2 och Skyrim ligger på SSD.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xangeon:

Hmm, aldrig använt den innan men är det under 3d settings, global, längst ner som jag ska ändra?

Japp både Borderlands 2 och Skyrim ligger på SSD.

Japp testa aktivera adaptive vsync , finns i nvidia panelen under global settings längst ner under själva vertical sync settingsen

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Japp testa aktivera adaptive vsync , finns i nvidia panelen under global settings längst ner under själva vertical sync settingsen

Nu funkar det ju perfekt! I både Skyrim och Borderlands 2. Då blir det förhoppnings felfritt i spel framöver också.

STORT tack för hjälpen! Nu kan jag äntligen njuta av mina nya datordelar.

Köp hem pizza, slå på film och bara hare bra. Det är du värd!

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Det finns två olika alternativ.. Adaptive eller Adaptive (half refresh rate). Vilken är bäst?

Det hjälper kanske mina problem också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Det finns två olika alternativ.. Adaptive eller Adaptive (half refresh rate). Vilken är bäst?

Det hjälper kanske mina problem också.

adaptive den vanliga är bäst.

detta är just varför jag väljer nvidia nu för tiden... adaptive vsync... tar bort all äckel stuttering som kan förekomma i spel, och man spar nå otroligt mycket på gpun då den aldrig får onormalt hög fps så den belastas till 99% om den inte behöver det....

nvidia adaptive vsync is the shit!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xangeon:

Nu funkar det ju perfekt! I både Skyrim och Borderlands 2. Då blir det förhoppnings felfritt i spel framöver också.

STORT tack för hjälpen! Nu kan jag äntligen njuta av mina nya datordelar.

Köp hem pizza, slå på film och bara hare bra. Det är du värd!

inga problem mannen ha så kul med spelandet! du kommer njuta av det nu mer än förr, vill du ha det ännu bättre så aktivera FXAA i nvidia panelen och stäng av AA i spelen helt, i spel som tex SWTOR blir det 1000x finare grafik Samma sak i Starcraft2, blir säkert 20x finare grafik....
BF3 däremot kan lida lite i FPSen (rakade bort ca 10fps för mig med mitt 470), men du kan testa iallafall ! skyrim bör ha FXAA då deras egna inbyggda AA suger hästpung.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

adaptive den vanliga är bäst.

detta är just varför jag väljer nvidia nu för tiden... adaptive vsync... tar bort all äckel stuttering som kan förekomma i spel, och man spar nå otroligt mycket på gpun då den aldrig får onormalt hög fps så den belastas till 99% om den inte behöver det....

nvidia adaptive vsync is the shit!

Tackar.. fattar inte hur jag kunde missa inställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

inga problem mannen ha så kul med spelandet! du kommer njuta av det nu mer än förr, vill du ha det ännu bättre så aktivera FXAA i nvidia panelen och stäng av AA i spelen helt, i spel som tex SWTOR blir det 1000x finare grafik Samma sak i Starcraft2, blir säkert 20x finare grafik....
BF3 däremot kan lida lite i FPSen (rakade bort ca 10fps för mig med mitt 470), men du kan testa iallafall ! skyrim bör ha FXAA då deras egna inbyggda AA suger hästpung.

Ska använda ditt råd! Men om jag aktiverar FXAA i nvidias kontrollpanel, ska jag då stänga av både FFXA och AA i spelet/spelen jag ska köra? Eller ska jag bara stänga av AA?

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Ska använda ditt råd! Men om jag aktiverar FXAA i nvidias kontrollpanel, ska jag då stänga av både FFXA och AA i spelet/spelen jag ska köra? Eller ska jag bara stänga av AA?

Om du tvingar FXAA genom kontrollpanelen så kan/ska(?) du lämna det avstängt ingame. FXAA är dock inte perfekt och ger inte tusen gånger finare grafik som föregående talare påstår. Prestandamässigt billig kantutjämning är förstås trevligt, men det ger inte "1000x finare grafik".

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Om du tvingar FXAA genom kontrollpanelen så kan/ska(?) du lämna det avstängt ingame. FXAA är dock inte perfekt och ger inte tusen gånger finare grafik som föregående talare påstår. Prestandamässigt billig kantutjämning är förstås trevligt, men det ger inte "1000x finare grafik".

Ahokej amen då får jag ser hur jag gör på den delen, tack för responsen!

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Jag var asglad och trodde allting hade fixat sig, men det har kommit tillbaka igen. Och jag har ingen aning varför, känns som att startar jag om datorn kan det funka i 5 minuter, sen stänger jag av spelet och startar det igen. Då kommer det tillbaka.

Blazin87, eller någon annan kan du möjligtvis något mer knep? Tack på förhand.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xangeon:

Jag var asglad och trodde allting hade fixat sig, men det har kommit tillbaka igen. Och jag har ingen aning varför, känns som att startar jag om datorn kan det funka i 5 minuter, sen stänger jag av spelet och startar det igen. Då kommer det tillbaka.

Blazin87, eller någon annan kan du möjligtvis något mer knep? Tack på förhand.

Formaterat datorn? kan va något program som stör i bakgrunden/virus/trojan, etc...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED