Permalänk
Medlem

Ny hårddisk!

Hej!
Jag har en Fujitsu 20GB 5400RPM 2mb cache.
3x256MB Mosel pc 133

jag tycker det går segt att öppna/stänga applikationer osv.. och har bestämt mig för att det e hårddisken som e skit.. vilken hårddisk ska jag köpa? en billig, snabb, tyst, och pålitlig disk..

Permalänk
Medlem

Western Digital WD800JB
80GB 8MB CACHE, helt brutalt tyst. om de skulle låta något så sätt en liten skumbit under så är allt knäpptyst. Jag kör 2st själv i RAID 0 och tycker det är guld

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

om jag kör 2 st med raid 0 så får jag bara 80 GB va? asså 2 8gb diskar blir bara 80 GB men att det går snabbare ellerhur?

vad kostar då allt det där.. raidkort, 2 diskar som du har..? tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till Lagringsmedia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillcliff
Flyttad till Lagringsmedia

Roger that!
men jag frågar ju efter vad jag ska ha.. då ä det ju köparns guide.. eller?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik

Roger that!
men jag frågar ju efter vad jag ska ha.. då ä det ju köparns guide.. eller?

Det skulle stämma utmärkt för ett par månader sedan. Nu för tiden har vi bestämt att allting om ett ämnet (inklusive köpråd) ska ligga i forumet dedikerat till ämnet, eftersom det är större chans att de som kan något om området läser just det forumet. Undantagsfallet är hela datorköp som, pga avsaknaden av specifikt forum, placeras i Köparens Guide.

För att rekommendera en disk kan du kolla på Seagate Barracuda som är väldigt bra, tysta diskar.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Det skulle stämma utmärkt för ett par månader sedan. Nu för tiden har vi bestämt att allting om ett ämnet (inklusive köpråd) ska ligga i forumet dedikerat till ämnet, eftersom det är större chans att de som kan något om området läser just det forumet. Undantagsfallet är hela datorköp som, pga avsaknaden av specifikt forum, placeras i Köparens Guide.

För att rekommendera en disk kan du kolla på Seagate Barracuda som är väldigt bra, tysta diskar.

tackar.. okej då förstår jag..

Permalänk
Medlem

Om du har en 40gb hdd och en 80gb hdd och kör raid så blir det 2x40gb. Det är alltså den minsta hårddisken som bestämmer. Köper du 2st 80gb så blir det 160gb. Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem

Axzel: Känns det att de går snabbare med raid?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne89
Om du har en 40gb hdd och en 80gb hdd och kör raid så blir det 2x40gb. Det är alltså den minsta hårddisken som bestämmer. Köper du 2st 80gb så blir det 160gb. Vad har du för moderkort?

matsonic 8127c+ 266

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne89
Axzel: Känns det att de går snabbare med raid?

Det känns!, brukade köra raid men så kracha ena disken så nu är det bara en i och det går mycket långsammare. Kanske är det lite psykiskt att jag tror det går mycket segare men det är iaf så man märker det! God jul btw

Visa signatur

.: Min Portföljdator : Länk :.
.: Duron 0.8@1.0 : KT7A-Raid : AiW Radeon 8500DV 'buildt by ATI' : Nec Fe950+ : ~92Gb Raid 0 : Vattenkylt i Hq45 :.

Permalänk
Medlem

Ok. Jag tror jag ska köpa en till hdd och skicka in min till seagate så jag får en ny firmware så jag kan köra raid:D