Permalänk

Sata

Är det någon som vet om det går att få tag i SATA diskar
någonstans ?????

Visa signatur

Andrée

Permalänk
Medlem

tror inte det finns nånstanns än, men så fort nån vet nåt vill jag gärna veta hehe

Visa signatur

Dell 2405FPW 24" TFT - Intel C2D 6420@3,2ghz - Asus P5B-DLX - Geforce 7800GT@475/1265 - Lian-Li PCV1100 - 2GB DDR2 - 1TB HDD
"Why go performance when you can go stealth?"

Permalänk
Medlem

är det sant att dom luras och att dom sata contollers som finns nu är en typ av ata133 vså att max hast på 150korten är 133

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T'nT
är det sant att dom luras och att dom sata contollers som finns nu är en typ av ata133 vså att max hast på 150korten är 133

Var har du hört det?

Även om det skulle vara sant så är 133MB/s väldigt mycket mer än vad en ensam hårddisk kan klämma ur sig idag. Kvittar mao.

Permalänk
Medlem

Serial ATA befinner sig i ungefär samma läge som USB gjorde för några år sedan (1997-1998, typ). Moderkorten har det (i allt större utsträckning), OS:et stödjer det (det är fullständigt kompatibelt med vanlig IDE vad gäller mjukvaran), men det finns inga diskar.
Disktillverkarna kommer inte att kunna sälja diskar i tillräcklig mängd för att det ska vara lönsamt förrän tillräckligt många datorer har moderkort med S-ATA.
Förmodligen ska det till att nån "märkesdatortillverkare" stoppar in det i sina burkar för att det ska bli nåt av. Det kommer säkerligen att bli av, men det dröjer nog minst ett halvår - ett år innan det finns diskar att köpa "på stan" (icke-OEM).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Permalänk
Medlem

översate artikeln men,´hur e priserna översatt till svenska kr?

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem

Jag är tvecksam chachen på disken sticker med en himla fart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb

...... är 133MB/s väldigt mycket mer än vad en ensam hårddisk kan klämma ur sig idag. Kvittar mao.

Permalänk
Medlem

Men cachen är inte det permanenta lagringsutrymmet, och även om cachen skulle klara den hastigheten så kommer den tömmas väldigt snabbt och sedan dras hastigheten ned (när cachen måste fyllas igen). Dvs: under korta stunder kan disken klara högre hastigheter än de man brukar höra, men inte länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asmodean
Men cachen är inte det permanenta lagringsutrymmet, och även om cachen skulle klara den hastigheten så kommer den tömmas väldigt snabbt och sedan dras hastigheten ned (när cachen måste fyllas igen). Dvs: under korta stunder kan disken klara högre hastigheter än de man brukar höra, men inte länge.

Vilket teoretiskt skulle betyda att man tappar 17MB/s under bråkdelen av en sekund. Kvittar mao (igen).

Permalänk
Medlem

Barracuda V för användning med Serial ATA ska ju inte vara altför långt bort.

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

Seagate är säkert redan klara att börja producera S-ATA-diskar i större skala (och WD, IBM och Maxtor också). Men än så länge finns det inte någon tillräckligt stor marknad för S-ATA-diskar, och därför låter de förmodligen bli.
De är inte lika intresserade av att glädja världens nördar som de är av att tjäna pengar, vilket de bäst gör genom att vänta med S-ATA tills "världen är mogen" (d.v.s. andelen S-ATA-kapabla maskiner är fler än jättefå).
De säljer säkert några ex i Japan (där kan man sälja vad som helst som har nån slags ny teknik), men det lär dröja en stund innan vi får se dem här.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Ja, Perb, det kvittar.

Mitt inlägg var menat att säga just det... som svar på inlägget innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asmodean
Ja, Perb, det kvittar.

Mitt inlägg var menat att säga just det... som svar på inlägget innan.

Absolut! Mitt inlägg var bara en underskrift på ditt

Nu slutar vi genast att hålla med varandra, ok?

Permalänk

Dom finns i sverige nu, www.microshop.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Dom finns i sverige nu, www.microshop.se

Jag vågar nästan slå vad om att den röda punkten på lagersaldot betyder att dom inte har några diskar inne:)

Antar att så fort som någon av leverantörerna släpper en sata disk så kommer dom andra att följa efter.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

jag vet... men dom har den uppe!

Hårddisk Seagate Seriell ATA V 7200 rpm 80GB (4264 Kr ink moms)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
jag vet... men dom har den uppe!

Hårddisk Seagate Seriell ATA V 7200 rpm 80GB (4264 Kr ink moms)

Vilket måste betyda att dom vill vara både snabbast att lagerföra disken och dyrast. Priset är ju ett skämt

Permalänk
Medlem

mycom har ju leveransdatum och någorlunda bättre pris..

http://www.mycom.se/produkter/default.asp?itemnr=434338&pt=5&...

Visa signatur

[size="1"]AMD Durån><700Mhz | Asus A7v133 | 256MB PC133 cas3|
Creative GF3 Ti200| Seagate 80GB |
Hercules Fortissimo II - [BBB] -[/size]

Permalänk
Medlem

Jag undrar som T'nT, är s-ata lika snabb som som ata133?? om fallet nu e så är de ju inte värt att vänta på s-ata...

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

sata har 8mb cache oxå....

Visa signatur

Dell 2405FPW 24" TFT - Intel C2D 6420@3,2ghz - Asus P5B-DLX - Geforce 7800GT@475/1265 - Lian-Li PCV1100 - 2GB DDR2 - 1TB HDD
"Why go performance when you can go stealth?"