Byta enhetsbeteckning

Permalänk

Byta enhetsbeteckning

Kan man byta enhetsbeteckning på en hårddisk utan att formatera den? Som det är nu så har jag operativsystemet på D och backupgrejer och sånt på C, går det att byta enhetsbeteckningar mellan de två?

Permalänk
Medlem

Det går att byta enhetsbeteckning med Partition Magic. Jag vet dock inte hur bra det fungerar, men det finns en funktion som byter så mycket som den hittar där betteckningen på partionen.
/ Rushmo

Visa signatur

AMD XP 2400+, TwinMOS 1024 DDR, Asus A7N8X, Sapphire Radeon 9700 pro

Permalänk
Medlem

Vad har du för OS?

I Win 2000 och XP kan man ändra enhetsbeteckningen i enhetshanteraren.

Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering

Välj under Lagring, Diskhantering sen högerklickar du bara på den enhet du vill ändra beteckning på!

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber
Vad har du för OS?

I Win 2000 och XP kan man ändra enhetsbeteckningen i enhetshanteraren.

Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering

Välj under Lagring, Diskhantering sen högerklickar du bara på den enhet du vill ändra beteckning på!

Jag har XP, men det funkade inte så bra iaf. Det står "Det går inte att ändra enhetsbeteckningen för system eller startvolymen".

Så står det på båda mina partitioner även fast jag bara har operativsystem på den ena.

Kan det vara så att eftersom Windows låg på C: förut (som nu har blivit D:), går det inte att ändra beteckning?

Permalänk

Hmm det beror nog på att OS:et lägger mass start filer å grejs på c: även om själva OS:et ligger på d:

Varför blev c:, d:?

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Hmm det beror nog på att OS:et lägger mass start filer å grejs på c: även om själva OS:et ligger på d:

Varför blev c:, d:?

När jag formaterade så tog jag bort C: och gjorde sedan en ny partition i det utrymme som blev ledigt. På nåt sätt hann D: bli C: under tiden eller nåt... Jag har faktiskt ingen aning.