Permalänk

Vill inte läsa skiva!

Som tråden lyder, fick hem nya delar till datan igår och när jag vill skulle koppla cd/dvd-läsaren så vill den inte läsa skivan, allt som kommer upp är bara " Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key" har provat att tagit ur skivan och tryckt in den igen och tryckt på en knapp men texter kommer upp efter några sekunder igen bara.
Kör med en SATA läsare och jag har ändrar prioriteringen i bios att läsaren ska starta först! HJÄLP!

Permalänk
Medlem

finns det någon boot override inne bios? är det asus moderkort så ligger det på första sidan av bios.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

är ett MSI moderkort och hittar inge boot overdrive inne i bios :<

Permalänk

bootoverride*

Permalänk
Medlem

vad är det för skiva?

Permalänk

Hitta boot override nu, ber om ursäkt för det :<
det är en operativesystem skiva med W7 64bitars.

Men vad ska jag göra med boot override?

Permalänk
Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

saken är att jag sitter på min laptop just nu, har absolut inget på den nya datorn för ny hårddisk med, allt är nytt förutom graffet och nätagget ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frigolitbit:

Hitta boot override nu, ber om ursäkt för det :<
det är en operativesystem skiva med W7 64bitars.

Men vad ska jag göra med boot override?

med override så ska du välja din cd-läsare, då bootar den därifrån, oavsett vilka andra inställningar du har inställda.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Är det en image bränd på skiva eller är det original?

Permalänk

hur gör jag det då? ( inte den bästa på bios )

Permalänk

skivan är tyvärr inget original

Permalänk

funkar fortfarande inte om jag går in i bios på boot override, skivan vill fortfarande inte boota :<

Permalänk
Medlem

Ok, då kan det vara den som är dålig, tyvärr.:(

Men vi ska inte dra förhastade slutsatser, det finns ju någon knapp man kan trycka på för att välja BOOT device manuelt när bilden för BIOS kommer upp, kommer inte ihåg vilken jag har och det brukar vara olika tror det kan vara tab kanske eller någon F-knapp. Testa med det få se vad som händer, men det kanske du testat redan?

Vad hade du för moderkort, såg att du skrev MSI men vilken modell?

Permalänk

har 3st olika skivor med w7 64bitars på men ingen funkar tydligen, har ett MSI B75MA-P45

Permalänk

Provat länken ja länkade ?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

kollade på länken men det är väl om jag sitter på datorn som inte läsaren funkar på? just nu sitter jag på min sambos laptop och försöker googla fram något vettigt svar men hittar inget. för det är ju läsaren i min dator som inte vill fungera eller skivan/skivorna :<

Permalänk
Medlem

Provade du också med tab eller F8 eller vilken det nu är för att komma till boot menyn?:D

Permalänk

aa f11 för att komma in i boot menyn och kör på läsaren men kommer fortfarande upp att jag måste starta om eller sätta i en disk i läsaren och trycka på en knapp :<

Permalänk
Medlem

Skumt:( Men du skulle ju kunna prova att uppdatera BIOS också, dock borde ju detta fungera ändå men moderkortet kanske inte stödjer läsaren på något sätt så då kanske en BIOS uppdatering kan hjälpa, om du nu inte gjort det redan.

Permalänk
Medlem

prova att stoppa in skivan i datorn du sitter på nu då ? inte mycket svårare än så, bara se till så att boot device är inställt på cd/dvd på bärbara, du behöver inte installera/ändra/formatera/förstöra bara se så att du kommer till en meny med vad du vill göra sen stänga av datorn ta ut skivan och he tillbaks boot device..