Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

tja, tänkte fråga är det värt med ett ljud kort ? i så fall vilket för billigast peng

jag använder "headset, tv, pc högtalere och förstärkare" och det blir en del sladdar
och bröte... hatar att ha sladdar där fram på datorn kan ni tipsa mig om ett bra ljudkort för en billig slant

har kollat på detta ... [URL] men fan 1000 kr känns lite långsökt

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Master of Overkill

Jag har köpt Beyerdynamic DT990 250 ohm och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657803
Och alla dessa kablarna på denna sidan http://www.jdslabs.com/storecat.php?fetchcat=6

Dessa är till för min iphone, men vill ha bra ljud datorn med.

Och nu undrar vad ska jag ha för Ljudkort för min dator.

Tacksam för hjälp jag har 3x 680 i datorn också om det förändrar något.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Får gå inom hifiklubben och se vad dem rekommenderar. Funderar på Denon.

Det jag letar är nog en hörlur som låter bra i mellanregister/diskant och sedan lite svagt med bas eftersom jag är inte någon basnarkoman utan föredrar att höra rösten och bra gitarr instrument. Hoppas du förstår vad jag menar.

Om du vill veta min musikstil så består det av lite olika artister som till till exempel Eagles, Sheryl Crow, Dixie Chicks, Zac brown band, Queen, Dire Straits, Gary Moore, Deep Purple, Eric Clapton, Tori Amos med flera.

Porta pron är lite fyllig i basen, men ändå inte något för basfreaks, dess karaktär och lättdrivenhet gör att det brukar passa bra med portabla spelare, den är faktiskt ganska bra matchad mot det som helhet, men mindre lämpad hemma, den är nog en av få färgade lurar som ändå har en genomtänkt funktion och plats att fylla, mer neutrala lurar kräver mer av drivningen och kortar batteritiden många gillar ändå att ha ett lite varmare ljud och portan tippar ändå inte över och blir "hemsk" som en del andra lurar, dessutom är den liten när den är hopfälld samt relativt tålig och billig, den sitter även ganska bra på huvudet när man är mobil men kanske lite hårt om man ska ha den på huvudet hemma, den är också ganska lätt, bygeln är i princip oförstörbar, öronkuddarna nöts ut men är lättbytta, sladden finns som reservdel och den är bra och ganska tålig för att vara på en lur av den typen, portan är en bra portabellur om man vill ha nått som inte är in ear, det är inte förstavalet i hemhifi men jag gillar den totalt sett och den har ju överlevt i 30 år i stort sett oförändrad de har bara bytt färger på plastdetaljerna ibland, så de gjorde mycket rätt med den modellen. Och ljudmässigt så händer det egentligen inte så mycket innan hd 25 klassen, andra lurar under det är mest kliv åt sidan och inte rakt upp i kvalitet på alla punkter, speciellt inte om det är portabilitet man verkligen vill ha.

Jag har nog använt porta pro i över 15år och jämför med mycket, jag har idag även ett par Sennheiser pxc 250 och de är inte nått sånt jättelyft i ljudkvalitet att de egentligen är mer prisvärda, lite stramare mer korrekt bas har de, men jag skaffade dem för att få aktiv bullerbekämping, Px 200 är samma hörlur utan bullerbekämpning och då hamnar de under 1000kr men de är totalt sett inte en lika bra portabellur som Koss PP tycker jag, även om de har stramare bas. Jag har säker nån mer lur jag glömt bort att skriva om i den här tråden också men jag visade en del av mina lurar på sid 4 i tråden annars.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med Qaffe, Porta Pro är en mycket prisvärd lur om man ska använda den till mer än att bara sitta hemma. Visst, den isolerar ingenting alls men kan man leva med det så är det ett mycket bra köp. Jag blev nästan förvånad att en lur jag betalat 188kr för inklusive frakt kunde låta så pass bra ändå. Hade förväntat mig att det skulle låta skräp bara men det gör det inte.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Porta pron är lite fyllig i basen, men ändå inte något för basfreaks, dess karaktär och lättdrivenhet gör att det brukar passa bra med portabla spelare, den är faktiskt ganska bra matchad mot det som helhet, men mindre lämpad hemma, den är nog en av få färgade lurar som ändå har en genomtänkt funktion och plats att fylla, mer neutrala lurar kräver mer av drivningen och kortar batteritiden många gillar ändå att ha ett lite varmare ljud och portan tippar ändå inte över och blir "hemsk" som en del andra lurar, dessutom är den liten när den är hopfälld samt relativt tålig och billig, den sitter även ganska bra på huvudet när man är mobil men kanske lite hårt om man ska ha den på huvudet hemma, den är också ganska lätt, bygeln är i princip oförstörbar, öronkuddarna nöts ut men är lättbytta, sladden finns som reservdel och den är bra och ganska tålig för att vara på en lur av den typen, portan är en bra portabellur om man vill ha nått som inte är in ear, det är inte förstavalet i hemhifi men jag gillar den totalt sett och den har ju överlevt i 30 år i stort sett oförändrad de har bara bytt färger på plastdetaljerna ibland, så de gjorde mycket rätt med den modellen. Och ljudmässigt så händer det egentligen inte så mycket innan hd 25 klassen, andra lurar under det är mest kliv åt sidan och inte rakt upp i kvalitet på alla punkter, speciellt inte om det är portabilitet man verkligen vill ha.

Jag har nog använt porta pro i över 15år och jämför med mycket, jag har idag även ett par Sennheiser pxc 250 och de är inte nått sånt jättelyft i ljudkvalitet att de egentligen är mer prisvärda, lite stramare mer korrekt bas har de, men jag skaffade dem för att få aktiv bullerbekämping, Px 200 är samma hörlur utan bullerbekämpning och då hamnar de under 1000kr men de är totalt sett inte en lika bra portabellur som Koss PP tycker jag, även om de har stramare bas. Jag har säker nån mer lur jag glömt bort att skriva om i den här tråden också men jag visade en del av mina lurar på sid 4 i tråden annars.

Som sagt jag vet att Koss PP klarar en hel del och jag håller just nu på att fundera vad jag vill ha. Var och testade 4 st Denon på hifiklubben där jag även kollade in NAD VISO Ipod docka som fick min Ipod att blomma ut riktigt ordentligt. Här fastnade jag först för en hörlursmodell för 700kr, tyckte den lät bra tyvärr kändes passformen lite sådär även fast det var stora kåpor och sedan när jag fick lite hjälp så testade jag en dyrare modell för 1300kr och ljudet tyckte jag lät väldigt bra och satt bra på huvudet. Tyvärr var det lite för mycket för min budget och min svaga känsla känner på sig att det behövs lite mer för att få den att fungera perfekt. Sedan testade jag Shure SRH240 hos Kjell&Co som satt väldigt bra, ljudet var helt ok och den kostar 600kr. Sennheisher kunde jag inte testa eftersom deras produkter var plomberade till max. Som sagt jag vill gärna ha något som fungerar på stan eller när man är ute och går lite längre promenader. Det lutar nästan till att det blir nya Koss PP om jag inte hittar något annat spännande. Som vanligt när man skall köpa något så får man ha lite is i magen.

Permalänk
Medlem

Blev ett par nya Koss Porta Pro med blå färg. Prutade ner med en hundring hos Kjell&Co

Permalänk
Medlem

Får ta och ansluta mig till denna tråden med nu!
Ja, var ska jag börja? Är ett stort fan av AKG och sitter just nu och väntar på mina Q701 lurar som bör trilla in på måndag. Ska bli riktigt kul att få lyssna och klämma men framförallt att få in den sista Q luren i "samlingen" då jag redan har de två andra i serien.:)
Vad tror ni, kommer de fungera bra med mitt Asus STX ljudkort eller bör jag köpa en separat förstärkare?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Nån som har nåt bra tips på nån bra förstärkare/receiver för ca 1500-2500 kr ?
har atm en YAmaha RX-300

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

Nån som har nåt bra tips på nån bra förstärkare för ca 1500-2500 kr ?

O2+Odac

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Blev ett par nya Koss Porta Pro med blå färg. Prutade ner med en hundring hos Kjell&Co

Hur då? Berätta allt 100kr prutning från ett pris på 400 är ganska bra gjort, gratulerar

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Eftersom det var en trevlig försäljare som jag hade gått till dagen innan när jag testade hörlurar från Shure så sa jag rakt ut att jag hade sett på teknikmagasinet att hörlurarna var billigare och tyckte det var ett för högt pris. Försäljaren kollade upp det hela på sin dator och pratade sedan med en kollega och så fick jag dem för 300kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

Magni/Modi by Schiit är jag nyfiken på själv. Frakt till Sverige är dock hutlöst dyrt i relation till produkternas pris.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Skrivet av nobleman:

Matrix M-stage.

SS förstärkare som funkar till nästan allt, http://tamaudio.com/store/index.php?route=product/product&pro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag har köpt Beyerdynamic DT990 250 ohm och http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657803
Och alla dessa kablarna på denna sidan http://www.jdslabs.com/storecat.php?fetchcat=6

Dessa är till för min iphone, men vill ha bra ljud datorn med.

Och nu undrar vad ska jag ha för Ljudkort för min dator.

Tacksam för hjälp jag har 3x 680 i datorn också om det förändrar något.

Om du har så många grafikkort i datorn så rekommenderar jag något externt. Jag har dock inte så bra koll på marknaden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Magni/Modi by Schiit är jag nyfiken på själv. Frakt till Sverige är dock hutlöst dyrt i relation till produkternas pris.

Totalpriset blir dock runt 2000kr för både DACen + hörlursförstärkaren inklusive frakt och moms vilket egentligen inte är så farligt jämfört med andra likvärdiga system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Totalpriset blir dock runt 2000kr för både DACen + hörlursförstärkaren inklusive frakt och moms vilket egentligen inte är så farligt jämfört med andra likvärdiga system.

Jupp. Vi tittar iofs på en gruppköpslösning här nu i kamratkretsen (Göteborg)

Visa signatur

Instagram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Behöver man tulla det också? Isåfall så kanske man kan göra 2 beställningar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flyawaynille:

Om du har så många grafikkort i datorn så rekommenderar jag något externt. Jag har dock inte så bra koll på marknaden.

Varför gör du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Jepp, kul charmig produkt som ger mycket pulver för pengarna, men OBS att Magni inte funkar i Sverige rakt av! Nätadaptern funkar bara med 120V och är en ovanlig sort som inte är så lätt att byta. (Magni förväntar sig växelström)

Så för att få Magni att lira i Sverige krävs såvitt jag förstår en "step down transformer", vad nu det kan tänkas heta på svenska.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, kul charmig produkt som ger mycket pulver för pengarna, men OBS att Magni inte funkar i Sverige rakt av! Nätadaptern funkar bara med 120V och är en ovanlig sort som inte är så lätt att byta. (Magni förväntar sig växelström)

Så för att få Magni att lira i Sverige krävs såvitt jag förstår en "step down transformer", vad nu det kan tänkas heta på svenska.

Ops, tack för infon!

Visa signatur

Instagram

Permalänk
Medlem

Fick min O2 och ODAC idag som jag uppgradera från min Nuforce udac 2.
Kan säga att det definitivt är skillnad på klarheten och detaljnivån som den framhäver.
Väldigt nöjd

Visa signatur

| i5 2500k @ 4,6GHz | H80 | ASUS P8Z68-V Pro | GTX 770 Phantom |
| Vengeance 8GB | AX850 | Define R3 | Corsair Force GT 120GB |
| Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda Green 2TB |
| Dell U2412M | Shure SE535 LTD | Grado SR325is G-cushions | O2 & ODAC |
| Synology DS 412+ | 2x WD Red 3 TB | 2x WD Red 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

"Step down transformer" (230V-110V) behövs inte, räcker med att köpa en ny nätadapter som ger 15VAC ut, t.ex. denna för 129kr:
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

"Step down transformer" (230V-110V) behövs inte, räcker med att köpa en ny nätadapter som ger 15VAC ut, t.ex. denna för 129kr:
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

Det rekommenderas inte av Schiit själva, enligt det här inlägget på head-fi:
http://www.head-fi.org/t/640783/schiit-magni-headphone-amplif...
(for what it's worth)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Lill-Erik:

Matrix M-stage.

SS förstärkare som funkar till nästan allt, http://tamaudio.com/store/index.php?route=product/product&pro...

(mobilkamera, bättre än ingenting)

Själv så sitter jag fortfarande med min m-stage, kan inte säga mkt ont om den.
Ett par saker har jag gjort med den.
Det första var att byta volymratten, den som följde med var enligt mig horribel.

Så den ratt jag har nu hittade jag på electrokit för en tia.
Ratt ø30x17 aluminium svart

Det andra är att jag har fixat "Class A biasing mod".
Headfonia.com - Matrix M-Stage Review (läs om du vill)
Headfonia.com - Matrix M-Stage Class A Biasing
Tangentsoft.net - Biasing Op-Amps into Class A

Det jag köpte då var först en färdig adapter från tamaudio.
(bilden visar en adapter från sorch audio, men bilden var tydlig)
Class A Biasing MOD for Matrix "m-stage" (For Mono OpAmps)

Och de OpAmps jag använder nu är OPA627AP som jag köpte från electrokit tillsammans med volymratten.
OPA627AP DIP-8 Op-amp hi-speed Difet

(bild från head-fi.org)

Nu har jag inte testat O2+ODAC, men det jag vill ha sagt är att jag (fortfarande) gillar min m-stage+K701 combo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

(for what it's worth)

Den skickas med en Xing Yuan nätadapter från kina som går att köpa direkt från de för 30kr, som levererar 16VAC 500mA, valfri nätadapter i normal kvalitet kommer fungera perfekt till den. Så länge man inte råkar köpa fel, t.ex. en som levererar likström istället för växelström eller ger för låg effekt kommer inga problem uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

(for what it's worth)

Hela grejen med Magni och dess "nätadapter" tycker jag låter som förvirring, en "step down transformer" är bara en transformator som ger ut en lägre spänning på sekundär sidan än vad som matas på primär sidan. En "step up" variant är förstås tvärtom, högre spänning på sekundär sidan än primär. Väldigt många "nätadaptrar" till diverse elektronik likriktar även spänningen utöver att bara sänka den, och det är nog det Schiit syftar på, att man ska se till att mata den växelspänning.

Permalänk
Medlem

Tjenare, har följt tråden ett tag och suget efter något bättre har så klart blivit stort.

Har alltid gilla bra ljud i mina yngre dar, fast då i högtalar form.

Sen man flytta hemifrån och bor i lägenhet har man bara kört med headset, började med ett logitech g35 som hade hyffsat ljud i spel, men inte så bra i musik. Dessa såldes för att dom var så obekväma.
Köpte sedan ett par corsair 1500 på rea för 499:- vilket var ett väldigt bra pris för ett par ok hörlurar. Men var inte så nöjd med ljudet i dom.

Så jag testade att koppla in mina JAYS a-Jays Three i det inbygga ljudkortet i datorn, och inte lite förvånad man blev när dom här in-earsen spelade skiten ur mitt headset som många "gamers" tycker har skit bra ljud.

Så nu till frågan, är sugen på något bra för runt 2000:-

Ska helst vara hörlurar + externt/internt ljudkort för detta pris.(helst externt, men går det ej för den prisbilden så funkar ett internt)

Har kollat lite på Audio-Technica ATH-M50 då polaren har dom och gillar dom, även om han kör med inbyggt ljudkort.
Sen har jag kollat lite olika modeller hos Beyerdynamic, tex DT-770 Pro 80 ohm.

Vad har ni annars att rekommendera och vill helst ha rekommendationer från folk som äger hörlurar och ljudkort som passar in i denna prisbilden.

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av flyawaynille:

Köpte Fiio e11

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippzor:

Tjenare, har följt tråden ett tag och suget efter något bättre har så klart blivit stort.

Har alltid gilla bra ljud i mina yngre dar, fast då i högtalar form.

Sen man flytta hemifrån och bor i lägenhet har man bara kört med headset, började med ett logitech g35 som hade hyffsat ljud i spel, men inte så bra i musik. Dessa såldes för att dom var så obekväma.
Köpte sedan ett par corsair 1500 på rea för 499:- vilket var ett väldigt bra pris för ett par ok hörlurar. Men var inte så nöjd med ljudet i dom.

Så jag testade att koppla in mina JAYS a-Jays Three i det inbygga ljudkortet i datorn, och inte lite förvånad man blev när dom här in-earsen spelade skiten ur mitt headset som många "gamers" tycker har skit bra ljud.

Så nu till frågan, är sugen på något bra för runt 2000:-

Ska helst vara hörlurar + externt/internt ljudkort för detta pris.(helst externt, men går det ej för den prisbilden så funkar ett internt)

Har kollat lite på Audio-Technica ATH-M50 då polaren har dom och gillar dom, även om han kör med inbyggt ljudkort.
Sen har jag kollat lite olika modeller hos Beyerdynamic, tex DT-770 Pro 80 ohm.

Vad har ni annars att rekommendera och vill helst ha rekommendationer från folk som äger hörlurar och ljudkort som passar in i denna prisbilden.

Tacksam för all hjälp

Blev ett par m50 idag, riktigt nöjd.

Enda jag letar efter nu är ett bra ljudkort, några rekommendationer ? maxpris runt 1000:-..

mvh

Permalänk
Medlem

Efter några år som trogen tjänare håller nu mina porta pro på att helt ge upp, vilket har lett mig till att börja en jakt på ett par ersättare. Är det fortfarande porta pro som gäller i prisklassen under 500 Kr? Lurarna ska endast användas till uppspelning från mobil/spotify när jag är och tränar, så något tåligt är att föredra.
Sedan såg jag att porta pro 2.0 har nyligen släppts, fick inte tag på några reviews på google och undrar om de skulle vara värd den extra hundralappen.

Mvh

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu