Permalänk
Medlem

Telia Smart...

Har skaffat Telia 30 Mb/s men har läst att man behöver Telia Smart för att det ska funka. Har läst lite om deras router och det sägs att den suger, så kan man använda routern man redan har för bredbandet?

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ring till telia och säg att du vill använda din telia smart gateway som modem så blir lan uttag 4 ditt wan uttag som ska till din befintliga router (tror det var 4 annars dubbelkolla me telia). Då funkar allt kalas förutsatt att din befintliga router inte är dålig. Du tappar dock iptelefoni via telia samt telias bredbandstv men använder du inte nått av dom så är det bara att gasa på

Permalänk
Medlem

Du kan som sagt brygga din "Smart" och du tappar självklart INTE vare sig iptelefoni eller digitaltv.
Det är bara internet som bryggas, de övriga tjänsterna funkar som vanligt.

Blir så jävla irriterad på folk som vräker ur sig massa felaktigheter.

Permalänk

Jag kör med smart routern. Inga problem alls. Dock så kan jag inte förstå vad som är så smart med den :/

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Musikälskare

Jag ringde och frågade om de kunde "brygga" min Thomson och det gick bra, kör med en Linksys router med Tomato just nu ^^ mycket trevligare

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det smarta med et är att det kostar kunden 25kr/månad att hyra av telia om du inte har iptelefoni då den ingår. Funkar iaf kanon med det bryggat och med ip-telefoni.
Ger någon mbt mer änn med zyxelmodemet.

Permalänk
Medlem

Hej

Nu blev jag nyfiken, sedan när kan man brygga telias smart?

/Aragon

Skrivet av madtop:

Du kan som sagt brygga din "Smart" och du tappar självklart INTE vare sig iptelefoni eller digitaltv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aragon:

Hej

Nu blev jag nyfiken, sedan när kan man brygga telias smart?

/Aragon

Sommaren 2012

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad trevligt=) det måste varit precis efter jag kollade ( var under sommar/hösten)

hur är latens i bryggat läge jämfört med zyxeln?
jag tjänade någon mb med zyxeln men är pingen bättre kan det klart vara värt att byta till telias.

/Aragon

Skrivet av mrqaffe:

Sommaren 2012

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Vad trevligt=) det måste varit precis efter jag kollade ( var under sommar/hösten)

hur är latens i bryggat läge jämfört med zyxeln?
jag tjänade någon mb med zyxeln men är pingen bättre kan det klart vara värt att byta till telias.

/Aragon

Tror inte det är någon skillnad. Båda jobbar som rena switchar/modem.
Finns liksom inget som kan fördröja, paket in på LAN skickas direkt dsl-chipet. Och vise versa.
Ingen NAT, ingen FW, inga "port öppningar" som gör att paketen måste bearbetas av cpu.

Permalänk
Medlem

Hej jag får nog ta och testa.

När det gäller olika modem kan det vara ganska stor skillnad på både Ping och hastighet
Även om dom gör samma sak ( ex dlink 320b slår zyxel 660 vilken dag som helst i hastighet/Ping fast det gäller ju adsl inte vdsl2).

OBS när jag säger ganska stor skillnad talar jag inte om 10 tals mb utan enstaka/några (1-5/6) beroende på hastighet.
Däremot kan det göra lite mer på pingen, har sett skillnader där det gått från 24-25 ner till 12-13 men även detta är högst olika.

/aragon

Skrivet av madtop:

Tror inte det är någon skillnad. Båda jobbar som rena switchar/modem.
Finns liksom inget som kan fördröja, paket in på LAN skickas direkt dsl-chipet. Och vise versa.
Ingen NAT, ingen FW, inga "port öppningar" som gör att paketen måste bearbetas av cpu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Oj ursäkta mig men så var det initialt, visste inte att dom fixat det...