Nytt Headset /hörlurar för gaming

Permalänk
Medlem

Nytt Headset /hörlurar för gaming

Hej jag spelar mycket spel och då snackar med mina vänner på Skype. Jag tycker även om att lyssna på musik. Mitt nuvarande Headset sugen hästskit och jag skulle verkligen behöva ett nytt. Någon som har några tips? Har tittat på dessa. www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960338
www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1446252
Vad är den största skillnaden som gör att det sistnämnda är dyrare? Är det värt och betala extra?
Ska jag överhuvudtaget köpa ett Headset? Hur mycket bättre ljud blir det om jag köper några hörlurar för ungefär samma pris och sedan en mycket. Vissa säger att ljudet blir mycket bättre men jag vet inte så mycket om detta så det är därför jag gör tråden.
Och sedan sist men inte minst ska jag ha ett ljudkort. Några rekommenderationer på ett sådant. Kommer det ens få plats på mitt moderkort? Jag har detta www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1412629 och på det sitter ett GTX 670. Min sammanlagda budget är cirka 2,2 för headset och ljudkort.

Tack på förhand

Mvh Glaskula

Felskrivning
Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Pro och vanliga är att den vanliga är ett stereo-headset med en 3.5mm anslutning. Pro har 7.1 simulering (alltså inte äkta surround) och ansluts med en USB, du behöver därför inget ljudkort till detta headset.

om du köper den som inte är pro så rekommenderar jag ett Asus Xonar DGX ljudkort. dom är löjligt billiga och har en extra stark förstärkare som driver i princip alla hörlurar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Jag skulle kör på sennheiser pc360, kostar runt 1400 och ska ha väldigt bra kvalitet både på ljud och mic. Många headset tycks ha problem med framförallt dålig ljudkvalitet, men även i många fall dålig mic, och pc360 är nog en av de få headset med ljudkvalitet som matchar dedikerade hörlurar i samma prisklass och dessutom en riktigt bra mic. Också otroligt bra komfort för de flesta huvuden (har själv hd558 som är identiskt utformad).

Angående ljudkort vet jag inte om det är värt eller inte, beror nog på din ljudkälla. Lyssnar du mest på youtube/spotify och kollar film och spelar tror jag inte det är värt pengarna att investera i det. Du kan dock alltid köra på ett Asus xonar dg, det kostar 300kr och har dessutom en hörlursförstärkare som eventuellt kan hjälpa (beror på hörlur, osäker på om just pc360 gynnas av en hörlursförstärkare).

EDIT: Såg att morxy han före mig angående xonar dg

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Okej det blir nog ett Asus xonar Dx och Asus pro Headset. Tyckte att det var snyggare och ja vill helst inte betala så mycket för ett Headset. Men ljudkort ett kommer väl gå plats på moderkortet hoppas jag.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaskula:

Okej det blir nog ett Asus xonar Dx och Asus pro Headset. Tyckte att det var snyggare och ja vill helst inte betala så mycket för ett Headset. Men ljudkort ett kommer väl gå plats på moderkortet hoppas jag.

Tack för hjälpen

Det är totalt onödigt att köpa ett ljudkort om du ska ha ett usb-headset! Du kan inte använda ljudkortet eftersom headsetet har ett eget ljukort!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det är totalt onödigt att köpa ett ljudkort om du ska ha ett usb-headset! Du kan inte använda ljudkortet eftersom headsetet har ett eget ljukort!

Okej förstår då struntar jag i ljudkort ett och köper bara ett Headset ett. Som jag fattar det måste jag tydligen köra med Usb och om det finns ett ljudkort i headsetet blir det väl lika bra ljud ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaskula:

Okej förstår då struntar jag i ljudkort ett och köper bara ett Headset ett. Som jag fattar det måste jag tydligen köra med Usb och om det finns ett ljudkort i headsetet blir det väl lika bra ljud ändå.

Kan någon kunnig förklara skillnaden för denna person mellan USB ljudkort och internt ljudkort?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+