Permalänk
Medlem

Några från häromkvällen:

Gaddesanna by NeXur, on Flickr

Restad/Vänersborg by NeXur, on Flickr

Milky way by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Skrivet av nex_73:

Några från häromkvällen:

Riktigt snygga!

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Förmodar att du står där jag stod här...
Detta är en av mina fösta försök med 180 graders panorama. Var någon gång 2005 tror jag och slängde ihop bilderna helt manuellt i PhotoShop.

Länk http://www.panoramio.com/photo/20180010

På din bild, vad har du för kamera, objektiv etc? Väldigt mycket kromatisk aberration i bilden du tog nämligen.

Och jättekul att någon bor i Vänersborgsområdet som tar lite kort!
Om du inte redan har ett konto på Panoramio så fundera på att skaffa det och lägg upp sådana här bilder.
Då kommer dom upp på Google Earth och Google Maps.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Förmodar att du står där jag stod här...
På din bild, vad har du för kamera, objektiv etc? Väldigt mycket kromatisk aberration i bilden du tog nämligen.

Och jättekul att någon bor i Vänersborgsområdet som tar lite kort!

Kan nog vara samma plats ja
Denna bild är ingen panorama, bara beskärd så den ska likna det (alltså bara 1 bild tagen)
Taget med ett 55-300 + Pentax k-x
CAt kan bero på jag lekt lite för mycket i photoshop med den (lyft fram skuggor, detaljer m.m), sen hjälper det ju inte direkt att vara färgblind
Här har du mitt första panorama jag gjorde över Vänersborg:
http://www.flickr.com/photos/nexur/7816053460/in/set-72157631...
Gå gärna med i våran Facebookgrupp:
http://www.facebook.com/groups/191957284246010/
Foto i Trestad (Så de som läser som är ifrån Vänersborg, Trollhättan, Uddevalla eller i närheten är välkomna att gå med)

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Merry Christmas! by industar, on Flickr

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk

En av dagens få bilder ihopsatt till en gif, bilderna är handhållna, men auto align från hugin matchar ihop dem enkelt trots att kameran rör sig en aning mellan bilderna.

Också en handhållen lösning på "långexponering", går såklart att göra ordentligt men principen blir att köra handhållen serietagning, köra autoalign och sedan köra en digital multiexponering i efterhand... detta är endast 3 st frames, ska testa detta mer seriöst nästa gång, det bör vara en teknik i min smak, jag som undviker stativ.

Permalänk

Fotade på jobbet här om veckan, fick på kuppen den bild som vart min första att accepteras på airliners.net.
Det har bara tagit ca 5 år att lyckas få med en bild där.

Permalänk
Skrivet av SörenKarlsson:

Fotade på jobbet här om veckan, fick på kuppen den bild som vart min första att accepteras på airliners.net.
Det har bara tagit ca 5 år att lyckas få med en bild där.

Det var en ju grym bild!

Permalänk
Medlem

Fejkat kort skärpedjup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Några från häromkvällen:

Milky way by NeXur, on Flickr

Har du några tips för att fota vintergatan? Förutom molnfritt Jag har gjort lite nattfotograferingar men tycks aldrig hitta det djupet bland stjärnorna som du verkar ha hittat.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Star filled sky by Joakim Östberg, on Flickr

Polaris by Joakim Östberg, on Flickr

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Har du några tips för att fota vintergatan? Förutom molnfritt Jag har gjort lite nattfotograferingar men tycks aldrig hitta det djupet bland stjärnorna som du verkar ha hittat.

Ta dig dit där det är så mörkt som möjligt (få bort så mycket ströljus som möjligt).

Slutartid:
400/brännvidd för APS-C
500/brännvidd för FF
ex: 400/18mm = 22s för APS-C
Detta för att slippa stjärnspår (star trails)

ISO:
1600 för APS-C
3200 för FF

Bländare:
Fullt öppen

Manuell Fokus på oändligt (infinity)

Ta ett gäng bilder efter varandra och "stacka" dem i någon mjukvara såsom DeepSkyStacker
Lek loss i ex. Photoshop för att få fram färger m.m

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Slänger till med denna! Tyckte den vart helt okej med tanke på att jag är total nybörjare :]

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Lite blandat DOF.

Blacksås, Hälsingland by netzanette, on Flickr

Blacksås, Hälsingland by netzanette, on Flickr

Light by netzanette, on Flickr

New snow by netzanette, on Flickr

Visa signatur
Permalänk

Bollen är inte alls det viktigaste i mitt liv...!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Vi har haft kanonväder äntligen här i Örebro så nu fick jag testa att slå ihop flera bilder till en större vy.

NA-huset

Castle of Örebro

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

Nybörjare här, kul och få inspiration utav alla duktiga fotografer här. HDR är oftast lamt, speciellt om man är värdelös på det som jag Men, blir en bild ändå!

Permalänk

Helt nybörjare på det här med fotografering men har börjat gå ut med kameran och fota lite igen, kör enkla fotografier med en Nikon D5100 och ett enkelt 18-55 Objektiv.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

På flickr

Det var ju ganska kallt ute igår. Tagen med min nya leksak, synd att bilderna är så dyra bara.

Permalänk
Medlem

Lite flera bilder från denna sköna söndag!

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

Ett snabbporträtt från i tisdags.

Permalänk
Skrivet av nae0:

Ser ut som en sådan modebild man brukar se i tidningar. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Tog några porträtt i lördags, personen på bilden ska ha dem som marknadsföringsmaterial inför sin kommande bok. Betaljobb.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Bra jobbat allihop, det blir många foton att kolla på när alla fyller på så ofta. Stor variation på motiven också vilket är kul för inspiration.
Ett annorlunda perspektiv på slottet tänkte jag dela med mig av också när man ändå är igång.
PSD-filen är på massiva 1.1GB av denna bild, det blir snabbt stort när man slår ihop flera bilder till en större.

"
500px - Robin Eriksson

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Får det lov att vara lite lagringsmedia?

Flickr

Det är ungefär en årsförbrukning i antal rullar räknat. Men det är för lite svartvitt just nu.