LAN to LAN routing saknas i i D-Link DIR-855

Permalänk
Medlem

LAN to LAN routing saknas i i D-Link DIR-855

Hej,

Efter en längre konversation med deras premium support så inser jag att detta företaget måste få lite ljus på sig.

Problemet började förra veckan när jag satt upp en vpn server hemma. Allt gick fint tills jag skulle ändra den interna routingen så att vpn nätets trafik hittar vidare till mitt interna lan.

Jag kikar i min DIR-855 (som marknadsfördes av dlink som en "high end router" med 10 års garanti år 2009). Till min förvåning hittar jag bara routing för WAN och inte LAN som jag behöver, jag börjar googla problemet.

Snabbt finner jag forum trådar skapade av andra irriterade användare som inte kan göra detta. Quotes från användare som pratat med Dlink personal lyder:

Citat:

"That unit no longer supports Lan to Lan routes."

Citat:

"Lan routing is a feature available only for business products."

Jag ringer DLINK's egna pro support och vill höra läget, jag får då mer eller mindre samma svar, att denna funktion är borttagen i hem produkter och finns endast på business produkterna.

Så här är vi, ytterligare ett företag som gör bort sig och låter sin girighet förstöra produkten konsumenten har betalat för, vi har ju sett liknande grejer hända i musik och film branschen då dom slänger in jävligt jobbiga DRM skydd.

Girighet, girighet, girighet.

Dlink är ett värdelöst företag, jag förstår att många inte berörs av detta, men det kan ju vara bra att veta inför ert nästa köp.

Det roligaste måste ju vara att min router faktiskt hade dessa funktioner år 2009 när jag köpte den, dock var det problem med 5ghz bandet på den firmwaren så jag vill inte nedgradera. Vet inte om min 10 års garanti gäller för att routern faktiskt kommer ha alla funktioner den hade när jag köpte den

För mer bevis att dom faktiskt gått in och manuellt plockat bort lan routing går att se genom att trycka "CTRL + U" (view source) i routing tabellen och sedan kika på selectorn för WAN, direkt under ser man koden:

<option value="INTERNET">WAN</option> <!-- Only support WAN <option value="LAN">LAN</option> --> </select>

Om någon är duktig på greasemonkey/web kod kanske man kan peta in koden för att skapa lan knappen och lyckas inserta detta, men jag har inte lyckats. Återkom gärna om ni kan göra det!

Fuck dlink.

Permalänk
Medlem

Kan det inte bara vara så att om det inte är en skylt-funktion på produkten och dom inte tycker den är stabil väljer att inaktivera den om den t.ex. bara fungerar tillfredsställande på dyrare hårdvara istället för att få badwill från massa människor som säger att "Det här finns men är skit".

Inget konstigt om ett företag inte vill underhålla en produkt som inte säljer om det inte är absolut nödvändigt. Så gör alla företag. Där har nog din garanti ingenting med saken att göra.

Bättre att raljera på D-Link för att dom länge gjorde strulande produkter, men dom verkar har börjat om lite.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Kan det inte bara vara så att om det inte är en skylt-funktion på produkten och dom inte tycker den är stabil väljer att inaktivera den om den t.ex. bara fungerar tillfredsställande på dyrare hårdvara istället för att få badwill från massa människor som säger att "Det här finns men är skit".

Man kan ju tro det, men från de trådar jag läst har användare med router dir-655 (som är den billigare varianten i samma serie) lyckats enable lan routing genom att köra script som petar in lan settingen i routern, och det verkar fungera bra.

Jag tror det handlar om girighet för att pusha dyrare produkter, frågan är om dessa dyrare produkter sedan förlorar funktionerna när de blir gamla för att i sin tur pusha nyare produkter.

Det ända jag vet är att hårdvaran är mer en kapabel att göra detta.

Permalänk
Medlem

Suger att få en funktionalitet borttagen med en firmware update. Dåligt!

..sen har vi deras AC/DC-adaptrar som verkar tidsinställda för att gå sönder efter c:a 2 år och 1 dag. Har hänt mig själv 3ggr och lika för flera kompisar...

Permalänk
Medlem

haha D-link. Efter 3 olika modeller som alla fick smaka asfalt då dom bara strulade så kommer jag aldrig någonsin igen köpa något från D link

Permalänk
Medlem

+1, haft några routers från D-link som gick hädan väldigt fort.

Permalänk
Medlem

+1 här med, använt köpt D-link alldeles för många gånger och blivit lika förbannad på sakerna varje gång också.
Samma sak hos föräldrarna, där gav jag upp och köpte en trevlig Cisco-låda istället. Blir samma sak hemma snart med.

Visa signatur

TANSTAAFL

Permalänk
Medlem

För mycket begärt att ta reda på om en produkt har funktionen du är ute efter innan köp?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

För mycket begärt att ta reda på om en produkt har funktionen du är ute efter innan köp?

Läs OP igen

Permalänk
Medlem

Fick det att fungera!

Använde mig av firebug + firefox för att göra det. Editera html koden med firebug och gjorde inställningarna som behövdes.

Jävla tur att dlink suger, för dom suger även på att ta bort sina egna features.

"Business products"... konstigt att det funkar fint på min "home product" då, jävla svin.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*Flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)