LAN to LAN routing saknas i i D-Link DIR-855
Hej,
Efter en längre konversation med deras premium support så inser jag att detta företaget måste få lite ljus på sig.
Problemet började förra veckan när jag satt upp en vpn server hemma. Allt gick fint tills jag skulle ändra den interna routingen så att vpn nätets trafik hittar vidare till mitt interna lan.
Jag kikar i min DIR-855 (som marknadsfördes av dlink som en "high end router" med 10 års garanti år 2009). Till min förvåning hittar jag bara routing för WAN och inte LAN som jag behöver, jag börjar googla problemet.
Snabbt finner jag forum trådar skapade av andra irriterade användare som inte kan göra detta. Quotes från användare som pratat med Dlink personal lyder:
"That unit no longer supports Lan to Lan routes."
"Lan routing is a feature available only for business products."
Jag ringer DLINK's egna pro support och vill höra läget, jag får då mer eller mindre samma svar, att denna funktion är borttagen i hem produkter och finns endast på business produkterna.
Så här är vi, ytterligare ett företag som gör bort sig och låter sin girighet förstöra produkten konsumenten har betalat för, vi har ju sett liknande grejer hända i musik och film branschen då dom slänger in jävligt jobbiga DRM skydd.
Girighet, girighet, girighet.
Dlink är ett värdelöst företag, jag förstår att många inte berörs av detta, men det kan ju vara bra att veta inför ert nästa köp.
Det roligaste måste ju vara att min router faktiskt hade dessa funktioner år 2009 när jag köpte den, dock var det problem med 5ghz bandet på den firmwaren så jag vill inte nedgradera. Vet inte om min 10 års garanti gäller för att routern faktiskt kommer ha alla funktioner den hade när jag köpte den
För mer bevis att dom faktiskt gått in och manuellt plockat bort lan routing går att se genom att trycka "CTRL + U" (view source) i routing tabellen och sedan kika på selectorn för WAN, direkt under ser man koden:
<option value="INTERNET">WAN</option>
<!-- Only support WAN
<option value="LAN">LAN</option>
-->
</select>
Om någon är duktig på greasemonkey/web kod kanske man kan peta in koden för att skapa lan knappen och lyckas inserta detta, men jag har inte lyckats. Återkom gärna om ni kan göra det!
Fuck dlink.