Permalänk
Medlem

Datorn bara la av

Vid användnig så blev plötsligt skärmen svart.

Jag har gjort följande:

1. Testat skärmen, den fungerar.

2. Testat grafikkortet, det fungerar.

3. Kollat alla synliga kablar så de sitter i.

4. Resetat moderkortet.

...................................

Saker som är relevanta:

- Jag drog ut grafikortet helt och startade för att kolla om där finns bip ljud varning i datorn men det verkar inte finnas. Jag hittade heller ingen "högtalare" för ljudet.

- CPU fläkten rör sig framåt ett kvarts varv och går sedan bakåt till ursprungsläget. Allltså kvart framåt, kvart bakåt.

- Jag får känslan av att datorn inte bootar som vanligt. Hör inga ljud eller liknande. Hårddisken hör jag inte heller då det är SSD.

...............................

Vad är nästa steg att felsöka?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

man brukar inte höra något ifrån en SSD. dom har inga mekaniska delar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Idag har jag provat minnena. Drog ut en i taget och provade men hjälpte inte. Ska senare idag prova hårddisken.

Någon som har fler tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

man brukar inte höra något ifrån en SSD. dom har inga mekaniska delar.

Det var det jag menade med att jag inte kan kolla om den är igång.

"Hårddisken hör jag inte heller då det är SSD." Men som sagt ska prova den idag i en annan dator.

Permalänk

Återställ BIOS och testa.

Edit: Kanske det du menar med "resettat moderkortet" kom jag på nu.

Edit 2: Va har du mer exakt för prylar i din dator? Av det du förklarar så kan det tänkas vara moderkort eller kanske nätagg som gett sig.

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Återställ BIOS och testa.

Edit: Kanske det du menar med "resettat moderkortet" kom jag på nu.

Jag tog ut batteriet på moderkortet i 1 min och satt tillbaka det.

Permalänk
Skrivet av bavermun:

Jag tog ut batteriet på moderkortet i 1 min och satt tillbaka det.

Tror inte det räcker, dock osäker. Finns det ingen switch på moderkortet för cmos reset? Kolla din manual.

Speca mer exakt vilka komponenter du har i datorn.

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt;
Datorn är alltså helt stendöd i och med det du skriver om att cpufläkten inte rör sig?
Händer det något? Snurrar chassifläktarna? Lyser/blinkar det något från moderkortet?
Ser du på något sätt att nätagget levererar ström?

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

CPU-fläkten beter sig som en fläkt kan göra när den får för låg spänning. Kraftagget låter som en huvudmisstänkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Tror inte det räcker, dock osäker. Finns det ingen switch på moderkortet för cmos reset? Kolla din manual.

Speca mer exakt vilka komponenter du har i datorn.

312152 Komplett Home a10 1,00 ST 4.935,19 4.935,19
1,00 ST reserverad på lager.
100425 Strömkabel PC m/jord 2m
rak plugg
1,00 ST
355355 Nero 8 OEM Vista kompatibel
stöderLabelFlash och LightScribe
1,00 ST
497731 CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
for XP/Vista/Windows 7
1,00 ST
105353 Stötsäker kartong 1,00 ST
405726 Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,
Uncoated gaming
1,00 ST
483003 Cooler Master Gladiator 600 Midi Tower
Fläkter: 1x 120mm front, 1x 140mm Topp, Blå LEDs
Av/På, 2x USB, Audio
1,00 ST
347165 Chieftec Super Series 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 1x 6pin+1x 6+2pin
PCIe, 6x SATA, 140mm Fläkt
1,00 ST
488344 Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H, Socket-AM3
AMD 785G+SB710, DDR3, Firewire, GbLAN, m-ATX,
HDMI, DVI, PCI-Ex(2.0)x16
1,00 ST
488305 AMD Athlon II X2 250
Dual Core, 3.0Ghz, AM3, 2MB, 65W, Boxed
1,00 ST
487806 Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB
Kit w/2X HyperX 2GB DDR3, CL7-7-7-20, 240pin
1,00 ST
499634 USB2 multikortläsare 3.5" svart för
CF I/II,MMC,RS MMC,MMC
Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD,MS (Pro, Duo),M2,xD
(bulk)
1,00 ST
494479 Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19
SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black
1,00 ST
Kingston 64GB SSD
1,00 ST
426714 Sapphire Radeon HD 4550 512MB DDR3
PCI-Express 2.0, DVI-I, HDMI, HDCP, Heatsink, bundle
w/LP bracket, Lite-Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Om jag förstått det rätt;
Datorn är alltså helt stendöd i och med det du skriver om att cpufläkten inte rör sig?
Händer det något? Snurrar chassifläktarna? Lyser/blinkar det något från moderkortet?
Ser du på något sätt att nätagget levererar ström?

Det enda jag kan se som inte går igång är CPU fläkten. Det andra fläktarna snurrar normalt. Datorn lyser på framsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

CPU-fläkten beter sig som en fläkt kan göra när den får för låg spänning. Kraftagget låter som en huvudmisstänkt...

Okej borde jag kanske lägga provning av andra komponenter på is och inse att problemet antagligen har en koppling till fläkten då.

Permalänk
Medlem

problemet är nog inte fläkten utan istället nätagget..
du har inte tillgång till att prova ett annat nätagg ?

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

[QUOTE="bavermun; massa text[/QUOTE"]

Troligen är det den stötsäkra kartongen som felar

Skämt åsido nätagget alt moderkortet är det som felar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkuM:

problemet är nog inte fläkten utan istället nätagget..
du har inte tillgång till att prova ett annat nätagg ?

Skrivet av Puttefnasket:

Troligen är det den stötsäkra kartongen som felar

Skämt åsido nätagget alt moderkortet är det som felar...

Jag ska se om jag får tag i ett nätagg. Räcker det att testa på detta sätt annars tror ni? http://www.youtube.com/watch?v=5FWXgQSokF4

Om jag vill prova att koppla in cpu fläkten på något annat bara för att starta den? Hur förser jag den med ström på lättaste sättet?

Permalänk
Medlem

vart med om samma symptom, prövade komponenter från en kompis dator. det slutade med att jag skickade tillbaka moderkortet, det var nästan nyinköpt, måste vara något som kortslutits på brädan antar jag, fick hem det nya och allt funkade fint och har gjort sedan dess.

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av bavermun:

Om jag vill prova att koppla in cpu fläkten på något annat bara för att starta den? Hur förser jag den med ström på lättaste sättet?

CPU-fläktens beteende är nog bara ett symptom på att nätagg eller moderkort är trasigt. Men om ändå du vill testa fläkten borde du kunna koppla in den istället för en av chassifläktarna på moderkortet (eftersom de verkar snurra i alla fall). Kan inte säga 100% om det funkar eftersom det finns både 3-pin och 4-pins fläktar och moderkortskontakter.

Du borde för övrigt kunna starta datorn helt utan CPU-fläkt ikopplad. I sådant fall ska datorn starta och direkt varna för trasig/saknad CPU-fläkt. Ta mig inte på orden här bara, vet inte hur alla moderkort beter sig...

Permalänk

Om du har möjlighet att testat annat nätagg, gör det. Annars ring komplett annars, dom borde väl lämna support tycker man.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!

Det lutar ju åt att det är Nätagg eller moderkort som ni säger och till min förvåning upptäckte jag precis att där är 10 dagar kvar på garantin Garantin varade tydligen i 3 år. Så lättast blir nog att bara skicka in datorn så slipper jag själv att felsöka nätagg för jag har inget liggandes.

Hur felsöker man om det är moderkortet? Bara nyfiken...

Permalänk
Medlem

In med nytt agg. och funkar det inte med det så är ju sannolikheten väldigt stor att det är moderkortet.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av bavermun:

- Jag drog ut grafikortet helt och startade för att kolla om där finns bip ljud varning i datorn men det verkar inte finnas. Jag hittade heller ingen "högtalare" för ljudet.

Då verkar du ju inte ha någon systemhögtalare
I vilket fall borde inte systemhögtalaren ge några felmeddelandepip då grafikkort inte är något som är nödvändigt, finns ju intergrerad grafik i många processorer.

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |