Permalänk
Medlem

Ny laptop/ultrabook för ~8000.

Hallå,
Min gamla laptop börjar sjunga på sista versen. Har hängt med i drygt två år och har börjat stänga av sig själv så fort den får jobba litet.
Senaste två jag haft har varit från Acer och har känts okej. Men jag tror att det skulle kunna vara trevligt med något annat nu - om nu inte Acer är det som gäller för mina endamål...

Jag letar helt enkelt efter en ny rackare nu - har suttit och kollat igenom forumet och letat på prisjakt i några dagar nu men eftersom jag är blank på vad man ska titta på kommer jag liksom ingenstans.

Det datorn främst kommer att användas till är surfande, spotify samt ganska mycket streamande (mestadels via Viaplay, både sport och film).
Jag vill kunna ha flera saker på gång samtidigt utan att den säckar ihop mao.
Den kommer också ganska ofta få spela upp film på TVn via HDMI, men det är väl inga konstigheter antar jag.

Skärmstorleken är jag lite kluven över. Har 14" idag och det känns ganska lagom. Men är inte alls omöjlig för vare sig 13.3 eller 15.6 heller. Det spelar helt enkelt inte allt för stor roll. Men 13.3 som minst och 15.6 som störst. Jag är inte omöjlig.

Batteritiden är såklart också viktig, ingen dator som dör efter 20 minuter utan strömförsörjning alltså.

Sen kommer vi till det där med hårddisken då.....
Först var jag helt hundra på att jag skulle ha minst 500GB, men sen började jag titta på några med 128GB SSD också. Här är jag helt vilsen.. Är det värt att köpa en med SSD istället och köpa en extern hårddisk till att lagra serier, musik och film på?

Skall försöka hålla budgeten under 8000. Men om 500:- extra gör sjuk skillnad är det klart att det kanske går att lösa..

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

MacBook Air 13.3", 10k! Fenomenal batteritid, användarvänlighet osv.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Permalänk

http://www.inet.se/produkt/1970338/acer-aspire-v3-571g-full-h... om du ska snåla in på nåt så är det hårddisk då byte av en hårddisk på en laptop är väldigt enkelt. Vänta med ssd tills dom större börjat gå ner i pris.

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk

Ett tips är ultrabooken Asus UX32VD-R4002H som säljs på MediaMarkt för 8990!

De ska tydligen inte beställa in mer såna datorer och de som finns kvar, finns kvar.

Så åk(eller ring) till din närmaste MediaMarkt-butik och kolla om de har någon kvar

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Ska åka in och kika på mediamarkt imorgon.

Någon annan som kan rekommendera någon dator?

MacBook Air är blir väl tight på budgeten tyvärr!

Permalänk
Medlem

Var och kollade på denna idag.

Någon som har något att säga om den?`
Tyckte att den kändes trevlig.

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag inte minns fel från notebookcheck´s test så ska den väsnas en del under belastning. Gillar själv designen på den men valde bort på grund av just fläkten.

http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-Timeline-Ultr... (med en i5)

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Om jag inte minns fel från notebookcheck´s test så ska den väsnas en del under belastning. Gillar själv designen på den men valde bort på grund av just fläkten.

http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-Timeline-Ultr... (med en i5)

Okey. Det är ju helt klart värt att tänka på..

Ingen annan som hittat något intressant?

Permalänk
Medlem

En Asus VivoBook U38N som precis gått ner i pris från 8000 SEK till 7000 SEK någon dag sedan.

Det lämnar dig lite slantar för möjligtvis en SSD och en 8GB RAM-sticka (en sticka på 2GB är fastlött), som ger dig otroligt mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

En Asus VivoBook U38N som precis gått ner i pris från 8000 SEK till 7000 SEK någon dag sedan.

Det lämnar dig lite slantar för möjligtvis en SSD och en 8GB RAM-sticka (en sticka på 2GB är fastlött), som ger dig otroligt mycket för pengarna.

Grymt!
Ska läsa på lite om den!
Hur pass lätt är det att fixa mer RAM och ev. byta till en SSD?
Har aldrig pillat i en laptop förut.

EDIT
Batteritiden verkade ju tyvärr sådär på den där datorn.
Synd att det knappt finns reviews på den vi har här i sverige dock, utan bara den med SSD och mer RAM.

Permalänk
Medlem

Okej, Vivobooken är helt klart hetast just nu.

Kan någon som har lite koll ge mig lite för/nackdelar med den jämte mot Zenbooksen i samma prisklass?
Vad gör AMD bättre/sämre?

Hur pass klurigt är det att sätta in en SSD?

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en MacBook Air 13" och tycker absolut att du också ska göra det, köpte den för 9950:- på MediaMarkt. Har kompisar som kör ultrabooks, bland annat Asus Zenbook men vi är båda överens om att Air:en är ett strå vassare och fungerar bättre överlag.

Är mycket nöjd, väldigt lätt och snabb. Lätt värt den 1500:- över din budget, men som andra skrivit verkar Asus tunnare modeller vara något att titta närmare på. Eller kanske en Surface Pro

Permalänk
Medlem

Nu blev det en jävla u38n ändå. Orkar inte sitta att jämföra fram och tillbaka något mer! Haha.

SSD får dock vänta ett litet tag. Ska testköra den lite först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martenih:

Nu blev det en jävla u38n ändå. Orkar inte sitta att jämföra fram och tillbaka något mer! Haha.

SSD får dock vänta ett litet tag. Ska testköra den lite först.

Hur blev det? Funkar den bra? Min bror funderar på att köpa en U38N också, så vore bra med lite input

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Ursäkta jag lånar tråden lite!
Söker också efter en ultrabook, fast jag vill ha en riktigt snabb surf dator samt kunna sätta in bilder från semestern och smidig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfreeze:

Ursäkta jag lånar tråden lite!
Söker också efter en ultrabook, fast jag vill ha en riktigt snabb surf dator samt kunna sätta in bilder från semestern och smidig

Du skulle ju alltid kunna titta på pc-konsultens M-192B: http://www.pc-konsulten.se/barbara/mobility/konfigurerbara/m-...

Där kan du slänga på en snabb processor och en stor hdd samt saftigt med ram. IPS-skärmen gör dessutom bildtittande trevligare.

Har själv en Clevo från pck och är mycket nöjd, dock är det en annan modell jag har.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatCat:

Du skulle ju alltid kunna titta på pc-konsultens M-192B: http://www.pc-konsulten.se/barbara/mobility/konfigurerbara/m-...

Där kan du slänga på en snabb processor och en stor hdd samt saftigt med ram. IPS-skärmen gör dessutom bildtittande trevligare.

Har själv en Clevo från pck och är mycket nöjd, dock är det en annan modell jag har.

Fin dator men den var alldeles för dyr för mig. Hittade Asus vivobook S200

Mer i den stilen. Har redan en stationär när jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martenih:

Hallå,
Min gamla laptop börjar sjunga på sista versen. Har hängt med i drygt två år och har börjat stänga av sig själv så fort den får jobba litet.
Senaste två jag haft har varit från Acer och har känts okej. Men jag tror att det skulle kunna vara trevligt med något annat nu - om nu inte Acer är det som gäller för mina endamål...

Jag letar helt enkelt efter en ny rackare nu - har suttit och kollat igenom forumet och letat på prisjakt i några dagar nu men eftersom jag är blank på vad man ska titta på kommer jag liksom ingenstans.

Det datorn främst kommer att användas till är surfande, spotify samt ganska mycket streamande (mestadels via Viaplay, både sport och film).
Jag vill kunna ha flera saker på gång samtidigt utan att den säckar ihop mao.
Den kommer också ganska ofta få spela upp film på TVn via HDMI, men det är väl inga konstigheter antar jag.

Skärmstorleken är jag lite kluven över. Har 14" idag och det känns ganska lagom. Men är inte alls omöjlig för vare sig 13.3 eller 15.6 heller. Det spelar helt enkelt inte allt för stor roll. Men 13.3 som minst och 15.6 som störst. Jag är inte omöjlig.

Batteritiden är såklart också viktig, ingen dator som dör efter 20 minuter utan strömförsörjning alltså.

Sen kommer vi till det där med hårddisken då.....
Först var jag helt hundra på att jag skulle ha minst 500GB, men sen började jag titta på några med 128GB SSD också. Här är jag helt vilsen.. Är det värt att köpa en med SSD istället och köpa en extern hårddisk till att lagra serier, musik och film på?

Skall försöka hålla budgeten under 8000. Men om 500:- extra gör sjuk skillnad är det klart att det kanske går att lösa..

Tacksam för hjälp.

om du är student så kostar macbook air 8095 kr

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Röstar för Macbook Air 13", det bästa man kan få för pengarna nu när priset sänkts ytterligare. Dessutom, om du har Mecenat, som jag , så är den ännu billigare. Alternativet hade varit UX32A om den varit billigare och ni haft den aningen oförklarliga fobin för Apple. UX32A med ubuntu och därmed några lappar billigare, det

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36