Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Kartorna är löjligt små, det går utan större ansträngning att bygga över hela kartan på under en timme.
Spelet är inte anpassat för de gamla fansen utan för de som fastnat för Farmville eller The Sims.

...

EA och Maxis har gjort det som man väntat sig av ett spel släppt 2013 av en stor utgivare, enkelt och anpassat till _alla_ mellan 1-100år.

Förstod att det skulle vara någon hake när jag läste min/recommended specs för hårdvara. Små städer låter himla tråkigt, man vill ju bygga och bygga och bygga utan att behöva hålla på och starta en ny stad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jodå, jag vet, köpte mig ett snorbilligt Premium till BF3 så.
Har för mig att EA snörpte åt den prisskillnaden såpass att det inte var värt risken (många som rapporterade att köpen makulerades).

Verkar ändå vara ganska rejäl här är en prislista jag fick på reddit:

Skrivet av InTeNsO87:

From Origin Store
Limited Edition
40500 South Korean won = 27,9745989 Euros
1199,00 Russian rubles = 29,6553023 Euros
359,95 South African rands = 29,9065409 Euros
350,10 Hong Kong dollars = 33,5348683 Euros
573,85 Mexican pesos = 33,6105445 Euros
58,41 Singapore dollars = 35,1217022 Euros
1439,10 Thailand Baht = 35,6814285 Euros
Digital Deluxe Edition
1499,00 Russian rubles = 37,0753112 Euros
59400 South Korean won = 41,0294118 Euros
1709,10 Thailand Baht = 42,3758803 Euros
445,50 Hong Kong dollars = 42,6729044 Euros
520,15 South African rands = 43,2168003 Euros
73,71 Singapore dollars = 44,3215318 Euros
918,85 Mexican pesos = 53,8172847 Euros

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på fysiska Collectors edition och den digitala Deluxe edition utgåvan? Har läst igenom och jämfört dem och det verkar inte vara någon skillnad men vill dubbel kolla med någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Verkar ändå vara ganska rejäl här är en prislista jag fick på reddit:

Jahapp där ser man. Har redan förbokat på GMG. Blev ju bara strax över 300 kr ändå, tack vare att man fick en del tillbaka till sitt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Är det någon skillnad på fysiska Collectors edition och den digitala Deluxe edition utgåvan? Har läst igenom och jämfört dem och det verkar inte vara någon skillnad men vill dubbel kolla med någon.

Verkar som Collectors edition innehåller ett av stadsteman-a och Digital deluxe innehåller alla tre

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tjodd:

Antar att det kommer finnas svårighetsgrader, och om det går att skapa multiplayerområden så kanske man kan anpassa priser osv där själv.
Hoppas att modstöd kommer att släppas snart inpå release, som det varit tal om sedan en tid tillbaka. Risken är väl att det kommer att bli en våg av miniDLC's under två års tid innan... Maxis verkar ändå intresserade att även få med sin gamla spelarbas.

Edit. Har läst runt lite och svårighetsgraden skall enligt utvecklarna stiga ju längre man spelar. Mindre krävande "simmar" är enkla att ha att göra med, men när städerna blir tätare blir det mycket svårare att hantera.
Storleksmässigt skall betastaden vara likvärdig med mediumstorleken från Sim City 4. Man luras förmodligen väldigt lätt av att det inte är "grids" och att det är svårare att bygga tätt till en början.

Jag hoppas att du har rätt, men erfarenheten säger ju att en beta är mer eller mindre som fullversionen. Och halvdöda löften om att det kanske blir moddbart senare, att svårighetsgrader ska finnas, samt att det blir svårare ju längre man spelar känns som just marknadsföring och inget annat. Att EA skulle släppa det moddbart och hoppa över DLC känns orealistiskt, tyvärr.

För övrigt med kartorna så anser jag o flera andra på EAs betaforum tycker inte att SC4 mediumsize är i stil med default på SC5, utan det är definitivt en
small. Isåfall har dom gjort själva kartan mindre och ökat densiteten på byggnaderna, men det är inget som märks tydligt. Hursomhelst är det ett "kanske, eller, men, typ" och det märks verkligen inte.

En sak till, det man såg i tutorialen om att handla energi, avfall osv av sina grannar verkar ju inte kunna detaljstyras? Svårt att veta då man inte kan testa i betan, förutom i tutorialen då. Jag fick iaf uppfattningen att man bockar i en ruta om man vill köpa eller sälja ungefär, men ingenting om priser. Så jag undrar hur utbud o efterfrågan faktiskt fungerar i detta SimCity som ska vara online o multiplayer. Någon som har koll?

Permalänk
Inaktiv

Håller med de flesta: för enkelt och litet

Enkelheten kan dock komma ur att vi inte har tillgång till allt. Just nu så känns kartan nästan rätt storlek för allt som är möjligt att bygga, men sedan kommer det mycket mer och man kommer få utnyttja det lilla utrymme man har med mer precision.

Men jag vill ändå ha större. Man vill ju bygga på en stad tills man tröttnar på simcity inte hålla på med det där jävla "solo multi-city" skiten. De är enbart för andra spelare. Kanske man känner annorlunda när man väl testat det men jag vet inte. Specielt då det verkar som att sina andra städer pausar ifall man går in i en annan, det kan ju knappast någon gilla.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med tidigare inlägg. Betan kändes alltför enkel och inte alls så svår som de tidigare. Fick inte alls samma tillfredställelse som jag fick när jag byggt upp en bra stad på 4:an eller de tidigare. Uppfattade det även som lite onödigt gulligt. Inget fel på söta färger och människor men är det en simulator bör det ändå kännas mer seriöst. Nja det får bli ett kanske på det här spelet. Blir svårt att nå upp till föregångarna.

Permalänk
Medlem

Betan kan ju kännas lite enkel för att inte allt finns med och för att man inte hinner få en speciellt stor stad på en timme.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Jag hoppas att du har rätt, men erfarenheten säger ju att en beta är mer eller mindre som fullversionen. Och halvdöda löften om att det kanske blir moddbart senare, att svårighetsgrader ska finnas, samt att det blir svårare ju längre man spelar känns som just marknadsföring och inget annat. Att EA skulle släppa det moddbart och hoppa över DLC känns orealistiskt, tyvärr.

För övrigt med kartorna så anser jag o flera andra på EAs betaforum tycker inte att SC4 mediumsize är i stil med default på SC5, utan det är definitivt en
small. Isåfall har dom gjort själva kartan mindre och ökat densiteten på byggnaderna, men det är inget som märks tydligt. Hursomhelst är det ett "kanske, eller, men, typ" och det märks verkligen inte.

En sak till, det man såg i tutorialen om att handla energi, avfall osv av sina grannar verkar ju inte kunna detaljstyras? Svårt att veta då man inte kan testa i betan, förutom i tutorialen då. Jag fick iaf uppfattningen att man bockar i en ruta om man vill köpa eller sälja ungefär, men ingenting om priser. Så jag undrar hur utbud o efterfrågan faktiskt fungerar i detta SimCity som ska vara online o multiplayer. Någon som har koll?

Såg någon jämförelsebild som i princip bekräftade att det var så. Antar att man ville få så bra minikrav på PC-spec som möjligt och kapade ytan lite?

Vi får väl se. Jag tycker spelet ser riktigt trevligt ut och det känns ändå som man har en hyfsad frihet i alla fall och jag har aldrig förväntat mig att djupet, eller svårighetsgraden, skulle vara enorm. Spelade en sista omgång nu och jag håller helt med, det är så lätt att det faktiskt blir tråkigt. Men jag skulle ju aldrig spelat på det sättet om jag visste att jag kunde fortsätta längre än en timma.

Vi har ju inte fått prova på gränshandeln mer än i tutorialen. Förhoppningsvis får man möjlighet att detaljstyra det mer, oavsett så blir det ju ett annat djup i spelet.
Verkar som spelet har mer fokus på regionhanteringen än att bara bygga en enskild stad. Man kanske kan slå ihop städerna när de smälter samman?

Det räcker att ta en titt på estetiken och snegla lite på The Sims för att förstå att det aldrig kan bli som spelserien en gång var. För egen del tycker jag faktiskt att det passar bättre, med en liten reservation givetvis. Jag kan välja andra spel om jag vill ta mig an en "omöjlig" utmaning.

Permalänk
Medlem

Om nu betan är så enkel, visst lär det finnas olika svårighetsgrader i fullversionen? Eller finns det redan i betan?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jeddan:

Om nu betan är så enkel, visst lär det finnas olika svårighetsgrader i fullversionen? Eller finns det redan i betan?

Inga svårighetsgrader i betan, och osäkert hur det blir i fullversionen, och det är ett av de största problemen. Generellt sett så är det ju annars ett bra spel, men utan något utmaning blir det som att bara bygga allt gratis.

Skrivet av Tjodd:

Vi får väl se. Jag tycker spelet ser riktigt trevligt ut och det känns ändå som man har en hyfsad frihet i alla fall och jag har aldrig förväntat mig att djupet, eller svårighetsgraden, skulle vara enorm. Spelade en sista omgång nu och jag håller helt med, det är så lätt att det faktiskt blir tråkigt. Men jag skulle ju aldrig spelat på det sättet om jag visste att jag kunde fortsätta längre än en timma.

Vi har ju inte fått prova på gränshandeln mer än i tutorialen. Förhoppningsvis får man möjlighet att detaljstyra det mer, oavsett så blir det ju ett annat djup i spelet.
Verkar som spelet har mer fokus på regionhanteringen än att bara bygga en enskild stad. Man kanske kan slå ihop städerna när de smälter samman?

Det räcker att ta en titt på estetiken och snegla lite på The Sims för att förstå att det aldrig kan bli som spelserien en gång var. För egen del tycker jag faktiskt att det passar bättre, med en liten reservation givetvis. Jag kan välja andra spel om jag vill ta mig an en "omöjlig" utmaning.

Jo jag håller med dig, allt är trevligt och fungerar bra o passar för spelstilen, och myskänslan finns där. Men det är just det där med svårighetsgraden, kartorna och ekonomin som gör den stora skillnaden, iaf för mig. Håller tummarna för att det går att köpa det om ett halvår eller nåt, lågt pris och förhoppningsvis har dom patchat en del. Men troligen inte :/. Det som talar för detta är dock att det lär diskuteras friskt på forumet, och spelet är faktiskt halvt online så det lär förändras under sitt första år, frågan är ju bara hur.

Permalänk
Avstängd

Tyckte det kændes fånigt, och ogillar den teknade grafiken.

Och att man blir påtvingad en lång tutorial...

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Tyckte det kændes fånigt, och ogillar den teknade grafiken.

Och att man blir påtvingad en lång tutorial...

Grafiken hade jag inga problem med, den fungerade i sim city tycker jag.

Tutorialen var hemsk. Den var rätt lång, och det kändes inte som att den sa något viktigt. Så många självklara saker för folk som spelat förut.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv

Det var ju bara ett spel som gjordes för att fånga in the sims spelare...

Nämndes för länge sen, hittar inte länken nu.. men, det verkar stämma.

Synd.

Permalänk
Medlem

Tycker att tutorialen var bra, det är ett bra sätt att komma in i spelet.

Sen så visst så vill dom fånga in en bredare publik men jag tror att det kommer att finnas något där för alla.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

fick beta nyckel igår, kan inte starta skiten pga servern ligger nere :S "network error"

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Betan är slut för den här gången.

Permalänk
Medlem

slut?

kul att dom ger mig en nyckel igår och inom 24h ska man hinna testa skiten...haha

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

slut?

kul att dom ger mig en nyckel igår och inom 24h ska man hinna testa skiten...haha

Betan var öppen över helgen, jag hade inte heller möjlighet att testa det mer än några timmar.

Var det bara jag som tycker det är lustigt att man bara kan dra byggzoner intill vägen? Eller bygger de själva utanför dem efter ett tag?

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Inaktiv

Här finns fler kommentarer, trodde att deras betaforum skulle vara stängt men tydligen inte, det är öppet för alla:

http://answers.ea.com/t5/General-Discussion/bd-p/GeneralDiscu...

Så in o läs alla kommentarer, som att det tex inte kommer att finnas någon localsave, allt sparas i molnet. Vilket ju är bra, o dåligt för dom som vill leka med katastrofer...

Permalänk

Fan spelade Sim City 3000 förr i tiden. Att se denna spelserie förstöras precis som de flesta andra spelserier som kommer ut är riktigt tråkigt.

AGAINST MODERN GAMING

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

ser att ni ger mycket kritik, själv fick jag inte möjlighet att testa betan så jag går efter alla videos jag sett, och där verkar spelet helt grymt!!

Är det alltså inte lika bra som det verkar i alla videos?

är riktigt sugen på att spela detta så undrar är det sim city 4 som är föregångaren till detta eller är det något annat?
jag spelade för något år sen ett spel som var exakt som sim city men kommer inte ihåg vad det hette, då var det nytt och väldigt roligt och om någon vet vad det kan ha varit så får ni gärna hojta till då spelsuget är på topp

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Bokat en Limited Edition. Enl. Origin så fungerar deras fysiska kopia på både mac och windows.. men webhallen hade inte specifierat det så får väl se. Vill gärna ha till båda, utan att betala dubbelt

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Själv tyckte jag att betan gav rejäl mersmak

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Betan var öppen över helgen, jag hade inte heller möjlighet att testa det mer än några timmar.

Var det bara jag som tycker det är lustigt att man bara kan dra byggzoner intill vägen? Eller bygger de själva utanför dem efter ett tag?

Vägens storlek påverkar den maximala storleken på byggnader som kan uprättas. Om du börjar med en mindre väg, så kan du när behovet uppstår uppgradera vägnätet för att möjliggöra större byggnationer. Huruvida det blir större hus beror på hur bra innevånarna trivis i området. Det finns ett stapeldiagramsläge som visar nöjdheten, som ger en indikation på om området är omtyckt eller inte. Man kan bygga vissa typer av parker osv. som ökar områdets kvalitet för olika klasser (låg-/mellan-/hög-inkomsttagare).

Det är så jag har tolkat det iaf utifrån vad tutorial visade och även tipsen som rådgivarna kommer med.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Fan spelade Sim City 3000 förr i tiden. Att se denna spelserie förstöras precis som de flesta andra spelserier som kommer ut är riktigt tråkigt.

AGAINST MODERN GAMING

Hahaha against modern gaming, lol

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Kanske jag borde gjort i samma post ja

http://www.greenmangaming.com/s/se/en/pc/games/simulation/sim... för titeln där du även kan välja cash back alternativet och
GMG25-XTYYZ-POSL1 är en voucher för 25% rabatt på förköpstitlar.
Vouchern gäller Januari ut.

Tack på förhand!

Bara hoppas att spelnyckeln dyker upp sen då

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Skrivet av tonix:

ser att ni ger mycket kritik, själv fick jag inte möjlighet att testa betan så jag går efter alla videos jag sett, och där verkar spelet helt grymt!!

Är det alltså inte lika bra som det verkar i alla videos?

är riktigt sugen på att spela detta så undrar är det sim city 4 som är föregångaren till detta eller är det något annat?
jag spelade för något år sen ett spel som var exakt som sim city men kommer inte ihåg vad det hette, då var det nytt och väldigt roligt och om någon vet vad det kan ha varit så får ni gärna hojta till då spelsuget är på topp

Det är snarare Sims som är föregångare till just detta spel, vilket ställer till med problem för oss tidigare fans.

Det du spelade tidigare kanske var "Cities XL"? http://www2.citiesxl.com/

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det är snarare Sims som är föregångare till just detta spel, vilket ställer till med problem för oss tidigare fans.

Det du spelade tidigare kanske var "Cities XL"? http://www2.citiesxl.com/

Hur menar ni med det?

Tack så jätte mycket var precis det jag menade!

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD