Ny brännare.. problem!

Permalänk
Medlem

Ny brännare.. problem!

Har fått en ny brännare i julklapp, men den hittas inte i bränn programen, tex: nero, cdrwin o fireburner.

Brännaren: Sony CRX210A1

Jag har provat att installera dom senaste aspi drivarna, men det tycks inte fungera.

Har oxå bytt från master till slave utan resultat.

Man kan läsa skivor.. så den hittas, men inte som brännare.

Vad kan vara felet?

tacksam för snabba svar!

edit: fick en sladd med brännaren, en ide kabel..
men! man ska väll inte behöva använda den?

Det är en äldre modell med större "trådar". komm inte på namnet

dom jag har, har mindre "trådar"

dag2: jag kan bränna vissa skivor.. men programen verkar fortförande ha problem med brännaren.
Vad ska jag göra åt saken?

Ska jag byta ut brännaren, lr ska jag vänta på nya program?

Visa signatur

.: ASUS P5W DH Deluxe :: Intel C2D 3.2Ghz ES :: Corsair XMS2 XTREME 2048Mb PC6400 800Mhz :: ATi X1900XTX 512Mb :: WD Raptor 74Gb :: 2x250Gb Samsung P120 RAID 0 :: Antec Neo Power 550W HE :.

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste uppgradera programmen, det är dem som känner av om brännaren är en brännare eller inte. De har en stor lista på vilka brännare som finns och vilka kommandon de använder, är din brännare nyare än programmet kommer den inte att finnas i listan och programmet vet inte ens om att det är en brännare.
Kan den läsa är det inget fel på anslutningen iaf, så du behöver inte hålla på med sladdarna.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

jaha..
nu har jag installera om windows o grejor..
och installerat nyaste aspi drivaren och cdrwin vägrar godta att det är en brännare................................

Vad ska jag göra för o lösa problemet?

Visa signatur

.: ASUS P5W DH Deluxe :: Intel C2D 3.2Ghz ES :: Corsair XMS2 XTREME 2048Mb PC6400 800Mhz :: ATi X1900XTX 512Mb :: WD Raptor 74Gb :: 2x250Gb Samsung P120 RAID 0 :: Antec Neo Power 550W HE :.

Permalänk
Medlem

antagligen så stödjer inte cdrwin din brännare, har du testat installerat nero? för det tar alla brännare i princip

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

jo det gjorde jag förut..

det går o bränna och så alltså. MEN jag kan inte bränna vissa cue/bin filer i nero.

testade fireburner oxå, och där fungerar vissa cue/bin filer.
men inte alla.. :/

Däremot har CDRWIN fungerat till alla bin/cue filer.. fast d fungerar juh inte nu som sagt

edit:
det är inte fel på filerna..

När jag ska bränna en bin/cue fil så står d "Cannot write compilation in TAO with this recorder"
Någon som vet vad det betyder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TAO = Track at once
DAO = Disk at Once.

två olika sätt att bränna. Testa att ändra så att du bränner på DAO.

skillnaden är att med TAO så stängs laserdioden av mellan varje spår. Med DAO så bränner man hela skivan utan att stänga av dioden. (om jag minns rätt)

Permalänk
Medlem

CDRWIN "säger" "No CDROM recording device was found on the SCSI or IDE bus!"

Har detta o göra med aspi drivare?
Kan det juh inte ha eftersom den hittar brännaren i både nero och fireburner?

edit: Vad betyder igentligen burnproof?
är det att hastigheten sänks om det går för fort lr nått i den stilen?

för hastigheten hoppar upp och ner som en jevla took.. och man kan inte använda datorn medans den bränner..

för det hackar fram.. är som att skriva på en 486a!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Först ska du aktivera DMA, det gör du under egenskaperna för IDE-kontrollern i enhetshanteraren.

Det har inget att göra med ASPI eller drivrutiner, det är CDRWIN som inte har stöd för din brännare.

Burnproof = Den pausar bränningen när buffern börjar bli tom.

Sen ska du alltid kryssa i Disc-At-Once i Nero, funkar bäst så.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

det är juh irriterande att den hoppar upp och ner..
det gick juh snabbare o bränna med min gammla brännare (10x)
visserligen har den inte burn proof..
Men å andra sidan kan man juh använda datorn medans den bränner. Dock inte för "mycket" för då kan det bli fel på bränningen.

Grejen med burnproof är att man ska kunna använda datorn sammtidigt medans den bränner?

Visst det går juh.. MEN d går juh inte snabbt kan jag juh säga.

Jag har lämnat tebax min 48 speedare nu och ser om jag kan få några rimliga tips på vad jag ska ha för brännare.. för just nu känns 10x bättre än 48 med burnproof..

Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig på traven

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Om du hade aktiverat DMA så hade den inte segat ner datorn så mycket och den hade inte heller behövt använda BurnProof (och hoppat upp och ner) så ofta. En gammal hederlig defrag hade nog hjälpt också.

Det spelar ingen roll vilken brännare du har om datorn inte är rätt inställd och inte kan skicka data till brännaren tillräckligt snabbt.

Visa signatur

Nämen hej!