Hjälp att uppgradera sonens moderkort!?

Permalänk
Medlem

Hjälp att uppgradera sonens moderkort!?

Den lille mannen börjar växa ur sin Intel Core Duo LGA 775 eftersom han börjat använda Camtasia Studio och nu också fått för sig att börja leka med Google Sketchup. Och det måste man ju försöka uppmuntra. I alla fall så har jag lovat att försöka göra mitt bästa med den befintliga Fractal Design R3 chassit som vi tänkte återanvända tillsammans med en SSD (som C-drive) och ett Radeon HD6850 - 1 GB grafikkort.

Jag har redan köpt en Intel Core i5-3570K - 4 trådar / 3,4GHz (3,8GHz Turbo) / 6MB / Socket 1155, samt 16 GB RAM ( Corsair Vengeance 16GB - DDR3 PC-12800 - 1600MHz Low Profile ).

Så nu behöver jag lite stöd för att fastställa vilket moderkort han bör ha. Han är inte någon dataspelskille, så hellre något väldigt stabillt och väldigt bra kvalitet än något värstingkort riktat mot spelvärlden. Och framför allt inget billigt trams som jag får problem med efter några månader

Jättetacksam för alla glada tillrrop och förslag!

Permalänk

Föreslår detta kortet http://www.inet.se/produkt/1902238/gigabyte-ga-z77x-d3h-atx
Tycker det är riktigt prisvärt och har det mesta

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Tja Wolters

Kan du skriva dom andra delarna som du tänkt ha med i bygget, då det är lättare att hitta ett moderkort som funkar ihop med dom andra delarna utan att det blir kompabilitets problem annars så skulle jag föreslå detta moderkort, det har 5års garanti så det borde vara stabilt. har själv P67 versionen och har aldrig haft problem

http://www.inet.se/produkt/1902260/asus-sabertooth-z77

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem

Stort tack för snabbt svar!

Jag har enbart köpt Asus tidigare, och har ingen erfarenhet alls av Gigabyte. Är det någon skillnad i kvalitet som Du ser det? Betalar gärna några hundralappar mer om det betyder mindre huvudvärk för min del!

Permalänk
Medlem

Finns inte direkt ett moderkort som är riktat mot spelvärlden och ett som är riktat mot att köra arbetsprogram.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerX:

Tja Wolters

Kan du skriva dom andra delarna som du tänkt ha med i bygget, då det är lättare att hitta ett moderkort som funkar ihop med dom andra delarna utan att det blir kompabilitets problem annars så skulle jag föreslå detta moderkort, det har 5års garanti så det borde vara stabilt. har själv P67 versionen och har aldrig haft problem

Hej!

Han har alltså redan ett Fractal Design R3-chassi, och vi har köpt en Intel Core i5-3570K - 4 trådar / 3,4GHz (3,8GHz Turbo) / 6MB / Socket 1155, samt 16 GB RAM ( Corsair Vengeance 16GB - DDR3 PC-12800 - 1600MHz Low Profile ).

Vi skulle också vilja kunna återanvända grafikkortet, Radeon HD6850, samt en Corsair SSD-disk.

Jag är alltså framför allt ute efter ett kort med hög kvalitet och väldigt stabil, snarare än ett som är mer inriktat mot extrem gaming! Sonen skall i första hand köra Google Sketchup och Camtasia Studio.

Permalänk

Har själv ett Gigabyte moderkort och har inga problem med Tycker det är riktigt bra och värt pengarna. Dock inte samma som de jag länkade

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Finns inte direkt ett moderkort som är riktat mot spelvärlden och ett som är riktat mot att köra arbetsprogram.

OK, bra att veta! Jag tror att det jag försöker säga är nog att det främst är ett moderkort som puttrar och går, snarare än ett som man kan "trimma" på en massa olika sätt som jag är ute efter... Men det behöver ju egentligen inte finnas någon direkt motsättning, även om jag har fått för mig att vissa moderkort verkar mer riktade mot "entusiaster" och de som vill överklocka, snarare än mot mer "normal-användning" om Du missförstår mig rätt!

Permalänk
Medlem

Nja, asså har mest erfarenhet av Mitt sabertooth p67 som har funkat helt utan problem under dom ca 1,5år jag haft den, har fått runt max 5st bluescreens under den tiden (flesta under överklocknings test), Har dock läst bra saker om både gigabytes, msi och asus och asrocks moderkort, så det är mesta dels helt upp till dig vilket kort du vill köpa. Men köp dock ett kort som har Z77 chipset du kan läsa recensioner av folk som köpt sina moderkort på Inet eller Prisjakt t.ex. osv. för hjälp

Om du vill ha stabilitet så föredrar jag som sagt ST Z77 som jag länkade och att den har 5års garanti skadar ju inte heller. dock så brukar dom flesta moderkort vara stabila i dagsläget så det spelar ju inte så värst mycket roll vilket kort man tar

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem

Gigabyte gör goa kort, så länge du håller dig långt borta från ASrock så är det lugnt:)

*Dumsnål ASrock moderkortsägare*

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen skrivet av Sheik Yerbouti

Gigabyte gör goa kort, så länge du håller dig långt borta från ASrock så är det lugnt

Nja beror helt på vilket Asrock kort man tar, deras Extreme serie verkar inte vara så dålig efter dom recensioner som jag läst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerX:

Nja beror helt på vilket Asrock kort man tar, deras Extreme serie verkar inte vara så dålig efter dom recensioner som jag läst

z77 Extreme4-M, usch och fy...

Sheiken blir ledsen av att bara tänka på det Blir att lyssna lite på Frank Zappa för att bli lite gladare

*10 extrapoäng om du fattar ovanstående "pun"*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

OK, bra att veta! Jag tror att det jag försöker säga är nog att det främst är ett moderkort som puttrar och går, snarare än ett som man kan "trimma" på en massa olika sätt som jag är ute efter... Men det behöver ju egentligen inte finnas någon direkt motsättning, även om jag har fått för mig att vissa moderkort verkar mer riktade mot "entusiaster" och de som vill överklocka, snarare än mot mer "normal-användning" om Du missförstår mig rätt!

Desto dyrare ett moderkort är = mer krimskrams som knappar på moderkortet, mer överclocknings potential osv.
Men om du letar efter ett som bara tuffar å går, ta det billigaste från Chipset Z77, Jag personligen gillar inte Gigabytes bios så kommer aldrig köpa gigabyte, Diggar MSI och Asus / ASRock

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/1902256/asus-p8z77-v
Här har du ett bra Asus moderkort.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla tips!

Men om man då jämför de fyra kort som föreslagits mig, och utgår ifrån att Sheiken haft lite otur med sitt ASRock-kort, vilket av de fyra skulle i så fall passa bäst utan att för den skull få mer än vad vi behöver, men inte mindre heller!

Dvs, Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX, eller Asus SABERTOOTH Z77 eller något ASRock Extreme eller Asus P8Z77-V ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Men om man då jämför de tre kort som föreslagits mig, och utgår ifrån att Sheiken haft lite otur med sitt ASRock-kort, vilket av de tre skulle i så fall passa bäst utan att för den skull få mer än vad vi behöver, men inte mindre heller!

Dvs, Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX, eller Asus SABERTOOTH Z77 eller något ASRock Extreme ???

Har ihurförsig svårt att tro att BIOS:et och dim slot placeringen sitter annorlunda på andra likadana kort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Men om man då jämför de fyra kort som föreslagits mig, och utgår ifrån att Sheiken haft lite otur med sitt ASRock-kort, vilket av de fyra skulle i så fall passa bäst utan att för den skull få mer än vad vi behöver, men inte mindre heller!

Dvs, Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX, eller Asus SABERTOOTH Z77 eller något ASRock Extreme eller Asus P8Z77-V ???

Ärligt gå efter garantitiden Resten spelar nästan ingen roll.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/1902261/asus-p8z77-v-lx

Detta är väl inte fy skam det heller? Lite billigare än tidigare nämnda, och som fortfarande matchar de behov som faktiskt finns. Ser ingen anledning till att betala de extra slantarna för de funktioner som sabertoothen sitter på t.ex.
Visst sabertoothen har 5 års garanti men 3 år är ändå rätt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Gigabyte gör goa kort, så länge du håller dig långt borta från ASrock så är det lugnt:)

Jasså, är du missnöjd? Jag som precis köpte mig ett.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Jag är nöjd med mitt asrock extreme4, kostar 1100:-

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem

z77 Extreme4-M, usch och fy...

Sheiken blir ledsen av att bara tänka på det Blir att lyssna lite på Frank Zappa för att bli lite gladare

*10 extrapoäng om du fattar ovanstående "pun"*

Det tog ett tag för mig att fatta Zappa-referensen men det är ett gött album!

OnT: Har mest hört dåligt om ASRocks tidigare moderkort, de senare har jag inte hört mer problem än vanligt om. Men jag skulle försöka satsa på Asus eller Gigabyte. Kan rekommendera denna Gigabyte-brädan, har själv Ultra Durable-versionen av den och är mycket nöjd! Mycket moderkort för pengarna.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av KillerX:

Tja Wolters

Sabertooth Z77 har jag själv och fysatan så de funkar bra. Och nu ser jag att de är bra pris på inet också SLÅ TILL !!!

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Håll dig bort från gigabyte om jag får säga de själv...

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Har ett msi just nu och det är inget fel med det. Tror aldrig jag haft några problem med moderkort förutom på oemdatorer där allt varit låst..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerX:

annars så skulle jag föreslå detta moderkort, det har 5års garanti så det borde vara stabilt. har själv P67 versionen och har aldrig haft problem

Personligen skulle jag inte ta detta moderkort. Allt med såndär liten babyfläkt på går fetbort. (fläktar låter och går förr eller senare sönder)

...

Till trådskaparen: om nu inte "trimprestanda" är relevant så hade du kunnat spara någon krona och valt en processor utan "K" suffixet. ("K":et står för att CPU:n är upplåst för överklockning)

Om chipseten: Z77 (och det ovanliga Z75) är upplåst för överklockning till skillnad från tex H77 och B75.
Z77:orna brukar dock även vara mer påkostade med bättre strömreglering och kraftigare kylflänsar mm, så det kan vara värt en sån bräda även om man enbart vill ha stabilitet.

Märkena är det svårt att säga något säkert om, men Asus känns väl ändå som det tryggaste (men inte billigaste) alternativet.
Modellmässigt skulle jag inte ta billigaste LE/LX modellerna om jag vore i trådskaparens sits (de saknar tex kylflänsar på VRM:erna runt processorn) men skulle inte heller bränna pengarna på "värstingkorten" då de mer fokuserar på att underlätta för att kräma in massor av grafikkort.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Håll dig bort från gigabyte om jag får säga de själv...

Varför tycker du så?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni som länkar moderkort för nästan 1500 spänn är väl fräcka. Har ni några som helt belägg för att de korten skulle vara bättre på något sätt för de premisser som har angivits?

Det som gör att de kostar mer är alla funktioner och all utrustning på korten, inte kvaliteten, räknat inom samma tillverkare och krets. TS säger ju klart och tydligt vad det skall användas till och jag tror att vi kan utesluta behovet av tri-sli i 16x PCI-express till exempel.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Ja, som jag nämnde tidigare så skall datorn främst användas för att just köra Camtasia Studio, Google SketchUp och MS Office. Det mest krävande datorspel som han för närvarande kör är Minecraft (jo, det är sant!).

Han har alltså redan ett Fractal Design R3-chassi, och vi har köpt en Intel Core i5-3570K - 4 trådar / 3,4GHz (3,8GHz Turbo) / 6MB / Socket 1155, samt 16 GB RAM ( Corsair Vengeance 16GB - DDR3 PC-12800 - 1600MHz Low Profile ).

Vi skulle också vilja kunna återanvända grafikkortet, Radeon HD6850, samt en Corsair SSD-disk.

Kanske ett Asus P8Z77-V LK skulle kunna räcka mer än väl?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wolters:

Ja, som jag nämnde tidigare så skall datorn främst användas för att just köra Camtasia Studio, Google SketchUp och MS Office. Det mest krävande datorspel som han för närvarande kör är Minecraft (jo, det är sant!).

Kanske ett Asus P8Z77-V LK skulle kunna räcka mer än väl?

Om du vill komma undan lite billigare:
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_ga-z77-ds3h_intel_z77_4...
Ligger i CDON.s 15% rabattkampanj månaden ut: SWECJAN13
http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/

Personligen diggar jag MSI bra mycket bättre än ASUS både pga UEFI (kanske inte speciellt intressant för er) men även för att de är lite snabbare vid uppstart än ASUSs motsvarigheter.
En av dessa två skulle jag framförallt förespråka:
https://www.inet.se/produkt/1902297/msi-z77a-g41-atx
https://www.inet.se/produkt/1902197/msi-z77a-g43-atx

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Asus ROG (Rebuplic of GAMERS) eller icke ROG.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul