Permalänk
Medlem

Optimera för mediaprestanda

Har idag en HTPC som jag inte är speciellt nöjd med. När jag läser om hårdvaran den innehåller så verkar det ljusare än vad jag har lyckats åstadkomma.

Den huvudsakliga uppgiften datorn har är att spela flac och wav-filer i JRiver Media Center strömmandes ifrån en NAS vidare genom USB till en extern DAC (Digital to Analog Converter).

Anledningen till att jag har valt en PC istället för att köpa en ren nätverkspelare (typ Pioneer N-50 eller Naim ND5 XS) är att jag ofta spelar musik genom Spotify och ibland kikar film och youtube.

Jag är extrem ouppdaterad gällande optimering av mjukvara för att få hårdvaran att lyckas med HD-material och att fungera smidigt i ren allmänhet.

HTPC hårdvara: Asus E35M1-I Deluxe (mini-itx moderkort med integrerad CPU och GPU), 8gb DDR3 RAM, en Blu-ray-spelare och en OCZ 128gb SSD.
HTPC mjukvara: Windows 8 Pro (det man uppgradera till för 279:-)(Dock N-versionen, utan mediauppspelare, typ WMP) JRiver Media Center 17 och Spotify.

Jag behöver tips på åtgärder som gör att datorn flyter på smidigare. Hur hade du gjort ifall du haft denna hårdvara vid TV/stereo?

Stämmer det att man skall ändra till någon i stil med hårdvaruacceleration? Skall man ställa in någonting om man kör SSD? Finns det något smidigt program att frigöra prestanda på?

Alla tips mottages

Permalänk
Medlem

Jag ska surfa nätet lite och kolla ifall jag kan hjälpa dig med detta, återkommer.

Visa signatur

Nämen, tjena.

Permalänk
Medlem

Har du testat att spela upp film med MPC-HC?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Skulle börja med att byta hårdvara faktiskt E350 gör ingen HTPC glad, kan funka men prestandan är så på håret tillräcklig att jag skulle inte försöka.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har själv samma hårdvara i en av mina HTPC, inget fartmonster men fungerar utmärkt till filmuppspelnining (XBMC), Netflix via win8 appen, lite surf o musik. Den blir dock seg om man skall försöka sig på att göra flera saker samtidgt tex un-rara en film medans man surfar, undviker man sådant så räcker den till.

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat MPC-HC. Hade tänkt att hålla mig till så lite programvaror som möjligt. Jag lyckades köra en 1080p film utan undertext. Ljudet blev dock i osync. Spelade i JRiver 17 med ikryssad hårdvaruacceleration. Beror osyncat ljud på för lite prestanda?

Jag har känt hela tiden att E350-systemet har varit segt. Trist.

Permalänk
Medlem

Har en rätt gammal laptop som definitivt inte är nåt prestandamonster, den klarar av att spela upp 1080p med både inmuxad och lös undertext när jag använder MPC-HC (med tex VLC klarar den knappt 720p). Du behöver inte installera några codecs när du kör MPC-HC, så det är väl bara att testa. Funkar det inte så avinstallera.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.