Kanske ett tips för er med fd r2-4?

Permalänk
Avstängd

Kanske ett tips för er med fd r2-4?

Kört med två fd fläktar fram som insug, en bak ut och två i toppen som ut. Ändrade runt lite och skruvade dit en ljuddämpningsplatta i toppen men den längst bak där uppe är öppen men har ingen fläkt monterad och kör nu med en bak ut, två fram in, och en underst in, och temperaturerna både för GPU och CPU har sänkts cirka fem grader. Kanske bara för mig men kan vara värt att prova. Kör CPU luftkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Kört med två fd fläktar fram som insug, en bak ut och två i toppen som ut. Ändrade runt lite och skruvade dit en ljuddämpningsplatta i toppen men den längst bak där uppe är öppen men har ingen fläkt monterad och kör nu med en bak ut, två fram in, och en underst in, och temperaturerna både för GPU och CPU har sänkts cirka fem grader. Kanske bara för mig men kan vara värt att prova. Kör CPU luftkylning.

Du får nog ta om det där eller understryka med en enkel illustration av vad du gjort, för jag förstår tyvärr inte

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paprikum:

Du får nog ta om det där eller understryka med en enkel illustration av vad du gjort, för jag förstår tyvärr inte

OK, tycker det är ganska tydligt då jag läser om det, i alla fall om man har ett chassie i fractal design R serien..

Permalänk

Om du verkligen vill sänka dina temperaturer så kan du se över dessa resultaten som jag har kommit fram till efter en hel del testande:

CPU max-temp i BF3 _UTAN_ toppfläktarna inkopplade: 64 °C
GPU max-temp i BF3 _UTAN_ toppfläktarna inkopplade: 68 °C

CPU max-temp i BF3 _MED_ toppfläktarna inkopplade: 61 °C
GPU max-temp i BF3 _MED_ toppfläktarna inkopplade: 61 °C

"Toppfläktarna" är två stycken Noctua NF-P14 FLX och jag har ett Define R3-chassi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Om du verkligen vill sänka dina temperaturer så kan du se över dessa resultaten som jag har kommit fram till efter en hel del testande:

CPU max-temp i BF3 _UTAN_ toppfläktarna inkopplade: 64 °C
GPU max-temp i BF3 _UTAN_ toppfläktarna inkopplade: 68 °C

CPU max-temp i BF3 _MED_ toppfläktarna inkopplade: 61 °C
GPU max-temp i BF3 _MED_ toppfläktarna inkopplade: 61 °C

"Toppfläktarna" är två stycken Noctua NF-P14 FLX och jag har ett Define R3-chassi.

Så ser det ut för dig men du säger ju inte vad vilka övriga fläktplatser du använder, luftflödet är ganska viktigt och det finns otaliga olika konfigurationsmöjligheter i ett och samma chassie. Att bara säga att din konfiguration är den som är bäst stämmer ju omöjligt då du inte säger vad för övriga fläktar du har att spela med. Vad jag vill ha sagt att för mig har jag sänkt temperaturen med att använda en fläkt i botten in och slopat båda i toppen som utsug (som jag hade två fd 120mm fläktar i förut) men lämnat den längst bak i toppen öppen utan ljuddämpningsplattan ditskruvad..även sänkt ljudnivån så två flugor i en smäll. Bara ett tips som har fungerat för mig. Alltså en till fläkt som blåser innåt har gett mig lägre temperaturer än två utgående. Dessa är fd gen1 fläktar som inte flyttar mycket luft alls. Om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Så ser det ut för dig men du säger ju inte vad vilka övriga fläktplatser du använder, luftflödet är ganska viktigt och det finns otaliga olika konfigurationsmöjligheter i ett och samma chassie. Att bara säga att din konfiguration är den som är bäst stämmer ju omöjligt då du inte säger vad för övriga fläktar du har att spela med. Vad jag vill ha sagt att för mig har jag sänkt temperaturen med att använda en fläkt i botten in och slopat båda i toppen som utsug (som jag hade två fd 120mm fläktar i förut) men lämnat den längst bak i toppen öppen utan ljuddämpningsplattan ditskruvad..även sänkt ljudnivån så två flugor i en smäll. Bara ett tips som har fungerat för mig. Alltså en till fläkt som blåser innåt har gett mig lägre temperaturer än två utgående. Dessa är fd gen1 fläktar som inte flyttar mycket luft alls. Om det gör någon skillnad.

han har inte sagt att hans konfiguration är bäst. Han gav bara ett tips som han själv upptäckt.

Jag har inget FDD-chassi själv, men jag tänker köpa FDD R4 inom några månader och har funderat på bästa kylkonfigurationen, samtidigt som jag minimerar damm i datorn. Det jag kom fram till är en konfiguration som skapar övertryck inne i datorn genom att ha mer intag än utblås. Allt intag sker genom dammfilter, så inget damm kommer in på det sättet. Jag hade tänkt mig två fläktar i front, en i botten. Någon som har en idé om hur det hade funkat?

Permalänk
Avstängd

Satte igen hålet i toppen med fd's platta och fick ytterligare en grad sänkt temp. Alltså; två in i fronten en in i botten, en ut därbak, Luftkylt med en Noctua NH-U12P SE2. Ger mig lägre temps (1grad celsius) inte mycket men varför släppa ut ljud där om det inte ger något? än min förra setup som var två in fram, en in under, ingen ut i toppen men den längst bak öppen. en ut där bak. Antagligen ger det mig mindre dammproblem på köpet.