Permalänk
Medlem

Är mitt HD4870 döende?

Köpte ett XFX HD4870 begagnat för runt ett halvår sen, köpte till Arctic Accelero TWIN TURBO II någon dag efter och har använt det sen dess. Nu har jag börjat få problem som jag misstänker beror på grafikkortet, men jag är inte helt säker. För att få en hint om vad det kan bero på bytte jag till ett HD4550. Avinstallerade och rensade bort de gamla drivrutinerna, installerade nya, och det funkar perfekt för tillfället.

Det som händer när jag får problem är att datorn helt plötsligt går i standby, och sen stängs av, efter bara någon sekund. Först blir skärmen mörk, och efter några sekunder stängs datorn av. Kan det bero på nätagget? Det är ett Corsair HX 620 W, också begagnat. Kan nämna att båda är köpta på SWEC marknad.

Jag har datorn uppe på bordet för tillfället, och ibland när jag stöter till bordet, eller bara snuddar vid det så att en svag stöt går genom bordet, kan liknande problem hända: skärmen går i standby (blinkar långsamt grönt), och datorn svarar inte. Om jag t.ex. spelar musik hör jag hur musiken fortsätter spela i någon sekund, sen "hänger" allt sig och musiken fastnar på snutten den är på. Och jag måste göra en hard-reboot.

Så vitt jag vet är temperaturerna okej. Har som sagt inte haft problem med den fram tills nu. All hjälp uppskattas. Tack.

Permalänk
Medlem

4550:t drar betydligt mindre ström, kan vara nätagget.
Kan du byta det och prova?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

4550:t drar betydligt mindre ström, kan vara nätagget.
Kan du byta det och prova?

Jag har bara tillgång till ett nätagg, så nej... men om det var så enkelt hade den väl gjort det för länge sen? Kan lägga till att problemet började efter att jag formaterade om datorn och gick från XP Pro till 64bit W7. Kan det ha något med saken att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Jag har bara tillgång till ett nätagg, så nej... men om det var så enkelt hade den väl gjort det för länge sen? Kan lägga till att problemet började efter att jag formaterade om datorn och gick från XP Pro till 64bit W7. Kan det ha något med saken att göra?

Jag tror inte det, det är nog hårdvare relaterat. har du många hårddiskar?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Glapp? Kolla alla kontakter i datorn och testa att ta ur och sätta tillbaka grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Jag tror inte det, det är nog hårdvare relaterat. har du många hårddiskar?

Bara en HDD, som alltid. Inget har förändrats som jag kommer på.

Skrivet av swesen:

Glapp? Kolla alla kontakter i datorn och testa att ta ur och sätta tillbaka grafikkortet.

Jag tror inte att några kontakter glappar. Det är svårt att veta helt säkert, men om något hade glappat hade datorn väl inte startat till att börja med? Med mitt HD 4870 kommer jag in till Windows och kan till och med spela. Det känns helt slumpmässigt när den vill krascha, det behöver inte ens vara under load, det räcker med vanligt surf. Självklart har jag tagit ut och ominstallerat kortet.

En sak som är intressant är som sagt att hela datorn "dör" när bordet som det står på får en stöt ("bump"), men det gör det inte med mitt nya grafikkort. Känns som att det borde tyda på något sorts glapp. Jag misstänkte först min skärm och dess sladd, att den började glappa med åldern, men den funkar alltså perfekt med mitt tillfälliga grafikkort. Kan det bero på vikten av HD4870 som den är så känslig för stötar i bordet? Så många frågor, men inte tillräckligt med svar.

Om jag nu vill testa teorin med nätagget, finns det något sätt att se om den är dålig eller har dåliga (modulära) sladdar utan att byta ut den? Något sorts test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Bara en HDD, som alltid. Inget har förändrats som jag kommer på.

Jag tror inte att några kontakter glappar. Det är svårt att veta helt säkert, men om något hade glappat hade datorn väl inte startat till att börja med? Med mitt HD 4870 kommer jag in till Windows och kan till och med spela. Det känns helt slumpmässigt när den vill krascha, det behöver inte ens vara under load, det räcker med vanligt surf. Självklart har jag tagit ut och ominstallerat kortet.

En sak som är intressant är som sagt att hela datorn "dör" när bordet som det står på får en stöt ("bump"), men det gör det inte med mitt nya grafikkort. Känns som att det borde tyda på något sorts glapp. Jag misstänkte först min skärm och dess sladd, att den började glappa med åldern, men den funkar alltså perfekt med mitt tillfälliga grafikkort. Kan det bero på vikten av HD4870 som den är så känslig för stötar i bordet? Så många frågor, men inte tillräckligt med svar.

Om jag nu vill testa teorin med nätagget, finns det något sätt att se om den är dålig eller har dåliga (modulära) sladdar utan att byta ut den? Något sorts test?

Går att testa med OCCT, men det hjälper nog inte i detta fallet, det låter nog som att det kan vara din pci slott, men du kan ju alltid testa med att ta ur ett ram minne, vet inte till vilken hjälp men känns som en sak som kan vara bra att testa. pröva att hänga upp kortet i ett buntband lite och stöt sedan till bordet?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Bara en HDD, som alltid. Inget har förändrats som jag kommer på.

Jag tror inte att några kontakter glappar. Det är svårt att veta helt säkert, men om något hade glappat hade datorn väl inte startat till att börja med? Med mitt HD 4870 kommer jag in till Windows och kan till och med spela. Det känns helt slumpmässigt när den vill krascha, det behöver inte ens vara under load, det räcker med vanligt surf. Självklart har jag tagit ut och ominstallerat kortet.

En sak som är intressant är som sagt att hela datorn "dör" när bordet som det står på får en stöt ("bump"), men det gör det inte med mitt nya grafikkort. Känns som att det borde tyda på något sorts glapp. Jag misstänkte först min skärm och dess sladd, att den började glappa med åldern, men den funkar alltså perfekt med mitt tillfälliga grafikkort. Kan det bero på vikten av HD4870 som den är så känslig för stötar i bordet? Så många frågor, men inte tillräckligt med svar.

Om jag nu vill testa teorin med nätagget, finns det något sätt att se om den är dålig eller har dåliga (modulära) sladdar utan att byta ut den? Något sorts test?

Är kortet väldigt böjt? I så fall kan det ju självklart påverka. Prova stödja upp det !

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

tvekar på att det är nätagget! din dator i sign kan inte dra såpass mycket att ett 620 inte räcker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

tvekar på att det är nätagget! din dator i sign kan inte dra såpass mycket att ett 620 inte räcker!

Det kanske är defekt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ta ut kortet och kolla om någon anslutning ser skadad eller smutsig ut. Försiktigt tvätta av de försiktigt i så fall och se även till att det inte ligger damm och dylikt i pci-e porten. När man ändå är i farten kan man damma ur fläkten också.

Dock misstänker jag att det är något glapp då det händer vid stötar, antingen att något på kortets anslutningar blivit skadade eller porten i sig själv... Kan dock även vara strömförsörjningen som glappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Det kanske är defekt

juste, finns den aspekten också

Permalänk
Medlem

tack för svaren.

Kortet är spikrakt, men kylaren sitter lite snett på den, men jag tror att den ska vara så.

Nätagget är helt klart en möjlig bov. Om det är defekt, vilka sorters symptom skulle jag i så fall få? Systemet rullar på 100 % perfekt nu, med mitt tillfälliga grafikkort i.

Anledningen till att det talar emot att nätagget är defekt är att det har funkat perfekt fram till nu, och det fortsätter funka bara jag byter ut grafikkortet. Även om det hade haft problem att driva grafikkortet känns det inte som att det borde hända något när man stöter till bordet eller liknande. I så fall hade det hänt så fort jag slog på datorn, eller kort därefter.

Kortet är ganska rent. Kylaren är lite dammig, men det är nog inte så farligt. Hur skulle jag gå till väga för att tvätta kortet? Eller syftar du på kylaren? Det var *lite* damm i PCI-e porten, men jag tog bort det när jag installerade HD 4550. Om det hade orsakat nån sorts kortslutning hade kortet väl inte funkat till att börja med, och jag hade fått problem så fort jag satte på datorn.

Jag misstänker allt mer och mer själva fysiska kontakten. Allt pekar på det. Om det hade varit något sorts problem med RAM, PSU etc hade jag fortfarande haft det med det nya grafikkortet. Dessutom hade jag fått tydligare fel så fort jag försökte använda det. Alltså liten chans att det inte är själva grafikkortet. Något som pekar på att det är kontakten som är problemet är att signalen försvinner titt som tätt, men i så fall borde väl inte resten av datorn stängas ner med den? Dock gör datorer så för att skydda systemet...

Slutsats
Jag ska undersöka PCI-e-porten lite grundligare, och titta lite på strömförsörjningskontakterna. Kan prova att byta till min andra PCI-E port och se vad som händer. Tur att det bara rör sig om ett så pass gammalt kort, inte hela världen om jag måste byta framöver, men om jag kan fixa det gör jag ju mycket hellre det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

tack för svaren.

Kortet är spikrakt, men kylaren sitter lite snett på den, men jag tror att den ska vara så.

Nätagget är helt klart en möjlig bov. Om det är defekt, vilka sorters symptom skulle jag i så fall få? Systemet rullar på 100 % perfekt nu, med mitt tillfälliga grafikkort i.

Anledningen till att det talar emot att nätagget är defekt är att det har funkat perfekt fram till nu, och det fortsätter funka bara jag byter ut grafikkortet. Även om det hade haft problem att driva grafikkortet känns det inte som att det borde hända något när man stöter till bordet eller liknande. I så fall hade det hänt så fort jag slog på datorn, eller kort därefter.

Kortet är ganska rent. Kylaren är lite dammig, men det är nog inte så farligt. Hur skulle jag gå till väga för att tvätta kortet? Eller syftar du på kylaren? Det var *lite* damm i PCI-e porten, men jag tog bort det när jag installerade HD 4550. Om det hade orsakat nån sorts kortslutning hade kortet väl inte funkat till att börja med, och jag hade fått problem så fort jag satte på datorn.

Jag misstänker allt mer och mer själva fysiska kontakten. Allt pekar på det. Om det hade varit något sorts problem med RAM, PSU etc hade jag fortfarande haft det med det nya grafikkortet. Dessutom hade jag fått tydligare fel så fort jag försökte använda det. Alltså liten chans att det inte är själva grafikkortet. Något som pekar på att det är kontakten som är problemet är att signalen försvinner titt som tätt, men i så fall borde väl inte resten av datorn stängas ner med den? Dock gör datorer så för att skydda systemet...

Slutsats
Jag ska undersöka PCI-e-porten lite grundligare, och titta lite på strömförsörjningskontakterna. Kan prova att byta till min andra PCI-E port och se vad som händer. Tur att det bara rör sig om ett så pass gammalt kort, inte hela världen om jag måste byta framöver, men om jag kan fixa det gör jag ju mycket hellre det.

Ja testa en annan port till kortet! Det kanske finns någon clockare ifrån Lund som kan hjälpa till att felsöka?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Ja testa en annan port till kortet! Det kanske finns någon clockare ifrån Lund som kan hjälpa till att felsöka?

Mm, man kan alltid hoppas. Frustrerande som sagt. Jag har inte mycket, men det här grafikkortet är jag i alla fall stolt över. Snabbt och knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Mm, man kan alltid hoppas. Frustrerande som sagt. Jag har inte mycket, men det här grafikkortet är jag i alla fall stolt över. Snabbt och knäpptyst.

Hehe, jag sålde just iväg två stycken för att göra plats åt ett 660

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Kommer få in en ny skärm snart, så jag kommer kunna utesluta den biten i alla fall. Hoppas att grafikkortet fungerar så att jag kan köra på den i några månader tills AMDs nya serie kommer ut!

Kanske låter lite långsökt att skärmen orsakar problemet, men det är inte omöjligt. Jag kollade upp modellen, och det ser ut som att de tillverkades runt ett och ett halvt decennium sen! Till och med på mitt fungerande HD4550 får jag "störningar" i bilden ibland.

Permalänk
Medlem

Någon i Lund som vill hjälpa?

Jag har ett problem med min dator och misstänker att nätagget kan vara defekt, men jag har inget extra att jämföra mot. Därför ber jag om hjälp från er som bor i Lund

Problemet beskrivs i den här tråden: #13154027

Kortfattat har jag fått problem med mitt grafikkort, och jag misstänker att det kan orsakas av mitt nätagg eftersom den är begagnad (och därför möjligtvis åldrat/defekt). Jag behöver testa grafikkortet i en dator som med säkerhet funkar bra, alternativt låna ett garanterat fungerande nätagg.

Jag vill helst inte köpa ett nytt grafikkort eller nätagg och riskera att problemet kvarstår och jag alltså måste ersätta den andra delen också...

Jag hade verkligen uppskattat hjälpen! Oerhört tacksam för all respons. Jag har inte mycket, men om du som hjälper mig vill ha någon sorts kompensation kan jag kanske gräva fram några gamla reservdelar som du vill ha?

Permalänk
Medlem

Tyvärr lite långt iväg, annars hade jag gärna hjälpt till!
Men det dyker nog upp någon som bor i närheten som kan hjälpa dig

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Tyvärr lite långt iväg, annars hade jag gärna hjälpt till!
Men det dyker nog upp någon som bor i närheten som kan hjälpa dig

Jag tror säkert att nån hjälper mig snart! Uppskattar omtanken.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan hjälpa dig om typ två veckor. Landar på måndag sedan är det full rulle till efter nästa helg. Då finns det tid!

Ska byta ut min nuvarande speldata vilken är snarlik din (c2d, asus p5q, hd4870, 4gb minne) så det finns mycket att prova.

Skicka ett pm om en vecka eller så om du fortfarande inte löst det så kan vi fixa någon tid.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Jag kan hjälpa dig om typ två veckor. Landar på måndag sedan är det full rulle till efter nästa helg. Då finns det tid!

Ska byta ut min nuvarande speldata vilken är snarlik din (c2d, asus p5q, hd4870, 4gb minne) så det finns mycket att prova.

Skicka ett pm om en vecka eller så om du fortfarande inte löst det så kan vi fixa någon tid.

Tack! Underbart att vi har liknande setup. Har min nya skärm installerad nu, ska se om grafikkortet vill funka på den. Hör av mig annars.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har kommit på vad problemet är. Provade att byta ut grafikkorten igen, i och med att jag (äntligen) har fått min nya skärm. <3

Jag lade märke till att en av portarna i PSUn, för de modulära kablarna, var intryckt. Då klickade allt. Det är därför mitt nuvarande HD 4550, som inte behöver extra strömförsörjning, fungerar perfekt, medan HD 4870 inte ens startar. Datorn piper till några gånger och skärmen är svart.

Nätagget verkar fungera perfekt i övrigt, så jag ska låna fruns nätagg och fixa S-ATA -> PCI-e adapter så borde det nog fungera.

Permalänk
Medlem

Update: har mer eller mindre kommit fram till att det är portarna på nätagget för strömförsörjning för grafikkort som är defekta (eller något väldigt närliggande), se den länkade tråden för mer info. Vill fortfarande testa grafikkortet för att vara helt säker. :/

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Ett ämne, en tråd. Se §3.3 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har hänt med nätagget? Ser ju totalt misshandlat ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

*Trådar sammanfogade*

Ett ämne, en tråd. Se §3.3 i reglerna.

den första tråden handlade om mitt grafikkort... den andra (specifikt) om att hitta någon att prova mina delar i.

Skrivet av MultiMan:

Vad har hänt med nätagget? Ser ju totalt misshandlat ut.

Jag köpte den begagnad från en skummis på Sweclockers.

Hur som helst är problemet löst, och jag ska köpa ett nytt nätagg. Har lånat fruns nätagg och fixat så att jag kan använda mitt grafikkort med det. Tack till alla som hjälpte.

EDIT: om du syftar på fläckarna var det min kära fru som ville vara snäll och ge mig en kaffe medan jag höll på att mecka i datorn, så hon sträckte ut armen över datorn som låg ner, öppen på ett bord... hon är inte superkunnig när det kommer till datorer, men jag försöker lära henne allt mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jean-Luc Picard:

den första tråden handlade om mitt grafikkort... den andra (specifikt) om att hitta någon att prova mina delar i.

Jag köpte den begagnad från en skummis på Sweclockers.

Hur som helst är problemet löst, och jag ska köpa ett nytt nätagg. Har lånat fruns nätagg och fixat så att jag kan använda mitt grafikkort med det. Tack till alla som hjälpte.

EDIT: om du syftar på fläckarna var det min kära fru som ville vara snäll och ge mig en kaffe medan jag höll på att mecka i datorn, så hon sträckte ut armen över datorn som låg ner, öppen på ett bord... hon är inte superkunnig när det kommer till datorer, men jag försöker lära henne allt mer.

Hände det nyss eller innan? så att kaffe kom mot nätdelen? Torkat ordentligt innan användning? Kanske kan vara anledningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Hände det nyss eller innan? så att kaffe kom mot nätdelen? Torkat ordentligt innan användning? Kanske kan vara anledningen?

nej, var ett tag sen (1-2 mån). Jag tror inte att det berodde på det, för nätagget var gammalt. Kaffet kan inte ha gjort så att kontakterna blev lösa.