Permalänk
Medlem

Magnetisk mejsel. Riskfritt?

Tenixen gott folk! Ska påbörja min första moddning, men fann att jag hade endast magnetiska bits till alla mina mejslar. Är det riskfritt art skruva loss delarna ur lådan med denna magnetiska mejsel? HDD tar väl skada av magnetism?
Snabbt avar uppskattas.

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är riskfritt, däremot är det ganska liten chans att du lyckas skada något om du bara skruvar i och ur skruvar.

Jag skruvade fast både min SSD och min HDD med en magnetisk skruvmejsel utan att det påverkade dom.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozko:

Jag tror inte att det är riskfritt, däremot är det ganska liten chans att du lyckas skada något om du bara skruvar i och ur skruvar.

Jag skruvade fast både min SSD och min HDD med en magnetisk skruvmejsel utan att det påverkade dom.

Okej. Tack. Hur ska man få loss en processor som sitter fast i kylaren då? Lite gammal dator som aldrig bytts pasta på xD nu sitter den naturligtvis stenhårt......

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

haha, ett sånt litet magnetiskt fält skadar ingen hårddisk det är lugnt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Så det är riskfritt använda en magnetisk mejsel när man skruvar i datorn?

Permalänk
Medlem

det är ju aldrig riskfritt när man håller på att skruva, men gör du som du ska så är det en väldigt liten risk att något går sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Så det är riskfritt använda en magnetisk mejsel när man skruvar i datorn?

Ja, magnetfältet som den skapar är så pass lite. Skulle inte förvåna mig om jordens magnetfält ger större utslag om du testar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Okej. Tack. Hur ska man få loss en processor som sitter fast i kylaren då? Lite gammal dator som aldrig bytts pasta på xD nu sitter den naturligtvis stenhårt......

Skickades från m.sweclockers.com

Värm den med värmepistol eller något liknande så kylpastan blir lite mjukare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Värm den med värmepistol eller något liknande så kylpastan blir lite mjukare.

Tack! Sen rvå till frågor. Hur ska ja putsa bort pastan? Och råkade vist toucha MB plate med MOBOT då jag tog bort det. Inte kunde det väl kortslutas då det är spänningsfritt?

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

så länge du inte ska skruva bort något på hårddisken, annars så är det inget problem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Jag har också en fråga; var kan man få tag på en magnetisk skruvmejsel som passar till en dator?

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Tack! Sen rvå till frågor. Hur ska ja putsa bort pastan? Och råkade vist toucha MB plate med MOBOT då jag tog bort det. Inte kunde det väl kortslutas då det är spänningsfritt?

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Typ tops och kemiskt ren alkohol borde fungera...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Jag har också en fråga; var kan man få tag på en magnetisk skruvmejsel som passar till en dator?

köp en sats med bahco bits för skruvdragare, och så en skruvmejsel som man kan läggga bitsen i. Då har du ca 10 bits som passar i en dator och 20 andra bits som kan användas till alltmöjligt

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Typ tops och kemiskt ren alkohol borde fungera...

kan tinner fungera? Har ingen kemiskt ren alkohol hemma

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SatellitPer:

Jag har också en fråga; var kan man få tag på en magnetisk skruvmejsel som passar till en dator?

Jag köpte mitt set på jula. Då ingick de mindre storlekarna på bitsen. alltså chassi skruv storlek och neråt. Men även lite andra som t.ex. minimala stjärnmejslar och liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

kan tinner fungera? Har ingen kemiskt ren alkohol hemma

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Hur flyktigt är tinner? Köp isopropylalkohol på apoteket för 1000 ml, 59kr på apoteket eller 1l för 199kr på Kjell & Co. Räcker i evigheter.
Clas ohlson har mikrofibertrasor 4 olika typer för 29kr som du kan använda, annars kaffefilter och tops.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozko:

Hur flyktigt är tinner? Köp isopropylalkohol på apoteket för 1000 ml, 59kr på apoteket eller 1l för 199kr på Kjell & Co. Räcker i evigheter.
Clas ohlson har mikrofibertrasor 4 olika typer för 29kr som du kan använda, annars kaffefilter och tops.

Om det kostar 130 spänn mer på Kjell & Co. så är det ju bättre att köpa det på Apoteket

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozko:

Hur flyktigt är tinner? Köp isopropylalkohol på apoteket för 1000 ml, 59kr på apoteket eller 1l för 199kr på Kjell & Co. Räcker i evigheter.
Clas ohlson har mikrofibertrasor 4 olika typer för 29kr som du kan använda, annars kaffefilter och tops.

1000ml är 1l...
så den för 59 kronor är väl ganska självklart val eller?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Bensin macker brukar ju ha Kemiskt ren bensin också (vilket jag använder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Om det kostar 130 spänn mer på Kjell & Co. så är det ju bättre att köpa det på Apoteket

Skrivet av morxy49:

1000ml är 1l...
så den för 59 kronor är väl ganska självklart val eller?

Den på apoteket är 100ml för 59kr, så han skrev nog bara fel. Hur som helst så räcker ändå 100ml otroligt länge, kanske ett par hundra rengöringar av kylpasta? Så 1l från Kjell är lite onödigt även om literpriset är lägre.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

1000ml är 1l...
så den för 59 kronor är väl ganska självklart val eller?

Det där stämmer inte jag köpte 100ml på apoteket har för mig att jag gav runt 70 spänn.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Så det är riskfritt använda en magnetisk mejsel när man skruvar i datorn?

så länge du har antistatiskt band på dig (ESD-band) så är det lungt. förutsatt att du kopplat det på datorn också... xD

Visa signatur

AMD Bulldozer 4.0Ghz 6 core | Asus Nvidia GTX550ti DirectCU | Barracuda 640GB | Barracuda 320GB | Barracuda 1000GB | 8GB 1.6Ghz DDR3 | Corsair 430CX PSU | AsRock 960gm | NZXT Source 210

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Okej. Tack. Hur ska man få loss en processor som sitter fast i kylaren då? Lite gammal dator som aldrig bytts pasta på xD nu sitter den naturligtvis stenhårt......

Skickades från m.sweclockers.com

Låt datorn köra nån stresstest samtidigt som du har suttit en penna i cpu fläkten, låt den värmas upp och sedan stäng av datorn och dra snabbt bort cpu kylaren från cpun

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Det där stämmer inte jag köpte 100ml på apoteket har för mig att jag gav runt 70 spänn.

Stämmer inte? jo. 1000ml är visst 1l.
däremot så kanske Ozko skrev fel och menade 100ml istället.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelixTejp:

så länge du har antistatiskt band på dig (ESD-band) så är det lungt. förutsatt att du kopplat det på datorn också... xD

ooopss...hade inget ESD band på mej xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Stämmer inte? jo. 1000ml är visst 1l.
däremot så kanske Ozko skrev fel och menade 100ml istället.

Ja, det blev en 0 för mycket i farten, glömde kontrolläsa inlägget.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM