SSDn är snart full. Hjälp!

Permalänk
Medlem

SSDn är snart full. Hjälp!

Hej. Jag har en dator med en 180 Gb stor SSD disk och även som har 1000gb och 500 gb.

Jag installerar alla programmen på den stora disken men trots detta så är min SSD fylld så jag bara har 38gb kvar! Sjukt irriterande! Allt var bra tills jag installerade iTunes och gjorde en säkerhetskopia på min iTunes. (Jag installerade iTunes på en annan disk än SSdn) Hur ska jag göra? Känns som att minnet på SSDn blir mindre för var och varannan dag? För ett par dagar sedan så hade jag 40gb ledigt, nu 38.!

Någon som snälla kan hjälpa? Jag är rätt noob på datorer så jag behöver hjälp. Jag kanske kan "dela skärm" med någon på Skype eller något.

Hjälp!

Visa signatur

Med Vänlig Hälsning.

Permalänk
Medlem

itunes sparar säkerhetskopian på C:\ så där försvann nog en hel del utrymme, beroende på hur mycket musik/filmer osv du har inlagt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

1. Välkommen till SweClockers:)
2.Ta bort hibernation-filen
3. Släng ut iTunes, det fungerar hyffsat till OS X men till windows är det värre än Melodifestivalen.
4. Läs igenom texten innan du postar:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Flytta iTunes biblioteket från C:\ det gör du enkelt i inställningarna

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem

Ladda ner windirstat http://windirstat.info/download.html

Du får en enkel översikt över vilka filer som tar plats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

Använd program som spacesniffer och ta reda på vad som äter utrymme. Med hjälp av google och oss kan vi tillsammans lista ut vad som käkar utrymme. Men generellt så minska/ta bort swap/växlingsfilen och används inte hibernate/viloläge kan den filen också inaktiveras. Googla fram en bra guide.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalkov:

Hej. Jag har en dator med en 180 Gb stor SSD disk och även som har 1000gb och 500 gb.

Jag installerar alla programmen på den stora disken men trots detta så är min SSD fylld så jag bara har 38gb kvar! Sjukt irriterande! Allt var bra tills jag installerade iTunes och gjorde en säkerhetskopia på min iTunes. (Jag installerade iTunes på en annan disk än SSdn) Hur ska jag göra? Känns som att minnet på SSDn blir mindre för var och varannan dag? För ett par dagar sedan så hade jag 40gb ledigt, nu 38.!

Någon som snälla kan hjälpa? Jag är rätt noob på datorer så jag behöver hjälp. Jag kanske kan "dela skärm" med någon på Skype eller något.

Hjälp!

Gör som några andra redan har påpekat, kolla vad som tar plats. Själv hade jag 2GB installers i min hämtat mapp XD

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Rensa downloads mappen.
Kör windows inbyggda "disk cleanup"

Vad gör det nu om det blir mindre ledigt kvar? det finns ju där för att användas..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalkov:

Hjälp!

Du har väl förmodligen inte flyttat din pagefile till en annan enhet och den blir inte sällan ända upp till 30GB.
Ta gärna fasta på rådet att stänga av hibernate också men kolla hur stor din hiberfil är innan (min är drygt 13GB).
Kanske är det så också (har inte testat själv) att hiberfil.sys blir kvar på enheten även om du stänger av funktionen.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

3. Släng ut iTunes, det fungerar hyffsat till OS X men till windows är det värre än Melodifestivalen.

hur mycket plats tar hibernation filen, är det farligt att ta bort den?

Visa signatur

_________
Intel > AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxVoB:

hur mycket plats tar hibernation filen, är det farligt att ta bort den?

Lika mycket som du har ram minne.
Det är inte farligt, du kan bara inte gå in i "hibernation mode".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1. Kör CMD som administratör.
2. Skriv "powercfg -h off" och tryck på enter.
3. Stäng CMD.
4. Öppna System genom att högerklicka på Dator i Start-Menyn.
5. Klicka på Avancerade systeminställningar till vänster.
6. Gå till fliken Avancerat och klicka på Inställningar i rutan Prestanda.
7. Gå till fliken Avancerat och klicka på Ändra i rutan Virtuellt minne.
8. Kryssa ur rutan Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet.
9. Klicka på C: och välj Ingen växlingsfil.
10. Klicka på Aktivera.
11. Klicka på OK.
12. Starta om datorn.
13. PROFIT

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Lika mycket som du har ram minne.
Det är inte farligt, du kan bara inte gå in i "hibernation mode".

Prestandamässigt så hjälper det ingenting antar jag?, man får bara mer plats på C:

Visa signatur

_________
Intel > AMD

Permalänk
Rekordmedlem

Rensa tempfiler och all bös som brukar samlas i appdata.
kör ccleaner om du inte gör det manuellt.
http://www.piriform.com/ccleaner

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxVoB:

Prestandamässigt så hjälper det ingenting antar jag?, man får bara mer plats på C:

Helt korrekt, men du kan inte använda viloläge och spara ner allt du har igång för att återgå där du var nästa dag. Vanliga strömsparläget fungerar dock, men går strömmen har man förlorat osparat arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

3. Stäng CMD.
10. Klicka på Aktivera.
11. Klicka på OK.
12. Starta om datorn.
13. PROFIT

I W8 så får du gå in i kontrollpanelen -> system för att fortsätta på steg 5

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

3. Stäng CMD.
10. Klicka på Aktivera.
11. Klicka på OK.
12. Starta om datorn.
13. PROFIT

Vad blir resultatet av detta? Asså vad blir skillnaden? Jag testade och det stog att jag inte hade admin behörighet för att aktivera/avaktivera...

Visa signatur

Med Vänlig Hälsning.

Permalänk
Medlem

Någon som skulle kunna hjälpa till via skype? Att jag "delar skärm" eller något. Tar nog inte mer än 10-15 min då jag egentligen inte ens har mycket saker på datorn!

V

Visa signatur

Med Vänlig Hälsning.

Permalänk
Medlem

om du är som mig att du har massvis med ram och aldrig har 1 miljon flikar öppna i webbläsaren och många program igång kan du alltid disabla pagefilen http://lifehacker.com/5426041/understanding-the-windows-pagef... sparade mig 16gb på min SSD

http://www.techmixer.com/pagefilesys-how-to-remove-pagefilesy...

här är guide för att ta väck den men läs först varför man INTE ska ta väck den, det är inte helt riskfritt

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalkov:

Någon som skulle kunna hjälpa till via skype? Att jag "delar skärm" eller något. Tar nog inte mer än 10-15 min då jag egentligen inte ens har mycket saker på datorn!

V

Hjälpte via teamviewer och PM. Minskade växlingsfilen, tog bort hibernation och körde space sniffer och kom fram till att det är apple som är boven till 86GB

Permalänk
Medlem

Skrivet av jocke92:

Hjälpte via teamviewer och PM. Minskade växlingsfilen, tog bort hibernation och körde space sniffer och kom fram till att det är apple som är boven till 86GB

Drar en "vad var det jag sa"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalkov:

Vad blir resultatet av detta? Asså vad blir skillnaden? Jag testade och det stog att jag inte hade admin behörighet för att aktivera/avaktivera...

1. Du tar bort pagefile.sys och hiberfil.sys som brukar ta lika mycket plats som ditt RAM*2 på din primära lagringsdisk.
2. Kör CMD som admin.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

om du är som mig att du har massvis med ram och aldrig har 1 miljon flikar öppna i webbläsaren och många program igång kan du alltid disabla pagefilen http://lifehacker.com/5426041/understanding-the-windows-pagef... sparade mig 16gb på min SSD

http://www.techmixer.com/pagefilesys-how-to-remove-pagefilesy...

här är guide för att ta väck den men läs först varför man INTE ska ta väck den, det är inte helt riskfritt

Det spelar ingen roll om man disablar pagefilen. Du kommer för eller senare stöta på patrull i.om. att vissa program "kräver" att du har en pagefil. Såvida du inte gillar och titta på blåskärmar förstås.

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att iTunes tar sådan plats?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

spotify skapar tempfiler på c:\
Windows skapar tempfiler på c:\
Firefox/chrome/explorer skapar tempfiler på c:\

Bara att flytta detta till den mekaniska disken.
Även downloads hamnar på c:\

Flera andra program med. Men detta är dom vanligast.

Permalänk
Medlem

Om du valt att iTunes skall kopiera filerna till mappen c:/programwhatever/itunes/media så kommer alla låtar du lägger in kopieras dit fastän dom kanske redan finns på en annan (lagringsdisk)...
Checka iTunes settings.

För övrigt är Hibernation ett riktigt bra sätt att defragmentera diverse drivers och annat nyttigt, mao, stäng av asap.

Klappa, vilka program kräver page-file?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Det spelar ingen roll om man disablar pagefilen.

Du kommer för eller senare stöta på patrull i.om. att vissa program "kräver" att du har en pagefil. Såvida du inte gillar och titta på blåskärmar förstås.

Ehm nej? Sålänge han har minne så kommer det absolut inte strula.

Pagefile, Hibernation och CCleaner är dom 3 snabbaste och effektivaste

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Vad är det som gör att iTunes tar sådan plats?

De kanske la in några STÄMjärn.

(Ett misslyckat försök till att vara småkul).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zhrooms:

Ehm nej? Sålänge han har minne så kommer det absolut inte strula.

Pagefile, Hibernation och CCleaner är dom 3 snabbaste och effektivaste

Nej det stämmer inte. Ibland funkar det javisst men inte alltid. Ska försöka gräva lite mer i det så jag kan lägga fram lite bevis.