Optiska läsare på utgång i datorindustrin

Permalänk
Melding Plague

Optiska läsare på utgång i datorindustrin

Framväxten av tunna och lätta datorer gör att allt färre datormodeller utrustas med optisk enhet. Enligt analytikerna på IHS Isuppli kan lagringsformen nu vara på väg att fasas ut.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte haft en optisk läsare på 3 år... Känns som att det är dags att gå vidare.

Permalänk
Inaktiv

R.I.P.

Men jag hoppas dock att dom stannar ett antal år till.

Permalänk
Medlem

Oh well. Antog att det skulle hända snart.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Inaktiv

Jag installerade en flashig ny slim-modell av en dator åt en kund. Var imponerad tills jag såg att den dessutom hade DVD-läsare! Då tänkte jag "Fan, de kunde ha gjort den ännu mindre om de hade uteslutit den". Ironiskt nog var jag inte lika imponerad av produkten längre. Fuck logic!

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara ärlig så känns det riktigt bra att dom börjar försvinna. Mindre chassin och mindre delar som ska in. Märkte även idag att jag inte har skruvat fast min dvd brännare och snabbfästet funkar inte. Kanske lika bra att plocka ur den.

Permalänk

Händer väldigt sällan, då det för min del (med 100/100 Mbps och SSD) oftast går snabbare att tanka och installera spel via Steam än att använda skivan.

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk

Nu gråter dem på copyswede!

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Det enda jag har använt den till är att installera Windows. Men för ungefär 2-3 år sedan så började jag använda USB-minne för Windows-installation och har därför sedan dess inte använt en optisk läsare. Senast jag bytte chassi, till ett Define R4 så struntade jag att sätta in en optisk läsare. Om man någon gång behöver använda en av någon anledning så får man väl skaffa sig en extern.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

På tiden. Ett par år för sent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Inte använt på tja 4-5 år vid det här laget, inte enns för installation av operativsystem längre, usb minne är så betydligt bättre där.

Det sagt, använder det fortfarande för mina konsoller.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SirLagsalot:

Nu gråter dem på copyswede!

Nja inte direkt.. Även om man vill det.

Hm många har kvar media på just dvdskivor, även sina vanliga dvdfilmer. Hoppas optiska mediet stannar ett tag till.
Idag eller när dessa väl försvinner, hur gör folk som inte har bredband men vill se en blurayrulle..

Permalänk
Avstängd

brukar köpa den billigaste finaste dvd brännaren jag kan hitta (sony optiarc) tyvärr så är dem borta så jag har nu köpt en i reserv

enda gången jag använder min dvd brännare är när jag installerar windows

Permalänk
Medlem

Hur ska jag då kunna installera mina spel som endast finns på skiva?

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk

Ja känns inte helt oväntat. Men om nu nästa generations spelkonsoler kommer använda optiska läsare kan det påverka datorindustrin då på något sätt?

Annars har jag själv börjat handla mer digitalt på Steam och man strömmar musik från Spotify. Och det har fungerat mycket bra!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

föga förvånad. Senast jag använde min läsare var när jag installerade Assassin's Creed 3, och det spelet är ju nu bundet till UPlay klienten så jag kommer aldrig behöva den skivan någonsin igen. Har en intern DVD läsare i datorn nu... borde nog köpa en extern att ha kvar just in case för framtiden, men så gott som allt jag gör görs utan optisk media idag

Permalänk
Medlem

När jag köpte delarna tiill min nuvarande dator för sisådär ett år sedan så valde jag att ta med en optisk läsare ändå, bara utifall att.

Visade sig såklart att jag aldrig någonsin använde den.

Permalänk

Farsan säkerhetskopierar sina foto till dvd (förutom USB minnen och en extern HDD) men annars vet jag ingen som använder den optiska enheten då usb minnen helt enkelt är bättre på allt, snabbare, tåligare, tystare!

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Windows lägger man ju nu för tiden in via en USB-sticka som är bootbar (m$ har ju ett fint program som fixar så din windowsskiva blir lagrat på ett usb-minne) hur smidigt som helst.

Skivor i övrigt tja... enda användningen än så länge är väl för spelkonsoller.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Inaktiv

I datorn har jag inte ens någon. Däremot har jag en hel del Blu-ray filmer i fysisk form, så läsare till Tvn får gärna finnas kvar ett tag till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

måste ha en för gamla spel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av anon168915:

I datorn har jag inte ens någon. Däremot har jag en hel del Blu-ray filmer i fysisk form, så läsare till Tvn får gärna finnas kvar ett tag till!

Skickades från m.sweclockers.com

Amen, streaming har inte en suck emot fysisk media. Ännu.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem

Näeee, de här var inte kul...Fast än man inte använder de, Optiska enheter är ju en klassiker..Om allt klassiskt ska dö ut..så är de ju bara tråkigt:(

Jag vill inte skada min gamla skivor...för att kopiera dem eller något till ett USB minne..:S

Kanske man köper 2-3 st och har dem inplastade för 10 år framåt :3 minst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Hur ska jag då kunna installera mina spel som endast finns på skiva?

De kommer ju inte försvinna bara för att de blir mindre vanliga Den du har i datorn går ju inte upp i rök bara sådär...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag använder min DVD-spelare när jag ser film. Flyttar över bilden från datorn till TVn. Anledningen? Jo, jag tycker mer om att äga den fysiska filmen än att streama den. När det är på spelfronten så är det tvärtom, där handskas jag gärna med Steam istället för skivor.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Prylar belagda med köpförbud i hemmet: tjocktv, scartsladdar och CD/DVD-läsare. Så 00tal.

Visa signatur

Unraid#1: Asus X99-M WS/SE, Xeon E5-2683 v3, 32GB

Permalänk
Medlem

Jag har en bluray i datorn. Synd att Windows inte stöder bluray spelning. Man måste installera PowerDVD eller annat för att kunna använda den. Tyvärr så är alla bluray mjukvaror fruktansvärt dåliga. Windows 8 har inte ens stöd för DVD

Kontentan är att det är lika bra att köpa en "riktig" bluray spelare, den är bättre och billigare.

Permalänk
Medlem

Men jag avskyr att köpa enbart elektroniska tjänster. Jag vill ha något fysiskt... Annars är det ju en massa pengar för ingenting. Men DVD är väldigt förlegat. Jag hade gärna sett att de säljer spel på USB stickor

Då kanske man inte ens behöver installera dem... bara att plugga in stickan och köra. det vore COOLT

Permalänk
Medlem

Den enda egentliga användningen av optiska skivor jag fortfarande dras med är för film och serier, men det är ju bara för att det i dagsläget inte finns något alternativ om man vill ha maximal kvalité. Men jag hoppas och tror att det kommer någon streaming- eller downloadtjänst med samma kvalité eller bättre snart.

Spel på skiva är ju däremot totalt värdelöst (då det finns Steam m.fl.). Operativsystem likaså (då det finns usb-stickor). För generell backup är externa hårddiskar bättre (förutsatt att de inte är inkopplade 24/7 och t.ex. riskerar åskdöden förstås).

Det som blir kvar är väl nischad backup, t.ex. foton. Men det kan man ju utan problem ha en extern optisk enhet till.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Använder blu-ray spelaren ibland men inte så ofta. Optiska enheter tar mest plats i onödan, dom får börja sälja film och sånt via nätet eller på usb minnen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.