Permalänk
Medlem

dreambox

hej jag läste för några dagar sedan om att man kan se gratis tv med dreambox ? måste man ha en parabol för att få det att fungera? och svårt är det att setup en dreambox ?

Permalänk
Avstängd

Det är inte så enkelt. Dreambox är en digitalbox som kör en variant av Linux och den låter en göra saker andra digitalboxar inte gör, exempelvis spara krypterade videoströmmar osv. Fortfarande måste du dock ha en signal att avkoda, alltså satellit, antenn eller kabel. Sen krävs det ändå någon form av abonnemang för krypteringen av TV är idag så avancerad att den inte går att knäcka löpande. Vad man kan göra med en Dreambox är att installera mjukvara som kan emulera en kortläsare och koppla den till en riktig kortläsare online så att man kan dela många på ett abonnemang. Har man tur kanske man kan hitta någon som delar ut att abonnemang som passar ens leverantör men det är inte alls säkert. Märk också att detta kan vara olagligt och säkerligen bryter mot det avtal man har med TV-leverantören (Viasat eller dylikt).

Permalänk
Skribent

Dreambox är 100% olagligt och kan medföra upp till 7års fängelse och böter både för utdelaren samt personen som använder det.

Räkna med att en admin kan komma att stänga denna tråd innan några min ~

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Avstängd

Dreambox i sig är inte olagligt, men att använda en del av funktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Dreambox är 100% olagligt och kan medföra upp till 7års fängelse och böter både för utdelaren samt personen som använder det.

Du menar inte att det är 99% olagligt då?

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Dreambox är en kanonbox, även om man inte ska syssla med skumraskaffärer. Med det sagt så är det ju många som sysslar med kortdelning med hjälp av Dreamboxar, men det är knappast något som du kommer få någon hjälp med här. Och nej, det blir aldrig gratis.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Du menar inte att det är 99% olagligt då?

Majoriteten av funktionerna i en dreambox är inte olagliga. Dock så vill majoriteten ha en för att just få cardsharing.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

har dom klubbat igenom att det är olagligt att ta del av cardsharing redan ?

http://feber.se/pryl/art/256854/card_sharing_kan_bli_olagligt...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

däremot så är 7 års fängelse extremfall dom som har haft nätverk på hundratals personer har fått samhällstjänst och sånt där. däremote så är skadestånden till tv bolagen på några 100k

Permalänk
Medlem

Varför skulle DreamBox vara olagligt? Det är att vissa individer delar ut sina TVabbonemang via dreambox som är olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Varför skulle DreamBox vara olagligt? Det är att vissa individer delar ut sina TVabbonemang via dreambox som är olagligt.

japp det är inget olagligt alls med en dreambox, inte det minsta.

och för att förtydliga nu så är det bara dom som delar ut sina kort och tar betalt/säljer avkodningsutrsustning som gör lag brott och INTE den som tar del av cardsharing och har det hemma!

Permalänk
Medlem

En dreambox är inte olaglig, vore den det skulle den inte få säljas i Sverige. Den gör precis samma sak som alla andra boxar men den kan även mycket mer, det ligger i användarens händer, gör denna något olagligt får det stå för den personen. När jag hade en dreambox använde jag den till kombinerad media maskin med mottagning av abbonemangs tv, funkar fin fint men även om man betalar så frånskriver sig bolagen såklart all service på att du faktiskt kan använda boxen till just deras abonnemang.

Jag hatar bil jämförelser men jag drar till med en ändå, bara för att en bil kan komma upp i över 200km/h betyder det inte att man måste hålla den hastigheten...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

japp det är inget olagligt alls med en dreambox, inte det minsta.

och för att förtydliga nu så är det bara dom som delar ut sina kort och tar betalt/säljer avkodningsutrsustning som gör lag brott och INTE den som tar del av cardsharing och har det hemma!

När jag läser de två artiklarna som postades i tråden verkar det däremot som att det faktiskt är olagligt att sälja en produkt som Dreambox i sverige eftersom den KAN användas till cardsharing. Har jag fel?

Sedan funderar jag på om det är olagligt att som privatperson använda dreambox till att dela sitt eget abboneman med sig själv. Alltså snällt betala till tex ComHem och sedan sätta upp en dreamboxserver som delar ut till ett par dreamboxar i hemmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

När jag läser de två artiklarna som postades i tråden verkar det däremot som att det faktiskt är olagligt att sälja en produkt som Dreambox i sverige eftersom den KAN användas till cardsharing. Har jag fel?

Sedan funderar jag på om det är olagligt att som privatperson använda dreambox till att dela sitt eget abboneman med sig själv. Alltså snällt betala till tex ComHem och sedan sätta upp en dreamboxserver som delar ut till ett par dreamboxar i hemmet?

Ja det är olagligt då tv bolagen kräver boxar och kort för alla tv apparater.
Sen om det är rätt eller fel är en annan sak.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

det är att sälja dreamboxar FÖR att den du säljer till ska använda den till cardsharing och betala dig för det.

"I dag är det olagligt att sälja avkodningsutrustning för att tjäna pengar på att sprida betal-tv-kanaler i så kallade card sharing-nätverk. Och just nu arbetar svenska åklagare med flera sådana fall."

"Brotten kan ge böter och fängelse i max två år." alltså inga 7 år som tidigare nämts

"Idag är det förbjudet att köpa avkodningsutrustning i flera europeiska länder, men i Sverige är det fortfarande tillåtet att köpa och titta på TV på det här viset. Därför arbetar antipiraterna på Stopnordic med att få den svenska regeringen att ändra lagstiftningen."

till din andra fråga ja det är helt lagligt att dela sitt kort till sig själv kanske inte med en dreambox och att öppna korten och dela till dig själv genom nätverket men det finns 100% lagliga alternativ som stödjs av eu's lagar men som tv abbonenter bestrider för att tjäna pengar.

t.ex http://www.cardsplitter.se/shop/

http://cardsplitter.se/blog/2012/11/13/nytt-lag-forslag-for-a...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Card sharing diskuteras inte på SweClockers med stöd av §7/§8 i reglerna. Syftet med trådstarten bedöms att inte handla om det fria marknätet, precis.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.