Hur skall man göra för att ett laptopbatteri skall må så bra som möjligt?

Permalänk
Medlem

Hur skall man göra för att ett laptopbatteri skall må så bra som möjligt?

Hej hej kära sweclockare.

Vi har precis köpt en ny laptop (Toshiba Z930) och jag undrar hur man skall sköta batteriet på bästa sätt? Anledningen till att jag undrar är för att datorn endast kommer att användas under ett fåtal tillfällen med lång tid imellan, kanske 5ggr/år. Datorn har även ett inbyggt batteri (Li-ion) vilket gör att man inte kan köpa ett nytt och med lätthet byta ut det (datorn har ett unibody chassi) På äldre maskiner kommer jag i håg att man skulle låta batteriet ladda ur helt med jämna mellanrum för att sedan ladda upp batteriet fullt igen. Är det bäst att låta datorn stå med laddaren i hela tiden kanske?

Tacksam för svar.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Thinkpad X13 | Ryzen AI 7 Pro | Win11
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Hej hej kära sweclockare.

Vi har precis köpt en ny laptop (Toshiba Z930) och jag undrar hur man skall sköta batteriet på bästa sätt? Anledningen till att jag undrar är för att datorn endast kommer att användas under ett fåtal tillfällen med lång tid imellan, kanske 5ggr/år. Datorn har även ett inbyggt batteri (Li-ion) vilket gör att man inte kan köpa ett nytt och med lätthet byta ut det (datorn har ett unibody chassi) På äldre maskiner kommer jag i håg att man skulle låta batteriet ladda ur helt med jämna mellanrum för att sedan ladda upp batteriet fullt igen. Är det bäst att låta datorn stå med laddaren i hela tiden kanske?

Tacksam för svar.

Låt inte datorn stå med laddaren ikopplad hela tiden, då överladdar du batteriet vilket resulterar i sämre batteritid. Det rekommenderade är att börja ladda vid 50% och under men gärna under.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Ha inte batteriet i när du kör med sladden, sålänge du inte ska ladda batteriet förstås.. Då blir det som sagt överladdat

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thumbii:

Ha inte batteriet i när du kör med sladden, sålänge du inte ska ladda batteriet förstås.. Då blir det som sagt överladdat

Lite svårt

Skrivet av FreakyLeo:

Datorn har även ett inbyggt batteri (Li-ion) vilket gör att man inte kan köpa ett nytt och med lätthet byta ut det (datorn har ett unibody chassi)

Ladda batteriet till typ 70% och hoppas på det bästa. Sen ska du inte förvara datorn vid för hög/låg temperatur.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen Ta ut batteriet blir lite svårt eftersom det är ett inbyggt batteri som sagt. Finns det någon som har erfarenhet utav hur mycket batteritid man tappar om man låter bli att använda datorn under en längre tid?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Naturligtvis riskerar inte batteriet att bli "överladdat", varför skriver ni om saker ni inte har någon vetskap om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gemini__:

Naturligtvis riskerar inte batteriet att bli "överladdat", varför skriver ni om saker ni inte har någon vetskap om?

^

Batteriet kommer inte bli överladdat, sådant är fixat sedan länge.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Om något så är det bättre att ha laddaren i hela tiden mot att ha i den, koppla ur och köra på batteri, och ladda upp det igen etc. Ett li-ion batteri som du har ska aldrig laddas ur helt, du bör helst koppla in det för laddning när du har runt 20%. Det spelar ingen roll varifrån du börjar ladda dock, det finns inga krav på att köra ner batteriet helt innan du börjar ladda.

Permalänk
Skrivet av Gemini__:

Tror dom men att batteriet blir sämre när man har sladden i konstant. Batteriet blir så klart inte överladdat, där i mot så har batterier laddcykler som är begränsade, har du sladden i konstant så laddar den till max och sen slutar. Tills batteriet är runt 80-90% och börjar ladda igen. Det gör att batteriet nöts ut snabbare.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett klurigt problem det här...

Visa signatur

Permalänk

Kör så mycket som du har lust med utan sladd(surf, skrivande osv), och sedan koppla i sladden och kör med den när tills du har 100% batteri. Kör såklart med sladden i om du gör nåt krävande på datorn.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Ladda upp det och sedan töm det Jag körde först min bärbar med sladden i nästan hela tiden och tappade tiden fort. Sedan när jag köpte nytt gjorde jag så att använde datorn utan sladd när där var batteri och när det nästan var fullt satte jag i sladden och laddar upp det

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

skaffa Usb med laddnings kontakt....... INFINITY POWER

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sturmovik:

Tror dom men att batteriet blir sämre när man har sladden i konstant. Batteriet blir så klart inte överladdat, där i mot så har batterier laddcykler som är begränsade, har du sladden i konstant så laddar den till max och sen slutar. Tills batteriet är runt 80-90% och börjar ladda igen. Det gör att batteriet nöts ut snabbare.

Detta stämmer inte men jag förstår vart tankesättet kommer ifrån.
Detta stämmer på de äldre batterierna.
Li-ion batterier har dock inget laddningsminne och man kan således pendla upp och ner hur mycket man vill. Går man ner 15% av totala kapaciteten så är det rakt av 15% av En cykel.

Moderna laptopbatterier har interna kretsar som stänger av laddningen och urladdningen på battericellerna när den är fulladdad. Det som gör att den pendlar upp och ner i Windows har inte med den faktiska laddningen i batteriet utan bara en beräkning på hur mycket som Borde finnas kvar.

Laddcykler för all del. Men en laddcykel är som sagt en hel cykel. Batteriet går från 100% till 0%. Det är en laddcykel. Att gå från 100% till 90% och ladda upp är en 1/10 av en cykel. Skitsamma helt enkelt.

Skrivet av Marcusk:

Om något så är det bättre att ha laddaren i hela tiden mot att ha i den, koppla ur och köra på batteri, och ladda upp det igen etc. Ett li-ion batteri som du har ska aldrig laddas ur helt, du bör helst koppla in det för laddning när du har runt 20%. Det spelar ingen roll varifrån du börjar ladda dock, det finns inga krav på att köra ner batteriet helt innan du börjar ladda.

Kör man med laddaren i så slår laddningen av pga det interna chipet i batterietnär den når full laddning.
Det viktigaste är att man inte laddar ur Li-ion (litsium-jon) batterier helt.

Det gör man när man kör datorn tills den slocknar. Startar upp den och låter den dö igen. Upprepa tills den inte startar igen. Då är den helt borta och stor risk att en battericell går sönder. Fler förbrukade laddcykler innebär en högre risk.
Att köra med datorn tills den går ner i viloläge pga låg laddning i batteriet är helt ofarligt.

Fasiken vad många det är i denna tråd som inte har någon koll.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

skaffa Usb med laddnings kontakt....... INFINITY POWER

En bekant till mig förstod inte varför detta inte skulle fungera...
"vadå? strömmen går ju bara runt"

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Skrivet av Exigo:

https://static.flashback.org/img/smilies2/whoco5.gif

HAHAHAHAH, Får man fråga om din bekant är kunnig på IT?

Permalänk
Skrivet av Exigo:

https://static.flashback.org/img/smilies2/whoco5.gif

Ja. Det finns teorier om att detta är möjligt, då man använder den ström som finns naturligt i USB-uttag.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FreakyLeo:

Verkar vara ett klurigt problem det här...

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit... här står det mesta man behöver veta om hur man förlänger livslängden på lithiumbatterier. Angående förvaring mellan användning "When not in use, store the battery in a cool place. For long-term storage, manufacturers recommend a 40 percent charge. This allows for some self-discharge while still retaining sufficient charge to keep the protection circuit active"

Och som sagt så är det viktigt att se till att batteriet inte laddas ur för mycket så ofta, själv har jag satt windows power plan på att varna vid 25% och gå i viloläge på 20% ist för 10/5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Li-ion batterier har dock inget laddningsminne och man kan således pendla upp och ner hur mycket man vill. Går man ner 15% av totala kapaciteten så är det rakt av 15% av En cykel.

Moderna laptopbatterier har interna kretsar som stänger av laddningen och urladdningen på battericellerna när den är fulladdad. Det som gör att den pendlar upp och ner i Windows har inte med den faktiska laddningen i batteriet utan bara en beräkning på hur mycket som Borde finnas kvar.

Laddcykler för all del. Men en laddcykel är som sagt en hel cykel. Batteriet går från 100% till 0%. Det är en laddcykel. Att gå från 100% till 90% och ladda upp är en 1/10 av en cykel. Skitsamma helt enkelt.

Kör man med laddaren i så slår laddningen av pga det interna chipet i batterietnär den når full laddning.

Det gör man när man kör datorn tills den slocknar. Startar upp den och låter den dö igen. Upprepa tills den inte startar igen. Då är den helt borta och stor risk att en battericell går sönder. Fler förbrukade laddcykler innebär en högre risk.
Att köra med datorn tills den går ner i viloläge pga låg laddning i batteriet är helt ofarligt.

Minst sagt. Då menar jag inte de som ställer seriösa frågor. Det är de personer som bara sitter och gissar som för mig är en gåta.

Bra och klargörande inlägg, trevligt att ta del av.

Med vänlig hälsning
Thomas

Permalänk
Avstängd

Egen erfarenhet från en Lenovo T61:a: köpt år 2008
* Brände mitt första batteri efter 2 år.
* Körde med standardinställningar.
* Skaffade ett nytt originalbatteri.
* Kör nu med inställningarna: börja ladda när under 20%, upphör att ladda när 30% laddad.
* Är nu inne på mitt 3:e år utan bekymmer.
* Batteriet skall ej värmas upp utav datorn. Kontrollera att kylning fungerar så att datorn är kall.

Lenovo tipsade mig att det räckte med upphöra laddningen vid 90% men jag ställde in den på 30% då datorn knappt lämnar bostaden.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

HAHAHAHAH, Får man fråga om din bekant är kunnig på IT?

Nej, inte precis.

Skrivet av Slaktardej:

Ja. Det finns teorier om att detta är möjligt, då man använder den ström som finns naturligt i USB-uttag.

Kanske om datorn har 0 energi spill.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Vad jag fått höra så är ett laptopbatteris värsta fiende 1) värme 2) 0%.

Permalänk
Medlem

Tack alla men speciellt davidthedoom och skruvarn för länken

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FreakyLeo:

Tack alla men speciellt davidthedoom och skruvarn för länken

Härligt!
Bra att det kompletterades med hur man ska förvara Li-ion batterier.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Intressant läsning, helt klart...det tackar man för. Har länge varit fundersam till hur det egentligen ligger till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Segas:

Intressant läsning, helt klart...det tackar man för. Har länge varit fundersam till hur det egentligen ligger till.

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt!
Sedan får man inte glömma att ska man långtidsförvara ett li-ion batteri så ska man helst hålla det på icke full laddning.
40% är bäst för då sjunker laddningen i batteriet som minst men spelar praktist taget inte någon jättestor roll om det är 55% eller 40%. Bara man försöker hålla sig ovan detta.

Att förvara batteriet i kylskåpet(sval plats) är helst att undvika då den höga luftfuktigheten i kylskåp ökar urladdningstakten.

Visa signatur