Tjena jag tänkte testa ramdisk men har ingen aning hur jag ska sätta inställningarna... hjälp mig så fort som möjligt!!! syftet är för gaming och vill testa skylnaden
frågan om inte skillnaden är minimal jämfört med en ssd ?
har du en server med massa användare så kanske extra prestanda från ramdisk märks..
mmorpg eller liknande med många stora kartor och massa små filer som laddas från disken ska väl bli bättre av ssd att saker inte poppar när man springer förbi utan dom laddas fortare... samma borde fungera från en ramdisk men då dom spelen oftast är 10-20GB så krävs ju endel ram ^^
Du får väl testa med något och se om det blir skillnad
frågan om inte skillnaden är minimal jämfört med en ssd ?
har du en server med massa användare så kanske extra prestanda från ramdisk märks..
mmorpg eller liknande med många stora kartor och massa små filer som laddas från disken ska väl bli bättre av ssd att saker inte poppar när man springer förbi utan dom laddas fortare... samma borde fungera från en ramdisk men då dom spelen oftast är 10-20GB så krävs ju endel ram ^^
Du får väl testa med något och se om det blir skillnad
Det är en enorm skillnad i hastighet m.m. men hur mycket du faktiskt märker som användare är frågan, om det med en SSD laddar på säg 5 sekunder så kommer du med en RAM-drive kanske ladda på 1-2 sekunder, söktiden är bättre men samma där att för dig som normal användare är frågan om du faktiskt kommer anse det vara värt det.
Online spel tror jag det är rätt värdelöst för iom att du ändå har kommunikationen med servern osv som troligen redan med SSD hindrar dig från att ta ut all vinst så att säga och för singel player lär de vara få spel där det är värt det, du kommer troligen märka en del skillnad men det är nog mer "e-penis" än något annat
Där du troligen skulle tjäna på det betydlig mer är som Alpha säger om du har en server eller liknande och vill minimera laddningstiderna för användare men sedan kommer frågan hur många spel som i sin server uppbyggnad inte redan använder så mycket RAM den kan för att just undvika att ladda saker från servers hårddiskar.
EDIT:
Jämfört med en vanlig HDD så är det mycket väl värt det om du har tillräckligt med RAM.
Visa signatur
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood
Min ramdisk ligger på 5500-7500MB/s, en SSD i bästa fall runt 500MB...
Beror på system samt ramdiskmjukvara också, endel ger runt 9000MB/s i crystalmark vilket inte är lite. AMD's ramdisk spec säger upp till 25000MB/s men då lär man behöva hyfsad dator på alla sätt & vis.