Permalänk

IKEA - Game Over

Hur man bygger en arkadmaskin med låg budget. Inget som inte har gjorts tidigare men kanske kan väcka inspiration hos några.

IKEA - Game Over

Permalänk
Hedersmedlem

Var får man tag på knapparna?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Köpte alla knappar + joystick + IPAC-2 från http://www.ultimarc.com/
1p start/2p start knapparna jag fick hade reläer, dvs. de krävde mer utrymme (så jag använde dem ej). Vill man ha rätt "klick-ljud" så skulle alla knappar ha reläer, de är bara några kronor dyrare men tar då mer plats på djupet.

Permalänk
Medlem

Fråga: Hur kopplar du in knapparna till Pi'n? USB eller GPIO?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Billigast är att använda GPIOn på Raspberryn då har du 26(?) möjligheter. Du får sedan använda t.ex. ett python-script för att hantera input. Skall du ha 2 joysticks + en massa annat så kanske 26 pinnar ändå inte räcker till.

Jag valde att använda IPAC-2 som kopplas in via USB. Den fungerar som ett keyboard. Varje input är även programmerbar och kan mappas mot olika knappar. Enklast men kostar ca 400kr. IPAC-2 har 32(?) inputs och hanterar input från 2 spelare.

Permalänk
Medlem

Not bad, not bad at all!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Fan va tufft! .. Nu måste man bara orka dra ihop något liknande själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem

Det gör mig ledsen att se när folk gör ett underbart arbete får 3.5 poäng för det och någon som fottar sin HP dator med mobilkameran får 4

Riktigt snyggt jobbat! Alltid kul att se riktiga custombyggen!

Permalänk
Hedersmedlem

Rörig site. Är det Goldleaf pushbuttons du använt? De ser rätt ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Yes, Goldleaf pushbuttons. Siten är skrämmande ful. Jag var osäker på att beställa därifrån men efter lite research så visade det sig att många arkadbyggare beställt därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Billigast är att använda GPIOn på Raspberryn då har du 26(?) möjligheter. Du får sedan använda t.ex. ett python-script för att hantera input. Skall du ha 2 joysticks + en massa annat så kanske 26 pinnar ändå inte räcker till.

Jag valde att använda IPAC-2 som kopplas in via USB. Den fungerar som ett keyboard. Varje input är även programmerbar och kan mappas mot olika knappar. Enklast men kostar ca 400kr. IPAC-2 har 32(?) inputs och hanterar input från 2 spelare.

Har ett eget litet projekt där jag tänkt använda GPIO-pinnarna p.g.a. platsbrist men har lite svårt att få till det, så jag letar efter lite tips. I värsta fall får jag slakta någon gammal USB-kontroll men vill helst slippa.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

fantastiskt! älskar det! vilket os har du använt? är helt grön på linux men åååh vad det väckte begär! nu vill jag ju skaffa mig en pi jag också!

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk

Tack! Nästan alla använder/bygger på Raspian (Debian) vilket är en mycket vanlig linux dist.

Permalänk
Medlem

Gillar dina hörn, klassiskt att borra i hörnen sådär. ) Tänk efter före nästa gång!

Permalänk

Jo jag erkänner att det var slarvigt. Hade då en annan plan på hur glaset skulle fällas in. Nu funderar jag på en tunn ram/remsa runt som maskerar mina misstag. Höll på att totalt fördärva hela bordet med sticksågen.. det var sån svikt i bordet så bladet lätt hoppade iväg.. slutade med att jag sågade allt med fogsvans.

Permalänk
Medlem

Vad blev totaltpriset för hela kalaset?

Permalänk

Skärm 1390kr
Raspberry med tillbehör 600kr
Joystick mm 800kr
Plexiglas 280kr
IKEA möbel 199kr
Totalt = ca 3300kr
(Besparingar kan göras genom att använda GPIOn -400kr samt kanske en begagnad skärm..)

Permalänk
Medlem

Trevligt när någon faktiskt gör något av sin rapberry pi, istället för att bara köpa den för att man "behöver" den.

Permalänk
Medlem

Mycket kul bygge!

Blev bra sugen på att bygga en egen arkadmaskin

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk

Riktigt fint gjort!

Är själv intresserad av en Raspberry Pi men vad heter den där "grunkan" du använder för att föra över OS avbildningar till SD-kortet? Du får hemskt gärna ge länk till den på electrokit med!

Permalänk

Det fungerar med vilken SD-kortläsare som helst. Många laptops har en redan. Saknar man en så kostar den typ 80kr.

Permalänk
Medlem

Läckert!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Fan va nice Tar du beställningar?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du för att få joysticken och knapparna att fungera? Programmering???

Permalänk
Skrivet av Haxk:

Hur gjorde du för att få joysticken och knapparna att fungera? Programmering???

Nej enklast är att, som jag, använda en IPAC-2. Till den kopplar du knappar och joystick. IPAC-2 är en produkt som Ultimarc säljer. Den tolkar input och gör om till knapptryckningar. Datorn (pi) ser den som ett tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Fan va nice Tar du beställningar?

Tack Jag har funderat på att bygga fler. Lite olika varianter kanske. Finns det en marknad tro? Kanske skulle bygga en och lägga på Blocket bara för att se..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Tack Jag har funderat på att bygga fler. Lite olika varianter kanske. Finns det en marknad tro? Kanske skulle bygga en och lägga på Blocket bara för att se..

Jag skulle absolut vara intresserad av en om priset inte sticker iväg allt för mycket. Har funderat många gånger på att bygga liknande själv men mina bygg skillz är så dåliga så det kommer bara bli fult.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Nej enklast är att, som jag, använda en IPAC-2. Till den kopplar du knappar och joystick. IPAC-2 är en produkt som Ultimarc säljer. Den tolkar input och gör om till knapptryckningar. Datorn (pi) ser den som ett tangentbord.

okej, tack för ett snabbt svar. Det såg ut att vara så avancerat så.

Permalänk
Entusiast

Det där verkar ju askul. Kanske skulle bygga mig en egen lite arkadmaskin. Fast blir nog bara en Pi med skal och en egenbyggd kontroll i så fall. Borde ju vara rätt lätt att montera in knappar och en IPAC-2 i en smidig liten låda som sen kopplas till raspi med USB. Så många roliga projekt jag vill göra men så lite pengar och tid...

Väldigt roligt och inspirerande bygge. Hade gett dig fem poäng men av någon anledning får jag inte rösta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Måste ju kommentera att det här var LÖJLIGT COOLT!

Jag vart super-taggad på att dra igång något liknande själv.
Tack, verkligen!

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W