Permalänk

Vilket tangentbord?, budget max 1500:-

Måste ha ett nytt tangentbord och jag är sugen testa ett mekaniskt, tror mx brown skulle vara lämpligt för mig, men jag är osäker.

När jag lirar blir det en blandning av fps, bilspel och wot, skriver en del också, så vilken brytare är ett bra alternativ?

Andra önskvärda options är, backligt, USB uttag, macro & mediaknappar, trådat och eller otrådat.

Permalänk

Bruna switchar är nog ett bra val.

Jag hade köpt ett Ducky shine 2 Tenkeyless http://www.inet.se/produkt/6606526/ducky-shine2-tenkeyless-mx...
Finns med vita, gröna och lila leds.

Tangentbordet har dock inga dedikerade macro knappar, men man kan komma åt dem med fn knapp.

Det beror ju också på om du gillar numpad eller inte, finns som fullstort tangentbord också. Själv så gillar jag 60% layout, sitter och väntar på att ducky ska visa sitt 60% projekt, verkar som att poker pro kommer i ISO utförande också, så det kan vara värt att vänta på (om man gillar sånt).

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/6101693/qpad-mk-85-pro-gaming-mech... skulle jag tagit.
Dock inte bruna switchar men riktigt skönt tangentbord! rekomenderar starkt!

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Måste ha ett nytt tangentbord och jag är sugen testa ett mekaniskt, tror mx brown skulle vara lämpligt för mig, men jag är osäker.

När jag lirar blir det en blandning av fps, bilspel och wot, skriver en del också, så vilken brytare är ett bra alternativ?

Andra önskvärda options är, backligt, USB uttag, macro & mediaknappar, trådat och eller otrådat.

ta en titt på mionix zibal 60..ifs svarta brytare men annars helt enligt ditt önskemål https://www.youtube.com/watch?v=QAEvFUSknmI

Permalänk

Det allra bästa är naturligtvis att om möjligt testa switcharna innan köp. Jag trodde också att bruna skulle vara ett bra alternativ men när jag väl provade så tyckte jag att röda var bäst. Blåa är sköna men låter för mycket och fungerar sämre för spel (för mig).

Permalänk
Medlem

Läst huttalas guide, jag skulle själv tagit ett Ducky G2pro TKL med PBT caps

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Permalänk

Kanske Ducky shine 2? Har ett själv med röda switchar, sjuka skönt att både skriva och spela med.
Men ett tips är att åka till något affär och känna på olika switchar, det är väldigt personligt vad man gillar.

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red

Permalänk
Medlem

Helt klart:
http://www.inet.se/produkt/6101826/cooler-master-storm-quick-...

Redigt prisvärd och fin kvalité.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem

skulle nog satsa på ett mionix zibal 60 eller razer blackwidow ultimate.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett ducky med bruna brytare skulle köpa ett själv men när jag hittade ett mk-85 på rea så blev det de ett sånt istället.
Båda till ordinarie hade jag tagit ducky alla dagar i veckan. Antar att man kan vara lite snål nån gång ibland

Visa signatur

CPU: I5 2600k 4,7ghz | GPU: 2X Gigabyte HD 6950 @ 6970 | RAM: Corsair Dominator 20 GB | SSD: Intel 520 120 GB |
HDD: 4x WD Green 2TB EARS | Mobo: Asus Sabertooth Z77 | Nätagg: Corsair ax 1200 | Chassi: Corsair 200r | Rad: Phobya G-Changer 360 | Res: EK Combo DCP 4.0 | Pump: EK DCP 4.0 | Cpu Block: EK Supreme HF Acetal Nickel

Permalänk
Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga:
varför äre värt att lägga så mycket pengar på ett tangentbord som inte har bakgrundsbelysning?

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Får jag bara fråga:
varför äre värt att lägga så mycket pengar på ett tangentbord som inte har bakgrundsbelysning?

Överlägsen byggkvalité, belysning är ganska meninglöst när man vet var knapparna sitter och/eller man sitter i ett väl upplyst rum.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Överlägsen byggkvalité, belysning är ganska meninglöst när man vet var knapparna sitter och/eller man sitter i ett väl upplyst rum.

Jo men ändå, känns ju onödigt att lägga 1500:- på ett tangentbord som inte har "allt" så att säga.
Men aja, kanske bara jag

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Skrivet av Koffe_93:

Får jag bara fråga:
varför äre värt att lägga så mycket pengar på ett tangentbord som inte har bakgrundsbelysning?

Skrivet av Cruentusa:

Överlägsen byggkvalité, belysning är ganska meninglöst när man vet var knapparna sitter och/eller man sitter i ett väl upplyst rum.

Precis så. Ångrar mig nu när jag inte tittar på tangentbordet längre. Har ett Ducky Shine som jag gärna skulle byta mot ett med diskreta tecken.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Jo men ändå, känns ju onödigt att lägga 1500:- på ett tangentbord som inte har "allt" så att säga.
Men aja, kanske bara jag

Less is more
Jag ser det bara som en fördel då jag stör mig på onödiga funktioner. Ska man ha ett tangentbord i ett par decennier är det priset en droppe i havet och vill man ha de bäst byggda tangentborden är det priset man får betala. Men nu har ju Ducky även tangentbord med LED i samma prisklass för dem som vill ha dem.

Skrivet av PekkaJukkasson:

Precis så. Ångrar mig nu när jag inte tittar på tangentbordet längre. Har ett Ducky Shine som jag gärna skulle byta mot ett med diskreta tecken.

Så sant som det är sagt. Jag har ett Filco Filco Majestouch, skulle ha köpt Ninja för att slippa byta ut knapparna när färgen kommer att börja slitas ut.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv med Logitech G710+ och det är över mina förväntningar både kompakt och robust och med media knappar http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6ua928...
http://www.inet.se/produkt/6606464/logitech-g710-gaming-keybo...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Permalänk
Tangentbordskonnässör

Quickfire rapid, filco eller valfritt ducky.

Sedan bör du testa switchar, men den bästa allround switchen enligt mig är röda, skriver hur bra som helst med dem och de ska vara bra att spela med också, personligen tycker jag inte det spelar någon roll vilken switch man har när man spelar.

Permalänk

Suck vilken djungel......
Varit och testat lite olika och det jag stör mig lite på är höjden på tangenterna,,,, skulle gärna vilja ha ett med
lägre tangentplacering..

Permalänk
Entusiast

För 1500kr rekommenderar jag ett Filco, har idag ett Ducky men ångrar att jag inte skaffade ett nytt Filco när min gamla gick sönder.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/filco/

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Får jag bara fråga:
varför äre värt att lägga så mycket pengar på ett tangentbord som inte har bakgrundsbelysning?

Varför äre värt att lägga pengar på ett tgb med bakgrundsbelysning? Man tittar ju inte på tangentbordet när man skriver?

Permalänk

QPAD MK-85 Pro

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem
Skrivet av hithit:

ta en titt på mionix zibal 60..ifs svarta brytare men annars helt enligt ditt önskemål https://www.youtube.com/watch?v=QAEvFUSknmI
https://www.youtube.com/watch?v=QAEvFUSknmI

Jag har haft det tangentbordet i lite mer än ett år nu.
Det känns robust och tåligt fast med en nackdel:

Tangenterna, speciellt W A S D, är riktigt slitna, och då är inte jag någon hardcore gamer eller skriver kopiösa mängder text. A och S är knappt synliga längre och W och D är slitna i hörnena.

Jag hade nog kikat på ett:

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5677

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Varför äre värt att lägga pengar på ett tgb med bakgrundsbelysning? Man tittar ju inte på tangentbordet när man skriver?

Jo men en premium grej så att säga, det som jag tyckte var för det priset så borde det ingå bakgrundsbelysning i min värld För 1500:- är i mitt tycke väldigt mycket pengar för ett tangentbord.

Sedan om man skulle tycka att bakgrund belysning är onödigt så kan man ju alltid stänga av det även fast funktionen finns där?

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Sedan om man skulle tycka att bakgrund belysning är onödigt så kan man ju alltid stänga av det även fast funktionen finns där?

Bakgrundsbelysning innebär oftast sämre knappar dock, eftersom de måste vara genomskinliga. Det betyder ofta att knapparna tillverkas av genomskinlig plast som målas, vilket gör att färgen kan slitas bort så att det lyser igenom där det inte ska lysa igenom. Se t.ex. denna bild på ett Mionix Zibal 60 som hithit rekommenderade (tagen härifrån). Bakgrundsbelysning är också en sak till som kan gå sönder och orsaka problem, även om man inte använder den.