JBOD på ASUS Sabertooth Z77?

Permalänk

JBOD på ASUS Sabertooth Z77?

Hej

Jag har två stycken SSD diskar på 120GB. Varav en som systemdisk. Den börjar bli full så jag tänkte utöka den genom att sätta ihop diskarna i JBOD konfig. Problemet är att jag försöker hitta instruktionerna i manualen men det framgår inte om funktionen stöds.

Det står att RAID 1, 0, 5, 10 stöds men det står inget om JBOD.

Hur skall jag gå tillväga?

Tack på förhand!

Mvh Erik

(edit: förtydligande)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad på trådskaparens begäran*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

skippa raid helt? typ gör en sån redirekt eller vad det heter där man länkar en mapp från ett ställe till ett annat dvs länka typ så att du flyttar hela porgram / program x86 till den andra disken.

användes ofta till steam förr innan steam mover fanns kommer dock inte ihåg det korrekta namnet för det...

men typ jointa en folder eller nått vilket du kan ha diskarna för sig och flytta aver mappar som tar mycket plats till den andra och typ dela upp innehållet lite.

Edit: NTFS Junctions hette det

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ja, jag tänkte om det gick att lägga ihop partitionerna på ett smidigt sett? Är inte intresserad av att köra raid igentligen. Vill hellst bara utöka storlekten på min systemdisk genom att lägga till SSD till.

/Erik

Permalänk

skulle dessutom avråda från raid upsättningar på SSD.. då det disablar TRIM och gör disken slöare med tiden.

för bästa effekt kör dom som 2 separata diskar och installera program/spel på den andra när första blir för full. du kommer få samma prestanda från både windows disken som din secundära SSD då det är accesstiden som är det finfina med SSD överföringshastighet är bara fluff man får på köpet med bättre diskar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ja går det inta att lägga ihop dem med JBOD så kommer jag köra två separata.

Behöver ju inte snabbare skrivhastigheter än jag redan har...

Tänke om det gick med disk managern att utöka en partition med en disk till, det kanske det inte gör?

/Erik

Permalänk
Medlem

Borde, kolla det, gå att sätta dom i RAID0 i RAID-BIOS och/eller IRST. Dock vet jag inte om/hur det påverkar SSD-prestandan, kolla det.

Permalänk
Medlem

Nuförtiden fungerar Trim på SSD i raid:

http://www.anandtech.com/show/6477/trim-raid0-ssd-arrays-work...

Jag har valt att inte raida mina - Känner inte att jag behöver det och det är lättare när man skall byta diskar, körde raid innan SSDs och det var alltid bökigt om man ville flytta grejer eller byta moderbräda etc.