Permalänk
Skrivet av ArakanI2:

Tjena tjena!

Funderar på att köpa ett mekaniskt tangentbord. Men då det inte finns någon affär som säljer tangentbord med mekaniska brytare i närheten så måste jag köpa grisen i säcken. Så jag tänkte kolla lite upp lite saker med er innan jag bestämmer mig.

Jag är i första hand ute efter det taktila motståndet. Och jag har därför siktat in mig på antingen de blåa, bruna och "clear" brytarna. Men när jag kollade på graferna i första posten så blev jag lite orolig över de bruna och de genomskinliga brytarna. Jag är orolig över att motståndet ska komma för tidigt, så att jag blir "lurad" till att tro att knappen är ned tryckt ordentligt och där av slutar trycka ner den innan tangentbordet registrerat knapptryckningen.

Utöver det skulle jag vilja ha lite tips på tangentbord, då jag håller på mycket med datorgrafik så är numeriska tangenter ett krav för mig(är så pass van med att använda dem att jag inte kan tänka mig att ha ett tangentbord utan dem), utöver det är medieknappar (play/pause, helst forward/backward och volym upp/ner) ett måste. Och för att ytterligare försvåra letandet så kommer jag behöva ett tangentbord med ett bra handledsstöd, utan handledsstöd domnar handen bort.

Hoppas ni i alla fall kan leda mig en bit på vägen mot ett nytt tangentbord.

Jag rekommenderar Mk-80 eller vad som hälls med blå brytare. om du inte stör dig på klicket så är det dom absolut skönaste brytarna enligt mig. Gröna är rickigt sköna också men ganska hårda. Alp Gröna är absolut bästa vad jag tycker. Men låter för mycket.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Tackar för svaret. Tangentbordet går nog bort om handledsstödet är så pass kort som i SCs recension. Ser ju inte ens ut som om handen kommer i kontakt med det...

Macroknappar och macrofunktioner har jag ingen nytta av heller, när jag väl spelar spel så är det för det mesta FPS eller Diablo 2.

Hade kollat lite på Ducky tangentbord innan jag skrev tråden. Var bland de första jag kollade på, då de ser ut som "normala" tangentbord, och inte som rymdskepp...

Har en fråga om handledsstödet som man kan köpa till dem, kan man fästa det i tangentbordet på något sätt, eller har det stora gummi fötter så det inte åker omkring? Finns inget värre än ett handledsstöd som inte ligger kvar, och katten har som vana att "råka" putta ner allt som inte sitter fast/är tungt som ligger på datorbordet...

Nej det kan man inte, det är separat. Gillar du inte handledsstöd som glider omkring så tipsade jag dig nog om fel för det är väldigt dålig undersida på det där stödet.

Filco ska ha ett handledsstöd också, vet inte om det ligger bättre på bordet dock. Kan tyvärr inte tipsa dig om nåt bra då jag inte använder nåt stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Tackar för svaret. Tangentbordet går nog bort om handledsstödet är så pass kort som i SCs recension. Ser ju inte ens ut som om handen kommer i kontakt med det...

Macroknappar och macrofunktioner har jag ingen nytta av heller, när jag väl spelar spel så är det för det mesta FPS eller Diablo 2.

Hade kollat lite på Ducky tangentbord innan jag skrev tråden. Var bland de första jag kollade på, då de ser ut som "normala" tangentbord, och inte som rymdskepp...

Har en fråga om handledsstödet som man kan köpa till dem, kan man fästa det i tangentbordet på något sätt, eller har det stora gummi fötter så det inte åker omkring? Finns inget värre än ett handledsstöd som inte ligger kvar, och katten har som vana att "råka" putta ner allt som inte sitter fast/är tungt som ligger på datorbordet...

Jag vill nog säga att du begränsar dig för mycket om du tittar på medföljande handledsskydd eftersom få, om något verkligen är tillräckligt bra. Köp ett ordentligt separat eller såga och slipa till ett eget och fäst det på en tunn gummiduk. Kanske Ikeas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Jag rekommenderar Mk-80 eller vad som hälls med blå brytare. om du inte stör dig på klicket så är det dom absolut skönaste brytarna enligt mig. Gröna är rickigt sköna också men ganska hårda. Alp Gröna är absolut bästa vad jag tycker. Men låter för mycket.

Det ser bra ut, hur är handledsstödet på det?

Skrivet av Extrapaj:

Nej det kan man inte, det är separat. Gillar du inte handledsstöd som glider omkring så tipsade jag dig nog om fel för det är väldigt dålig undersida på det där stödet.

Filco ska ha ett handledsstöd också, vet inte om det ligger bättre på bordet dock. Kan tyvärr inte tipsa dig om nåt bra då jag inte använder nåt stöd.

Ahh, attan. Får jaga vidare efter ett annat handledsstöd då.

Skrivet av Tjodd:

Jag vill nog säga att du begränsar dig för mycket om du tittar på medföljande handledsskydd eftersom få, om något verkligen är tillräckligt bra. Köp ett ordentligt separat eller såga och slipa till ett eget och fäst det på en tunn gummiduk. Kanske Ikeas?

Måste inte vara ett medföljande, men det känns onödigt att köpa ett tangentbord med ett som ingår, då man kommer betala extra för det utan att ens använda det.

Har inga problem med att köpa ett separat, men det är svårt att hitta ett som verkar bra. Önskar att staden jag bor i hade en riktig datorbutik och inte en butik som enbart säljer reliker ifrån tidigt 2000 tal. :S

Permalänk
Skrivet av ArakanI2:

Det ser bra ut, hur är handledsstödet på det?

Helt okej enligt mig. Lite väl ihåligt kanske men funkar.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Eftersom Ducky G2Pro (full size) verkar vara slut över allt så tittar jag på Filco Majestouch-2, någon kvalitéskillnad på dessa?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Digital8:

Eftersom Ducky G2Pro (full size) verkar vara slut över allt så tittar jag på Filco Majestouch-2, någon kvalitéskillnad på dessa?

Det är bra kvalité på båda tangentborden. Det är andra stabilisatorer på Filco vs Ducky. Jag personligen gillar de som sitter på Ducky bättre, men det är mer än smaksak än en kvalitétsfråga.

Ducky har Cherry stabilisatorer medan Filco har Costar stabilisatorer, vill du se skillnad på dom är det bara att googla så ser du hur konstruktionen på respektive ser ut.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett mekaniskt tangentbord med antingen röda eller bruna brytare. Vilka brytare bör jag ta? Jag använder datorn till allting, gamea, skolarbeten, surfa internet osv. Vill inte ha för högljudda.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Röda låter mindre än bruna så kör på det om du inte har möjlighet till att testa i butik.

Men det är ju en smaksak, jag gillar båda switcharna men får ett bättre "flyt" när jag skriver med röda.

Permalänk
Medlem

Vart kan man få tag i ett set med 88 ISO Swedish PBT i vit eller ljusgrå?
Är det bara wasdkeyboards ABS som gäller? Någon som har provat deras tangenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vacant:

Är det bara wasdkeyboards ABS som gäller? Någon som har provat deras tangenter?

Inet har Duckys blanka vita PBT-tangenter i lager (finns också i svart). MaxFPS har också två varianter av svarta tangenter: graverade och laser-etsade. PBT-set med ISO-layout är tyvärr väldigt sällsynta, och Duckys är de enda jag känner till som tillverkas idag. Ducky Nordic verkar dock ha lite saker på gång, se deras tråd på DT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vacant:

Skrivet av perost:

Inet har Duckys blanka vita PBT-tangenter i lager

Jag har ovanstående blanka vita set i lätt begagnat skick som jag inte hittar tillräckligt bra på. Sköna tangenter dock. Skicka ett PM om du är intresserad.

Permalänk
Medlem

Tack perost och SevenFour men jag letar främst efter tangenter som inte är blanka.

Permalänk

Någon som använder zowie celeritas eller filco majestouch2 ninja? Är de bra tangentbord och vilken är bäst? Vart kan man köpa switchar, ni som är experter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemligman:

Någon som använder zowie celeritas eller filco majestouch2 ninja? Är de bra tangentbord och vilken är bäst? Vart kan man köpa switchar, ni som är experter?

Jag hade inte köpt nånting från Zowie, dom säljer bara skräp. Filco är mycket bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hemligman:

Ingen erfarenhet av Zowie. Mitt Filco Majestouch2 Ninja är fantastiskt trevligt. Grym kvalisort, underbart att skriva på.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mitt Zowie Celeritas med bruna switchar, använder det på jobbet. Har även en Zowie EC1-mus som jag också är nöjd med, håller inte med om att Zowie bara säljer skräp.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag skrev tidigare i tråden att jag var ute efter ett mekaniskt tangentbord och sneglade då åt ett med bruna, blå eller "genomskinliga" brytare. Och bestämde mig då för att de blåa verkade bäst. Men efter att ha tänkt efter lite så tror jag att jag måste gå på ett tangentbord med "tystare" brytare. Så jag siktade in mig på ett med de "genomskinliga" brytarna. Men det verkar inte finnas ett direkt stort utbud av dem i Sverige. Inet har några få ex. kvar av ducky modellen med lampor under tangenterna.

Så jag tänkte kolla om ni vet något om de är en utgående modell som snart kommer bytas ut eller om det bara är ett tangentbord som säljer dåligt så de inte tar in så många åt gången. Kollade även på webhallen, och även de hade bara något enstaka exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Tjena!

Jag skrev tidigare i tråden att jag var ute efter ett mekaniskt tangentbord och sneglade då åt ett med bruna, blå eller "genomskinliga" brytare. Och bestämde mig då för att de blåa verkade bäst. Men efter att ha tänkt efter lite så tror jag att jag måste gå på ett tangentbord med "tystare" brytare. Så jag siktade in mig på ett med de "genomskinliga" brytarna. Men det verkar inte finnas ett direkt stort utbud av dem i Sverige. Inet har några få ex. kvar av ducky modellen med lampor under tangenterna.

Så jag tänkte kolla om ni vet något om de är en utgående modell som snart kommer bytas ut eller om det bara är ett tangentbord som säljer dåligt så de inte tar in så många åt gången. Kollade även på webhallen, och även de hade bara något enstaka exemplar.

MX Clear är inte någon särskilt populär brytare, förmodligen för att den är så pass tung (tyngre än MX Black). Så det är nästan inga tillverkare som tillverkar tangentbord med just den brytaren. Vad jag känner till så är det nog bara Ducky som tillverkar såna tangentbord, åtminstone som säljs i Norden. Så det är vad jag vet inte någon utgående modell, utan det är nog bara att MX Clear inte är tillräckligt populär för att någon ska satsa rejält på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

MX Clear är inte någon särskilt populär brytare, förmodligen för att den är så pass tung (tyngre än MX Black). Så det är nästan inga tillverkare som tillverkar tangentbord med just den brytaren. Vad jag känner till så är det nog bara Ducky som tillverkar såna tangentbord, åtminstone som säljs i Norden. Så det är vad jag vet inte någon utgående modell, utan det är nog bara att MX Clear inte är tillräckligt populär för att någon ska satsa rejält på den.

Ah, som jag trodde. Kanske skulle ta och satsa på ett tangentbord med de bruna brytare då. Önskar att det hade funnits någon datoraffär som har tangentbord inne, så man kunde klämma lite på de olika brytarna. Vill egentligen inte köpa grisen i säcken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Ah, som jag trodde. Kanske skulle ta och satsa på ett tangentbord med de bruna brytare då. Önskar att det hade funnits någon datoraffär som har tangentbord inne, så man kunde klämma lite på de olika brytarna. Vill egentligen inte köpa grisen i säcken.

Om nu inte strängnäs ligger för långt ifrån stockholm, göteborg, malmö eller uddevalla så kan du nog åka till inet och testa ett par tangentbord med olika brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Om nu inte strängnäs ligger för långt ifrån stockholm, göteborg, malmö eller uddevalla så kan du nog åka till inet och testa ett par tangentbord med olika brytare.

Kan ju alltid åka till Stockholm, men det tar emot att betala 250:- ToR för att klämma på några tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ArakanI2:

Kan ju alltid åka till Stockholm, men det tar emot att betala 250:- ToR för att klämma på några tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Strängnäs verkar ju ligga rätt nära enköping. Och i enköping finns alina, efter en snabb titt på alinas lager så finns det följande tangentbord med mekaniska switchar på lager:

Logitech G710+ (bruna switchar)
Razer blackwidow 2013 (blå switchar)
Steelseries 6GV2 Red Edition (röda switchar)

Med andra ord finns alla switchar som är värda att testa på lager där, ringer du före du åker dit och frågar så kommer det säkert gå bra att testa saker. Jag fick packa upp diverse möss för att testa passformen på dem när jag åkte dit från Västerås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Tjena!

Mekaniska tangentbord har ju varit på uppgång ett bra tag nu. Tillverkarna försöker slå varandra på fingrarna genom att introducera nya varianter, belysningar och vad det nu kan vara för att konkurrera. För drygt ett år sedan fanns det nästan bara blå, svart och några bruna på marknaden. Röda var extremt sällsynta och satt på några limited edition Filcos. Nuförtiden går det att hitta röda brytare överallt.

Jag skulle tro att det blir liknande med andra typer av brytare, som t.ex. clears eller MX green (tyngre blå). Skulle mao. snarare tro att clears är på ingång snarare än utgång. Borde funka bra för de som är hårdhänta i sitt skrivande. Det är klart, de kanske inte att bli någon mega-hit som de röda för gaming, men jag tror att utbudet av switchar kommer att öka med tiden. Skriver det här på ett Filco Majestouch 2 TKL (Tenkeyless) med bruna switchar och det är ju en lätt switch där den taktila feedbacken inte heller är väldig tydlig. Blå är nog de med mest tydlig feedback vid aktivering av switchen om du (och din omgivning) står ut med klickandet.

Angående kvalitet Ducky/Filco så föredrar jag mitt Filco. Jag testade ett Ducky TKL med bruna switchar på Inet här i Stockholm och blev faktiskt rätt besviken på känslan i switchen. Av någon anledning så känns Filcot klart bättre. Förbryllande eftersom switcharn borde ju vara desamma. Men smaken är ju som baken; Huttala t.ex. föredrar ju Ducky.

Permalänk
Medlem

Har börjat bli lite småsugen på ett mekaniskt tangentbord och börjat att läsa in mig på olika brytare och tillverkare. Skulle vilja ha ett tenkeyless med röda switchar (är dem jättelätta? kanske svarta är bättre?). Har letat reda på några kandidater men skulle gärna ha fler förslag och framför allt kommentarer om dessa:

CM Storm Quick Fire Rapid Red Keyboard - Det klart billigaste och vad jag förstått av riktigt bra kvalitet. Nackdelen är ju alla logotyper och den röda färgen men för det priset är det väl överkomligt.

Ducky G2PRO TKL - Snyggt och avskalat. Varianten med vita tangenter är ju äckligt fräsch också, finns den med röda brytare?

Filco Ninja Majestouch 2 Tenkeyless - Smart med bokstäverna på framsidan av tangenterna. Rätt dyrt dock.

Någon skillnad i kvalitet och känsla på de två sista? Gillar när det är avskalat och rent och vad jag har förstått så håller ett mekaniskt bord i 150+ år så då kanske det är värt att lägga extra för att slippa att sitta och irritera sig på alla logor på CM Storm. Idag sitter jag på ett Logitech Illuminated och undrar om jag skulle sakna bakgrundsbelysningen. Klara att skriva vanlig text utan att kolla på tangenterna men inte när det ska till massa specialtecken som behövs vid t.ex. programmering.

Är verkligen en djungel detta med mekaniska bord. :\

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Har börjat bli lite småsugen på ett mekaniskt tangentbord och börjat att läsa in mig på olika brytare och tillverkare. Skulle vilja ha ett tenkeyless med röda switchar (är dem jättelätta? kanske svarta är bättre?). Har letat reda på några kandidater men skulle gärna ha fler förslag och framför allt kommentarer om dessa:

CM Storm Quick Fire Rapid Red Keyboard - Det klart billigaste och vad jag förstått av riktigt bra kvalitet. Nackdelen är ju alla logotyper och den röda färgen men för det priset är det väl överkomligt.

Ducky G2PRO TKL - Snyggt och avskalat. Varianten med vita tangenter är ju äckligt fräsch också, finns den med röda brytare?

Filco Ninja Majestouch 2 Tenkeyless - Smart med bokstäverna på framsidan av tangenterna. Rätt dyrt dock.

Någon skillnad i kvalitet och känsla på de två sista? Gillar när det är avskalat och rent och vad jag har förstått så håller ett mekaniskt bord i 150+ år så då kanske det är värt att lägga extra för att slippa att sitta och irritera sig på alla logor på CM Storm. Idag sitter jag på ett Logitech Illuminated och undrar om jag skulle sakna bakgrundsbelysningen. Klara att skriva vanlig text utan att kolla på tangenterna men inte när det ska till massa specialtecken som behövs vid t.ex. programmering.

CM har väl tagit bort sina logotyper har jag för mig, dock inte säker.

Mellan Ducky och Filco så tycker jag Dyckyt känns rejälare på nåt sätt, Filcot känns lite mindre.
Jag hade tagit ett Ducky med vita PBT caps, det är mitt favoritbord tillsammans med HHKB pro 2. Det kan inte gå fel med det bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Jag hade tagit ett Ducky med vita PBT caps, det är mitt favoritbord tillsammans med HHKB pro 2. Det kan inte gå fel med det bordet.

Grey print eller engraved? Spontant så verkar engraved väldigt nice. Ser att båda versioner finns på Inet med röda brytare.

I ett omdöme på länken nedan så påstår köparen att motståndet är mindre på wasd-tangenterna vilket låter högst otroligt i mina öron?
http://www.inet.se/produkt/6606505/ducky-g2pro-tenkeyless-mx-red-pbt-white-engraved

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Grey print eller engraved? Spontant så verkar engraved väldigt nice. Ser att båda versioner finns på Inet med röda brytare.

I ett omdöme på länken nedan så påstår köparen att motståndet är mindre på wasd-tangenterna vilket låter högst otroligt i mina öron?
http://www.inet.se/produkt/6606505/ducky-g2pro-tenkeyless-mx-red-pbt-white-engraved

Det är upp till dig, jag hade valt grey print då jag inte gärna vill känna nåt mönster osv i tangenterna, sen lär det ju fastna smuts i också.

Dom ska inte vara lättare vad jag vet iaf. Kanske bara nåt han fått för sig.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Netgear:

WASD är inte lättare, det finns ingen lättare switch än röd från cherry.

Jag skulle satsa på printade tangenter om du programerar eller behöver göra småtecken hela tiden, engraved syns knappt.
Om du bara ska skriva och spela så går det ju lika bra med engraved då man aldrig direkt behöver titta på tangentbordet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

CM QFR med röda brytare är logotypfri som standard; Windowstangenterna har texten "WIN", men det följer med utbytestangenter med CM-logotypen också om man nu av någon ytterst underlig anledning skulle vilja använda dem istället. Min sambo har ett sådant, och är helnöjd med det.

Själv har jag ett Filco Majestouch-2 TKL (ej ninja) med bruna brytare. Kvalitetsmässigt vinner Filco över CM, även om CM QFR är extremt prisvärd.

Har inte testat Ducky, men ska du ha bakgrundsbelyst så är det väl det enda alternativet som gäller.

Visa signatur

9950X3D | 5080