Vilken bärbar dator till ungarna?

Permalänk
Medlem

Vilken bärbar dator till ungarna?

Ungarna är 6 och 8år gamla och har gamla begagnade bärbara datorer som knappt fungerar längre.

Har tänkte mig en prisklass på runt 5000kr, helst beställa på nätet. 15tums skärm eller större.
Det dom används tilll är i princip uteslutande till webbaserade spel typ: Spelo.se, Lego.se. Youtube osv
Ev kommer kanske Minecraft inhandlas. Övriga spel köper jag till xboxen.

Hade en tanke på att satsa på Ipads istället till dom men det känns som det är mer värt att ha en hyfsad dator först och komplettera med Ipads sen än tvärtom.

Kan inte så mycket om specificationer på bärbara datorer längre så det är i princip grekiska för mig att jämföra dom på olika sidor.
Sökte lite på google och hittade dessa HP (översta) : http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/barbara_datorer.htm...
Denna verkar vara samma men med mer minne för 1000kr extra (översta). http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/Barbar-dator

Nån som kan hjälpa till och hitta nån bra modell, finns ju hur mycket olika modeller som helst om man tittar på Komplett, dustin osv.....

Hilfe!

Visa signatur

Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att du bara f....Blablabla.....

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Avstängd

Du behöver inte så avancerad grafik för de användningsområdena. HP har inte så bra kvalitet i allmänhet, jag har haft ett flertal datorer från dem som bara totalpajat strax efter garantitiden gått ut och många verkar ha liknande upplevelser.

Asus har två års garanti (mot HPs 1) och har generellt en högre kvalitet, kan vara värda att kolla på. Just byggkvaliteten känns nästan som det viktigaste kriteriet för en dator till barn, de kommer att misshandla den och så så det är lika bra att köpa en som håller så länge som möjligt. Thinkpads (inte Edge) är ju annars måttet på en hållbar laptop men de är förstås dyra. Jag har tappat min Thinkpad X220 i golvet flera gånger, spillt saker rätt i den osv. och den bara fungerar, dessutom tre års garanti. Den billigaste Thinkpad jag hittar (efter en kort sökning) är denna T420 som är ett demoexemplar och kostar 5500. Den är inte så värst snabb men räcker till allt du frågar efter, bara 14 tum dock.

Permalänk
Medlem

Om dina barn ska köra minecraft på en laptop (inte om det är en gaming laptop)så blir den så j***a het eller varm. Så jag rekommenderar att inte köpa minecraft på en vanlig laptop då det förkortar datorns livslängd. Bara ett råd.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk

Det finns även plattor som tex denna. Den ligger lite över din budget men blir billigare om du senare tänkt att köpa en ipad. Den borde nog klara minecraft på lite lägre inställningar utan problem!

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hammarlund:

Det finns även plattor som tex denna. Den ligger lite över din budget men blir billigare om du senare tänkt att köpa en ipad. Den borde nog klara minecraft på lite lägre inställningar utan problem!

Det kan absolut vara ett alternativ, eller kanske en Thinkpad tablet 2 som är lite mer tålig och har mycket bättre batteritid och storlek men som är klenare i prestanda. Ligger lite bättre till i pris också.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det kan absolut vara ett alternativ, eller kanske en Thinkpad tablet 2 som är lite mer tålig och har mycket bättre batteritid och storlek men som är klenare i prestanda. Ligger lite bättre till i pris också.

Jag tror inte den klarar Minecraft då den har samma processor som den som sweclockers testade. De ansåg att den inte ens klarade av äldre spel men annars så fungerar den nog bra till internet spel.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hammarlund:

Jag tror inte den klarar Minecraft då den har samma processor som den som sweclockers testade. De ansåg att den inte ens klarade av äldre spel men annars så fungerar den nog bra till internet spel.

Jo absolut. Jag tänkte bara på att han sa eventuellt Minecraft. Minecraft är väldigt tungt (för vad det är) då det inte är så bra optimerat så även om det ser simpelt ut så kräver det en rätt avancerad dator, då tänkte jag att eftersom det inte var ett krav så kanske det var lika bra att bortse från det önskemålet.

Thinkpad-tableten klarar surfning mycket bra och flash relativt bra, spel är inga problem men kanske vissa högupplösta videoklipp eller så. Tangentbordet (som dock inte följer med och är rätt dyrt) är det bästa som finns till en tablet så om barnen exempelvis skulle vilja göra något skolarbete eller så så passar den också utmärkt. Stylusen gör också ritande och anteckningar i exempelvis OneNote till en fröjd. W700 är ganska mycket tyngre, har ingen stylus, har mycket sämre batteritid, sämre kvalitet och garantier och kostar mer. Det kan vara värt det för prestandan men med tanke på tänkta användare så kanske inte.

Permalänk

Ut och lek med barnen istället för att sätta dom framför datorn!

I stort sett vilken dator som helst lär väl klara av dina "krav"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixmupp:

Ungarna är 6 och 8år gamla och har gamla begagnade bärbara datorer som knappt fungerar längre.

Har tänkte mig en prisklass på runt 5000kr, helst beställa på nätet. 15tums skärm eller större.
Det dom används tilll är i princip uteslutande till webbaserade spel typ: Spelo.se, Lego.se. Youtube osv
Ev kommer kanske Minecraft inhandlas. Övriga spel köper jag till xboxen.

Hade en tanke på att satsa på Ipads istället till dom men det känns som det är mer värt att ha en hyfsad dator först och komplettera med Ipads sen än tvärtom.

Kan inte så mycket om specificationer på bärbara datorer längre så det är i princip grekiska för mig att jämföra dom på olika sidor.
Sökte lite på google och hittade dessa HP (översta) : http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/barbara_datorer.htm...
Denna verkar vara samma men med mer minne för 1000kr extra (översta). http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/Barbar-dator

Nån som kan hjälpa till och hitta nån bra modell, finns ju hur mycket olika modeller som helst om man tittar på Komplett, dustin osv.....

Hilfe!

Inrego har de begagnade bärbara med bra garanti. Där finns det allt från gamla dualcores till i5:or och liknande. Kanske är värt att ta en titt där?

Det här kanske kan vara något?

Jag är rätt dålig när det kommer till priser på laptops men deras hyffsat billiga garanti verkar ju helt klart vara en fördel när man köper begagnat.

Dold text
Permalänk

Satsa på en laptop från antingen Asus eller Lenovo! Väldigt bra kvalite på båda

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serabella:

Ut och lek med barnen istället för att sätta dom framför datorn!

I stort sett vilken dator som helst lär väl klara av dina "krav"?

Ja, utom dom jag har idag

Minecraft skippar jag nog nu när jag läser om dom problem det verkar vara att köra det på laptop.
Dessutom har vi det på Xboxen, vilket funkar kanon, + att då måste ungarna spela tillsammans.

HP verkar ju ha haft mycket problem med kvaliteten villket gör att man blir skeptisk, dock tycker jag det verkar som den första HPn jag länkade till ha bättre prestanda än dom andra som länkades till i tråden. För ungefär samma pengar.

Visa signatur

Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att du bara f....Blablabla.....

Permalänk
Medlem

Varför inte en stationär? Du kan få en ordentlig stationär för mindre än 5k.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Satsa på en laptop från antingen Asus eller Lenovo! Väldigt bra kvalite på båda

Specificera gärna nån bra modell på nån sida.

Visa signatur

Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att du bara f....Blablabla.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varför inte en stationär? Du kan få en ordentlig stationär för mindre än 5k.

En stationär kan ev vara ett alternativ, men länka gärna till nån lämplig.

Visa signatur

Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att du bara f....Blablabla.....

Permalänk
Skrivet av Rixmupp:

Specificera gärna nån bra modell på nån sida.

Är tyvärr inte insatt i bärbart, men mina erfarenheter är att lenovo eller asus är det bästa överlag.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixmupp:

En stationär kan ev vara ett alternativ, men länka gärna till nån lämplig.

Ett ögonblick, jag editerar denna post när jag hittat min länk till en sådan dator. Har du någon skärm, tgb, mus och sånt?

EDIT: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3024923/2013-02-24
Jag lyckades nästan få in ett riktigt grafikkort i budgeten. Kör linux så blir OS gratis. Kan ha glömt någonting så nån annan får gärna tycka något om paketet. Glöm inte att du sparar 800 kr om du bygger själv.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du behöver inte så avancerad grafik för de användningsområdena. HP har inte så bra kvalitet i allmänhet, jag har haft ett flertal datorer från dem som bara totalpajat strax efter garantitiden gått ut och många verkar ha liknande upplevelser.

Asus har två års garanti (mot HPs 1) och har generellt en högre kvalitet, kan vara värda att kolla på. Just byggkvaliteten känns nästan som det viktigaste kriteriet för en dator till barn, de kommer att misshandla den och så så det är lika bra att köpa en som håller så länge som möjligt. Thinkpads (inte Edge) är ju annars måttet på en hållbar laptop men de är förstås dyra. Jag har tappat min Thinkpad X220 i golvet flera gånger, spillt saker rätt i den osv. och den bara fungerar, dessutom tre års garanti. Den billigaste Thinkpad jag hittar (efter en kort sökning) är denna T420 som är ett demoexemplar och kostar 5500. Den är inte så värst snabb men räcker till allt du frågar efter, bara 14 tum dock.

T420 klarar inte MC. Inte ena på allt på lägsta. Får ändå sjukt mycket lagg då jag prövade på farsans. FPS låg på runt 13

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ett ögonblick, jag editerar denna post när jag hittat min länk till en sådan dator. Har du någon skärm, tgb, mus och sånt?

Nej, jag behöver ett komplett paket.
Bara starta och köra.

Visa signatur

Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att du bara f....Blablabla.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixmupp:

Nej, jag behöver ett komplett paket.
Bara starta och köra.

Så du vill inte bygga ihop den själv?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hink å spade MAX 100kr på BR.
Annars är väl Surfplatta ganska bra för barn lätt å ta med sig osv finns massvis med spel å extra utrustning man kan köpa till för spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Så du vill inte bygga ihop den själv?

Nej

Skrivet av gendiish:

Hink å spade MAX 100kr på BR.
Annars är väl Surfplatta ganska bra för barn lätt å ta med sig osv finns massvis med spel å extra utrustning man kan köpa till för spel

Jo men som jag skrev i första inlägget så kompleterar jag gärna med en surfplatta men en dator kommer först.

Visa signatur

Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att du bara f....Blablabla.....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TontteJooi:

T420 klarar inte MC. Inte ena på allt på lägsta. Får ändå sjukt mycket lagg då jag prövade på farsans. FPS låg på runt 13

Mmm, men din farsas dator är hans företagsdator antar jag, men jag kan förstås ha fel. Det är inte vanligt att privatpersoner köper sådana direkt. I så fall är den fylld med en massa saker som drar ner prestandan. Lync, brandväggar, VPN och andra nätverkssaker osv. kanske till och med kryptering. Inte för att det är någon spelmaskin på något sätt men MC är inte så krävande på grafikkortet utan mer på processor och minne och där är den ganska bra.

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa dig hitta en exakt modell, men fanns massor med olika burkar här på någon ny kampanj: http://cdon.se/hemelektronik/acer-packardbell/ Kanske http://cdon.se/hemelektronik/15inch_packard_bell_entv11hc-532... som med 500 spänn off blir 4890kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mmm, men din farsas dator är hans företagsdator antar jag, men jag kan förstås ha fel. Det är inte vanligt att privatpersoner köper sådana direkt. I så fall är den fylld med en massa saker som drar ner prestandan. Lync, brandväggar, VPN och andra nätverkssaker osv. kanske till och med kryptering. Inte för att det är någon spelmaskin på något sätt men MC är inte så krävande på grafikkortet utan mer på processor och minne och där är den ganska bra.

jo du har rätt till 90%~, det enda företags program som är igång konstant är alarm programmet iom att han är säkerhetschef. De använder inte Lync vad jag vet (jobbar även själv där lite nuodå)
Men såklart drar det ner i helhet, men endå, ingen spelmaskin direkt. Tserien är ju trots allt arbetsdatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

5000:- Acer med i5:a och Geforce 630m, har väl bland de bättre specarna i den prisklassen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1535980

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||