Playstation 4 - Vad tyckte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

PS4's grafikkort ryktas väl vara ett HD 7850 med en extra SMX enhet och lite extra features?

Enligt en del källor är det 7670 som komponentmässigt skall ligga i linje med 6670s komponenter. Sen vilken rykteshög man vill tro mest på är ju upp till debatt.

Permalänk

Undrar hur bra det kommer fungera när miljontals människor börjar ladda upp (skit)videor på PSN från deras spel... lär bli kaos och sämst känns det som...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Undrar hur bra det kommer fungera när miljontals människor börjar ladda upp (skit)videor på PSN från deras spel... lär bli kaos och sämst känner det som...

Ja, jag tror nog också att det kommer bli en fullständig katastrof det där. Bara se all skit som finns på youtube idag så

Permalänk
Skrivet av the_man550:

Undrar hur bra det kommer fungera när miljontals människor börjar ladda upp (skit)videor på PSN från deras spel... lär bli kaos och sämst känns det som...

Det laddas inte upp på psn, det laddas upp på diverse stream siter som Ustream just nu.

Permalänk
Skrivet av mockashocka:

Det laddas inte upp på psn, det laddas upp på diverse stream siter som Ustream just nu.

"just nu"?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Ja, jag tror nog också att det kommer bli en fullständig katastrof det där. Bara se all skit som finns på youtube idag så

Är ju det som är hela tjusningen med youtube tycker jag. Att vem som helst kan lägga upp sitt eget skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Du undgick min poäng ganska dåligt där, och det är du antagligen (förhoppningsvis) fullt medveten om. Visa mig den dator med de komponenterna som du länkade till som är kapabel att ens starta kommande Battlefield i full-HD? Det är ingen som påstått (åtminstone inte jag) att konsolen kommer bli någon pc-krossare på grund av dess prestanda, men att det är skillnad på konsolprestanda och pc-prestanda måste väl till och med du kunna hålla med om?

Folk har redan byggt A8 3850 system som kör bf3 i 1920x1080, drar man ner en hel del av inställningarna kan det säkert gå att köra BF4 på det systemet i framtiden.

"Det är skillnad på konsolprestanda och PC-prestanda" var sant. Är det verkligen sant när konsolen använder en budget-pc apu? Budget grafik? Vad är det för bryggor? Samma som på PC? Kontentan är att om din arkitektur är x86, och du fyller hela saken med x86 komponenter? Hur blir det då magiskt bättre?

Om valve släpper sin x86 baserade konsol, kommer den då per-automatik vara bättre för att de säger "konsol"? Det faktum att de inte behöver följa standarder och konventioner ger dem säkert möjlighet att utföra en del, men man måste se till vad som finns som grund.

Det BF4 som är fullt optimerat och utvecklat för PS4, kommer vara bättre än på pcn som kör 3850. Men köper du en budget pc vid jul så kommer du inte köra LLANO utan trinity, så blir lite av en sekundär poäng.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Jag hade hållit med dig om vi hade talat om 8-bitars och 16-bitars generationen men inte idag när även PC som daterar ett par år tillbaka i tiden eller PCs som räknas som fattig-student-med-tight-budget-burkar kan prestera bättre än kommande konsoller som inte har visats upp för varken press eller konsumenter. Om du sitter på en skruttig laptop, du äger en PS3 och prislappen för PS4 är på ungefär $400 så ställer jag frågan; varför ska du skaffa dig en PS4 när du kan lika gärna bygga en väldigt duglig PC och vänta tills PS4:an går ner i pris och det finns tillräckligt många spel ute för att det ska vara värt det.

Finns väl flera andledningar, alla olika beroende på hur man lever och tycker. Man kanske inte vill ha en speldator för man har inte plats med en stationär dator där man bor. Men största anledningen som du säger är ju spelen. Alla spel görs inte för alla platformer, så givetvis ska man ju skaffa den plattformen som har dom spelen man vill ha. Ser man på ditt teoretiska fall så ska man ju givetvis vänta tills tillräckligt många spel kommit ut så man tycker det är värt att skaffa den plattformen, men det gäller ju allt i min mening. Man ska inte köpa något baserat på löftet att något man vill ha kanske kommer utan vänta tills det man vill ha kommit.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av goralux:

Enligt en del källor är det 7670 som komponentmässigt skall ligga i linje med 6670s komponenter. Sen vilken rykteshög man vill tro mest på är ju upp till debatt.

Fast Sony sa ju på sin egna presskonferens att GPU'n skulle ha en beräkningskraft på 1,84 Teraflops.
http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/amd-radeon-hd...
768 GFLOPS Single Precision compute power

http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/7000/7850/Pag...
1.76 TFLOPS Single Precision compute power

http://www.anandtech.com/show/6770/sony-announces-playstation...
High-end PC GPU (also built by AMD), delivering 1.84TFLOPS of performance

Jag tror du behöver läsa lite färskare nyheter

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Tror inte Valve kan tillverka en konsoll lika billigt som Sony och Microsoft. Om valve nu skulle släppa en steambox så blir den troligtvis betydligt dyrare om den ska hålla samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Fast Sony sa ju på sin egna presskonferens att GPU'n skulle ha en beräkningskraft på 1,84 Teraflops.
http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/amd-radeon-hd...
768 GFLOPS Single Precision compute power

http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/7000/7850/Pag...
1.76 TFLOPS Single Precision compute power

http://www.anandtech.com/show/6770/sony-announces-playstation...
High-end PC GPU (also built by AMD), delivering 1.84TFLOPS of performance

Jag tror du behöver läsa på lite färskare nyheter

Jo men nu har ps4 8GB GDR5 ingen vet hur det kommer påverka för det finns ingen motsvarighet på konsumentmarknaden på pc sidan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Jo men nu har ps4 8GB GDR5 ingen vet hur det kommer påverka för det finns ingen motsvarighet på konsumentmarknaden på pc sidan.

Sant, men eftersom dagens RAM inte flaskar våra datorer så ser jag inte riktigt hur detta skulle påverka prestandan, inte idag iallafall.
GDDR5 har vi ju redan i våra GPU'er, och med betydligt högre klockfrekvenser och större minnesbussar vilket leder till högre minnesbandbredd än vad PS4 är kapabel till. I framtiden kan jag tänka mig att detta kommer vara viktigt, Sony har ju antagligen lärt sig att inte snåla med för lite och för långsamt RAM i PS3, då man aldrig riktigt vet vad spelen kommer kräva om fem år.

Mer RAM ger ju inte mer prestanda så länge ramet räcker så att säga, du får ju inte mer prestanda med ett 4GB 680 än ett 2GB om inte de där två Gigabyten tar slut. Lär ju gälla även för PS4.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Jag vet inte, men jag tycker det verkar som att du missuppfattar det hela. Så klart en PC kommer vara kraftfullare än PS4. Det som diskuteras är att om du ska bygga det lika kompakt som en konsol kan det bli svårt att använda de kraftfullaste grafikkorten som finns på marknaden och att du därmed inte får den där överlägsna prestandan gentemot en konsol.

med tanke på att bara mitt grafikkort är större än PS3:an blir det väl svårt att pressa i ett sånt i ett så pass litet chassi.

Men sanningen är ju att AMD trinity, efterföljaren till vad Ps4an är uppbyggd runt, finns ute och är billig, och lämpad för ett mini-bygge. Redan där så är vi inte uppe i "kraftigaste PC datorn" men förbi PS4. Ett litet bygge som drar förbi PS4 finns det redan gott om.

Men vill man bygga en högprestanda gaming-pc så måste man gå upp i storlek, större än ps3 classic, fast inte mycket. Gå igenom M-itx chassin så kommer du hitta många småttingar som tar full-storleks gpu. Chassin som utan problem får plats i tv bänkar etc, där de behöver få plats.

Det enda solida argumentet för playstation är "Det är behändigt, och jag vill spela PS4 exclusive titlarna". Det i sig är ett ok argument, trots allt det är min egen linje. Men minimala presterande PCs finns därute för dem som ha dem/bygga dem. Det faktum att PS4an kan klå ett ITX-chassi genom att var 5 mm kortare eller 12mm lägre i vissa fall känns inte som ett argument.

Permalänk
Medlem

Jepp jag håller med. PC köper man för kraft. Konsoller köper man för de exklusiva titlarna.
En del spel släpps bara på PC dessutom.
Jag ser ingen poäng i att nöja sig med det ena eller det andra. Jag använder både och.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Är ju det som är hela tjusningen med youtube tycker jag. Att vem som helst kan lägga upp sitt eget skit

Jodå, det är sant. Det finns mycket kul också

Permalänk
Medlem

Är lite dålig på det här, men..
Eftersom PS4 ligger på samma nivå som low/mid-pc.

Tror ni att ett 6950 och i5 2500k kommer klara alla portade spel så länge ps4/nästa xbox är aktuell?
Eller är det generellt mer krävande på pc? :x

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Men sanningen är ju att AMD trinity, efterföljaren till vad Ps4an är uppbyggd runt, finns ute och är billig, och lämpad för ett mini-bygge. Redan där så är vi inte uppe i "kraftigaste PC datorn" men förbi PS4. Ett litet bygge som drar förbi PS4 finns det redan gott om.

Men vill man bygga en högprestanda gaming-pc så måste man gå upp i storlek, större än ps3 classic, fast inte mycket. Gå igenom M-itx chassin så kommer du hitta många småttingar som tar full-storleks gpu. Chassin som utan problem får plats i tv bänkar etc, där de behöver få plats.

Det enda solida argumentet för playstation är "Det är behändigt, och jag vill spela PS4 exclusive titlarna". Det i sig är ett ok argument, trots allt det är min egen linje. Men minimala presterande PCs finns därute för dem som ha dem/bygga dem. Det faktum att PS4an kan klå ett ITX-chassi genom att var 5 mm kortare eller 12mm lägre i vissa fall känns inte som ett argument.

Kan vara mycket möjligt att man kan bygga ett litet kraftfullt system idag. Hade dock själv värmeproblem problem för ett antal år sedan då med ett litet chassi och ett 8800gts. Slutade med att jag skaffade ett fullstort chassi istället. Sen är inte det lilla kompakta med konsolerna det enda argument jag haft utan det var mer ett sidospår vi hamnade på Det är precis som du säger enkelheten och de exklusiva spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TexN:

Är lite dålig på det här, men..
Eftersom PS4 ligger på samma nivå som low/mid-pc.

Tror ni att ett 6950 och i5 2500k kommer klara alla portade spel så länge ps4/nästa xbox är aktuell?
Eller är det generellt mer krävande på pc? :x

Kanske. Svårt att säga då de nog kan optimera rätt mycket mer till konsoll än PC.

Permalänk
Skrivet av goralux:

Att folk gillar konsoler för att de är lätta att handskas med är okej, och att konsolernas hårdvara, inklusive en generation som inte ens är ute än, körs om av lågbudget gaming pcs, är även det ok.

Att låtsas som att AMD och Nvidia struntar att göra högpresterande drivare för PC så att de kan dra fram de riktiga grejerna till konsolerna? Det är en annan femma. Alla vet att drivare spelar en stor roll, men att på något vis mena att PC komponenterna i Sonys pc, kommer få någon form av magiska drivare är en smula suspekt.

Det känns som att det är 2001 och debatt med Mac-talibaner.

Konsoler kör inte med drivrutiner utan man programmerar direkt till hårdvaran. Anledningen till att man inte gör det till PC är för att hårdvaran skiftar alldeles för mycket.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av goralux:

Vad dillar du om? PS4 har varken piledriver eller samma GPU som Trinity, faktum är att vi inte ens vet vilken arkitektur GPU'n är baserad på. Vi har heller ingen aning om hur stor den kommer bli eller hur den kommer se ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Ser att många skriver att dom är lyckliga över att det blir x86 och säger då även att portarna kommer bli bättre.

Förstår inte riktigt hur ni menar där, de portar jag har spelat har jag då aldrig upplevt att det är något problem med att leverera ett bra flyt med dagens datorer.
Det jag har stört mig på när det kommer till portar är ju den taskiga känslan som infinner sig och även styrningen som inte alls känns bra.

Så för min del så spelar det ingen roll om det är en ny Cell cpu eller om det är x86 om dom inte kan fixa till känslan och styrningen så det passar mus och tangentbord.

Kanske bara jag som tänker så?

Håller med dig, hade exakt den upplevelsen när jag spelade bulletproof. usch fyfan för den känslan.
Jag hade även också en sämre upplevelse med känsla och styrning på PC än med en handkontroll.

Dessutom vill även jag ha bakåtkompatibilitet. Är det någon som kan förklara varför vi inte kan ha det?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Håller med dig, hade exakt den upplevelsen när jag spelade bulletproof. usch fyfan för den känslan.
Jag hade även också en sämre upplevelse med känsla och styrning på PC än med en handkontroll.

Dessutom vill även jag ha bakåtkompatibilitet. Är det någon som kan förklara varför vi inte kan ha det?

Två olika arkitekturer. Att slänga in ett chip som kan avkoda allt kostar skjortan.

Permalänk
Avstängd

Haha, nya Killzone ser ju ut som ett vanligt standard konsoll spel.
Galet låguppløsta texturer, ingen AA och allt ser helt enkelt mediokert ut.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Kan vara mycket möjligt att man kan bygga ett litet kraftfullt system idag. Hade dock själv värmeproblem problem för ett antal år sedan då med ett litet chassi och ett 8800gts. Slutade med att jag skaffade ett fullstort chassi istället. Sen är inte det lilla kompakta med konsolerna det enda argument jag haft utan det var mer ett sidospår vi hamnade på Det är precis som du säger enkelheten och de exklusiva spelen.

För ett par år sedan så fanns det inte högpresterande Itx moderkort på samma sätt! Samt en brist på små, smarta ITX chassin.
http://www.sweclockers.com/artikel/15378-monsterdator-i-mini-...
Är ett sweclockers test där de går igenom lite itx. Ofta så ligger grafiken nära ena "sidodörren" och tillverkaren drar hål i plåten så gpu fläkten suger sin luft rakt från den "kalla" luften utanför burken.

Är själv lite kåt på den här utvecklingen, speciellt som att optiska enheter, och mekaniska hårdiskar är något som är på väg bort, så kan än mer slimmade chassin bli en verklighet. Därför blev jag lite smågrinig när man hävdade att en gaming pc måste vara en stor klump!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Vad dillar du om? PS4 har varken piledriver eller samma GPU som Trinity, faktum är att vi inte ens vet vilken arkitektur GPU'n är baserad på. Vi har heller ingen aning om hur stor den kommer bli eller hur den kommer se ut.

Nja saken är att det redan diskuteras vilt i tråden och på andra ställen de komponenter som finns i ps4. Om regeln är "Tala ej om det, innan PS4an och komponenterna den innehåller är verifierade.." ok, men det är inte det som händer på ena eller andra sidan. Playstation-talibaner höjer hårdvaran till skyarna utan att veta säkert vad det är, och baserat på vad jag läst så är jag skeptisk, trots att det mest rykten och PR-snack som finns ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

För att det inte går att emulera cell för en rimlig kostnad. x64 och Cell är så vansinnigt olika varandra så det enda sättet hade varit att bygga in en ps3 i en ps4 men det blir på tok för dyrt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av goralux:

Nja saken är att det redan diskuteras vilt i tråden och på andra ställen de komponenter som finns i ps4. Om regeln är "Tala ej om det, innan PS4an och komponenterna den innehåller är verifierade.." ok, men det är inte det som händer på ena eller andra sidan. Playstation-talibaner höjer hårdvaran till skyarna utan att veta säkert vad det är, och baserat på vad jag läst så är jag skeptisk, trots att det mest rykten och PR-snack som finns ute.

Sluta larva dig nu, vi vet att PS4 kommer ha en CPU med åtta Jaguar - kärnor, samt ett AMD grafikkort med en beräkningskraft på 1,84 Teraflops.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

To be fair, om man kollar i början av tråden så var det inte de s.k "PS4 talibanerna" som lyfte hårdvaran till skyarna utan man diskuterade mest funktioner. Det var när PC kom in i bilden och folk skulle börja jämföra (läs folk som ej fattar att alla vet att en PC är kraftfullare) hårvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Sant, men eftersom dagens RAM inte flaskar våra datorer så ser jag inte riktigt hur detta skulle påverka prestandan, inte idag iallafall.
GDDR5 har vi ju redan i våra GPU'er, och med betydligt högre klockfrekvenser och större minnesbussar vilket leder till högre minnesbandbredd än vad PS4 är kapabel till. I framtiden kan jag tänka mig att detta kommer vara viktigt, Sony har ju antagligen lärt sig att inte snåla med för lite och för långsamt RAM i PS3, då man aldrig riktigt vet vad spelen kommer kräva om fem år.

Mer RAM ger ju inte mer prestanda så länge ramet räcker så att säga, du får ju inte mer prestanda med ett 4GB 680 än ett 2GB om inte de där två Gigabyten tar slut. Lär ju gälla även för PS4.

Både ja och nej, Den största arkitekt skillnaden mellan en PS4 och en vanlig dator är just hur de hanterar just ram, Ramet är delat mellan CPU och GPU, vad detta innebar är att de kan på en gång flippa över objekt mellan GPU och CPU för att göra beräkningar och vise versa.

Om du är något insatt i en PC och hur deras bussar och ram hanteras så kan jag lova dig beroende på vad du gör så är detta ett prestanda problem, även i dag.

T.ex. idag i spel och ska göra fysik beräkningar, först behöver du skicka ett paket med beräkningar till GPU'n, sedan behöver du utföra detta och edan ta emot all data. Och detta över en hyfsat långsam PCI-E buss. Låt oss säga att du ska skicka 100MB data. över en PCI-E 3 lina. Detta i teorin tar ~7ms. Sedan beräkna, och sedan få tillbaka, låt oss säga igen 100MB. Nu har enbart delay tiden för att skicka och ta emot data tagit 14ms. Detta låter kanske inte mycket men om du lägger till att detta ska ske för varje frame, så kan du nu ha max 71 FPS - tiden för beräkningen.

Samma gäller skicka texturer och annat mellan ram och GPU och allt annat.

Sedan för att inte glömma bort att det nu bara finns ett PS4 system, enbart ett system att optimera allt till, Du har sedan inte Windows ( eller annat större OS ) och program som ligger och tuggar prestanda i bakgrunden heller, utan de kan helt och hållet ge CPU'n till spelet, detta tar bort ännu mer delay tid för beräkningar externa system tar.

PS4's arkitektur gör att denna delay kan så got som totalt ignoreras. Vad detta innebär i praktiken är väldigt svårt att säga men en hel HÖG med bara värdelös delay tid försvunnen. Vad jag försöker säga är att "insert bättre pc hårdvara" må inte alltid vara hela sanningen utan det finns massvis och åter massvis med andra saker att ta hänsyn till.

Men återigen vist en PC kommer alltid att vara bättre, ha bättre hårdvara o.s.v men till vilken kostnad att bara trycka in samma hårdvara utan att ens ta hänsyn till alla andra arkitekt skillnader som finns är inte vidare smart, du behöver ta hänsyn till alla punkter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Miss the point much? ozo64 sa att det inte gick att köra Sonys spel på en PC, jag bevisade motsatsen.

Tror inte en sekund på den skiten. Du får jätte gärna testa att ladda ner en PS3 emularor. Sen kan du komma tillbaka och berätta hur pass bra det gick (hur mycket trojaner och annan skit du fick)

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii